Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  49 4538
En gatepatrulje har brakt inn fem jenter fordi de fant amfetamin der de oppholdt seg. To av jentene sier at det var deres amfetamin. Alle har innrømmet bruk av amfetamin eller hasj...

Les mer på: VG

Hva syns dere om ungdomer på 13 og 14 år som tar/bruker amfetamin og hasj?
For min det syns jeg det er ganske rart/sykt. Når jeg var i den alderen kunne det aldri falt meg inn å prøve amfetamin.
Legg merke til at dette er tøser, tøser som sikkert vil være som de store unga å like kule som dem, kanskje de endatil har søsken/bekjente som driver med dop og ser opp til dem (ja kids er latterlige), når det er sagt så er det noe annet å være 12-14 år gammel kid idag enn når jeg f.eks vokste opp (83 modell btw) da alkohol var bortimot det eneste av interesse, pluss røyking da men det var ikke noe for meg..

Jeg kan blandt annet si at her i byen er det ganske normalt at kids på ungdomsskolen tester ut dop, alkohol og whatnot, det er vel bare sånn det er å være kid nå om dagene..

Hva jeg syns om det? ikke helt heldig, spesielt ikke med amfetamin...
Hadde det vært alkohol derimot så hadde jeg sagt peis på det du er god for jenta mi
Syns de er skikkelig tøffe jeg ... neida det er rimelig sykt at de bruker narkotiske stoffer i så ung alder.
Stakkars foreldre sier bare jeg.
Først: Jeg definerer alkohol og hasj/marihuana som rusmidler. Amfetamin, ecstacy, kokain med "verre" som narkotika.

At unge jenter på 12-14 år blir regelrett tatt med amfetamin er helt uforståelig. Hva slags foreldre har disse unga? Jeg har selv en søster på 13 år, en hormonell bombe som eksploderer over at jeg har flytta en kulepenn eller andre småting. Å blande tunge narkotiske stoffer, oppi de prosessene som foregår de kroppene der er etter min mening direkte livsfarlig.

At unga tar seg en joint er forståelig, det er for en 15-åring i Oslo lettere å skaffe seg 10 gram hasj, enn en 6-pack med øl.

Så lenge "hasjmarkedet" er stempla som ulovlig, legger myndighetene til rette for at dealerne kan friste med tyngre stoffer. Hadde hasjen blitt solgt i butikk på lik linje med øl, tobakk og potetgull hadde kidsa kunne skaffe seg det på samme måte, å dermed unngått den pengetrengende, traumatirte somalieren. Som truet meg med å drepe meg. hvis jeg ikke kjøpte kokain av han på stedet.

Staten har ansvaret her. Jeg som selv avstår fra alle andre rusmidler enn de som er lovlige, legger meg på slagordet - legaliser nå! -.
Jada, for foreldre har jo full kontroll på tenåringsjenter i alderen 13-17.

Thedeeq, tror du virkelig foreldrene har skylda?
Thedeeq, nå begynner du å bli gammel på oss her, foreldre har da ikke noe å gjøre med saken (kan seff ha det men tviler sterkt), kids vil bestandig eksprimentere med ny shit, uansett hvor god oppdragelse du har så kan du fort havne på skråplan pga din egen egoistiske tankegang, og ikke minst påvirkning av venner og bekjente...
Jeg tror foreldre er litt for naive når det gjelder kidsa sine. Jeg påstår ikke noe, men er bare en følelse jeg sitter med. Feks ei jente som jeg gikk på UGS med, foreldrene ante fred og absolutt ingen fare, men jenta var jo stappfull på speed, ecstacy og whatnot. Men foreldrene fatta ingenting. Tilogmed lærere klarte ikke å oppdage at hun satt rusa i klasserommet når alle medelever så det. Jeg sier ikke voksne sucker, jeg bare lurer på om de velger å overse det, innbiller seg at det ikke er tilfelle eller faktisk ikke legger merke til det?
Sitat av NinjaSverre
Jeg tror foreldre er litt for naive når det gjelder kidsa sine. Jeg påstår ikke noe, men er bare en følelse jeg sitter med. Feks ei jente som jeg gikk på UGS med, foreldrene ante fred og absolutt ingen fare, men jenta var jo stappfull på speed, ecstacy og whatnot. Men foreldrene fatta ingenting. Tilogmed lærere klarte ikke å oppdage at hun satt rusa i klasserommet når alle medelever så det. Jeg sier ikke voksne sucker, jeg bare lurer på om de velger å overse det, innbiller seg at det ikke er tilfelle eller faktisk ikke legger merke til det?
Vis hele sitatet...
Du har nok et poeng der.. En annen ting er jo at det er sinnsykt mye lettere å se at folk er rusa når du har sett det før (eller gjort det før for den saks skyld.)

