Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  39 5586
Nå er det andre gang jeg ser denne husedderkoppen på flere cm inne på soverommet. Våknet senest for en time siden og ser at den kravlet på veggen ved siden av.
Har hvert på leit over hele soverommet, men klarer ikke å finne den.
Jeg sverger jeg hørte den le da jeg veltet sengen..

Noen som har tips til hvordan jeg kan bli kvitt den?
vask, og støvsug ;)
Sist endret av Psilocybolisme; 30. august 2011 kl. 18:23.
Misliker det faktum at de faktisk heter HUSedderkopp. Som om den er laget for å komme inn og torturere meg i mitt.. hus. Jeg har disse, jeg og, jeg bor i sokkel... får dem hver sommer/høst, og blir fortvila fordi jeg hater edderkopper og får mareritt. Har prøvd alt, antiedderkoppspray, insektspray, og det siste er en sånn dings som du putter i stikkontakten. Nope. Ingenting som har fått disse udyra vekk, så jeg blir og glad for tips.

Godt å vite det ikke bare er jeg som ikke klarer å få gjort noe før edderkoppen har blitt "tatt hånd om".

Disse beista kryper inn over alt..
Elge's Avatar
Trådstarter
Sitat av Psilocybolisme Vis innlegg
vask, og støvsug
Vis hele sitatet...
errr...hadde håpet noen hadde et triks, som f.eks sette en skål med vann og såpe med et eple eller hva faen oppi..så den drukner
Ring skadedyrkontrollen?
De er heldigvis ikke farlige Istedet for å streve med håpløse forsøk på å få de vekk, siden de alltid vil komme tilbake. Prøv heller å se på det som en utfordring og en selvutviklingsprosess å bli mere komfortabel med de, det beste du kan gjøre er egentlig å prøve å ta på en og holde den. (kommer sikkert til å sprelle som faen og du får panic, right) men etter å ha gjort det et par ganger kommer du ikke lenger til å ha den samme skrekken. + du kommer til å få en god følelse av å håndtere frykten din på den måten, head on ^^

Lykke til
De må man finne og ta på fersken ja.

Men vær snill og ikke drep den, bare sleng den ut av vinduet (ja, den kan komme tilbake) Men de dreper masse insekter for deg
ChS
Hestehandler
ChS's Avatar
Leste nettopp en artikkel om disse fine krypene. (finner den dessverre ikke igjen nå)

Konklusjonen der var egentlig at du burde la dem være da de spiser/jager bort andre insekter og kryp. Vil du allikevel bli kvitt dem var tipset å holde vinduer og dører stengt. Samt tette eventuelle sprekker etc...
Men, som det ogå stod i artikelen, vil de inn, så finner de alltid en vei.

Sorry!:-)
Sitat av robz1 Vis innlegg
De er heldigvis ikke farlige Istedet for å streve med håpløse forsøk på å få de vekk, siden de alltid vil komme tilbake. Prøv heller å se på det som en utfordring og en selvutviklingsprosess å bli mere komfortabel med de, det beste du kan gjøre er egentlig å prøve å ta på en og holde den. (kommer sikkert til å sprelle som faen og du får panic, right) men etter å ha gjort det et par ganger kommer du ikke lenger til å ha den samme skrekken. + du kommer til å få en god følelse av å håndtere frykten din på den måten, head on ^^

Lykke til
Vis hele sitatet...
Du vet at de jævlene biter?
Sitat av robz1 Vis innlegg
De er heldigvis ikke farlige Istedet for å streve med håpløse forsøk på å få de vekk, siden de alltid vil komme tilbake. Prøv heller å se på det som en utfordring og en selvutviklingsprosess å bli mere komfortabel med de, det beste du kan gjøre er egentlig å prøve å ta på en og holde den. (kommer sikkert til å sprelle som faen og du får panic, right) men etter å ha gjort det et par ganger kommer du ikke lenger til å ha den samme skrekken. + du kommer til å få en god følelse av å håndtere frykten din på den måten, head on ^^

Lykke til
Vis hele sitatet...
Altså er du uheldig å blir bitt gjør det vondt i et par timer. Men ja jeg har begynt å ta glass og ta det rundt edderkoppen, få den inni glasset, og så bære den og hive den ut... men noen ganger går den i dass altså, fordi de kan bli inntil 8 år gamle, og jeg regner med det ikke tar mer enn 8 år å finne døra mi igjen.. ;D
Herregud, det er en liten edderkop. Kjøp deg insektsspray eller så har kvinneguiden råd til deg.
Sitat av Cybergasm Vis innlegg
Herregud, det er en liten edderkop. Kjøp deg insektsspray eller så har kvinneguiden råd til deg.
Vis hele sitatet...

