Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  157 13062
Hei.

Jeg leser om at det snart ikke vil være mulig å ha fri spotify lenger?
http://www.itavisen.no/867556/slutt-paa-gratis-moroa

Fins det måter å få slike tilgang via enkelte sider enda, eller har det gått så langt at man fra nå av må betale 100 kroner uansett i mnd?

Grunnen til at jeg spø,r er at jeg kun bruker det litt hjemme,så er ikke noe problem uansett,men er uansett kjekt å ha.
Om du kun bruker det litt hjemme så er det jo ikke noe problem. Du kan lytte i snitt 20 minutt pr dag med den nye modellen.
Hade spotify.... hallo youtube!
Det er holder å betale 49 kr måneden (unlimited abonnement) for å få ubegrenset lytting, når du betaler 99 kr måneden (premium abonnement) er det for å få mobillytting og offline-mode.
Sist endret av spypsy; 14. april 2011 kl. 11:43.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Du trenger ikke betale 100, Unlimited koster 50 kroner.

Det er ikke helt klart hva som skjer med Open tho. Ser på kommentarene at en del går tilbake til YouTube, Grooveshark, piratvirksomhet og annet.

For andre er det nok det som skal til for at de drar fram pengene.
De tjener nok penger fra reklamene. de skal bare få inn mere penger sånn at ledelsen kan kjøpe nye biler.....
Eg synes det er bra. Eg har selv sagt opp abonnementet mitt på Spotify Premium fordi flere og flere av de artistene eg hører på ikke er der lenger. Og de er der ikke fordi Spotify sin forretningsmodell ikke likes av plateselskapene. Nå som de endrer modellen såpass drastisk kan det være nok til at plateselskapene kommer tilbake til Spotify igjen, som eg mener er overlegent i forhold til Wimp rent teknisk og på klienten.
takker for svar.

Jeg også har litt av samme problemet noen ganger at jeg ikke får hørt på alt jeg vil.

Men 50 kroner var ikke ille akkurat uansett. Det er veldig enkelt med spotify,som jeg synes er genialt med det.

Men får nå se hva som skjer,i verste fall er det bare å invistere 50-100 kroner.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av losjien Vis innlegg
De tjener nok penger fra reklamene. de skal bare få inn mere penger sånn at ledelsen kan kjøpe nye biler.....
Vis hele sitatet...
Hahahahaha!

Du har tydeligvis null grunnlag for å hevde at de tjener nok penger på reklamene, ellers ville du presentert det.

Flere og flere artister og plateselskaper misliker de dårlige marginene de får på Spotify, og bestemmer seg for at det ikke lønner seg for dem. Poff! Så forsvinner de. Forhåpentligvis kommer de tilbake etterhvert.
Jeg skulle ønske at spotify var Pay-only. Slik at folk kunne slutte å leeche av gratis ting. Har selv hatt Spotify Premium i over et år nå.
Det er så deilig å sitte på den gamle accen fra betaen og få full tilgang gratis hele tiden, med en og annen sjelden reklame.
Sitat av Drachir Vis innlegg
Det er så deilig å sitte på den gamle accen fra betaen og få full tilgang gratis hele tiden, med en og annen sjelden reklame.
Vis hele sitatet...
Det er det som er Spotify Free.
Norskehesten
Alden's Avatar
det er så deilig å få tilgang til nesten all verdens musikk for 100kr mnd og kunne spille det av i offline mode og bruke når eg e ute å reiser på mobilen, og slipper den jævligste reklamen som finnes per dags dato
Sitat av Ozma Vis innlegg
Det er det som er Spotify Free.
Vis hele sitatet...
Er du sikker på at du ikke snakker om spotify open? Den har jo pt. en begrensning på 20 timer i uken, noe jeg ikke har sett snurten av når spotify har stått på 24/7.
Jeg synes 99kr/mnd er en liten pris for tilgang til så mye musikk, offline og på iPhonen. Det er også bedre for samvittigheten når jeg vet at artistene får penger når jeg hører på sangene. Og jeg hører mest på musikk som ikke er så veldig mainstream og ser for meg at disse artistene trenger å tjene penger på at folk spiller av sangene sine
Jeg fikk Spotify i 2008.
http://dl.dropbox.com/u/120748/gadwin/spotify.png
er denne 20 min regelen kommet allerede?

øverst hos meg står det 18 timer enda så
hade spotify, ohai bukta.

snakk om å drive vekk kundegruppa si.
edit: det var bare hvor mye musikk jeg hadde å spill av
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
datahjelp: Sjekk nå hvertfall egne kilder. 1. mai står det (:
F4celess: Jeg er sikker på at du, som kunstner som også ønsker betaling for egne ting, kan forstå hvorfor de gjør dette.

