Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1167
Er på utkikk etter et Dolby Digital Surround Sound anlegg som vil si en høyttaler i midten for stemmer, høyre og venstre høyttaler foran, høyre og venstre høyttaler bak samt subwoofer(?). Alle høyttalerne skal spille av en egen lydfil, noe som rechiveren ordner(?). Receiveren mottar en lydfil fra tv'en som den gjør om til lyd til 5 forskjellige høyttalere? Lydformatet den skal brukes mest til er AC-3, noen som passer perfekt for mitt oppsett?

Så hvis jeg har forstått dette riktig, skal receiveren kobles til TVen, og alle høyttalere, pluss subwoofer skal kobles til receiveren? Hvor i rommet skal subwooferen stå?

Kan veldig lite på denne fronten, så det hadde vært fint om noen med litt erfaring kunne linket meg til et hjemmekinoannlegg til 25k +/- ?
Skal du først bruke så mye på et anlegg anbefaler jeg deg å besøke AVforum, og stikke en tur innom Hifiklubben, da disse vil kunne hjelpe deg mye bedre enn den gjennomsnittlige Freak.
Sist endret av Dimergon; 6. mars 2012 kl. 15:18.
beste hjelpen jeg kan gi deg, er dra på hifiklubben og spørr de om hjelp til problemet ditt og si att taket ditt er 25k så fikser de biffen
evt ringe de og fremstille det over telefon

om TV sender ut surround signaler aner jeg ikke, men du må jo ha en lydkilde som sender ut lyd i surround hvertfall

http://www.hifiklubben.no/produkter/...alersystem.htm ville vært mitt valg om jeg hade penger, da trenger du bare en knallfin receiver så er du i boks, dog en rand eller to over budsjettet

hadde vel kanskje kjøpt denne her http://www.hifiklubben.no/produkter/...noreceiver.htm
uten og ha lest altfor mye om den men jeg har hatt såpass gode opplevelser med nad sine produkter att slikt måtte det være
ChS
Hestehandler
ChS's Avatar
No offence, men kan du så lite som du gir uttrykk for her, fatter og begriper jeg ikke hva du skal med et sådyrt anlegg! Det finnes masse bra, og mye billigere løsninger!

Det viktigste er at du har en standalone reciever. Så kan du heller kjøpe deg nye/bedre høyttalere etterhvert!

Eksempel:
Reciever - http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=628805
Høyttalere - http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=601332

Suben kan du forresten sette nesten hvor som helst i rommet!
Trådstarter
Ok, men er oppsettet mitt riktig? Receiveren kobles til TVen for å få lydsignal - receiveren
gjør lydsignalet fra TVen om til 5 forskjellige lydfiler(én til hver høyttaler) (hvis ikke TVen allerede
sender ut flerkanalslyd) - alle høyttalere og subwoofer kobles til receiver (hvordan type ledning?).

Lydformat jeg spiller av avgjør hvordan høyttalerne mine vil spille lyden?
F.eks Dolby Stereo skal bare gi ut lyd til to høyttalere (venstre og høyre foran) og AC-3 skal gi forskjellig lyd til alle
høyttalerne mine. Men siden receiveren gjør om til flerkanalslyd, vil jeg da få AC-3 lyd
selv om lydformatet til filmen er Dolby stereo?


Det å kjøpe anlegg er noe jeg har tenkt på nå nylig, kommer nok ikke til å kjøpe før jeg kan endel mer om dette.
Sist endret av weed911; 6. mars 2012 kl. 15:34.
Om materialet du vil spille av kun har lydspor i stereo vil receiveren enten:
1. spille av kun stereo (bra)
2. prøve å emulere surround og fore bakhøyttalerne med et signal den tror er riktig (dårlig)

I bunn og grunn bør du koble pc,spillkonsoll etc til receiveren og så la denne switche mellom kilder og sende bilde til tv eller projektor.
Trådstarter
Ser at prisen varierer stort mellom receiverene, hva er forskjellen på dem? Hvor godt de gir
ut flerkanalslyd fra et lydformat som egentlig ikke støtter det?
Hjelpe meg. Hvor skal jeg begynne.. Altså, jeg tror faktisk den beste løsningen for deg er som noen allerede har nevnt her; gå til Hi-Fi Klubben og Soundgarden (eventuelt andre hifibutikker i området du bor i) og legg frem problemstillingen din. Si at du vil bruke 25k på et komplett surroundanlegg, hva kan dere tilby og kan dere gi meg en prøvelytt på oppsettet. Velg det du synes høres best ut.