Det er ikke en liten edderkopp. Dessuten er det veldig vanlig med edderkoppfobi så det er ikke nødvendig å være teit.
Sitat av pocolocos Vis innlegg
Misliker det faktum at de faktisk heter HUSedderkopp. Som om den er laget for å komme inn og torturere meg i mitt.. hus. Jeg har disse, jeg og, jeg bor i sokkel... får dem hver sommer/høst, og blir fortvila fordi jeg hater edderkopper og får mareritt. Har prøvd alt, antiedderkoppspray, insektspray, og det siste er en sånn dings som du putter i stikkontakten. Nope. Ingenting som har fått disse udyra vekk, så jeg blir og glad for tips.

Godt å vite det ikke bare er jeg som ikke klarer å få gjort noe før edderkoppen har blitt "tatt hånd om".

Disse beista kryper inn over alt..
Vis hele sitatet...
Det er en utbredt myte at edderkopper kommer inn i huset utenfra. De husedderkopper du har krypende rundt har etter all sannsynlighet aldri vært utenfor boenheten din.

Myth: Spiders come into houses in the fall to get out of the cold.

Fact: This seemingly simple idea conceals many false assumptions. In reality, house spiders are usually not the same species as the yard or garden spiders outside the house.

House spiders belong to a small number of species specially adapted for indoor conditions (constant climate, poor food supply, very poor water supply). Some house spider species have been living indoors at least since the days of the Roman Empire, and are seldom to be found outside, even in their native countries (usually Europe). Many of these species now live in houses worldwide, and most have been carried by commerce to more than one continent. Few are adapted to North American outdoor environments.

House spiders colonize new houses by egg sacs carried on furniture, building materials and so forth. They usually spend their entire life cycle in, on or under their native building. If a large number appear at a specific season, it is usually late summer (August and September) -- not a notably cold time of year! -- rather than fall, and their appearance coincides with the mating season of the given species. What you are seeing is sexually mature males wandering in search of mates.

The females and young remain hidden for the most part, in crawlspaces, storage areas and other neglected rooms; wall and floor voids; behind furniture and appliances, etc. Generally fewer than 5% of the spiders you see indoors have ever been outdoors.

In contrast, outdoor spider species are not adapted to indoor conditions. Any North American spider that needed artificial shelter for the winter, would have been extinct long before Europeans arrived! Spiders are "cold-blooded" and not attracted to warmth. They don't shiver or get uncomfortable when it's cold, they just become less active and eventually, dormant. Most temperate zone spiders have enough "antifreeze" in their bodies that they won't freeze at any temperature down to -5° C.; some can get colder. The few typical outdoor spiders that do end up indoors, die or at least don't reproduce.
Vis hele sitatet...
Kilde: http://www.burkemuseum.org/spidermyth/myths/comein.html
Fjerner ikke husedderkopper mange andre innsekter som kommer inn?
[quote=Moreagain;2235477] Det er en utbredt myte at edderkopper kommer inn i huset utenfra. De husedderkopper du har krypende rundt har etter all sannsynlighet aldri vært utenfor boenheten din.

Jaha, så når jeg sitter og ser en eller annen edderkopp komme inn vinduet omtrent hver dag så er det noe jeg innbiller meg?

Sitat av ExoticSamie1 Vis innlegg
Fjerner ikke husedderkopper mange andre innsekter som kommer inn?
Vis hele sitatet...
Personlig foretrekker jeg alt annet, inkludert andre edderkopper (som jeg har hatt hos meg) fremfor disse beista... De andre edderkoppene jeg får bryr meg ikke noe særlig.

