Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  80 13015
Jeg blir bakfull mer eller mindre hver gang jeg drikker, mer eller mindre hvor mye jeg drikker.

Finnes det noe som fungerer mot bakrus? har hørt at Zyrtec fungerer, men er denne fortsatt i salg og reseptfri?
Ta natriumklorid intravenøst
Innestengt
Spelly's Avatar
Trådstarter
Sitat av 02bravo Vis innlegg
Ta natriumklorid intravenøst
Vis hele sitatet...
Da drikker jeg heller. KAn ikke helt forstå at det skal fungere, det gjør deg bare MER dehydrert...
Sitat av spelley Vis innlegg
Finnes det noe som fungerer mot bakrus?
Vis hele sitatet...
En "hjemme-sigg" fungerer alltid utmerket for meg
Sitat av 02bravo Vis innlegg
Ta natriumklorid intravenøst
Vis hele sitatet...
Drar du bare svar ut av en hatt eller?

Var på et foredrag med en forsker fra FHI som mente at de nå helte mer mot at NMDA-reseptorer var involvert i bakrus enn den dehydreringen noen har foreslått tidligere. Hva som kan hjelpe mot bakrus er jeg mindre sikker på.
Vann først og fremst. Har også hørt ubekreftede rykter at banan funker som bare faen.
Masse vann og mat er det eneste som funker dessverre.

Men hvis du blir like fyllesjuk som meg så har jeg et godt tips til å fjerne smerten i hodet der og da.
*Ta deg en dusj....varmen stimulerer hodet slik at smerten forsvinner.
*Kok opp vann i en gryte...legg hodet ditt over og ta en håndkle over hodet. Damp fungerer meget bra.

(PS: Når man er fyllesjuk er man også som regel dausliten og trøtt. Ikke gjør som meg. Dama har funnet meg i dusjen sovende i iskaldt vann med badetiss Jeg har også brent meg i ansiktet ved å sovne over gryta slik at ansiktet gjekk i det kokende vannet
En stor mengde vann FØR du legger deg pleier å hjelpe.. men er ikke alltid så lett å huske :P
Syre nøytraliserende for magen hjelper også godt på.
Sist endret av Syntax_E; 5. mai 2011 kl. 11:22.
Mannen med mens
duzzyd's Avatar
Bakis

Zyrtec allergimedisin funker også utmerket! Sliter med det samme som deg.
Andre kjerringråd er å drikke 1 liter melk før du legger deg, spis noe som inneholder masse saltmineraler, drikk masse vann osv.
Spis en god middag noen timer før du drikker, og spis et godt måltid etter du drikker.
Sitat av Syntax_E Vis innlegg
En stor mengde vann FØR du legger deg pleier å hjelpe.. men er ikke alltid så lett å huske :P
Syre nøytraliserende for magen hjelper også godt på.
Vis hele sitatet...
Det er sant. Et tips er å legge en 1,5 liter flaske med iskaldt vann i senga før du stikker på fest. Så får man bare krysser fingrene for at man ikke sovner på nachspielet og kommer seg hjem i sin egen seng Men typisk meg så glemmer jeg alltid å gjøre det før jeg stikker på festen.
Ta et glass vann mellom hver drink du tar MENS du drikker. Da holder du rusen god og konstant, unngår å bli for full og unngår fyllesjuke.
Zyrtec selges reseptfri i de fleste matbutikker! Kjøpte en pakke senest igår.
Mannen med mens
duzzyd's Avatar
Sitat av Liverbird Vis innlegg
Det er sant. Et tips er å legge en 1,5 liter flaske med iskaldt vann i senga før du stikker på fest. Så får man bare krysser fingrene for at man ikke sovner på nachspielet og kommer seg hjem i sin egen seng Men typisk meg så glemmer jeg alltid å gjøre det før jeg stikker på festen.
Vis hele sitatet...
Er ikke alltid så lett å drikke 1,5 liter vann når kroppen din er så full av øl at det tyter litt øl ut av både ører, munn og porer..
Sitat av duzzyd Vis innlegg
Er ikke alltid så lett å drikke 1,5 liter vann når kroppen din er så full av øl at det tyter litt øl ut av både ører, munn og porer..
Vis hele sitatet...
Du trenger selvsagt ikke drikke opp alt da Dette skal du få bestemme helt selv, hehe.
Reperasjonspils :