Veiledning ift bruk vil de kunne gi deg i butikken, men la meg skissere grovt for deg:

Kilder(eksempel PC, DVD/Blu-Ray, PS3, boks fra GET/Canal Digital) kobles fortrinnsvis digitalt(dvs med HDMI-kabel. det meste er ustyrt med dette nå. dette er et grensesnitt som overføre lyd og bilde digitalt i én kabel) inn på receiver.

TV kobles på receiverens HDMI-UTGANG og fungerer ikke som noe annet enn bildefremviser.

All signalbehandling (deriblandt dekoding av lydformater som for eksempel Dolby Digital, DTS og de nye HD-formatene) foregår i receiveren.

Plassering av subwoofer kommer litt an på rommet ditt men plasseres stort sett i et hjørne/ved siden av fronthøyttalere). De fleste receivere kommer med automatisk romkorreksjon som forteller receiveren din hvor i rommet subben står og hvordan den skal få best mulig lyd ut av den ift den posisjonen du sitter i. For mer informasjon om akkurat dette og andre ting ta en titt her: http://www.hifiklubben.no/bibliotek/...r/lyd/2163.htm

At man ikke kan noe særlig om hifi betyr ikke at man bør nøye seg med en ferdigpakke på Elkjøp til 2999,-...
Trådstarter
Sitat av Epitaph Vis innlegg
Kilder(eksempel PC, DVD/Blu-Ray, PS3, boks fra GET/Canal Digital) kobles fortrinnsvis digitalt(dvs med HDMI-kabel. det meste er ustyrt med dette nå. dette er et grensesnitt som overføre lyd og bilde digitalt i én kabel) inn på receiver.

TV kobles på receiverens HDMI-UTGANG og fungerer ikke som noe annet enn bildefremviser.
Vis hele sitatet...
Vet ikke om jeg forstod deg riktig, Receiveren kobles til Get boksen med hdmi - fra receiveren kobles det hdmi til tv for å få bilde. Receiveren får lyden fra Get boksen. Er det vanlig med 2 hdmi uttak på reciever?

Fungerer det likt å trekke hdmi fra Get boksen til TV, og egen lydkabel til receiver(hvis Get boksen ikke har 2 hdmi utganger) fra Get boks?

Sitat av Epitaph Vis innlegg
TV kobles på receiverens HDMI-UTGANG og fungerer ikke som noe annet enn bildefremviser.
Vis hele sitatet...
En kompis av meg har koblet slik og han får lyd i anlegget og TV høyttalerene
Sist endret av weed911; 6. mars 2012 kl. 16:09.
Sitat av weed911 Vis innlegg
Vet ikke om jeg forstod deg riktig, Receiveren kobles til Get boksen med hdmi - fra receiveren kobles det hdmi til tv for å få bilde. Receiveren får lyden fra Get boksen. Er det vanlig med 2 hdmi uttak på reciever?
Vis hele sitatet...
Get-boksen kobles til receiveren med HDMI, ja(ikke omvendt). Det er forskjell på HDMI INN og HDMI UT. Mange receivere er utstyrt med to HDMI UT men dette er ved bruk av flere bildekilder. For eksempel TV og prosjektor.

