Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  41 2938
Hei folks !

Vi er 4 stykker som skal til Amerika. Planen er å leie bil og kjøre og besøke de største byene, Roadtrip!

MEN! Problemet er det at vi er veldig usikker på hvor det er lurest og starte? Og hvilke byer vi MÅ besøke...

Det vi skal hittil uten tvil er Las Vegas, Orlando (Disney World), Route 66, California, Miami og New York.

Takker på forhånd
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
San Paulo
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
Roadtrip i USA er dritfett, husk å kjøpe med en del CDer.

En rute som kan funke:
Miami
Orlando (sjekk ut Universal når dere er der, mer fancy enn disneyworld)
Washington DC
New York City
Chicago, følge Route 66 til Arizona
Las Vegas
(San Diego, hvis dere vil)
Los Angeles
San Fransisco
(Sacramento, hvis dere vil)

Store byer: http://test.usatourist.com/maps/specialty/cities.gif
Route 66: http://www.warsla.com/Bilder/route66map.gif
Sist endret av PerPerPerPer; 30. mai 2012 kl. 09:52.
ChS
Hestehandler
ChS's Avatar
Ut i fra byene du lister opp håper jeg virkelig dere ser på bilturen som en STOR del av ferien! Det er lange avstander vi snakker om her.

Jeg kjørte selv østkysten i fjor sommer (New York til Key West som ligger så langt sør du kommer i Florida) Vi brukte 6 dager på turen, og da kjørte vi mellom 5-8 timer hver dag. Det du snakker om er samme tur pluss hele amerika på tvers! Du må også regne med at du vil bruke noen dager i hver av de større byene du besøker. Vi var 8 dager i New York, og vi fikk ikke gjort halvparten av alt vi hadde lyst til.

Jeg vil egentlig anbefale deg å enten kjøre østkysten, eller vestkysten eller route 66. På den måten blir det mer tid til å oppleve landet og ikke bare sitte i en bil hele tiden.

Du kommer nok uansett til å reise tilbake, så da kan du heller ta den andre siden:-)

Nå vet jeg forsåvidt ikke hvor lang tid dere skal være på reis, men utifra byene du nevner, og forutsatt at du skal kjøre mellom alle ville jeg hatt MINIMUM en måned.
Trådstarter
24 0
Vi har planlagt 1-2 mnd Så vet ikke om det er nok tid
Soulgrind#2828
tribalgoth's Avatar
hadde droppa disneyworld, drit kjipt om du ikke er blodfan av disney eller 4 år been there done that(altså disney world)

universal skal visst være en bra park, noe ejg aldri fikk oppleve da jeg blei trumfa og det blei disney

miami ekke spess fett igrunn har bare vært der i jan feb og da er det 0 liv pga vinter(woot 20+grader og ingen på stranda) jeg gikk forbi miami Ink studio som forøvrig så skikkelig ghetto ut, og som absolutt ikke ligger langs strandpromenaden som illusjonen de prøver og lage
Trådstarter
24 0
Takk for svar Har vært disney fan siden jeg var liten, men har vært i Paris i disney land der.. Men da var jeg 7 år

Men takk for svar Skal prate med gjengen ang universal
Universal er konge! Får dere tid så burde dere også ta aligator "safari" i everglades, i sånn viftebåt, det er sykt fett! Er masse kult å se i Florida, var der for to år siden, mye fett der
ChS
Hestehandler
ChS's Avatar
1-2 mnd er ganske lenge. Men jeg tror faktisk alikevel jeg ville vurdert å kjørt øskysten og gjort byene der først, og så tatt fly fra f.eks. Miami til LA og leid en ny bil der. Det ser ikke ut som dere har noen spesielle byer dere vil innom i "innlandet" uansett. På denne måten får dere bedre tid, og kan bruke mer tid på hver av pit-stoppene:-)

Når det kommer til Disneyland kan jeg kun si at vi var innom der en hel dag og hadde the time of our lives. Selv om vi begge var 27 fant parken virkelig frem barnet i oss:-) Universal og de andre parkene som ligger i Orlando har jeg ikke vært i selv. Men sikkert kjempegøy der også!
Graceland for faen, uansett om du digger kongen eller ikke tror jeg nok Graceland er ett must på en roadtrip!
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av ztaale Vis innlegg
Graceland for faen, uansett om du digger kongen eller ikke tror jeg nok Graceland er ett must på en roadtrip!
Vis hele sitatet...
The Mississippi delta, was shining like a national guitar!