Jeg har forøvrig sett disse husedderkoppene ute også mange ganger.
Sist endret av pocolocos; 30. august 2011 kl. 18:43.
Elge's Avatar
Trådstarter
Her fant jeg noe http://www.nessemaskin.no/shop_files...kelnr=422-6003

Se om jeg får fatt i en sånn.
Og jeg vil påpeke at jeg ikke har fobi..men jeg kommer til å få det så lenge jeg vet at en edderkopp på denne sizen driver å vaser rundt inne på soverommet mitt.

Har også hørt at de er greie dyr å ha i huset..men ærlig talt, hva skal den på soverommet å gjøre?
Trodde de likte kjellere og sånt
De trives vel best i kjellere og sokkel, men forekommer også andre steder. Spesielt om du har støv og annet som de kan kose seg med Hjelper å gjøre rent et par ganger i uka eller så, om du ikke gjør det allerede. Spesielt på soverom som bak senga, hvor man kanskje glemmer at sånt ligger..
Her kan dere lese artikkelen det er referert til lengere oppe: http://www.dinside.no/825605/skummel-men-ikke-farlig
Sitat av pocolocos Vis innlegg
Det er ikke en liten edderkopp. Dessuten er det veldig vanlig med edderkoppfobi så det er ikke nødvendig å være teit.
Vis hele sitatet...
Vel, fobi eller ikke. Alle vet om insektspray. Ingen vits å lage en tråd om at man nettopp har sett en edderkopp hjemme. Det er jo ikke akkurat som om det er den første "hjelp! en edderkopp" tråden denne måneden.
Sitat av Psilocybolisme Vis innlegg
Du vet at de jævlene biter?
Vis hele sitatet...
Har vært fascinert av edderkopper siden jeg utviklet avansert syn, men har dog aldri blitt bitt. Høres utrolig usannsynlig ut at noen skal bli utsatt for det, om man ikke er veldig uheldig.

Uansett, så henger jeg meg på mange andre her; edderkopper er det alltid greit å ha gående rundt. Fine dyr er de og, synes nå jeg.

Av en eller annen grunn klarer jeg ikke helt å sympatisere med så irrasjonell frykt som dette er, men om du absolutt vil bli kvitt dem, så fungerer glass og papir veldig bra. Når du leter etter dem, må du lete i de mørkeste krikene og krokene i husstanden din, selv om dette absolutt ikke er en enkel jobb. Ville egentlig ikke kasta bort tiden min på det, vent heller til du ser den. De kommer ikke til å angripe deg.
Ble bitt av en husedderkopp en gang. merka det men var ikke sånn at jeg trodde jeg skulle dø. morsomt nok så ble jeg aldri bitt av tarantelaen jeg hadde i 3 år.
Shocking news:
Husedderkopper har begynt å gå til angrep på mennesker som sover/er bevisstløse.
De går til angrep ved at de forsøker å spise pupillene til ofret, ofte før mennesket rekker å reagere.

Kilde: http://tiny.cc/n2s4q
Sitat av ChS Vis innlegg
Leste nettopp en artikkel om disse fine krypene. (finner den dessverre ikke igjen nå)

Konklusjonen der var egentlig at du burde la dem være da de spiser/jager bort andre insekter og kryp.
Vis hele sitatet...
Jeg leste også den artiklen for ca. en uke siden, jeg er sikker på at det var i Dagbladet. Sannsynligvis er den bare publisert i papiravisa nå, og den har jeg kastet. Men den artiklen er så lik denne her som er et år gammel, at de må bare ha pusset litt på den og trykket den en gang til.
http://www.dagbladet.no/2010/09/30/t...likk/13630465/
Sitat av Elge Vis innlegg
Jeg sverger jeg hørte den le da jeg veltet sengen..
Vis hele sitatet...
Jeg lo iallefall godt.
har mange av dem her i kjeller leiligheten min :P har satt navn på dem å laget bur til dem
elsker edderkopper og kunne ønske det var flere av dem, mens du vil ha dem bort
ja vi mennesker er forskjellige :P
Edderkopp fanget og spiste Fugl!
Bare for å fyre litt opp under Araknofobi
Godt vi bare har nusselige,nyttige "husedderkopper" i norge da
Sitat av Elge Vis innlegg
Jeg sverger jeg hørte den le da jeg veltet sengen..
Vis hele sitatet...
veltet le seng?