Satt rusa i klasserommet gjennom halve IKT. Aldri noe stress. Ganske sikker på at klassestyreren vår visste hva vi drev med og ga faen. Men bortsett fra han merka nok ingen lærere hva vi drev med uansett hvor fjerne vi var..
Hvis det er lettere å se når du har sett det før, ser jeg egentlig for meg at en lærer som nermer seg 50 bør ha sett mer rus enn kids på 15.
Jeg har lagt merke til at som regel når småkids velger å ruse seg er det fordi venner gjør det eller vokste "tøffe" gutter de henger med gjør det. Hver gang jeg ser dette blir jeg så forbanna for de sitter jo selv å syter om at de vet det er teit og angrer osv, men det fortsetter jo bare. Til dere som er en god del vintre eldre enn meg, var det sånn så dette "før i gamledager" og?
Sitat av NinjaSverre
Hvis det er lettere å se når du har sett det før, ser jeg egentlig for meg at en lærer som nermer seg 50 bør ha sett mer rus enn kids på 15.
Jeg har lagt merke til at som regel når småkids velger å ruse seg er det fordi venner gjør det eller vokste "tøffe" gutter de henger med gjør det. Hver gang jeg ser dette blir jeg så forbanna for de sitter jo selv å syter om at de vet det er teit og angrer osv, men det fortsetter jo bare. Til dere som er en god del vintre eldre enn meg, var det sånn så dette "før i gamledager" og?
Vis hele sitatet...
En lærer på 50 kan ha sett mye rus ja. Men hvis h*n ikke vet at h*n har sett rusa folk så er det jo ikke noe lettere å merke rusa folk da..

Anyway, er vel mye de grunnene du beskriver. Selv begynte jeg å røyke Cannabis etter å ha lest ekstremt mye om det i 2-3 måneder. (Begynte i klasse med et par som røyka mye :P )
Jeg begynte forsåvidt ganske sent. Prøvde ikke før jeg var nesten 19 år.. Trodde Hasj var "The ultimate Evil" gjennom stort sett hele barne og ungdomsskolen :P
Grunnen min for å starte var ikke akkurat fordi de "tøffe" folka gjorde det. Mer fordi jeg syntes det virket interresant, noe jeg ikke angrer på. Men vil tro at kids på 13-15 år er ganske så utsatt for påvirkning fra de "tøffe" folka og sånn.

Men anyway, for å svare på førsteposten: 13-14 år og amf? Wtf? Det er bare ikke bra. Kroppen er under utvikling fremdeles. Etter min egen mening burde man vente til man ihvertfall er 16 med å innta rusmidler i det hele tatt.. Kjedelig å ende opp med varige senskader pga at du begynte med tjall og amf når du var 13..

Skylde på foreldrene til folka vil jeg iallefall ikke gjøre. Etter min erfaring er det venner/miljøet du er i som er største påvirkningen når det gjelder rusmidler.. Seff er det mange som har problemer hjemme og søker rus pga det. Men er absolutt ikke noe fasitsvar.. Ser flere og flere fra veldig "streite" hjem som surrer rundt med en joint eller to i hånda :P
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Det er ikke foreldrene som har skylda her. Det er de semi-pedo 18-20åringene som ikke klarer å skaffe seg jentevenner på sin egen alder og i tillegg må "kjøpe" seg jentevenner på 14-15år med å tilby dem rusmidler etc.
Sitat av Proxick
Det er ikke foreldrene som har skylda her. Det er de semi-pedo 18-20åringene som ikke klarer å skaffe seg jentevenner på sin egen alder og i tillegg må "kjøpe" seg jentevenner på 14-15år med å tilby dem rusmidler etc.
Vis hele sitatet...
Så alle 14-15 åringer lystrer disse "semi-pedo 18-20åringene"?
Sitat av Proxick
Det er ikke foreldrene som har skylda her. Det er de semi-pedo 18-20åringene som ikke klarer å skaffe seg jentevenner på sin egen alder og i tillegg må "kjøpe" seg jentevenner på 14-15år med å tilby dem rusmidler etc.
Vis hele sitatet...
Vet ikke åssen det er i Ålesund men her er det ikke sånn det ligger ann, vits å drive bedreviting å diktere åssen det er ?
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Det er min mening om hvordan det ligger an Iallfall her i Ålesund.
Sitat av Proxick
Det er ikke foreldrene som har skylda her. Det er de semi-pedo 18-20åringene som ikke klarer å skaffe seg jentevenner på sin egen alder og i tillegg må "kjøpe" seg jentevenner på 14-15år med å tilby dem rusmidler etc.
Vis hele sitatet...
Og hvordan kan du være så sikker på et det er noen semi-pedo 18-20åringer inne i bildet? Selv om det garantert finnes en del av dem så er det da ikke sikkert at det har noe med denne saken å gjøre?

