Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2099
Hei!

Har for tiden store økonomiske problemer. Går på attføring og får rundt 3400 på to uker. Får 1000 i tillegg fra sosialkontoret. Jobber i tillegg for 12 kroner timen, så det blir ikke så mye der. Har jo husleie, strøm, telefon, internett osv å betale. Det rekker så klart ikke til, så det ender opp med at jeg må låne penger av familien. Finnes det noen grei måte å komme ut av denne situasjonen? Er ikke noe bedre jobb å få her jeg bor. Noen rask og lovlig måte å skaffe seg mer penger fort? Sånn som det er nå betaler jeg bare det aller mest nødvendige og lar det andre ligge til jeg får råd.
Du kan jo kanskje få litt støtte av familie hvis du overbeviser dem om at du skal prøve å få deg jobb. Arbeidsledigheten er vel ikke akkurat høy for tida.
Du jobber for 12 kr timen?!!
Er det lov da, så jo på nyhetene om hvor sjokerte folk var da polakker jobbet for utrolig lave lønner, mye mer en 12 kr da.
Det var umenskelig og imot loven,
Sitat av Stesolidhode
Hei!

Har for tiden store økonomiske problemer. Går på attføring og får rundt 3400 på to uker. Får 1000 i tillegg fra sosialkontoret. Jobber i tillegg for 12 kroner timen, så det blir ikke så mye der. Har jo husleie, strøm, telefon, internett osv å betale. Det rekker så klart ikke til, så det ender opp med at jeg må låne penger av familien. Finnes det noen grei måte å komme ut av denne situasjonen? Er ikke noe bedre jobb å få her jeg bor. Noen rask og lovlig måte å skaffe seg mer penger fort? Sånn som det er nå betaler jeg bare det aller mest nødvendige og lar det andre ligge til jeg får råd.
Vis hele sitatet...
Det beste ville vel være å skaffe seg en jobb. forutsatt at du er arbeidsfør. Har du arbeidet før å har tjent opp nok til å få arbeidsledighetstrygd er jo dette en del mer en det du sitter med idag. Du sier du har attføring, det får jeg ikke til å stemme med de summene du oppgir. Er det ikke dagpenger/kurspenger/tilskudd eller noe slikt. Attføring har flere forskjellige satser ,men trodde det var snakk om 8-12k i mnd ellns.

Du kan forøvrig surfe www.nav.no der står det utrolig mye saklig hva offentlig trygdeytelser angår.

Enda et tips er vel å skrive mer om situasjonen hvis man skulle kunne hjelpe deg ytterligere.
Vet ikke noe som din arbeidstilstand/utdanning slik som stiansj nevner, det er vel noe som gjør at du er i en jobb som betaler 12kr timen..

Men 4400 + jobben din pr 2 uker grovt regnet 10 000 i måneden. Studenter får 8000 i mnd i snitt, 10 måneder av året. Ja mange lever i kollektiv o.l. men du kan jo søke om en billig bolig e.l.?

Det finnes veldig mange tråder om hvordan å skaffe masse penger veldig fort. Dette går ikke.. hvis du ikke vinner i lotto, har mye kapital og gjør det godt på børsen e.l. så må du prøve å flytte til en bedre jobb, billigere leilighet osv.

Hvis du har jobbet en stund så tjener du vel mer på arbeidsledighetstrygd enn på den jobben du har nå.
Jeg fatter ikke at du skal ha problemer med å klare deg. Jeg lever selv på 6000,- per måned, og dette skal dekke husleie, telefonregning, internett og mat. Jeg klarer meg akkurat på denne summen, og har i tillegg nok til helgefylla en gang i måneden. Hvordan kan du klage?

Hvilken jobb er det du har hvor du tjener 12,- i timen? Med mindre dette er noe -helt- spesielt, så hørtes dette meget merkelig ut.
Sitat av B3nd1k
Hvilken jobb er det du har hvor du tjener 12,- i timen? Med mindre dette er noe -helt- spesielt, så hørtes dette meget merkelig ut.
Vis hele sitatet...
Det høres ut som han arbeider i en slik arbeid for trygd bedrift ( Det het ihvertfall det for en del år tilbake). Da arbeider man litt for å beholde retten til utbetaling av trygd.
Er ikke minstelønn 71kr timen da?
1. Rett opp skattekortet ditt
2. Søk på alle tenkelige stønader fra Aetat
3. Lever kopi av ALLE regninger på Sosialen. Skriv en begrunnelse for hvorfor de skal dekke dette.
4. Søk NAV/Aetat om å øke din attføringsutbetaling.