Måtte bare. Anyways, hold vinduet lukket og støvsug, så forsvinner nok jævelen
Sist endret av ghettokid; 30. august 2011 kl. 22:41.
Sitat av Elge Vis innlegg
Jeg sverger jeg hørte den le da jeg veltet sengen..
Vis hele sitatet...
Sitti for mye på artige.no ?
Norskehesten
Alden's Avatar
jeg har forbi med at de skal krype inn i kjeften min når jeg sover husker jeg hørte at mennesker spiste i gjennomsnitt 1 edderkopp i søvne eller noe sånt
Sitat av Mohammedlarsen Vis innlegg
Sitti for mye på artige.no ?
Vis hele sitatet...
Tydligvis du som har det, han mente jo "le" som i latter
Sitat av Moreagain Vis innlegg
Det er en utbredt myte at edderkopper kommer inn i huset utenfra. De husedderkopper du har krypende rundt har etter all sannsynlighet aldri vært utenfor boenheten din.


Kilde: http://www.burkemuseum.org/spidermyth/myths/comein.html
Vis hele sitatet...
Vel, her står det at de kommer utenfra. Stoler mere på en artikkel som er om stor norsk husedderkopp, enn en utenlandsk artikkel om en annen edderkopp.

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?...1:5570:2:::0:0
Sitat av Alden Vis innlegg
jeg har forbi med at de skal krype inn i kjeften min når jeg sover husker jeg hørte at mennesker spiste i gjennomsnitt 1 edderkopp i søvne eller noe sånt
Vis hele sitatet...
11 stk i året
AHAHAH! '' Jeg sverger jeg hørte den le da jeg veltet sengen ''

On topic, den får ikke gjort deg noen verdensting. Den liker seg der det er lunt og fuktig.. Kanskje du har noen tanker om hvor den har chillout spot?
la døra stå åpen så du får inn ei mus, da forsvinner husedderkoppene
Sitat av robz1 Vis innlegg
Shocking news:
Husedderkopper har begynt å gå til angrep på mennesker som sover/er bevisstløse.
De går til angrep ved at de forsøker å spise pupillene til ofret, ofte før mennesket rekker å reagere.

Kilde: http://tiny.cc/n2s4q
Vis hele sitatet...
Okei seriøst, var på vei til og hente vaskebrette og støvsugeren og vaske ALT
FORBANNA TROLL! Yea i'm MAD
Sist endret av justastonedhuman; 31. august 2011 kl. 00:26.
Sitat av robz1 Vis innlegg
Shocking news:
Husedderkopper har begynt å gå til angrep på mennesker som sover/er bevisstløse.
De går til angrep ved at de forsøker å spise pupillene til ofret, ofte før mennesket rekker å reagere.

Kilde: http://tiny.cc/n2s4q
Vis hele sitatet...
Stygt gjort. Holdt på og pisse i buksa.
Sitat av ghettokid Vis innlegg
Stygt gjort. Holdt på og pisse i buksa.
Vis hele sitatet...
Ja, det skjønner jeg godt. Det hørtes jo "svært troverdig" ut at siste nytt var at norske husdyredderkopper spiste pupillene våres før vi rakk å reagere...

Noen barn ser alt for mye på film
Sitat av Alden Vis innlegg
jeg har forbi med at de skal krype inn i kjeften min når jeg sover husker jeg hørte at mennesker spiste i gjennomsnitt 1 edderkopp i søvne eller noe sånt
Vis hele sitatet...
Myten er vel at gjennomsnittspersonen svel 8 edderkoppar i året, og dette er feil, skal me tru Snopes
er det ikke bare klaske den med ei avis eller blad a?
Sitat av Reformisten Vis innlegg
Myten er vel at gjennomsnittspersonen svel 8 edderkoppar i året, og dette er feil, skal me tru Snopes
Vis hele sitatet...
Tror det er livet, ikke året?