Etanol bremser metanol
Metanol brytes saktere ned, og når etanolen er borte øker nedbrytingshastigheten på metanol. Giftmengden i kroppen øker, og tømmermennene er et faktum.
Og det er her reparasjonspilsen kommer til sin rett.
Fyller du på med en pils morgenen etter en heftig fest, med for mye alkohol, kan påfyllet av etanol bremse nedbrytingen av metanol så mye at det ikke skilles ut så mange giftstoffer samtidig.

Den beste reparasjonsdrikken
Pils er faktisk ikke den beste reparatøren. Det skal visstnok være en banan-vodka-smoothie. Banan fører til at hjernen produserer mer serotonin, som har en innvirkning på humøret. En liten vodka-skvett nedsetter nedbrytingen av metanol og utskillelsen av giftstoffer.
Vodka sees på som noe av det reneste som er å oppdrive av alkohol.
En huskeregel kan være at jo mørkere alkoholen er, jo mørkere kan det se ut dagen derpå.
Whiskey har ifølge FPN.dk potensial til å gi sju ganger kraftigere hodepine enn vodka.

Kilde : klikk.no
Sist endret av frank_l; 5. mai 2011 kl. 11:33.
Sitat av frank_l Vis innlegg
Reperasjonspils :

Etanol bremser metanol
Metanol brytes saktere ned, og når etanolen er borte øker nedbrytingshastigheten på metanol. Giftmengden i kroppen øker, og tømmermennene er et faktum.
Og det er her reparasjonspilsen kommer til sin rett.
Fyller du på med en pils morgenen etter en heftig fest, med for mye alkohol, kan påfyllet av etanol bremse nedbrytingen av metanol så mye at det ikke skilles ut så mange giftstoffer samtidig.

Den beste reparasjonsdrikken
Pils er faktisk ikke den beste reparatøren. Det skal visstnok være en banan-vodka-smoothie. Banan fører til at hjernen produserer mer serotonin, som har en innvirkning på humøret. En liten vodka-skvett nedsetter nedbrytingen av metanol og utskillelsen av giftstoffer.
Vodka sees på som noe av det reneste som er å oppdrive av alkohol.
En huskeregel kan være at jo mørkere alkoholen er, jo mørkere kan det se ut dagen derpå.
Whiskey har ifølge FPN.dk potensial til å gi sju ganger kraftigere hodepine enn vodka.

Kilde : klikk.no
Vis hele sitatet...
Lyst til å gi oss en link på det der ja?
egg, bønner og bacon!
Sitat av daaa Vis innlegg
egg, bønner og bacon!
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke med deg, men når jeg er fyllesjuk så klarer jeg ikke få ned en eneste matbit. Jeg pleier som regel å bruke dagen på å kaste opp magesyre 57 ganger over toalettet før jeg sovner.
The belief that consumption of further alcohol after the onset of a hangover will relieve symptoms, based upon the theory that hangover represents a form of withdrawal[35] and that by satiating the body's need for alcohol the symptoms will be relieved. Certainly the additional alcohol has a sedating and anaesthetic effect.[36] While the practice is affirmed by tradition[24] and by many hospitality providers,[37] medical opinion holds that the practice merely postpones the symptoms, and courts addiction.[38] Favored choices include Fernet Branca[39] and Bloody Mary.[36]
Vis hele sitatet...
Det summerer vel hva jeg tenker om din reparasjonsdrink...
Innestengt
Spelly's Avatar
Trådstarter
Takker for alle tilbakemeldinger. Det er ikke hodepine som er problemet, det er kvalmen. Jeg pleier alltid å spise et større måltid før jeg drikker, når jeg legger meg drikker jeg alltid en del vann/melk, ingen av delene har fungert skikkelig.