Og bare sånn for å få sagt(skrevet) det.. Har sett noen tilfeller av slike "semi-pedo 18-20åringer" som har med seg småjenter som er med dem å bruker droger osv... I de fleste av tilfellene har det vært småjentene som har oppsøkt guttene. Ikke omvendt.
Skal dog ikke forsvare det da slikt er fy-fy. 13-14 åringer har som tidligere sagt INGENTING å gjøre i slike miljøer, og uansett så gir man da faen ikke droger til småkids. =/ Ender uansett ofte med at småjentene blir tvingt av foreldre til å tyste på de de har fått droger av så straffer seg ofte :P
Der var skolen igang! hehe når jeg var 14 hadde jeg ikke rørt røyk, aldri sett noe "drugs" i det hele tatt. Sykt at de som er 14 nå skal snorte pepper
Jeg blir kvalm av å se dagens ungdom jeg ! Er 18 selv, og da jeg var "liten" var alle ulike på en måte, "alle" gikk ikke i utfordrende bimboklær slik som idag. Seriøst, når man er 13-14 skal man ikke gå med utringet topp og lave bukser?! Ekspertene sier at spiseforstyrreleser dukker opp hos stadig yngre jenter, og når moten er så avslørende så er jo ikke det så rart.

Amf er jo kjent for å virke slankende, så vidt jeg har skjønt? Øker energien man har? Og da er det jo ikke så rart at de bruker det, er vel en eldre søster eller noe som har brukt det og gått ned i vekt (ufrivillig), men teite bimbolillesøsteren ser bare fordelene med å gå ned i vekt, og har kanskje tatt noen piller og så fortsetter de slik?

Fordi hun liksom er den kule i gjengen og da må man jo bare gjøre alt hun sier ikke sant, fordi hun er den kuleste liksom?

For meg virker alle som er under 16 år nå som en gjeng sauer!

Og jeg kan være både enig og uenig i dere som skylder på foreldre/lærere. Mange foreldre skulle seriøst ALDRI født noe som helst, skulle ikke fått ha kjæledyr som formerte seg en gang Dere kjenner sikkert noen dere også som er totalt uegnede. Og når foreldre ikke kan ta vare på seg selv, hvordan skal man forvente at de klarer å ta seg av hormonsprengte tenåringer? Når foreldrene selv oppfører seg som de var på den alderen selv? "Jada gå ut og lek dere bare kom hjem før sola står opp igjen.." Noen grenser burde man ha.

Så er det jo den klassiske "nei våre barn gjør ikke sånt!" .... neida. Deres barn gjør aldri noe gale. Er de andre barna. Men foreldre til de andre barna mener jo også at deres barn er uskyldige? Hvem er det da som gjør alt det gale? Albert Åberg og Skybert? Om man ikke innrømmer det høyt, innrøm det for deg selv. Gjør barna noe herk, snakk med dem, gjør noe med det. Ikke ignorer. "kult lizzom! mamma tok meg i å komme full hjem men sa ikke noen verdens ting, hun lata bare som hun ikke så det! drikke neste helg også eller?"

Holdninger er også viktig. Jeg er oppvokst i Haugesund, narkoreir nr 1. Skal være ekstremt god om du kan gå tvers gjennom sentrum og ikke se en eneste narkis. ALLE kjenner noen som kjenner noen som gjør det. Jeg har alltid hatt det tett på meg, ikke i familien, men at narkomane er i nærheten. Foreldrene til venninna mi, det fikk jeg høre, grunnen til at de var så "ekle og rare" innimellom (er ikke stygt men er man høy dagevis i strekk ser man ikke ut...) var pga narkotika. Det måtte jeg ikke røre. Og det har jeg ikke gjort heller, vil jeg jo ikke se sånn ut. Det har holdt meg unna slikt til jeg nå er gammel nok til å forstå at det går an å røyke/ spise NOEN piller, slik de fleste freaker her gjør (?) (har aldri prøvd noe, men sier ikke at det aldri skjer), og at det er stor forskjell på å PRØVE og å BRUKE narkotika.

Tviler på at 14åringer skjønner det. De ser jo bare fordelene med å være tynne. Fortell og vis dem ulempene, så funker det nok litt bedre. Hvis det ikke er forsent.

Verden er blitt gal.
Sitat av Lille My
Det har holdt meg unna slikt til jeg nå er gammel nok til å forstå at det går an å røyke/ spise NOEN piller, slik de fleste freaker her gjør (?) (har aldri prøvd noe, men sier ikke at det aldri skjer), og at det er stor forskjell på å PRØVE og å BRUKE narkotika.

Tviler på at 14åringer skjønner det. De ser jo bare fordelene med å være tynne. Fortell og vis dem ulempene, så funker det nok litt bedre. Hvis det ikke er forsent.

Verden er blitt gal.
Vis hele sitatet...
Stort forskjell på å BRUKE og å MISBRUKE rusmidler også

Og ja, verden er blitt gal. Jeg er 20 år nå. Merker EKSTREM forskjell mellom dagens 13-14åringer og hvordan det var når jeg var så gammel (6 år altså)
Helt vilt, og det har faen ikke utviklet seg i en positiv retning..

Jeg spår en ny "hippietid" med vår generasjon og de som kommer rett etter oss..
Naive foreldre, check.
Føkka kids, check.
Føkka dealere, check.
Mangler og feil i "opplysningskampanjer", check.
Mislykket narkotikapolitikk, check.
*whine*
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Ang. piller Lille My. De er sykt farlige, og det er svært få som klarer å kontrollere de. Det er antakeligvis et fåtall av brukerne på nFF som spiser piller*, hvis vi ser bort ifra f.eks. ecstasy og lignende.

