Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 890
Ble svindlet på facebook marketplace gjennom vipps. Personen har samme navn på face som de har på vipps. Ga fra meg penger uten å få vare, og nå har de i nesten to uker sagt at de skal gi tilbake penger.

De har selv skrevet at jeg kan "anmelde om jeg vil", noe som sier meg at de veldig klart ikke er personen de fremstår å være. Samtidig har jeg fått med meg ifølge vipps at det ikke er mulig å lage falsk vipps konto, altså med annet navn enn ditt eget om det er koblet til kortet ditt.
Har planer om å anmelde selv om jeg vet at politiet vanligvis ikke bryr seg mye om slike saker, så har litt lyst til å forsikre meg om at jeg gir helt riktig info, og ikke en hacket bruker eller en forfalsket vipps konto.

Jeg lurer derfor om det er mulig på noen som helst måte å likevel fake kontoen sin på vipps? Har prøvd å søke på nummeret i håp om å få et navn men ingenting dukker opp. Har prøvd å ringe det men blir satt over på mobilsvar med en gang som om de har skrudd av telefon. Har ingen adresse heller.

Vet det er min egen feil som ble svindlet, det trenger jeg ingen kommentarer på, bare litt tanker rundt vipps og forfalskning av kontoer. Takk.
Har du hørt om reverse psychology?
Kanskje greit å anmelde så får du kanskje hindret andre i å bli svindlet.
exile's Avatar
Trådstarter
3 0
Sitat av Elijah Price Vis innlegg
Har du hørt om reverse psychology?
Vis hele sitatet...
Svindler dem tilbake

Sitat av dggr Vis innlegg
Kanskje greit å anmelde så får du kanskje hindret andre i å bli svindlet.
Vis hele sitatet...
Har planer om det, er bare så unødvendig slitsom og lang prosess å få gjort det. Med tanke på at de ikke lar deg ringe hvis det er svindel det er snakk om :/
Sist endret av exile; 1 uke siden kl. 12:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg er nokså sikker på at det ikke går an å fake vipps konto og bruke over tid. Det som derimot er vanlig i svindel er å bruke muldyr til å motta penger for en, enten ved å manipulere andre som er uvitende om at det egentlig foregår svindel, som en kjæreste, familiemedlem eller venn ved å dikte opp historier som gir en forklaring på hvorfor de selv ikke kan bruke egen konto - eller bruke en medsammensvoren sin konto som får deler av gevinsten av svindelen. Husk at ikke alle mennesker kan føle empati, sympati, forstå folkeskikk, misbruker andre mennesker også nære og kjære, og som lever helt grenseløst og grandisiøst uten å skjønne problemet med det.
Det er også en del av de som helt bekymringsløst bruker egen konto med så mye selvtillit på at politiet henlegger sakene og erfarer at mange ofre tenker akuratt som deg >>

Sitat av exile Vis innlegg
er bare så unødvendig slitsom og lang prosess å få gjort det.
Vis hele sitatet...
... og ikke gidder prosessen, så da får de jo ingen konsekvenser heller, og ryker de i fengsel så ser ikke disse mennesketypene det som noe straff men heller en yngleplass for å planlegge ny kriminalitet med nye bekjentskaper de kan bruke.

Den eneste måten jeg kan se for meg det er mulig å forfalske en vipps konto på er identitetstyveri, altså opprette vipps med noen andres bankbrikke og identitet og nettbank. Det høres ikke så hokus pokus ut i seg selv men vil tro sikkerhetsrutinene er så strenge at så fort noen melder dette stjålet at slike kontoer sikres og sperres.
Nå blir jo saker henlagt over en lav sko hos politiet, så det er nok det de sikter til når det kommer til at det bare er å anmelde.
Det kan godt hende det er Vippskontoen til vedkommende, for at du ikke når igjennom når du ringer kan forklares med at de jo veit de har svindla deg (da kan du også lett blokkes). Man kan også be om hemmelig nummer når man kjøper mobilabonnement, og da krever de at du fjerner adresse fra telefonkatalogen/1881 etc. Dermed kommer ikke navnet ditt opp når noen søker etter det, ei heller adressa di.
KVAKKsalver
Tar en stund før det blir borte.
exile's Avatar
Trådstarter
3 0
Setter pris på alle kommentarene, jeg er som sagt i prosessen av å anmelde nå selv om jeg føler politiet ikke kunne brydd seg mindre. Klarte å få kontakt med en som bor med den som svindelt meg og føler det er mer og mer klart at de begge bare lyver til meg og er med på det. Altså at det faktisk er personen som eier vipps kontoen som har svindlet meg og rett og slett ikke er redd for å bli anmeldt fordi de ikke tror jeg kommer til å gjøre det eller fordi politiet har andre saker å bry seg om.

Personen som svindler meg har gjemt alle opplysninger på nett når man søker opp nummeret, men det har ikke den andre som jeg har fått kontakt med, søker jeg opp nummeret til den andre får jeg adresse og hele pakka. Skal bare sende inn anmeldelse og håpe på at politiet gjør noe, med tanke på at denne svindlinga har blitt gjort fra samme person mot andre i flere år.