Skal se om jeg får tak i noe: Zyrtec, håper bare det fungerer.
Wikipedia er din venn:

Potentially beneficial remedies
Cannabis: Cannabis has had applications in the treatment of nausea and stimulates hunger, facilitating the replenishment of complex carbohydrates [34]

Pedialyte: Pedialyte may be an effective remedy for hangovers due to its replacement of lost electrolytes.

Hair of the dog: The belief that consumption of further alcohol after the onset of a hangover will relieve symptoms, based upon the theory that hangover represents a form of withdrawal[35] and that by satiating the body's need for alcohol the symptoms will be relieved. Certainly the additional alcohol has a sedating and anaesthetic effect.[36] While the practice is affirmed by tradition[24] and by many hospitality providers,[37] medical opinion holds that the practice merely postpones the symptoms, and courts addiction.[38] Favored choices include Fernet Branca[39] and Bloody Mary.[36]

Food and water: consumption of foods such as eggs, which contain cysteine, and water may be enough to replenish lost moisture and at least rehydrate the body, making a hangover shorter. A bacon sandwich has also been claimed to effectively relieve hangovers.[40]

Rehydration: "Effective interventions include rehydration, prostaglandin inhibitors, and vitamin B6".[41]

Oxygen: In a double-blind random study of 231 patients at two Vienna hospitals, published in Anesthesiology in 1999 and reported by The New York Times, it was found that the side-effects of general anesthesia could be diminished by giving patients a mix of 80 percent oxygen and 20 percent nitrogen during the surgery, and for two hours afterward. Only 17 percent of the patients receiving supplemental oxygen experienced nausea and vomiting, compared with 30 percent of the group who were given the standard 30 percent oxygen and 70 percent nitrogen.[42] The study's leader characterized the results for the Times, "Extra oxygen is cheap, risk-free and reduces the incidence of nausea as well as any known drug." A related study by members of Dr. Sessler's team, published in Anesthesiology in October 1999, indicated that patients given oxygen in amounts up to 80 percent did not suffer impaired lung function. In addition, there have been anecdotal reports from those with easy access to a breathing oxygen supply — medical staff, SCUBA divers and military pilots — that oxygen can also reduce the symptoms of hangovers sometimes caused by alcohol consumption. The theory is that the increased oxygen flow resulting from oxygen therapy improves the metabolic rate, and thus increases the speed at which toxins are broken down.[43] However, one source states that (in an aviation context) oxygen has no effect on physical impairment caused by hangover.[44]

Tolfenamic acid (TA): A study concludes, "TA was found significantly better than placebo in the subjective evaluation of drug efficacy (p < 0.001) and in reducing the reported hangover symptoms in general (p < 0.01). In the TA group, significantly lower symptom scores were obtained for headache (p < 0.01), and for nausea, vomiting, irritation, tremor, thirst, and dryness of mouth (all p < 0.05)."[45]

Vitamin B6 (pyritinol): Some studies have found large doses of Vitamin B6 (several hundred times the recommended daily intake) can help to reduce hangovers.[41][46]

Chlormethiazole: "Chlormethiazole was found to lower blood pressure and adrenaline output and, furthermore, to relieve unpleasant physical symptoms, but did not affect fatigue and drowsiness. The cognitive test results were only slightly influenced by this agent, while psychomotor performance was significantly impaired. Subjects with severe subjective hangover seemed to benefit more from the chlormethiazole treatment than subjects with a mild hangover."[47] "However, all 8 subjects had unpleasant nasal symptoms following chlormethiazole, and it is therefore not an ideal hypnotic for this age group."[48]

Rosiglitazone: [Study in rats] "Rosiglitazone alleviated the symptoms of ethanol-induced hangover by inducing ALD2 expression..."[49]