* Jeg tenker i hovedsak på Benzodiasepiner her. Farlig farlig farlig!
Sitat av Tias
Ang. piller Lille My. De er sykt farlige, og det er svært få som klarer å kontrollere de. Det er antakeligvis et fåtall av brukerne på nFF som spiser piller*, hvis vi ser bort ifra f.eks. ecstasy og lignende.

* Jeg tenker i hovedsak på Benzodiasepiner her. Farlig farlig farlig!
Vis hele sitatet...
Tias har nok rett der. Benzoer er SYKT avhengighetsskapende. Tro meg. Har ikke vært avhengig men merka faen meg et sug etter mer når jeg hadde spist det sånn nå og da i litt over en uke.. Fant ut at det var best å la være.. Siden har jeg ikke rørt det bortsett fra et par ganger når jeg har fått noe i fylla og vært dum og spist de :/
jeg vet ikke hva jeg skal tro her, egentlig kan det være en ganske trist historie, ettersom en del jenter bruker amf. som "slanke hjelper". nå sier jeg ikke nødvendigvis at det er tilfellet her, men det skjedde i min tid.
Sitat av username:
jeg vet ikke hva jeg skal tro her, egentlig kan det være en ganske trist historie, ettersom en del jenter bruker amf. som "slanke hjelper". nå sier jeg ikke nødvendigvis at det er tilfellet her, men det skjedde i min tid.
Vis hele sitatet...
Skjer så absolutt fremdeles. Har desverre ei veninne som er på slankekjøret nå.. Hu ser ikke bra ut.. Spesielt ikke etter et par-tre døgn våken
Sitat av Tias
Ang. piller Lille My. De er sykt farlige, og det er svært få som klarer å kontrollere de. Det er antakeligvis et fåtall av brukerne på nFF som spiser piller*, hvis vi ser bort ifra f.eks. ecstasy og lignende.

* Jeg tenker i hovedsak på Benzodiasepiner her. Farlig farlig farlig!
Vis hele sitatet...
Ja ser du hva jeg vet . Men det jeg tenker på er at freakene her PRØVER en gang, ikke setter seg som mål å bli rusmisbrukere. De tester, har lest mye om stoffet osv og VET at dette er rein idioti, men vil nå prøve en gang i livet. Hjernene til de under 16-17-18 fatter ikke dette, "lolz vi som er såå kule lizzom, kan prøve alt vi vil vi..." Skrekk-kampanjer sier jeg! Hvis dem bilder av rusmisbrukere, helst de jævligste og styggeste man finner (kan hente et par i sentrum her...), sier ikke at alle misbrukere ser slik ut, men det trenger man vel ikke å si til ungdommene?

"Alle ender opp slik etter ei kort stund, prøv engang dere, og se om dere klarer å la vær og prøve EN gang til bare, og så sitter dere og ser slik ut en dag". Overdriv, men bruk litt logikk, ungdom er ikke SÅÅ teite da... så kanskje vi slipper flere sånne syke overskrifter.
At ungdom ruser seg er vel noe som skjer i alle generasjoner, og langt utenfor foreldres og håpløse opplysningskampanjers rekkevidde av påvirkning. Men bare vent og se. Blir nok folk ut av disse ungdommene og. Sånn som det ble av resten av oss.
Og dette går opp og ned i bølgedaler. Jeg vil nå si: Takk gud for at de velger dop og ikke bedehus.
Har merka selv detta med at folk starter tidligere og tidligere med fyll, dop og... ja det meste egentlig. Kjenner noen folk i 90-generasjonen, er 89-årgang selv så er jo ikke så langt unna akuratt. Greit nok at min generasjon (inkl. meg) startet tidligere med festing og div. en forrige, men disse folka er er ikke rektige i huet.

For disse folka er det om å gjøre å bli mest "fucked'up" uten å bli bevistløs. Og etterpå kjører de hjem (om de i det heletatt klarer å komme seg opp på mopeden). Kraftige fylleslagsmål er også vanlig.

eks. samtale med 90-generasjon-dude; "Jeg var på fest i går lizzom. Jeg drakk sånn 12pils og en halv flaske sprit. Jævlig bra party da lizzom. Men så kom sånn ti sånne pakkiser å skulle banke opp kameraten min ikke sant, men han bare skreik sånn " kom da svarte jævlær!" høhø. men så fikk han bank da. Fikk indre blødninger og sånn, men han hadde drekki så mye da, så han fikk ikke vondt lol.... men så jeg er jævlig fyllesjuk nå da. er det noe som hjelper på det egentlig? for jeg skal på sånn fest etterpå"

Poenget mitt er ihvertfall at om du i det heletatt overlever ungdomstida, når man holder på sånn så er det godt gjort.
Sitat av k-f-j
Jeg vil nå si: Takk gud for at de velger dop og ikke bedehus.
Vis hele sitatet...
Hehe, artigste setningen jeg har sett på lenge... Litt selvmotsigende kanskje? ^^

Menmen, back to topic..
LilleMy: Tror nok ikke flere skremselskampanjer vil funke.. Funker dårlig nok fra før av med all den idiotiske "infoen" man får fra onkel blå osv på skolen.. Som "Et trekk av en joint og du blir hekta på heroin" osv..