Synd at Neverland ikke er åpent for public dog.
Skulle jeg reist til USA, ville jeg tatt turen til New Orleans sitte på en liten jazz-bar med noe godt i glasset en sommerkveld...

Det er og visstnok mange interessante folk der, viss man leter litt. Jeg kjenner en der som snakker om at det er mye voodoo og ovetro, fra slavetiden og karibien.
Trådstarter
24 0
Men da er det satt! Universal er et must Og blir nok disney world uansett, alle som skal være med på turen er disney gale, ink meg Men miami ink hadde vært kult å vært innom :-D !
Husk på att enkelte Amerikanere hater nordmenn / euro-pean-uts ifra min egen erfaring - ingenting seriøst though.

Og en reiseforsikring kan også være kjekt å ha, etc.

http://www.abcnyheter.no/nyheter/hel...a-900000-i-usa

http://www.aftenposten.no/reise/nyhe...cle2812680.ece

http://www.aftenposten.no/reise/article2427179.ece

Lykke til!

Edit ; http://www.aftenposten.no/reise/article2418702.ece
Sist endret av Europeanut; 30. mai 2012 kl. 11:55.
Trådstarter
24 0
Shit! Takk for de linkene.. ! Mye å passe på i USA !
Husk å alltid kjør riktig vei da, så dere ikke ender opp i fengsel der nede
Trådstarter
24 0
Ja det er i hvert fall noe drit Vil helst unngå det på en ferie jeg har gleda meg til i 4 år x)
Soulgrind#2828
tribalgoth's Avatar
og som nevnt over her ett sted, ta med masse cd/mp3 med fm sender elns, for det som sendes på radio der nede er skremmende lite pop kulturelt mest halleluja opplegg osv, og veldig lite musikk som ikke er produsert uttafor usa, noen glipp har de men svært få.
Start med å være i New York et par dager, så kjører dere vestover og stopper i de stedene som er verdt det, og avslutter det hele med en LAs Vegas tur en dag og slække rundt i Beverly Hills og Hollywood sentrum som en avslutning.
Så tar dere en tattis på Venice Beach! (der Jack Black møter Kyle Gas i Tenacious D filmen )
Ta turen innom San Francisco og besøk alcatraz, utrolig spennende.
Anbefaler også en tur til LA for og besøke Hollywood, er litt fett og se hvordan det er der.
Grand Canyon og Las Vegas anbefales også
Sist endret av cookiesRGood; 30. mai 2012 kl. 13:51.
Ville gjort som @ChS sier og først kjørt østkysten, for å deretter ta fly til vestkysten og heller leie ny bil der. Det er jævlig langt over landet, og om dere ikke har noen plasser dere MÅ innom i innlandet så vil jeg ikke tro det er verd å kjøre en såpass stor distanse når dere likegodt kunne flydd
Om dere skal til NY så burde dere kjøre helt til enden av Long Island Expressway for så å kjøre litt sør til south ferry landing å ta fergen til Shelter Island kjør så på tvers av øyen å ta fergen til nordsiden, derfra kan dere velge om dere vill ta fergen til New London i Conecticut. På denne turen er det mye fin natur, fine hus og man får sett det vanlige livet i og med at man kjører av motorveien. Jeg anbefaler også Yellowstone og Badlands om dere skal den veien?
Sitat av tribalgoth Vis innlegg
hadde droppa disneyworld, drit kjipt om du ikke er blodfan av disney eller 4 år been there done that(altså disney world)

universal skal visst være en bra park, noe ejg aldri fikk oppleve da jeg blei trumfa og det blei disney
Vis hele sitatet...
Er vel 5 forskjellige plasser der som tar ca 1 dag hver og utforske.
Magic kingdom er vel rimelig barne retta, men epcot er veldig bra og er ikke så veldig disney rettet som man skulle trodd. Veldig kult der

Men hadde kanskje ikke orket å kjørt i en dag for å besøke det hvis man ikke slår flere fluer i en smekk
Du må være 23 for å leie bil der borte. Bare slik at du er klar over det ^^
Tror ikke Las Vegas er den kuleste byen å være i når du er født i 92!
Bare et hett tips.. Kjøp en billig bobil der og bruk den til å sove i osv. Sparer penger på overnatting.