Spotify er ikke for alle. Det finnes de som ønsker seg alt gratis og på sølvfat (da har du enten en svinegod tracker, eller lave krav til tagging o.l.), og dette vil fortsatt lenge være inkompatibelt med hva den andre siden ser for seg. Men heldigvis funker Spotify for mange. 100 kroner for all musikken de ønsker seg (jammen Norbert Høyskog er jo ikke på Spoti.. jeh. Men da hører vi ikke på ham lengre. Eller har lokale filer av ham), når de vil, der de vil. Pretty nice.
Sitat av F4celess Vis innlegg
hade spotify, ohai bukta.

snakk om å drive vekk kundegruppa si.
Vis hele sitatet...
Det er vel akkurat det som er poenget, Spotify har penetrert markedet mer enn godt nok nå, de har vel en faktor på 1:10 i betalende brukere, så nå må de legge inn presset for å få folk over på modellen hvor de faktisk blir kunder. Jeg har hatt Spotify Premium siden 2008, og har vært strålendes fornøyd med tjenesten. Verdt hver eneste krone.
Sitat av F4celess Vis innlegg
hade spotify, ohai bukta.

snakk om å drive vekk kundegruppa si.
Vis hele sitatet...
Jævlig dårlig av slike som deg. Millioner av låter - Og dere har ikke råd til å betale 99,- hver måned, for å ha høy-kvalitets musikk på mobilen, offline mode, ubegrenset hver måned, uten noe form for reklame.

Ikke engang 49,- for ubegrenset hver måned.

Snakker om snyltere.
Sitat av F4celess Vis innlegg
hade spotify, ohai bukta.

snakk om å drive vekk kundegruppa si.
Vis hele sitatet...
Hvilken kundegruppe? Den kundegruppen som ikke betaler ei krone?

Snakk om å drive bort gratisbrukerene som egentlig ikke bidrar til hverken inntjening eller forretningsdrift.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Glenni: Jeg tror jeg begynner å forstå dem. Mange ungdommer må prioritere pengebruken sin, og da går nok rusbrus, gaymingutstyr, hb, fastfood og moteklær foran Spotify. Disse varer tross alt sååå mye lengre...
Sitat av F4celess Vis innlegg
hade spotify, ohai bukta.

snakk om å drive vekk kundegruppa si.
Vis hele sitatet...
Vel man tjener ikke akkuratt penger på kunder som ikke betaler en dritt

edit: så ikke side 2 *flau*
Sist endret av whiten; 14. april 2011 kl. 13:23.
Sitat av Jonta Vis innlegg
Glenni: Jeg tror jeg begynner å forstå dem. Mange ungdommer må prioritere pengebruken sin, og da går nok rusbrus, gaymingutstyr, hb, fastfood og moteklær foran Spotify. Disse varer tross alt sååå mye lengre...
Vis hele sitatet...
Er selv 16. Har ikke noe bruk for moteklær, da jeg ikke er en hipster. Drikker heller ikke, da jeg ikke ser noe vits i det. Jeg spiller, men jeg har en PC som enda duger fra konfirmasjonen.

99,- kroner i måneden er ingenting. 3 kroner til dagen. Da kan du begynne å plukke opp en flaske hver dag du går hjem fra skolen, så har du allerede tjent opp pengene du brukte på spotify...

Ungdommen i dag...
Sitat av whiten Vis innlegg
Vel man tjener ikke akkuratt penger på kunder som ikke betaler en dritt

edit: så ikke side 2 *flau*
Vis hele sitatet...
Vell, hvis alle betalte for premium ville det jo ikke gått reklame, så det att de ikke tjener penger på gratis-brukere er bare bullshit.
Sitat av Drachir Vis innlegg
Er du sikker på at du ikke snakker om spotify open? Den har jo pt. en begrensning på 20 timer i uken, noe jeg ikke har sett snurten av når spotify har stått på 24/7.
Vis hele sitatet...
Om du får en invite fra en med premium så får du spotify free, som da er ubegrenset, men du får reklame av og til.
Det er jo en fantastisk markedsstrategi
Få alle avhengige av et produkt, og når du har en sinnsyk mengde brukere; så tar du betalt av dem. Veldig mange av disse kundene kunne nå ikke tenkt seg en tilværelse uten Spotify og blir nå betalende kunder. Good job spotify, dere har fulgt med i timen. klassisk.

BTW: det var faktisk Gilette som først brukte denne strategien i en moderne setting. Delte ut gratis barberings-stæsj til gutta i krigen. Når freden kom ble disse soldatene betalende kunder, og dem var det mange av. Dette var faktisk frøet som ble Gilettes verdensomspennende suksess.
Mener selv at Grooveshark er mye bedre og letter å ha tilgjengelig.
Dere burde sjekke det ut hvis dere leter etter spotify alternativ.
Skaffer meg unlimited på dagen.
Er dritlei reklamen uansett, jeg har hørt én jeg fikk noe ut av siden jeg fikk det for ca ett år siden uansett.