Når man oppdager at dette bare er bullshit så tror man faen ikke på noe av det de sier.. :P
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Sitat av Forconin
Når man oppdager at dette bare er bullshit så tror man faen ikke på noe av det de sier.. :P
Vis hele sitatet...
Jepp og når man først har blitt lurt så har man vansklighet for å få tillit til sånt igjen.

Synes det er utrolig dumt det som har skjedd med de jentene der. Amfetamin er ett utrolig farlig stoff og eksprimentere med over lengre tid selv om man egentlig føler att man har full kontroll.. Er ikke vansklig å bli avhengig selv om det er veldig psykisk og lite fysisk. Ironien er vel att man kansje ikke føler att man blir så utrolig psykisk påvirket av det men det blir man.
Sitat av ztaale

Hva jeg syns om det? ikke helt heldig, spesielt ikke med amfetamin...
Hadde det vært alkohol derimot så hadde jeg sagt peis på det du er god for jenta mi
Vis hele sitatet...
Trettenåring som pøser med alkohol? Vil mene det er jævli skadelig for noen som så vidt har fått snuten innfor puberteten å pøse alkohol, man skal ikke ta noe rusmiddel i den alderen, uansett.
Uhørt, men også veldig trist at sånne ting skjer i den alderen.
Sykt, rett og slett sykt! Ikke for å være rasistisk, men tipper det dreier seg om 1generasjon eller 2generasjons invandrere.

Sitat av Lille My
Hvis dem bilder av rusmisbrukere, helst de jævligste og styggeste man finner (kan hente et par i sentrum her...), sier ikke at alle misbrukere ser slik ut, men det trenger man vel ikke å si til ungdommene?

"Alle ender opp slik etter ei kort stund, prøv engang dere, og se om dere klarer å la vær og prøve EN gang til bare, og så sitter dere og ser slik ut en dag". Overdriv, men bruk litt logikk, ungdom er ikke SÅÅ teite da... så kanskje vi slipper flere sånne syke overskrifter.
Vis hele sitatet...
Nettopp det man IKKE skal gjøre. Fortell de sannheten. Fortell ulempene, få noen rusmisbrukere til å fortelle hvor godt det er, men samtdig hvor jævlig bivirkningene er. Noe annet vil være å skyte seg selv i foten.
Min mening er at dette her er jo helt sykt.

Men nå ot: Pappen min voskte opp i et slikt rus fylt miljø, han holdt seg vekke fra det meste, men vet han røyka bønne og drakk.
Det syke oppi dette her er at lille søstera (min tante) gikk på amf i denne alderen , samt 4 av hans brødre. De var 8 søsken nå er det 5 igjen som lever: en tok selvmord, de to andre døde av overdose.
Og tanta mi satt inne for dealing av amf.

Så jeg vil si jeg er blitt veldig skjermet av narkotika. Har selv aldri prøvd noen drugs, men alkohol har vert inni bilde i det siste året.

Edit: Er en del på skolen vår som røyker bønne å div andre drugs.
Sist endret av kinaputt; 24. august 2006 kl. 16:18.
Lassis's Avatar
Trådstarter
det er ikke en bra utvikling at jenter og gutter på 13-14 år begynner å forske på amfetamin. Dette er fordi amfetamin er ganske enkelt og ikke så dyrt å få tak i (iallefall ikke her jeg bor...).
Men det jeg vil avslutte med er at det er ikke foreldrene sin feil at deres unger begynner å utforske med dop, det er heller folkene de henger med sin skyld... Klart foreldrene kunne hindret dette hvis de hadde holdt ungen sin unna folk generelt, men tror heller at dette er en dårlig løsning.
Det er helt absurd, når jeg var på den alderen tårte jeg så vidt å røre alkohol.

Men som noen allerede har nevnt, jentene søker nok respekt/status fra de eldre og "kulere" vennene..
Drugs don't kill people, people kill themselves with drugs.

Det finnes mange mennesker som har et "sunt" forhold til dop. Mange kan drive med diverse rusmidler en gang i blandt uten at det gir betydlige konsekvenser i livet deres. En 13-16 åring har desverre meget skjeldent et slikt syn på dop. De vet for lite om substansene de bruker og er ikke voksene nok til å sette seg inn i det de driver med. De har sansynligvis aldri hørt om erowid.org. De ruser seg og syns det er gøy, og forstår ikke alvoret i det de driver med.