Acetylcysteine: There are claims that N-acetylcysteine can relieve or prevent symptoms of hangover through scavenging of acetylaldehyde, particularly when taken concurrently with alcohol.[50] Additional reduction in acetaldehyde toxicity can be achieved if NAC is taken in conjunction with vitamin B1 (thiamine).[6]
Vis hele sitatet...
Det første jeg gjør når jeg våkner er å drikke vann og spise godt Blir aldri bakfull lenger
Sitat av Drachir Vis innlegg
Lyst til å gi oss en link på det der ja?
Vis hele sitatet...
http://www.klikk.no/helse/dinkropp/v...icle478978.ece
Nå har jeg ikke en pakke Zyrtec for hånd, men sist jeg leste i vedlegget sto det klart og tydelig at Zyrtec kan gjøre deg med følsom for virkningene av alkohol. Og hvordan er dette ment å gjøre bakrusen mindre smertefull?
En feit burger og bananmilkshake har redda livet mitt mer enn en gang!
Superlurker
merulz's Avatar
Forebygging er jo det aller beste. Gå hjem i stedet for å ta taxi/nattbuss. Ikke drikk (alkohol) rett før du legger deg, drikk heller et par glass vann. Ta med et glass vann til sengen. Og der forsvant nesten hele bakrusen.
Resten kan fikses med mere vann dagen derpå, en dusj og en fin frokost (egg & bacon!)

Men egentlig så får du bare finne noe som fungerer for deg, ingen av oss er like og vi har forskjellige metoder for å håndtere bakrusen.
Sitat av frank_l Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Flott! Var ikke klar over linken mellom metanol-nivåer og bakfyll. Dette skal jeg lese mer på. Takk
Å ta et glass vann mellom slagene fungerer utmerket! blir nesten ikke dårlig neste dag da. eller ihvertfall ikke så stor grad om jeg ikke hadde gjort det.

Men Vann+Mat+tv og gi det tid så går det bra
Sitat av frank_l Vis innlegg
Reperasjonspils :

Etanol bremser metanol
Metanol brytes saktere ned, og når etanolen er borte øker nedbrytingshastigheten på metanol. Giftmengden i kroppen øker, og tømmermennene er et faktum.
Og det er her reparasjonspilsen kommer til sin rett.
Fyller du på med en pils morgenen etter en heftig fest, med for mye alkohol, kan påfyllet av etanol bremse nedbrytingen av metanol så mye at det ikke skilles ut så mange giftstoffer samtidig.

Den beste reparasjonsdrikken
Pils er faktisk ikke den beste reparatøren. Det skal visstnok være en banan-vodka-smoothie. Banan fører til at hjernen produserer mer serotonin, som har en innvirkning på humøret. En liten vodka-skvett nedsetter nedbrytingen av metanol og utskillelsen av giftstoffer.
Vodka sees på som noe av det reneste som er å oppdrive av alkohol.
En huskeregel kan være at jo mørkere alkoholen er, jo mørkere kan det se ut dagen derpå.
Whiskey har ifølge FPN.dk potensial til å gi sju ganger kraftigere hodepine enn vodka.

Kilde : klikk.no
Vis hele sitatet...
Etanol blir ikke nedbrutt til metanol i kroppen! Etanol blir nedbrytt til aldehydet acetaldehyd, som videre blir brutt ned til eddiksyre som til slutt blir til vann og karbondioksid. Wikipedia.

Leser på Wikipedia at når etanol omdannes til energi brukes det mye B-vitaminer.

Mitt beste tips er å drikke vann før du legger deg, helst halvannen liter, og sove mye.
Sitat av Ginnungagap Vis innlegg
Etanol blir ikke nedbrutt til metanol i kroppen! Etanol blir nedbrytt til aldehydet acetaldehyd, som videre blir brutt ned til eddiksyre som til slutt blir til vann og karbondioksid. Wikipedia.
Vis hele sitatet...

