Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1861
Hei!

Lurte på om det er noken som har eit par kule idèer om programm som eg kan programmere i Java.. Sitter egentlig bare å programmerer basic stuff, men har lyst å programmere noke litt utfordrane og kult, har ikkje lyst å vere bort i å programmere spill heilt endå.

Alle svar settes pris på !
Sær som enhver
Bangfish's Avatar
Project Euler har en rekke matte- og logikkbaserte oppgaver med stigende vanskelighetsgrad. Anbefales på det sterkeste.
Tusen takk!

Endte opp med å lage en "Star Wars name generator" Hehe !
Lagde 3 labels tilkoblet til en knapp... Der randome navn fra en liste ble satt på alle 3.. Sånnsom :

("tittel" "mellomnavn" "etternavn") .. som f.eks ("Jedi Master" "Obi Wan" "Kenobi")
Fikk noen geniale som : General Bobba the Hut ^^
Bondesjakk, om du ikke allerede har gjort det. Her kan du starte med å skape det for to personer, for så å legge til kunstig intelligens.
Jeg har en ganske god idé til et spill/app om du kan programmere litt godt.

Basically begynner man med et koordinatsystem, med en x og en y akse. Du (spilleren) blir fortalt koordinatene til noen mål/fiender og hindre etc, også får du noen enkle matematiske verktøy du får bruke. Målet er å bruke de verktøyene du får (si cos, pi, x^2 og ax, hvor a er et heltall) til å lage en graf, f.eks. 3x^2*cos(pi*x), som treffer målene, og unngår hinderne/fiendene.
Neste steg kan være at du har x, y og z aksen (3d rom), og den vanskeligste graden kan kanskje være 4d (x,y,z og t akser) hvor du må treffe et mål på et punkt i 3d rom, på riktig tidspunkt (4d koordinat).

Det hadde ihvertfall jeg syntes var dritkult, og det kunne gjort det mye morsommere og mer intuitivt å lære seg matte :P
Igjen så kommer det litt ann på hvor god du er til å programmere, ikke barnemat akkurat skulle jeg tro.
Sitat av Ununoctium Vis innlegg
Jeg har en ganske god idé til et spill/app om du kan programmere litt godt.

Basically begynner man med et koordinatsystem, med en x og en y akse. Du (spilleren) blir fortalt koordinatene til noen mål/fiender og hindre etc, også får du noen enkle matematiske verktøy du får bruke. Målet er å bruke de verktøyene du får (si cos, pi, x^2 og ax, hvor a er et heltall) til å lage en graf, f.eks. 3x^2*cos(pi*x), som treffer målene, og unngår hinderne/fiendene.
Neste steg kan være at du har x, y og z aksen (3d rom), og den vanskeligste graden kan kanskje være 4d (x,y,z og t akser) hvor du må treffe et mål på et punkt i 3d rom, på riktig tidspunkt (4d koordinat).

Det hadde ihvertfall jeg syntes var dritkult, og det kunne gjort det mye morsommere og mer intuitivt å lære seg matte :P
Igjen så kommer det litt ann på hvor god du er til å programmere, ikke barnemat akkurat skulle jeg tro.
Vis hele sitatet...
Noe sånt som dette?

Kode

import numpy as np
import pylab as pl
from random import randint as r

number_of_targets = 2
number_of_friends = 1
xmin = -2
xmax =  2
ymin = -2
ymax =  2

coordinates = lambda N: [(r(xmin, xmax), r(ymin, ymax)) for i in range(N)]
targets = np.array(coordinates(number_of_targets))
friends = np.array(coordinates(number_of_friends))

print "Destroy targets:"
print targets
print "Do not destroy:"
print friends

targets = np.transpose(targets)
friends = np.transpose(friends)

X = np.linspace(xmin, xmax, 10000)
Y = eval("lambda x: " + raw_input("f(x) = "))(X)
pl.axis([1.1*xmin, 1.1*xmax, 1.1*ymin, 1.1*ymax])
pl.plot(X, Y, "b")
pl.plot(targets[0], targets[1], "ro")
pl.plot(friends[0], friends[1], "go")
pl.show()
Dette er bare en skisse, da - jeg ville bare ikke gjøre noe veldig komplsiert før jeg hadde en viss formening om jeg hadde skjønt hva du mente. Det kan lett gjøres mer fancy hvis det er ønskelig.
Jeg har minimalt med skills innen programmering, så jeg er ikke helt sikker på hvordan det vil fungere, men det ser lovende ut. Jeg ble inspirert til idéen av en app som jeg ikke finner til iPhone, men som en venn har på iPaden sin, som het noe sånt som mathgraph eller noe, og det var basically bare et koordinatsystem, og en rekke knapper (cos, sin, x^2, the works) som man kunne trykke på for å lage hva enn man ville.
Det hadde vært kult med en ganske lik interface, men at kun et par av funksjonene var enablet av gangen, og i stedetfor full on sandbox, at man fikk objectiver, som å sende en graf gjennom stadig flere punkter, og evt nå et mål etc.
Kult med "venner" konseptet, jeg ser lett rom for en slags "Achtung, die Kurve" greie, at man må lage en graf som fungerer som skjold og blokkerer vennene dine fra å bli truffet av fienden.

