Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2104
Jeg har dette objektivet, Canon EF 50mm f/1.8 II, men skjønner ikke hvilke innstillinger jeg må ha for best mulig bilde. Kan noen hjelpe meg?
Det kommer vel helt ann på hvordan lyset er og hva du skal ta bilder av
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Det finnes ikke noe fasitsvar, les deg opp på hvordan optikk fungerer og hva som skiller innstillingene på kameraet ditt.

Mao, lær deg å bruke kameraet, deretter lær deg å ta bilder.
BÅT BÅT BÅT BÅT BÅT
CakeZ's Avatar
En ting du også kan gjøre er å se etter andre som har tatt bilder med samme objektiv og deretter ta en titt på hvilke innstillinger som ble brukt, sånn for å gi deg en pekepinn.
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Lek og lær Som ATX sa, lær deg å bruke kamera før du lærer deg å ta bilder. Og hvis du leker deg med instillingene mens der er noe du MÅ ha bilde av, ta minst ett med autofunksjonen. Google er en fin læremester forresten. Lykke til!
Her har du et gratis og godt kompendium som forklarer deg alt det basice som du trenger å vite. Hvis du ikke gidder å lese om grunnleggende fotografering så kan du like greit selge kameraet ditt.

http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=490679

Lykke til
▼ ... over en uke senere ... ▼
I følge et MTF-chart jeg googlet meg frem til, bør du bruke f/5.6 for å få de absolutt skarpeste bildet. Dersom du vil ta bilder med lav dybdeskarphet, bruk f/2.8 eller f/4. Førstnevnte gir mykere bakgrunn og forgrunn, mens sistnevnte gir et skarpere bilde, men gir noe mindre uskarp bakgrunn og forgrunn. Objektivet er på sitt minst skarpe når det er full åpning (f/1.8). Du kan kompensere for tapet av myk bakgrunn ved å gå nærmere motivet, men da får du jo også et annet utsnitt. Noen valg må man ta der og da.

Jeg ville satt på Av-modus, valgt f/4 og ISO 100 - så gjør kameraet resten.
AndreasS Photography
MrNorUe's Avatar
Bruker man et objektiv som har blenderåpning på 1.2, 1.4 og 1.8 f.eks. kan en nybegynner lett å gå fella å bruke Auto eller P. Da vil kameraet som regle velge størst mulig blenderåpning for å få mye lys, ergo blir dybdeskarpheten liten og alt rundt fokuspunktet blir blurry. Man kan lett bli frustrert over at ting ikke blir skarpt nok så still inn manuell blender som nevnt over.
Først og fremst hvordan kamera har du, og ja jeg skjønner at du har canon, men hvilken modell?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Mita's Avatar
Trådstarter
2 0
Takk for svar :-)

Sitat av jallamarita Vis innlegg
Først og fremst hvordan kamera har du, og ja jeg skjønner at du har canon, men hvilken modell?
Vis hele sitatet...
jeg har 550D. :-)
▼ ... over en uke senere ... ▼
Som de andre sier, lær deg litt om hva instillingene betyr og hva de har å si i forhold til hverandre. Jeg har en fotoblogg der jeg forklarer ganske enkelt de ulike begrepene og andre fototips linnjones.com om du vil se litt mer. Er ikke avansert, er det som er målet, slik at flest mulig skal forstå

Flott objektiv det der, så lykke til!

Som de andre sier, lær deg litt om hva instillingene betyr og hva de har å si i forhold til hverandre. Jeg har en fotoblogg der jeg forklarer ganske enkelt de ulike begrepene og andre fototips linnjones.com om du vil se litt mer. Er ikke avansert, er det som er målet, slik at flest mulig skal forstå

Flott objektiv det der, så lykke til!
hei!

skal du ha skrapest mulig bilde, er en generell standard på canon sine objektiver at f9 gir det skarpeste bildet.
lønner deretter seg å ha kameraet på Iso 100 til enehver tid å deretter bruke lukkertiden for å få inn nok lys.
en annen generell regel er aldri håndhold kameraet under 1/60 sek. Da risikerer du å få bevegelsesuskarphet.

Hvis det er noe du lurer på, er det bare å spørre. Send gjerne mail hvis det er noe du lurer på ->

(jobber som fotograf)
F9 ?

Ikke for å være frekk eller noe, men vist du jobber som fotograf så burde du kanskje oppgi bledertallet i hele blendertall, eller jeg for frekk til å tro at du ikke kan disse ? Synest det bare er snodig at en som jobber som fotograf ikke oppgir blendertall i hele blendertall.

Men ja, generelt sett så har di fleste objektiver et område der dem er skarpest, ikke forvirr dette med dybdeskarphet, er man ute etter stor dybdeskarphet så kan man bare sette det i F22 med en gang, men di fleste objektiver har et område mellom F5,6 & F11 der dem tar skarpest bilde i det området du har fokusert.

1/60 sek tar man jo enkelt håndholdt, selv føler jeg meg ganske komfortabel på å ta bilder hpndholdt på 1/15 sek, men dette krever at man har stødige hender og har armene inntil kroppen. Har jeg meg noe å lene på så klarer jeg 1/8 sek også, men kommer ann på motivet er i bevegelse eller ikke.

ISO100 er jo greit, er jo en regel slik sett, kan man ta bildet på ISO100 å man har en lukker og blender man er fornøyd med så er ISO100 veldig trygt ... men det skal sies at jeg ser ikke store problemene med ISO verdier opp til 1800 ... selv 550D burde klare ISO1200 uten for store problemer. ISO-støy på nye kamera er ikke så ille som for 5 år siden.

Men til gjenngjeld gjør man seg en veldig stor tjeneste å lære seg å bruke kamera i Manuel modus ... er først da man virkelig kan forstå og seg virkningene og den store sammenhengen mellom Blender, lukker, og ISO.
Det å kunne teorien og tro man kan det er ikke det samme som å faktisk sette kamera i Manuel modus og lære fingrene og seg selv at di forskjellige tingene som Lukker & Blender gjør forskjellige ting.