Han sier ikke at etanol blir brutt ned til metanol, men at etanol og metanol blir metabolisert av samme enzym....
Vann, både før du legger deg etter fylla og da du våkner..
Min greie er å alltid ta en dusj og lage en goood smoothie! Viktig med vitaminer i kroppen.
Drikk juice, ananas juice. Eller annen juice, men helst en uten sukker.
Drikk en halv liter før du legger deg, selv om kanskje ikke er tørst.
Ikke legg deg på stigende rus, tror mange brenner seg på dette. Slutt og drikk litt tidligere, eller vær oppe til du kjenner at alkoholrusen mister grepet.
Dagen derpå; Spis ok mat, drikk noe som inneholder vitaminer osv, beveg deg litt når du føler formen begynner å bli bedre.
Sist endret av sneipen; 5. mai 2011 kl. 14:26.
Sitat av Eidee94 Vis innlegg
Vann først og fremst. Har også hørt ubekreftede rykter at banan funker som bare faen.
Vis hele sitatet...
Banan hørtes litt ekkelt ut, da man allerede er kvalm og i litt dårlig form, pga det er så fetende. Men ikke vet jeg det kan jo stemme :P
Jeg har hørt at sukkerholdig drikke hjelper. Leste det i VG.

Ikke legg deg mens du er drita.
Drikk masse vann før du legger deg, og helst litt "innimellom fylla".
Sov godt.
Ta deg en dusj og puss tennene når du står opp.
Spis en god frokost.
Paracet mot hodepine.

Maske veske i form av sukkerholdige drikker og vann.

Kom deg i gang med dagen!
Sist endret av Prognisse; 5. mai 2011 kl. 14:54.
Ronk og drikk vann.
zyrtec fungerer, jeg pleier å ta en før jeg drikker, og en før jeg legger meg.
Jeg har alltid sluppet unna bakrusen ved å ta meg en joint før jeg legger meg. Da våkner jeg opp neste morgen bakfjern, og ikke i bakrus. Hvis jeg glemmer jointen kan jeg regne meg selv som ubrukelig neste dag. Kanskje ikke løsningen for alle, men det funker knaill for meg og de fleste vennene mine.
Jeg leste noe om appelsinjuice en gang. Var noe om å erstatte de vitaminene kroppen har mistet iløpet av rusen.

http://cocktails.about.com/od/health...ngovr_rmdy.htm
Dra ned på ditt lokale treningstudio og tren deg gjennomsvett!
Det har alltid hatt en virkning på meg.

Om du ikke er medlem hos noe studio, ta på deg et par sko og løp en tur i skogen =)
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av Blåtann Vis innlegg
Dra ned på ditt lokale treningstudio og tren deg gjennomsvett!
Det har alltid hatt en virkning på meg.

Om du ikke er medlem hos noe studio, ta på deg et par sko og løp en tur i skogen =)
Vis hele sitatet...
Ikke faen.
Heller hjemme pa sofaen pakket inn i en dyne med chips og snop enn ned pa et treningstudio!
BAD MOTHERFUCKER
Tomacco's Avatar
Sitat av Blåtann Vis innlegg
Dra ned på ditt lokale treningstudio og tren deg gjennomsvett!
Det har alltid hatt en virkning på meg.

Om du ikke er medlem hos noe studio, ta på deg et par sko og løp en tur i skogen =)
Vis hele sitatet...
Jeg tviler på at du var særlig ordentlig fyllesjuk de gangene dette funket for deg. Det hadde du ikke orket da :P
Sitat av Blåtann Vis innlegg
Dra ned på ditt lokale treningstudio og tren deg gjennomsvett!
Det har alltid hatt en virkning på meg.

Om du ikke er medlem hos noe studio, ta på deg et par sko og løp en tur i skogen =)
Vis hele sitatet...
du må jo være gal mann!
Beste tipset du noensinne kommer til å få, annet enn å ikke drikke er: Drikk et stort glass vann mellom hver drink/øl du tar. Alkoholen virker dehydrerende på deg, og det gjør at man våkner opp med vondt i hodet.