Igjen så ser jeg liksom ikke helt hva som egentlig står, jeg har måttet utsette informatikkdelen av studiet litt, men jeg skimter noen stikkord. Fett at du tok tak i det ^^
Sitat av Ununoctium Vis innlegg
Jeg har minimalt med skills innen programmering, så jeg er ikke helt sikker på hvordan det vil fungere, men det ser lovende ut. Jeg ble inspirert til idéen av en app som jeg ikke finner til iPhone, men som en venn har på iPaden sin, som het noe sånt som mathgraph eller noe, og det var basically bare et koordinatsystem, og en rekke knapper (cos, sin, x^2, the works) som man kunne trykke på for å lage hva enn man ville.
Det hadde vært kult med en ganske lik interface, men at kun et par av funksjonene var enablet av gangen, og i stedetfor full on sandbox, at man fikk objectiver, som å sende en graf gjennom stadig flere punkter, og evt nå et mål etc.
Kult med "venner" konseptet, jeg ser lett rom for en slags "Achtung, die Kurve" greie, at man må lage en graf som fungerer som skjold og blokkerer vennene dine fra å bli truffet av fienden.

Igjen så ser jeg liksom ikke helt hva som egentlig står, jeg har måttet utsette informatikkdelen av studiet litt, men jeg skimter noen stikkord. Fett at du tok tak i det ^^
Vis hele sitatet...
Du kan jo kjøre den for å teste? Du trenger python, med numpy og pylab (matplotlib og scipy, hvis jeg ikke husker feil) installert.
I en mer sofisitkert løsning ville jeg implementert dette via klasser osv., men jeg ville bare lage en skisse sånn for å forstå om jeg hadde skjønt deg riktig eller ikke - greit å ha en idé om hva man vil oppnå før man begynner på strukturen. TS etterspurte java, dette er python, men jeg kan ikke java.

Det koden min gjør nå (del for del med blank linje mellom, er ganske primitivt følgende:
1) Imports av biblioteker som trengs
2) Definer antall venner & fiender, samt spillbrettets størrelse. Det jeg tenkte var, treff fiender, ikke treff venner. Kan godt sette inn andre ting også. Alle disse variablene er nå bare satt statisk, i en litt mer sofistikert versjon kunne dette være ting som ble plukket ut for et bestemt oppsett av oppdrag eller noe.
3) Lage tilfeldige heltallige koordinater innenfor spillbrettets størrelse, i henhold til bestilt antall venner og fiender.
4) Gi brukeren oppdraget. I dette tilfellet er det bare å printe ut koordinatene de skal treffe eller unngå
5) Transponere arrayene (ryddigere plotting, kunne got vært gjort en annen plass)
6) Definere x, og ta inn f(x). Her er greia: når den kommer til Y =, så vil spilleren få en prompt i kommandolinjen hvor de må skrive inn et polynom elns. som er gyldig pythonsyntax. Hvis du skriver x**3 + .5*x**2, så vil programmet at det inn, sette det sammen til et funksjonsuttrykk (lambda functions ftw!) og evaluere dette slik at Y = f(x). Denne ene linja er vel egentlig den mest relevante i hele spillet. Resten er bare plotting; definisjon av akser, plassere ut venner som grønne flekker og fiender som røde. Polynomet ditt blir en blå strek.

Nå, før dette kunne bli et spill er det mye kjedelig som måtte gjøres - sanity check av funksjonen du tar inn, sjekke om verdiene rent numerisk treffer også - her vises det bare - regne sammen poeng osv. Men, det gidder jeg ikke gjøre i dag

Selve spillet kan lett fikses, så får kunstnertypene lage en pen gui senere.

Poenget mitt var vel egentlig at det du etterlyste trenger ikke å være så veldig komplsiert og brude la seg gjøre ganske lett i de fleste programmeringsspråk.
En applikasjon som kan vise RAM, CPU, nettverk, og annet på desktopen fra diverse server.
Støtte for ubuntu-server er must. Kan godt være to applikasjoner, 1 for server og 1 for desktop. Trenger ingen spesiell sikkerhet ettersom det kan bare trenger støtte for lokale nettverk.

Dette ble vel mer som en "bestilling", men likevel - har noe selvskrevet som gjør en delevis "OK" jobb fra før, men hadde vært kult å hatt en applikasjon som noen andre har skrevet for å sammenligne kildekode.