Skoler trenger et nytt fag som heter "Drug education" hvor de f.eks. bruker opplysningskilder som erowid.org og viser dokumentarer som "Black Tar Heroin". Gjennom min tid på ungdomskolen opplevde jeg aldri at vi ble lært noe om narkotiske stoffer, annet enn "Det er farlig og ulovlig!". Personlig er jeg slik at jeg må ha en begrunnelse/forklaring på hvorfor jeg IKKE skal gjøre noe, eller hvorfor jeg SKAL gjøre noe, og sånn tror jeg mange, om ikke de fleste, er. "Narkotika er farlig og ulovlig!" hjelper meg da veldig lite. Begrunn det og jeg tror på deg, men om du derimot sier "Sånn er det, ikke noe mer snakk om det!" tar jeg det du sier veldig lite seriøst.

Jeg var "uskyldig" til jeg begynte på VGS. Da fikk jeg en kompis som røyka mye cannabis og det tok ikke lang tid før jeg røyka min første joint. Kompisen min hadde vært på speed-kjøret før og visste mye om mange stoffer. Han fortalte meg om hvor jævlig det var å havne på kjøret og ga meg mange eksempler på folk som dreit seg ut pga. dop. Dette førte til at jeg holdt meg langt unna alle andre stoffer som jeg mest sansynlig hadde utforsket for tidlig og dritt meg ut på hvis jeg hadde fått "feil venner" som ikke forsto alvoret med dop. Ettersom jeg ble eldre begynte jeg å lese mye om diverse rusmidler og syntes dette var interessant. Jeg visste om farene ved å misbruke, og følte at jeg hadde et sunt nok syn på dop, en sterk nok syke og god nok kunnskap til at jeg kunne eksperimentere med diverse substanser uten å havne på kjøret, og dette har jeg gjort helt uten problemer. Jeg har det gøy en gang i blandt, som oftest med 3 måneders mellomrom.

Gi barna fullstendig kunnskap om de mest utbredte narkotiske substanser så de forstår hvorfor det er ulovlig og ikke bare må godta at de er det!
Det jeg prøver og si også! Når voksne sier "Ikke gjør det" "hvorfor ikke?" "fordi vi sier det" så driter de seg så kraftig ut! Hvis de kan si "ikke ta dop for etter noen få ganger så risikerer dere å prøve enda en gang , og enda en gang, større doser, sterkere stoffer, og ende opp slik *sett inn bilde av stygg narkis*" . Banalt forklart I know, men hvis hvorfor, TRYKK DET INN I SKALLEN PÅ DEM! Lek ikke med dop... vent til dere er gamle nok å forstå at man KAN ødelegge livet sitt FØR man prøver.
Tror narko-opplysningen på skolen trenger en major upgrade. Det må da finnes en eller to oppegående politikere som innser at flere og flere unge prøver ut narkotika, og at færre og færre tror på den halve sida om rusmidler i NaMi-boka. Bare vent!
Er ikke rart at barn fra 12-15år bynner å røyke på den alderen. Dette vil jeg påstå at kommer av at foreldre moraliserer sine barn så tungt. Alkohol kan vi vel også blande inn her.

Men nå er det snakk om illegale stoffer som kommer litt på "avveie". Når man finner barn under myndighetsalderen som går med amfetamin på seg, så sier det seg selv at det ligger en eller flere former er for feil en plass.

Greit nok at vi snakker om Oslo her. Der barn har bedre tilgang til narkotikum, en de har tilgang til de lovlige stoffene staten setter ut i butikken. Dette viser jo også litt om hvordan de høyere makter oppfører seg.

"Legg merke til at dette er tøser, tøser som sikkert vil være som de store unga å like kule som dem, kanskje de endatil har søsken/bekjente som driver med dop og ser opp til dem"

Er vel her den største faktoren kommer fra. Jeg mener er at de største problemene stammer fra hjemmet. Men verden vi lever i er problemfylt som bare det. Bør foreldre fortsette å moralisere barna sine? Eller er det staten som burde se at det faktisk er et STORT problem i dagens miljøer, og faktisk gjøre noe med det?

Jeg selv mener at folk burde velge selv hva de har lyst til å pakke i seg. Og foreldre burde lære de forskjell på rett og galt. I stedet for å komme med egne erfaringer, og så starte å moralisere sine barn ut i fra hva de har opplevd. Som da dukker opp i nesten konflikt mellom foreldre å barn. Før de vet ordet av det, avslutter barna setningene til sin mor/far. Moralisering er for gammelt. På tide og prøve noe nytt(?)
Er det så uvanlig med 13åringer (8 klassinger) og oppover på fæst da? omtrent vanlig her det..12 åringer og sånn er jo drøyt da, men det er liksom skillet..mellom barneskole og ungdomsskole...drakk jo selv fra 13 års aldern og oppover, tidlig? overrasker meg at dere blir så sjokka av det..går bra med meg idag ja, har ikke blitt alkis akkurat. Kan vel kalle det vanlig utvikling.
Sitat av Kaptein Snus
Er det så uvanlig med 13åringer (8 klassinger) og oppover på fæst da? omtrent vanlig her det..12 åringer og sånn er jo drøyt da, men det er liksom skillet..mellom barneskole og ungdomsskole...drakk jo selv fra 13 års aldern og oppover, tidlig? overrasker meg at dere blir så sjokka av det..går bra med meg idag ja, har ikke blitt alkis akkurat. Kan vel kalle det vanlig utvikling.
Vis hele sitatet...
Vi snakker ikke om normale barn som drar på party. Det er i mine øyne naturlig at barn i den alderen blir dratt med hjem så de får kaste opp forran mor/far. Det er nomalt i mine øyne. Sånn har det vert siden 1980 tallet.