50 spenn for ubegrenset streaming av musikk i god kvalitet? Yes please.
Sitat av Aaatcho Vis innlegg
Vell, hvis alle betalte for premium ville det jo ikke gått reklame, så det att de ikke tjener penger på gratis-brukere er bare bullshit.
Vis hele sitatet...
Kom gjerne med kilder på at spotify tjener penger på gratisbrukerne(driver å finner fram kilder som sier det motsatte), det er vel en grunn til å de kutter såpass i lyttetiden for gratisbrukerne.
Sist endret av whiten; 14. april 2011 kl. 13:52.
Sitat av whiten Vis innlegg
Kom gjerne med kilder på at spotify tjener penger på gratisbrukerne(driver å finner fram kilder som sier det motsatte), det er vel en grunn til å de kutter såpass i lyttetiden for gratisbrukerne.
Vis hele sitatet...
Det er vel en grunn til all reklamen? Premium-brukere får jo ikke reklame, så jeg lurer på hvem det kan være beregnet på.
Sist endret av Eplekjekk; 14. april 2011 kl. 13:56.
Jeg er enig med Juicekongen.

Har selv Spotify Unlimited, men vurderer å sløyfe abonnementet da Grooveshark er like greit, dessuten har de en del flere av favorittartistene mine.
Sitat av Eplekjekk Vis innlegg
Det er vel en grunn til all reklamen? Premium-brukere får jo ikke reklame, så jeg lurer på hvem det kan være beregnet på.
Vis hele sitatet...
Reklamen som blir spilt av kommer ann på alder og annen info fra accounten du lagde da du fikk Spotify.
Mannen med mens
duzzyd's Avatar
Sitat av olaPola Vis innlegg
Reklamen som blir spilt av kommer ann på alder og annen info fra accounten du lagde da du fikk Spotify.
Vis hele sitatet...
På Spotify er jeg 99 år gammel, alikevel får jeg jævla:
"Hej, jej er lille Lotta på 5 år! På Schakabal kan du kjøpa rosa hest med sløyfe for berre 7 kronar!!!!!! Jeeejjj Lotta det e mej med Hb forrja helj!"
Sist endret av duzzyd; 14. april 2011 kl. 14:08.
brace yourself
Fickledick's Avatar
nå er vel strengt talt spotify verdt 100 kroner i måneden, da artistene faktisk skal ha betalt for at spotify skal holde seg lovlig. Jeg er storfornøyd med spotify premium, både på data og mobil.
ChS
Hestehandler
ChS's Avatar
Jeg betaler gladelig 99 kroner i måneden for Spotify. Faktisk har vi per i dag to kontoer hos spotify, en til meg og en til dama, i tillegg til en WIMP konto som vi deler.

Her finner jeg (nesten) all musikken jeg vil høre på, og ikke minst har jeg tilgang til den på PC, på squeezebox radio, og på Iphone.

Skal musikkbransjen overleve er dette skritt som må tas. I alle fall om artister skal å betalt litt for avspillinger og ikke bare for konserter og andre inntektsbringene aktiviteter.
CDen er et dødt medium, og piratvirksomheten har overtatt. Jeg lastet selv ned en god del tidligere, men har ikke gjort det siden jeg fikk meg permium spotify mer eller mindre fra de lanserte tjenesten i Norge.

Jeg forstår at det er "uvanlig" for mange av dere å måtte betale for musikk. Mange her inne er oppvokst med piratebay, Limewire etc... Men når det finnes et så godt, og ikke minst rimelig alternativ som spotify og forsåvidt også WIMP, er dette noe vi som forbrukere bør støtte opp rundt.
Først og fremst med tanke på musikere, men også utviklerene av tjenesten - som faktisk har tatt en risiko og våget å tenke litt nytt!

For de av dere som mener at dette er for at grunnleggerne av spotify skal få kjøpe seg ny bil, har jeg litt lesesoff her:
http://e24.no/it/stortap-for-spotify/3220469
http://www.dagbladet.no/2010/03/17/k...wimp/10864954/
Sist endret av ChS; 14. april 2011 kl. 14:24.
Sitat av F4celess Vis innlegg
hade spotify, ohai bukta.

snakk om å drive vekk kundegruppa si.
Vis hele sitatet...
Målgruppen er jo garanter betalende kunder.
Jeg synes folk skal slutte å syte. Det er snakk om 500kr i året for fri tilgang til musikk over nettet.
Wub-wub-what?
Kognito's Avatar
Sitat av Jonta Vis innlegg
Jeg tror jeg begynner å forstå dem. Mange ungdommer må prioritere pengebruken sin, og da går nok rusbrus, gamingutstyr, hb, fastfood og moteklær foran Spotify.
Vis hele sitatet...
Exactly! Nå snakker vi samme språk :P Jeg har ikke råd til Spotify, fordi jeg må bruke pengene mine på det du peker ut.