Meg:
1. Jeg gikk ned fra 36 til 20 prosent i skatt
2. Gratis månedskort, og Internett
3. Får du ikke Internett av NAV, prøv deg på Sosialen. Hvis de godtar det som ekstra utgift går det utenom livsoppholdsnormen (som de besørger at du har). Skriv et langt brev om at du må bruke nettet for å holde kontakt med familie og venner.
4. Søk om attføringspenger på nytt, det går noen ganger, men ikke har for store forhåpninger.

NAV dekker Internett hos meg, siden det er essensielt i forhold til jobbsøking.

Ting jeg har fått av sosialen: Sesongkort på fotball, Internett (før NAV), sykkel, månedskort, fysioterapi, treningskort, telefonregninger, avisabonnement, printerblekk, "utbetaling til sosial aktivitet".

Sosialen betaler alt mulig dritt bare du har en god nok søknad.
Sist endret av Thedeeq; 22. januar 2007 kl. 12:57.
Sitat av h4llik
Er ikke minstelønn 71kr timen da?
Vis hele sitatet...
Det er ingen lovfestet minstelønn i Norge. Hvis du er organisert bestemmes lønnen av gjeldende tariffavtale.

Er du lærling derimot, så tror jeg det er 36 kroner som er minimum.
▼ ... over et år senere ... ▼
Sitat av Thedeeq Vis innlegg
1. Rett opp skattekortet ditt
2. Søk på alle tenkelige stønader fra Aetat
3. Lever kopi av ALLE regninger på Sosialen. Skriv en begrunnelse for hvorfor de skal dekke dette.
4. Søk NAV/Aetat om å øke din attføringsutbetaling.

Meg:
1. Jeg gikk ned fra 36 til 20 prosent i skatt
2. Gratis månedskort, og Internett
3. Får du ikke Internett av NAV, prøv deg på Sosialen. Hvis de godtar det som ekstra utgift går det utenom livsoppholdsnormen (som de besørger at du har). Skriv et langt brev om at du må bruke nettet for å holde kontakt med familie og venner.
4. Søk om attføringspenger på nytt, det går noen ganger, men ikke har for store forhåpninger.

NAV dekker Internett hos meg, siden det er essensielt i forhold til jobbsøking.

Ting jeg har fått av sosialen: Sesongkort på fotball, Internett (før NAV), sykkel, månedskort, fysioterapi, treningskort, telefonregninger, avisabonnement, printerblekk, "utbetaling til sosial aktivitet".

Sosialen betaler alt mulig dritt bare du har en god nok søknad.
Vis hele sitatet...
Jeg kunne GREIT tenkt meg å fått betalt treningskort og "utbetaling til sosial aktivitet" av sosialen. Ser det er en gammel tråd, men om det er noen som har peiling hadde det vært greit med hjelp!
Hør på oss da! Snakk om luksusproblem! "Har jo husleie, strøm, telefon, internett osv å betale." Du kan hvertfall kutte ut internett og telefon. Så har du kanskje en 1000-lapp mer. Du kan garantert kutte ut andre utgifter som går under "osv".
internett og telefon betaler jeg ikke.
www.deltidsjobb.no kan du i alle fall skeffe deg en deltidsjobb som beteler mye mer en 12kr i timen
King of Spooning
Acidous's Avatar
Om jobben er gjennom NAV så høres det igrunn logisk ut med 12 kroner timen, siden det bare er for å "holde deg i arbeidslivet" så du "ikke faller ut".

Hva slags attføring er det snakk om her?

Når jeg fikk yrkesretta attføring fikk jeg 60 kr timen for å gå på skole, pluss borteboerstipend på rundt 3400 i måneden

TheDeeq: Hvor mye staten er villig til å gi deg kommer mye an på hvilken kommune du bor i. Jeg fikk bare dekka husleie og strøm når jeg gikk på sosialen. Alt annet var FULLSTENDIG uaktuelt.
Sist endret av Acidous; 17. november 2008 kl. 18:44.
Mange nyttige forslag her. Men for å være ærlig så kunne dette blitt et litt mer spennede prosjekt om du bare kutta litt ned på standarne dine når det gjelder hva som er lovlig. :P

Da åpner det jo opp for så mange spennede muligheter som f.eks:
Rane liten butikk, veskenapping, forsikrings svindel, prøve å bli fengslet (gratis mat og et sted å bo) osv...

Men hvis du står på ditt, så holder jeg med de andre om enten å søke om alle mulige offentlige tjenester (en gang må du jo ha litt flaks), eller eventuelt å skaffe deg en litt mer betalt jobb.

Fine sider å finne jobb på kan være:
- www.finn.no
- www.deltidsjobb.no
- bare google på noe du hadde tenkt deg å jobbe med