Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 2042
Jeg har to spørsmål

1. Hva slags proffe filmkameraer bruker Norge? Da tenker jeg på filmindustrien da... filmer som Max Manus, Nokas, Vegas... ja alle. IKKE TV

2. På kinoer i Norge... hva slags utstyr bruker de der? Datamaskiner, høytaler, prosjektor... f.eks. hvor stor er de digitale filene til filmen... hvordan lagres de og hvor mye kapasitet trenger de. Hvor god prosjektoren er og alt det der.
Ustyret som brukes i norge, både på kino og under filmproduksjon avhenger vel fra film til film og fra kino til kino. Er ingen standar i norge, så vidt jeg vet.

Eneste jeg kommer på er at den siste Gråtass-filmen ble filmer med Canon Eos 50D(pluss tonnevis med ekstra shit).
Trådstarter
Sitat av Eiol Vis innlegg
Ustyret som brukes i norge, både på kino og under filmproduksjon avhenger vel fra film til film og fra kino til kino. Er ingen standar i norge, så vidt jeg vet.

Eneste jeg kommer på er at den siste Gråtass-filmen ble filmer med Canon Eos 50D(pluss tonnevis med ekstra shit).
Vis hele sitatet...
Tenkte at det var mest brukt ARRI i Norge. Kanskje de brukte Phantom Flex?
Har et Sony HDR-FX1 kamera, jeg kan ikke se for meg at det er ett proff videokamera, men den ligg på prisen til et proff videokamera synes nu jeg, 30tusen kostet den i 2011 hos fotovideo.
Sist endret av justastonedhuman; 29. februar 2012 kl. 10:15.
Kameraene i norsk filmproduksjon varier veldig, alt etter bruken, jeg vet det brukes alt fra digital speilrefleks til filmrullkamera. Det brukes også studiokameraer, wirecams (kamrea som henger fra wire) og mangfoldet er så stort at det er vanskelig å sette en standard.

Bare husk at det ikke alltid kommer an på utstyret. Musikkvideoen til Pop The Trunk - Yelawolf er kun filmet med speilreflekskamera.

Nå kan det hende jeg sporet litt av her, men sier bare det jeg veit...
ChS
Hestehandler
ChS's Avatar
Veldig mange filmer blir i dag skutt med RED kameraer. Selvsagt med et utvalg av objektiver, monitorer, fokuspullere etc...
Det er som tidligere nevnt vanskelig å si hva som brukes av kinoer, da det ikke er noen norm for dette. Men de aller fleste digitale kinoer viser filmene i 4K
Sitat av ChS Vis innlegg
Veldig mange filmer blir i dag skutt med RED kameraer. Selvsagt med et utvalg av objektiver, monitorer, fokuspullere etc...
Det er som tidligere nevnt vanskelig å si hva som brukes av kinoer, da det ikke er noen norm for dette. Men de aller fleste digitale kinoer viser filmene i 4K
Vis hele sitatet...
Skjønner ikke hvorfor jeg går inn på sånne linker... Får alltid plutselig lyst på ting jeg aldri har hatt spesielt lyst på før... Et nytt hjerteskjærende punkt på ønskelisten...
Sitat av KaiN Vis innlegg
Har et Sony HDR-FX1 kamera, jeg kan ikke se for meg at det er ett proff videokamera, men den ligg på prisen til et proff videokamera synes nu jeg, 30tusen kostet den i 2011 hos fotovideo.
Vis hele sitatet...
PRO cameraer er gjerne 250K+++
Trådstarter
Hvordan lagres filene og hvor mye plass tar de?
Jeg var med i filmen Kongen av Bastøy. Der brukte vi det dyreste utstyret på markedet som var akkurat kommet ut. Om jeg ikke husker feil så var prisen på kameraet over 1mil + alt utstyret!

Btw. De lagres på spesiell type filmbånd (om jeg ikke husker helt feil), så puttes de i en lystett spesial pose.
Canon 5d Mark II koster ca 14.000 kr uten linse nå. Har blitt brukt i serier som House, Walking Dead etc. Et fantastisk fullformat DSLR.
Trådstarter
Sitat av astroblack Vis innlegg
Canon 5d Mark II koster ca 14.000 kr uten linse nå. Har blitt brukt i serier som House, Walking Dead etc. Et fantastisk fullformat DSLR.
Vis hele sitatet...
Det er et bra kamera. Har selv Canon 7D som er nesten like bra... ihvetfall ikke langt unna. Men Jeg vil tro at de bruker mye bedre kameraer enn som så, men du har nok riktig i at dem bruker det.

Like Crazy (http://www.imdb.com/title/tt1758692/) er en ikke så kjent film filma bare med Canon 7D. Klatrefilmen 127 timer også! Fantastisk bilde og hele pakka. Flere og flere filmer som blir brukt speilreflekskameraer som vanlig folk bruker. Det har blitt enklere for oss "amatører" på jente og gutte-rommet sitt å lage filmer i kjempebra kvalitet. Vel, kanskje ikke kjempebra.... MEN DU SKJØNNER?????
De filmer Hobbiten med RED. De har 48 RED kameraer.

Om noen er interessert i hvordan Hobbiten skytes, burde dere ta en titt på http://www.youtube.com/watch?v=apD2CFEJ0MY
RED filer tar enormt med plass. om jeg husker riktig så tar ca 20sekunders film rundt 1gb plass på 4k oppløsning
Filmet nettopp en kortfilm på RED One, er vel ikke helt sikker på hvor mange timer vi har med råmateriale, men det er vel rundt en 7-8 timer tipper jeg. Sitter på en 600GB med råmeteriale. Filene lagres før øvrig i R3D formatet, støttes native av siste premiere.

Jævlig tungt å jobbe med men det blir seende veldig bra ut :-)

Forøvrig ikke nødvendig å kjøpe kameraet, får leid det av diverse firma.

Og som tidligere nevnt så er det 4K som er greia på digitale kinoer, men nå er det ikke nødvendig å produsere i 4K for å få noe vist.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Sitat av KaiN Vis innlegg
Har et Sony HDR-FX1 kamera, jeg kan ikke se for meg at det er ett proff videokamera, men den ligg på prisen til et proff videokamera synes nu jeg, 30tusen kostet den i 2011 hos fotovideo.
Vis hele sitatet...
SONY HDR brukes på tredjeåret på media og kommunikasjon på skolen i Bodø, så hvis det brukes til kinofilmer blir jeg imponert!
Når vi først er inne på dette temaet, hvilken kvalitet vil dagens Speilreflekskamera med full HD-Video gi?

f.eks denne?
Sitat av Erlendman Vis innlegg
Når vi først er inne på dette temaet, hvilken kvalitet vil dagens Speilreflekskamera med full HD-Video gi?

f.eks denne?
Vis hele sitatet...
Tja, omtrent som dette da..
ARRI og RED er godt brukt..
Syntes jeg har lest at på en 64GB SSD som koster 6000,-kroner får man 20 minutter med 5K film fra RED!