Vi snakker om barn som kaster seg på stoffer som amfetamin i den aldreren. Det har til de grader litt større skadeomfang en hva vanlig tobakk å alkohol har. Kan vel dra inn cannabis her også.
Sitat av tomiz
Moralisering er for gammelt. På tide og prøve noe nytt(?)
Vis hele sitatet...
Moraliseringen slik jeg ser det er ett tegn på frustrasjon både hos foreldre, skole og stat. Fordi ingen har noen god løsning på "problemet". Det at drugs kan føre til problemer betyr ikke at ungdom som driver på er ett problem. Den dagen det blir ett problem, ja da, er det ett problem. Akkurat som med fly. Er ikke noe problem å fly før det går i bakken.
det er ikke alle som drikker og sånt pga dem trur det er kult jeg er selv 15 og drikker mye og jeg drikker pga rusen den er bra og ha bare bli helt slapp.. det er det jeg sier
Sist endret av luckylarry; 24. august 2006 kl. 22:19.
Sitat av k-f-j
Moraliseringen slik jeg ser det er ett tegn på frustrasjon både hos foreldre, skole og stat. Fordi ingen har noen god løsning på "problemet". Det at drugs kan føre til problemer betyr ikke at ungdom som driver på er ett problem. Den dagen det blir ett problem, ja da, er det ett problem. Akkurat som med fly. Er ikke noe problem å fly før det går i bakken.
Vis hele sitatet...
Det med moraliseringen kan jeg være med på. Men det med at det ikke er noe problem at 13-14år gamle jenter ruser seg på noarkotikum i klasse B går jeg ikke med på. Vertfall ikke å sammenligne det med en fly mekaniker som har teknisk inkompetanse. Om du finner kilde til meg der det står at flere folk dør i fly ulykker, en hva det er folk som dør av tyngre stoffer skal jeg gi meg. Vertfall når vi snakker om en vis aldersgruppe her!

Edit: Det blir stadig et større problem. Når man tenker på at de yngre skal være like "tøffe" som de eldre er. Til slutt sitter vi og ser på 8år gamle barn som sitter i frogner parken å setter skudd.
Sist endret av tomiz; 24. august 2006 kl. 22:26.
Det har vært kjent lenge at mange begynner regelmessig med alkohol i ung alder. Dette kan få konsekvenser for utviklingen, men utprøving av narkotiske stoffer i denne alderen har helt klart en mye høyere risiko.
Jeg vokste opp som så mange andre i et miljø der mange venner prøvde ut diverse narkotiske stoffer. Jeg selv prøvde aldri noe, men observerte med interesse hvordan de andre oppførte seg. Unger i denne alderen blir som sagt lett påvirket av hva andre driver med. Flere av vennene mine testet ut narkotiske stoffer ettersom storebrødrene til flere av dem enten drev med eller solgte narkotika. Det var jo helt klart tøft og spennende å se hvordan ”de store gutta” drev på, så hvorfor ikke. Det var hasj det startet med, men mange eksperimenterte også med ecstasy, kokain, amfetamin osv. Nesten alle jeg kjente/kjenner som testet narkotika i 12-16 års alderen har fått problemer som følge av dette senere i livet. Ikke bare for at de testet en gang, men for at de brukte/bruker gjentatte ganger. Flere har enda ikke sluttet med daglig hasjrøyking, 8 år senere. Andre driver enda med kokain, amfetamin og andre narkotiske stoffer. Felles for alle er at de enten har fått utsatt utdanning, ikke har utdanning, sliter med psykiske problemer eller mangler jobb osv. Er glad jeg ikke ble en av disse. Har selv tenkt flere ganger på hvordan mange av disse folkene hadde vært i dag om de ikke hadde startet med narkotika. Har også tenkt mye på hvorfor ikke jeg prøvde når alle rundt meg drev med det.
Selvfølgelig syns jeg også at det de drev med på denne tiden virket ufarlig(for de skulle jo bare prøve noen få ganger). Men ettersom tiden gikk så jeg jo hvordan de utviklet seg. Ble nok en ekstra effekt som gjorde at jeg aldri var i tvil. Dette var noe jeg aldri skulle begynne med.
Sitat av Thedeeq
Først: Jeg definerer alkohol og hasj/marihuana som rusmidler. Amfetamin, ecstacy, kokain med "verre" som narkotika.

At unge jenter på 12-14 år blir regelrett tatt med amfetamin er helt uforståelig. Hva slags foreldre har disse unga? Jeg har selv en søster på 13 år, en hormonell bombe som eksploderer over at jeg har flytta en kulepenn eller andre småting. Å blande tunge narkotiske stoffer, oppi de prosessene som foregår de kroppene der er etter min mening direkte livsfarlig.