Noen venner av meg hadde roadtrip til USA for et år siden. De stoppet midt ute i ørkenen i Nevada på natta og la seg på bobil-taket å så på himmelen, de sa faktisk at DET var noe av det fineste de så på turen.
Det er ikke noe problem å leie bil når man er under 21 år i USA - du må bare kontakte ulike selskap! Hertz er veldig greie der - men husk å leie en bil som har GPS.
LA er ikke så veldig morsomt mtp uteliv om du ikke er 21 år - men jeg anbefaler absolutt å kjøre rundt i Beverley Hills + se Manhattan/St. Monica når dere befinner dere i LA!
Sitat av Fkleppe Vis innlegg
Du må være 23 for å leie bil der borte. Bare slik at du er klar over det ^^
Vis hele sitatet...
Da er det litt rart at vi fikk leid bil når vi var 22 da, det blir bare j*vlig mye dyrere når du er under 25.
Sist endret av LP88; 30. mai 2012 kl. 16:38.
dfslhfu ooo macarena
Nitropop's Avatar
Bobil er ganske smart.. men tenkt og ha roadtrip i en camaro elns ? det er drømmen min når jeg skal roadtripe i amerika :P
Dere kan jo undersøke litt hva slags bil dere vil leie, dere skal tydeligvis tilbringe ganske mye tid i den! Ser noen forslår bobil, er vel mulig å leie en bobil for et par måneder.

Og er ikke veldig dyrt å leie sykt fete biler der! Mercedes S-klasse, Dodge Charger, Ford Mustang, Cadillac Escalade osv...

Tror nok jeg hadde kosta på noe bedre enn en sliten Toyota i alle fall.

Mulig det lønner seg å kjøpe en bil også om dere skal være der i to måneder. Husker Top Gear-folka undersøkte om de kunne spare penger på å kjøpe hver sin gamle bil fremfor å leie, og de var der ikke så lenge, bare noen dager tror jeg. Kjipt om den stopper da.
I høysesongen må billetter til alcatraz bestilles fra et par dager til en uke i forveien. Ellers kan jeg anbefale å se på naturen som grand canyon og yosemite national park. Route 1 er en veldig pen rute som går oppover fra san diego til san francisco helt ved kysten - fin måte å se California på.
Bor selv i New York.

Det med å være under 21, og dra ut å feste burde ikke være noe kjempe problem.
Du vil 95% av gangene bli spurt om ID på utesteder, men om du viser et norskt ID vil de fleste bare ta en titt på bildet og slippe deg inn, i og med de har problemer med å skjønne det.

På resturanter eller butikker er det heller sjeldent at man blir spurt om legitimasjon.

(jeg er selv over 21)
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Fkleppe Vis innlegg
Du må være 23 for å leie bil der borte. Bare slik at du er klar over det ^^
Vis hele sitatet...
og du må ha kredittkort, Nei ikke visa debet.
Sist endret av AtXbYeA; 30. mai 2012 kl. 17:53.
Vær forsiktig! God tur
San Diego er en dritt by så denne hadde jeg lett droppa (vært der masse pga familie) og heller tatt en dag og to ekstra i LA, rett utenfor Hollywood ligger også de to beste parkene i området Universal og Six Flags : Mgic Mountain (bare de største og villest berg og dalbanene) Sea World i San Diego kan forsåvidt være kult viss du liker seler og propaganda fra den amerikanske hæren.
Sitat av Fkleppe Vis innlegg
Du må være 23 for å leie bil der borte. Bare slik at du er klar over det ^^
Vis hele sitatet...
Nei, man kan være fra 18 om man leier i NY eller MI(Michigan) Det finnes ett selskap som heter e-z rentacar som leier ut fra og med 18 i Miami + flere steder. Jeg leide selv bil i Miami når jeg var 20 dog må man betale 30-70 Dollar per dag i underage fee
Sitat av tanx Vis innlegg
Det er ikke noe problem å leie bil når man er under 21 år i USA - du må bare kontakte ulike selskap! Hertz er veldig greie der - men husk å leie en bil som har GPS.
LA er ikke så veldig morsomt mtp uteliv om du ikke er 21 år - men jeg anbefaler absolutt å kjøre rundt i Beverley Hills + se Manhattan/St. Monica når dere befinner dere i LA!
Vis hele sitatet...
Om du ikke visste det, er Manhattan i New York.
Soulgrind#2828
tribalgoth's Avatar
Sitat av fletchy Vis innlegg
Er vel 5 forskjellige plasser der som tar ca 1 dag hver og utforske.
Magic kingdom er vel rimelig barne retta, men epcot er veldig bra og er ikke så veldig disney rettet som man skulle trodd. Veldig kult der

