Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 1259
http://www.lionfish.dk/Knive/102.jpg

kjøpe en sånn lignende sak på clas ohlson istad og lurer på om det lov med en sånn?

er for når jeg er i drammen/oslo så er det folk som kødder og er fulle og leker tøffe og skal ha det for å beskytte meg.. skal ikke bli brukt til å drepe folk, men heller skremme dem bort HVIS de prøver å rane med eller noe..
er spesielt redd for abdul gjengen

altså fredelige formål så lenge ikke andre gjør noe mot meg

tenker å ha den når jeg er utafor min fredelige by men føler meg utrygg i oslo drammen

er det ulovlig, kan jeg bli tatt eller noe?
§ 352a. Med bøter eller fengsel inntil 6 måneder eller begge deler straffes den som forsettlig eller grovt uaktsomt på offentlig sted bærer kniv eller et lignende skarpt redskap som er egnet til bruk ved legemskrenkelser. Medvirkning straffes på samme måte. Forbudet gjelder ikke kniv eller annet redskap som brukes til eller bæres i forbindelse med arbeid, friluftsliv eller annet aktverdig formål.

http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-040.html
Dette er et arbeidsredskap stort sett, så den burde gå helt fint. Har tidligere lånt vekk min leatherman til politiet når jeg var i byen, og de kommenterte det ikke i det hele tatt.
Å gå med kniv for det formål du beskriver er ulovlig uansett. Viss en hel gjeng skal ta deg, tror du de blir redd for den negleklipperen der?
Jeg tror du bare risikerer mer ved å gå med en kniv. Du risikerer at de som angriper deg tyr til vold, trekker kniv eller går løs på deg med jernrør.
Uansett skal du vifte med den, så må du være forberedt på å bruke den. Du vil uansett bli den som blir syndebukken i en eventuell rettsak.
Trådstarter
8 0
har ikke tenkt å drepe noen så lenge de lar meg være i fred
Har hørt at det er lov hvis knivbladet er kortere enn 5 cm
Selv om en lommekniv kan brukes i forbindelse med arbeid tror jeg man skal ha problemer med å sannsynliggjøre at man er på arbeid hvis man blir tatt med en lommekniv i jakkelomma lørdags kveld klokka to etter at man har tatt seg sju øl.
Trådstarter
8 0
kan jeg ha en eller ikke skal bli brukt til fredelige formål
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av PoseidonZeus Vis innlegg
kan jeg ha en eller ikke skal bli brukt til fredelige formål
Vis hele sitatet...
Å bruke den til selvforsvar er ikke fredelige formål.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Selv om en lommekniv kan brukes i forbindelse med arbeid tror jeg man skal ha problemer med å sannsynliggjøre at man er på arbeid hvis man blir tatt med en lommekniv i jakkelomma lørdags kveld klokka to etter at man har tatt seg sju øl.
Vis hele sitatet...
Man vet aldri når man kan få brukt for.. eh.. tanga. (Det blir vel min forklaring hvis de spør hvorfor jeg går med leatherman, som jeg alltid har på meg.)
Å gå med den i lomma er ingen problem. I det øyeblikket du truer noen med den, eller stikker dem med den, blir det ett problem.
Sitat av PoseidonZeus Vis innlegg
kan jeg ha en eller ikke skal bli brukt til fredelige formål
Vis hele sitatet...
Nei du kan ikke gå med den på kveldstid uten å risikere bot og inndragelse.
Sitat av Java Vis innlegg
Å gå med den i lomma er ingen problem. I det øyeblikket du truer noen med den, eller stikker dem med den, blir det ett problem.
Vis hele sitatet...
Det stemmer ikke. Knivparagrafen åpner for straffereaksjoner mot å bære kniv uansett hvordan den ser ut.
For de som lurer skal denne gutten/mannen bruke kniven til å beskytte seg mot noe han kaller ''Abdul-gjengen''. Mer om dette kan leses i en parallell tråd på diskusjon.no
Hele greia er teit og virkelighetsfjernt spør du meg. Og denne abdul gjengen må være puslete siden en kniv er tilstrekkelig.
Neutral Good
Mith's Avatar
DonTomaso har helt rett, du kan ikke bære kniv på offentlig plass hvis du ikke klare å sannsynliggjøre at det er jobbsammenheng. Ingen bryr seg om du sier at det i selvforsvar.
Slutt å tenk så mye på skumle folk og slutt å vank der de henger.

Få deg en jobb, slutt å tenk på idioter. Med andre ord, kom deg vekk fra dritten og opp isteden, få orden på ting.

Bedre å være alene enn i dårlig selskap.


MEN med det sagt, jeg respekterer valget ditt med tanke på selvforsvar. Du vil alikevel havne i trøbbel. Hvis det skulle bli sånn at du knivstikker noen fordi de drar til deg, kan du i verste fall drepe noen. Da får du fengsel i årevis og du må leve med å være drapsmann resten av livet. Jeg tror du ikke vil det egentlig.

Det er bedre å ta en fredelig løsning og tenke ut noe bedre. Ikke bli som dem!
Ville ikke akkurat følt meg trygg om jeg hadde dratt opp en sånn midt i en slåsskamp, så må du begynne å styre med å få opp kniven. Danger all the way!
Glemte også å nevne, hva om dem selv drar opp en enda større kniv?
Hvis du oppfører deg som folk så skal det en del til for å havne i bråk ihvertfall i drammen, men kommer jo an på deg selv å da åssen du oppfører deg, eller hvordan miljø du henger i
Bare si at du bruker den til frilufts liv hvis noen skulle spørre?