At unga tar seg en joint er forståelig, det er for en 15-åring i Oslo lettere å skaffe seg 10 gram hasj, enn en 6-pack med øl.

Så lenge "hasjmarkedet" er stempla som ulovlig, legger myndighetene til rette for at dealerne kan friste med tyngre stoffer. Hadde hasjen blitt solgt i butikk på lik linje med øl, tobakk og potetgull hadde kidsa kunne skaffe seg det på samme måte, å dermed unngått den pengetrengende, traumatirte somalieren. Som truet meg med å drepe meg. hvis jeg ikke kjøpte kokain av han på stedet.

Staten har ansvaret her. Jeg som selv avstår fra alle andre rusmidler enn de som er lovlige, legger meg på slagordet - legaliser nå! -.
Vis hele sitatet...
Hva slags foreldre de har? Hva vet du om at foreldrene deres har noe med bruket å gjøre i det hele tatt? du tenker kanskje at foreldrene har vært HEEELT jævlige mot de siden de kom borti pepper i så lav alder? Foreldrene trenger ikke ha noe med saken å gjøre. Disse kidsa har bare seg selv og han/hun som introduserte dette for de å skylde på.


Oii. La også merke til nå at det var mange ute før meg med denne her.
Sist endret av Dreamer18; 24. august 2006 kl. 23:36.
Sitat av Proxick
Det er ikke foreldrene som har skylda her. Det er de semi-pedo 18-20åringene som ikke klarer å skaffe seg jentevenner på sin egen alder og i tillegg må "kjøpe" seg jentevenner på 14-15år med å tilby dem rusmidler etc.
Vis hele sitatet...
Denne situasjonen ser jeg mye til her i byen også. Utrolig hvor mange fjortiser som henger seg på de "hippe" karene oppi tyveårene med styla volvo og Fremmed Rase på full pinne på anlegget verdt mer enn bila, i det de sodomerer de neddopa jentene. Folk som dette har nok forandret mang en skjebne blant unge jenter her til lands. Jeg sier ikke at de ikke kunne for det selv, men eldre typer som dette har ofte enorm påvirkning.

Sitat av Kaptein Snus
Er det så uvanlig med 13åringer (8 klassinger) og oppover på fæst da? omtrent vanlig her det..12 åringer og sånn er jo drøyt da, men det er liksom skillet..mellom barneskole og ungdomsskole...drakk jo selv fra 13 års aldern og oppover, tidlig? overrasker meg at dere blir så sjokka av det..går bra med meg idag ja, har ikke blitt alkis akkurat. Kan vel kalle det vanlig utvikling.
Vis hele sitatet...
Du bor i Trøndelag, og her er det jo som kjent at etter man er konfirmert, kan man drikke til man stuper med foreldres samtykke (utenfor byene, altså.) Rimelig sykt, egentlig. Uansett, festing og alkohol er noe HELT annet enn amfetamin og tyngre narkotiske stoffer. (personlig definerer jeg ikke hasj som narkotika på lik linje med andre narkotikum.) Mange som er nykonfirmerte er knapt mer utviklet enn en gjennomsnittlig tiåring, så hele denne greia er egentlig helt feil, men det er en annen diskusjon.
Sist endret av Hedges; 24. august 2006 kl. 23:57.
Her i området er det også slik at eldre gutter (rundt 20 - 25) henger med jenter fra 14 - 16 bare fordi de enten ikke får seg noe og har mulighet til å kjøpe sprit og annet til de eller at de rett og slett er lette og lure eller og få med på ting. Ganske merkelig hvordan unge jenter kan være sånn sett, kan ha mye med hvordan kulturen i Norge generelt har endret seg. Jeg tror det er slik over alt i Norge, jeg bodde i Finnmark før og der var det også sånn. Et godt eksempel var en jente på femten som ble sammen med en på femogtjue, det er drøyt.

Samtidig så får jo jentene penger, muligheter for sterkere alkohol og andre ting av disse "guttene". Føler at det er litt snakk om utnyttelse, hva annet får egentlig en 25 åring av en 15 åring. Vanskelig og forestille seg ekte kjærlighet der gitt, selvom det selvsagt er mulig. Alt er relativt og mulig så tja. Alikevel merkelig.

Skummelt hva ting har kommet til når så unge jenter får tak i amfetamin, da snakker man om kyniske mennesker i en kynisk bransje.
Trodde da ikke det var noe nytt at 12åringer bruker dop??
exen min hadde begynt med pepper når hun var 12 og sprøyter når hun var 14.. via henne ble jeg kjent med en del "barnevernsbarn" og det er utrolig hvor mange som begynner i den alderen der, sprøyter eller ei...
Mye mulig det, men det er uansett en utvikling som har gått temmelig fort! Og det er egentlig ganske skremmende, når man er 12 - 14 har man antageligvis ikke skjønt hva greiene helt er og hvor farlig og avhengighets dannende det kan være. Da er det bare kult.