Så drikk 1 glass vann vertfall 1 gang i timen! Og masse vann med en gang du står opp.
Sist endret av Haagiboy; 5. mai 2011 kl. 16:20.
Drikk vann mens du drikker alkohol. Drikk masse vann før du slokner i senga. Sett fram et glass med vann ved siden av sengen. Drikk masse vann når du står opp. Kort oppsummert; Vann
Sist endret av FerieFyr; 5. mai 2011 kl. 16:25.
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
du må jo være gal mann!
Vis hele sitatet...
Neida, men når sant skal sies var jeg ikke sånn arlvorlig fyllesjuk.
Så det er vell et tips som funker bra om man drikker moderat, men ikke fungerer etter en russefeiring etc.

Når jeg har vært skikkelig fyllesjuk har jeg bare logget på sofaen og surfa gjennom en sesong South Park og spist Bacon =)
Sist endret av ZELDUR; 5. mai 2011 kl. 16:49.
Spise spekeskinke mens du drikker øl eller brennevin! Da får man i seg nok salt slik at man ikke blir dehydrert.
Mannen med mens
duzzyd's Avatar
Kjøpte meg Bakis idag. Tenkte å teste det i morgen med store mengder alkohol, noe som vanligvis garanterer ekstrem fyllesyke dagen derpå.

Oppdaterer på lørdag. Håper det funker, placebo eller ei
Det er tydeligvis store forskjeller her på forumet. Dere som trener og runker når dere er fyllesyke er veldig heldige. Jeg veit ikke hvordan det er med deg Spelley, men jeg blir i alle fall helt ubrukelig.

Hinsides kvalm, spyr flere ganger, smerter i hodet og null energi. Venner og ekser har flere ganger trodd jeg hadde svimet av morgenen fordi det eneste som hjelper for meg er å ligge 100% stille, og gjerne sove litt på dagen også.

Forøvrig er det også noe som kan dempe fyllesyken som i alle fall fungerer for meg:
- Drikk så mye du kan mens du er ute. Ta deg gjerne et glass vann etter en pils, og det trenger ikke være så mye.
- Kjøp inn en pakke ritz-kjeks og cocabrus før du går på fylla. Legg det ved siden av senga di slik at du kan få fatt i det ved å bruke så få muskler som mulig.
- Drikk mye vann før du legger deg, og ha en 1,5 l vannflaske i senga sånn at du kan drikke hvis du våkner om natta.
- Sov eller legg deg ned med lav og rolig musikk som får deg til å glemme eksistensen din.
- Spy hvis du kan.
- Ta en paracet hvis du har vondt i hodet, eller så kan du ta en pille som inneholder naturlige ekstrakter av ingefær. Kan fungere for meg i alle fall. Dette er for kvalmen.
- Etterhvert som det blir bedre, ikke gå på fella og tro du er bra. Ta det gradvis, ring en kompis eller lag litt mat. Kom deg sakte men sikkert i aktivitet, og husk som sagt å drikke mye vann hele tiden.

Håper dette fikser problemet ditt. Zyrtec har jeg enda tilgode, så det skal jeg prøve en dag!

Lykke til!
Sist endret av bendiks; 5. mai 2011 kl. 18:20.
Litt OT ang. zyrtec som jeg ser er godt anbefalt.

Jeg har så lenge jeg kan huske gått på zyrtec grunnet allergier. For et års tid siden ba legen meg bytte ut denne med Cetirizin. Som visstnok hadde akkurat samme virkning.
Noen som vet om denne har samme virkning når det gjelder fyllesyke og?
Innestengt
Spelly's Avatar
Trådstarter
Sitat av ohsnap Vis innlegg
Litt OT ang. zyrtec som jeg ser er godt anbefalt.

Jeg har så lenge jeg kan huske gått på zyrtec grunnet allergier. For et års tid siden ba legen meg bytte ut denne med Cetirizin. Som visstnok hadde akkurat samme virkning.
Noen som vet om denne har samme virkning når det gjelder fyllesyke og?
Vis hele sitatet...

Jeg stakk faktisk på apoteket rett før jobb i dag for å kjøpe zyrtec, jeg ble også anbefalt Cetirizin. Apotekeren sa at dette var akkurat det samme som zyrtec, bare et annet navn og en del billigere. Noen som kan bekrefte /avkrefte?
Sist endret av Spelly; 5. mai 2011 kl. 22:05.