Get boks -> HDMI INN TIL RECEIVER
TV -> HDMI UT FRA RECEIVER INN TIL TV

Sitat av weed911 Vis innlegg
Fungerer det likt å trekke hdmi fra Get boksen til TV, og egen lydkabel til receiver(hvis Get boksen ikke har 2 hdmi utganger) fra Get boks?
Vis hele sitatet...
Ja, men dette er helt meningsløst. Les svaret over.

Sitat av weed911 Vis innlegg
En kompis av meg har koblet slik og han får lyd i anlegget og TV høyttalerene
Vis hele sitatet...
Det stemmer, siden HDMI overfører både lyd og bilde. Dette kan imidlertid justeres i receiverens innstillinger, eventuelt skru ned/av volumet på tv'en. Med mindre du ved enkelte anledninger bare vil bruke tv'ens innebygde høyttalere.
Fungerer det likt å trekke hdmi fra Get boksen til TV, og egen lydkabel til receiver(hvis Get boksen ikke har 2 hdmi utganger) fra Get boks?

@Weed911: Ja, det fungerer gitt at TVen har riktige lydutganger (hdmi/toslink)
Trådstarter
Sitat av Epitaph Vis innlegg
Get-boksen kobles til receiveren med HDMI, ja(ikke omvendt).
Vis hele sitatet...
Alle HDMI kabler jeg har sett har vært male på begge sidene. Mao, vil ikke både receiveren og getboksen ha female HDMI inngang, så dee kan vel ikke kobles "til hverandre" men kan kobles "sammen"?
Sser ikke hva du mener med at Get-boksen må kobles med receiveren og ikke motsatt, da det (slik jeg ser det) bare er mulig å koble de sammen på én måte med to male utganger på hdmi kabel.

Kanskje litt rotete forklart, håper du forstår..
Sist endret av weed911; 6. mars 2012 kl. 16:29.
Det har ikke noe med den fysiske utformingen av kabelen å gjøre, men retningen signalet går. En receiver sender ikke noe informasjon til komponentene som er koblet til. Komponentene sender informasjon til receiveren.
Trådstarter
Sitat av Epitaph Vis innlegg
Det har ikke noe med den fysiske utformingen av kabelen å gjøre, men retningen signalet går. En receiver sender ikke noe informasjon til komponentene som er koblet til. Komponentene sender informasjon til receiveren.
Vis hele sitatet...
Men slik som du beskrev tilkoblingen i noen poster ovenfor"Get-boks til receiver med hdmi- fra receiver til TV"
Så hvordan går bilde og lyd gjennom til TV hvis receiveren ikke sender noen informasjon ut?
Sitat av ChS Vis innlegg
No offence, men kan du så lite som du gir uttrykk for her, fatter og begriper jeg ikke hva du skal med et sådyrt anlegg! Det finnes masse bra, og mye billigere løsninger!

Det viktigste er at du har en standalone reciever. Så kan du heller kjøpe deg nye/bedre høyttalere etterhvert!

Eksempel:
Reciever - http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=628805
Høyttalere - http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=601332

Suben kan du forresten sette nesten hvor som helst i rommet!
Vis hele sitatet...
Dersom lyd er en interesse, er det en selvfølge at han ønsker å investere penger i dette. Jeg er selv interessert i fotografi, og har utstyr for over 100k. Smaken er som baken. Det med at du kan sette subben hvor som helst i rommet er også helt feil.

Til TS: Når det gjelder noe så teknisk som lyd ville jeg oppsøkt personer som er eksperter på feltet, da andres personlige meninger om hva som høres bra ut ofte vil være noe annet enn det du selv mener høres bra ut.
Sist endret av NijO; 6. mars 2012 kl. 17:02.
Sitat av weed911 Vis innlegg
Men slik som du beskrev tilkoblingen i noen poster ovenfor"Get-boks til receiver med hdmi- fra receiver til TV"
Så hvordan går bilde og lyd gjennom til TV hvis receiveren ikke sender noen informasjon ut?
Vis hele sitatet...
Les alt jeg har skrevet her; http://freak.no/forum/showpost.php?p...9&postcount=11

Om det fortsatt er uklart, les det to ganger til.