Så lenge Spotify er gratis er det jo ikke noe poeng i å sløse noen kroner jeg ellers kunne brukt på en kronesis og en grandiosa.

Men nå som Spotify legger inn årene for oss gratisprogramsnyltere er det vel bare å begynne å betale de 50 kronene og spare meg selv for isen og grandiosaen en dag. Ikke tale om jeg sitter på youtube og lager lister, eller eventuelt stikker til bukta for så å stresse meg i hel på å lage en musikkliste som vil vare i 1 måned før ny musikk har kommet ut.

Spotify made me depend on them. Now I have to pay.
Blir helt klart å bruke 99kr på premium når dette kommer.
Men nå sitter jeg med canaldigital fiber i veggen, å jeg vill jo da kunne få gratis WIMP, men lurer litt på hvordan jeg får det, får man et brev med brukernavn og kode i posten når tilbudet er gjort tiljengelig, eller må man kontakte canaldigital for å få en kode eller noe sånnt?

takker for svar
Sitat av olaPola Vis innlegg
Reklamen som blir spilt av kommer ann på alder og annen info fra accounten du lagde da du fikk Spotify.
Vis hele sitatet...
Poenget mitt er at det ikke er gratis å legge ut reklamen din på spotify. Jeg tenker de tar inn en del penger her. Og hvem er det som hører reklamen? De som ikke betaler for spotify. Og jeg vet ikke om jeg gidder å betale, men fortsatt ha reklame.
Freak Trooper
Joey's Avatar
At artistane tener penger på Spotify er nå heller ein overdrivelse. http://www.dagbladet.no/2010/07/20/k...tify/12635613/

Eg betaler ikkje for Spotify. Skal eg først betale for musikk så vil eg heller betale artisten, ikkje plateselskapet eller nokon andre. Kan verke hyklersk, for eg lastar ned musikk og brukar Spotify Free, men frå meg er det totalt nekt å betale for Spotify før artistane blir betalt for det dei produserar.
Min påstand:
  • Spotify taper penger på gratisbrukere dvs reklameinntekene dekker ikke kostnadene til Spotify

Kilde 1: “Spotify only needs to convert 10 to 12 percent ... in to having subscriptions ... to make enough money to pay the record labels.”

Sånn som jeg tolker det sitatet er at Spotify må ha 10-12% betalende brukere for å betale royalities kostnadene.(Og det har dem for øyeblikket)

Kilde 2: Gigaom.com Spotify 2010 revenues

Spotify hadde inntekter på ca €100 mill, 60% av inntektene kom fra betalene kunder.

Så med kun gratisbrukere hadde spotify tapt rundt €50 mill
Da blir det premium på meg, har vurdert det lenge! Mye bedre lyd kvalitet.
Helt ærlig ser jeg for meg at Spotify uten alle gratiskundene ville vært betydelig billigere å drifte, samtidig som lisensene de trenger ville vært betraktelig billigere siden det aldri ville vært snakk om at hvem som helst får gratis tilgang, men heller en kundegruppe på, per dags dato, ca en million betalende kunder. Den betalende kundegruppa kommer selvsagt til å øke noe nå, og det gir mer penger i systemet. Alt i alt tror jeg gratiskundene i lengden koster spotify mer enn de tjener på dem, men de var nødvendige i utgangspunktet for at Spotify skulle spre seg.
Uansett om spotify koster 50/100 kr så er det verdt de usle små kronene Vi bor tross alt i norge og 50/100 kr er ikke all verdens, hvertfall når du ser hvor mye musikk du får. Kan jo tenke deg at en plate på en butikk koster fra 60-200kr. Kjøper plater selv om jeg laster ned og bruker spotify!
Er jo bare å bruke grooveshark! Ett script så er all reklamen borte vekk!
Wub-wub-what?
Kognito's Avatar
Jeg betaler lett 50kr måneden for Spotify Unlimited! Problemet er bare at jeg er bare 17 år og ting begynner å bli dyrt nå..

Xbox-live, Spotify, PSN, WoW brukeren, Ungdomkort til lokale busser/tog osv..
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Xzip Vis innlegg
Er jo bare å bruke grooveshark! Ett script så er all reklamen borte vekk!
Vis hele sitatet...
Og så kræsjer flash, og man har ikke offlinemodus og heller ikke mobilversjon, og heller ikke delte spillelister eller det sosiale nettverket.