Men hadde kanskje ikke orket å kjørt i en dag for å besøke det hvis man ikke slår flere fluer i en smekk
Vis hele sitatet...
jah, vi var på epcot og magic kingdom, magic er ræv men epcot var greit.

skal du innom epcot så ta den riden som heter soarer(het hvertfall det når jeg var der) for den var grei, 4d hanglider greie, kjører over div områder og lukter feks aooelsin når du kjører over appelsin farmene osv + man har vinden i ansiktet

og skal du til florida så kjøp appelsiner, de er sykt gode og saftige
vi kjøpte ett nett fra en slik farm/plantasje og gikk mot bilen, var på vei til og begynne og skrelle appelsina når vi sku inn i biln, da kom selgern løpende for og spare oss for noen kroner i rens av interiør makan til saftige appelsiner har jeg aldri smakt, så fort du tok en bit så bare rant det deilig søt saft over alt
Flotte ideer :-D !
Har vurdert å ta tatovering ja Men som alltid, må se an pengene Litt usikker på hvor mye vi skal ta med hver når vi skal på en sånn tur
Sitat av Christine92 Vis innlegg
Hei folks !

Vi er 4 stykker som skal til Amerika. Planen er å leie bil og kjøre og besøke de største byene, Roadtrip!

MEN! Problemet er det at vi er veldig usikker på hvor det er lurest og starte? Og hvilke byer vi MÅ besøke...

Det vi skal hittil uten tvil er Las Vegas, Orlando (Disney World), Route 66, California, Miami og New York.

Takker på forhånd
Vis hele sitatet...
Hei

Høres ut som en helt super tur, men veeeeeldig lang. Bare det å kjøre rett over fra vest til øst er enormt langt(fra New York via Florida til vestkysten er over 400 mil den aller korteste veien). Jeg ville foreslått at dere splittet opp turen i 2 deler og tok en distanse med fly for å unngå noe av kjøringen.

Route 66 kan dere muligens droppe. Den originale Route 66 eksisterer ikke lengre, men kan du kan følge den gamle ruten sånn noenlunde. Det er ikke mye igjen av den original sjarmen og er kanskje for de mer spesielt interesserte:
http://answers.yahoo.com/question/in...4002929AAhH90N

Vi kjørte i det nordøstlige USA i fjor og drar på nytt til California/Arizona/Utah i år. Helt toppers.

Mitt forslag: Fly til New York (evt kanskje Boston). Washington er et must spør du meg. Mange fine museer langs The Mall, Capitol, White House etc.. fra NY-Washington, kjør innom Lancaster County (Amish land). Det syntes vi var en morsom opplevelse. Videre kan der kjøre langs kysten ned til Florida. Bare den strekn er rundt 200 mil. Herfra kan dere evt kjøre til New Orleans, men det er 100 mil ekstra. Ta fly til Las Vegas kjør via Grand Canyon, Death Valley, Yosemite, San Fransisco og ta Highway 1 til Los Angeles og fly hjem derfra. Eller noe i den gata. Det er sikker mye å se ved å kjøre gjennom hele USA, men det er så himla langt og slitsomt med så mye kjøring. Dere litt bedre tid til å se ting på de plassene dere kjører med litt kortere rute. Å kjøre langs highway's er heller ikke så spennende - mye mer sjarmerende og mer å se langs mindre veier.

Bruk finn.no/reise til å finne billetter. Har prøvd mange søkeverktøy, men synes finn er overlegent best. Til/fra Norge kan variere mye i pris, avhengig av hvilket sted i USA dere reiser fra.

Lykke til og god tur!
Noen som har tips for hvor mye penger jeg/ vi skal ta med på en sånn tur ?