Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1988
Vet at jeg beveger meg litt utenfor selve begrepet "urban" exploring her nå, men tenker noen her på forumet kanskje har noen tanker om dette.

Like ved der jeg bor er det en relativt stor samling gravhauger fra tidlig (ca år 600) jernalder (ca 40 hauger/gravplasser). både rundhauger og langhauger. Mange av disse ble undersøkt på midten av 1800 tallet med mange forskjellige funn. Saken er at 3-5 av de (mulig fler) aldri er undersøkt. Dette har i lang tid gitt meg en intens lyst til å foreta litt privat "utgraving", men jeg har nødig lyst til å ødlegge oldtidsminner. Jeg tenker over muligheten for noen "kikkhullsutgravinger" hvor jeg tar noen stikkprøver i umiddelbar nærhet av selve haugene. Vet noen om lovlighet/ulovligheten av dette? Området ligger på kommunal grunn. Man vet også at området i mange, mange år ble brukt til ulike ritualer. Både av helt tidlig kristen art, men også mange hedenske ritualer. Jeg aner muligheten for mange spennende funn under jordskorpen her!

Noen av de tidligere funnene i området gir klare indikasjoner på flere flate graver som ikke er registrert og dermed ikke undersøkt. På dette området vil det være en enkel sak å grave noen prøvehull rundt om kring uten å berøre noen av haugene. Dette kan da ikke være ulovlig? Dette er graver som ikke er dokumentert eller registrert i noen offentlige register osv.

En utfordring er at hele dette jernalderfeltet ligger veldig eksponert på dagtid, så om man vil grave litt uten å bli oppdaget må man gjøre det på natta, og selv da være ekstremt forsiktig.

Jeg vet at alle fornminner/kulturminner fra før 1537 automatisk er fredet, og at inngrep og ødeleggelse er forbundet med et straffeansvar. Men når det offisielt ikke er et kulturminne da de er udokumenterte så opererer man vel i en gråsone?
Det der høres ut som skikkelig vandalisme spør du meg.
Dette er ikke lovlig, Det er et kulturminne, så hvis du har funnet noe som ikke er registret må du melde fra om funnet. Men siden dette ligger i et område med flere funn vil jeg nesten tro det er registrert. De registrere utrolig mye, men har ikke resurser eller tid til å grave ut alt da de som regel vet hva de finner. Så mitt råd til deg er å la det ligge urørt.
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Det der høres ut som skikkelig vandalisme spør du meg.
Vis hele sitatet...

Områdene hvor man vet det er graver som aldri er undersøkt eller dokumentert er et skogsområde uten noe bebyggelse osv (men i umiddelbar nærhet). Det er derfor jeg vurderer å ta noen stikkprøver. Det er ikke snakk om et merket, inngjerdet område på noen måte. Er det da vandalisme? Jeg skjønner jo godt hva du mener,,,har bare så jævlig lyst!
Sjansen for at du finner noe med "stikkprøvene" dine er forsvinnende liten, og så blir du fristet til å grave mer og mer og plutselig har du ødelagt gravene. Det er også store bøtesatser for slike ting.
Sitat av bllan Vis innlegg
Dette er ikke lovlig, Det er et kulturminne, så hvis du har funnet noe som ikke er registret må du melde fra om funnet. Men siden dette ligger i et område med flere funn vil jeg nesten tro det er registrert. De registrere utrolig mye, men har ikke resurser eller tid til å grave ut alt da de som regel vet hva de finner. Så mitt råd til deg er å la det ligge urørt.
Vis hele sitatet...

-Om jeg hadde funnet noe, så hadde jeg jo selvfølgelig pakket det pent inn i bomull og bobleplast og levert det inn. Selve området er jo registrert, men bare halveis undersøkt om du skjønner hva jeg mener. En annen ting er at det er mange antagleser om hva som finnes rundt om kring i området, men bosettelsen her spenner fra tidlig bronsealder. Det er altså mange antagelser og man har flere tidsepoker bokstavlig talt oppe på hverandre.

Men du har nok rett, jeg burde la det ligge urørt..
Jeg vil si at kulturminnelovens § 3 og 4 sikrer mot at du kan gjøre noe som helst.

Sitat av kulturminneloven § 3
Forbud mot inngrep i automatisk fredete kulturminner: Ingen må – uten at det er lovlig etter § 8 – sette i gang tiltak som er egnet til å skade, ødelegge, grave ut, flytte, forandre, tildekke, skjule eller på annen måte utilbørlig skjemme automatisk fredet kulturminne eller fremkalle fare for at dette kan skje.
Vis hele sitatet...
Sitat av kulturminneloven §4
Automatisk fredete kulturminner: J. Gravminner av ethvert slag, enkeltvis eller samlede felt, som gravhauger, gravrøyser, gravkammer, brannflakgraver, urnegraver, kistegraver, kirkegårder og deres innhengninger og gravmæler av alle slag.
Vis hele sitatet...
Sitat av kulturminneloven §27
Den som forsettlig eller uaktsomt overtrer forbud, påbud, vilkår eller bestemmelser gitt i eller i medhold av loven her, straffes med bøter eller fengsel i inntil 1 år. Under særdeles skjerpende omstendigheter kan fengsel i inntil 2 år anvendes. Medvirkning og forsøk straffes på samme måte. Overtredelse av første punktum anses som en forseelse.
Vis hele sitatet...
Så det du foreslår er å grave nært et automatisk fredet kulturminne, såfremt det er innenfor sikringsonen og gjøre deg selv til kjeltring.
Du kan faktisk ringe til din kommune å spørre om det er et fredet område, hvis det ikke er det kan du få tillatelse av grunneier til å grave. Men jeg ville heller meldt fra hvis du har funnet noe som ikke er registrert Da får du heder og ære.
Vet du hva.. Det der er en skikkelig dum ide. Fordi la oss feks si at du finner noe. Du skal pakke den inn i bobleplast og sende den inn?! ... Du har allerede da ødelagt deler av funnet. Det skal registreres hvor gjenstanden ligger, hvilket lag den ligger i, hvordan den ligger, hva som ligger i nærheten. Ja tilogmed fargen på jorda rundt gir informasjon (brannlag og brannoffer er feks sorte)
Det skal tas bilder, jorda skal såldes etter små gjenstander/deler osv osv osv.
Og du prater om å grave om natta.... Med spade..

Ting/plasser fra 600-tallet gjør man en av to ting med:
1. Lar utdannede folk utforske de. (og da snakker jeg ikke om ungdomsskoleutdannelse)
2. La det ligge, men si gjerne i fra til noen (se punkt 1) om dine mistanker.

Og tar jeg ikke mye feil, fredet eller ikke fredet, fornminner er automatisk fredet uten at det trengs noe særstående fredningsvedtak. Mao, at du stikker spaden i jorda fordi du mistenker at det er fornminner der nede er i seg selv et lovbrudd.

Kan du ikke heller, såfremt din interesse for dette temaet overlever uken, heller ta kontakt med nærmeste universitet og spørre om det er noe du kan bidra med på frivillig basis. Spesielt nå i sommer foregår det mange utgravninger rundt omkring. Da kan du kanskje få rudimentær opplæring, litt penger eller i det minste kost/losji samt se hvordan dette skal gjøres.
Sist endret av kampspurv; 20. juni 2012 kl. 13:53.
Sitat av bllan Vis innlegg
Du kan faktisk ringe til din kommune å spørre om det er et fredet område, hvis det ikke er det kan du få tillatelse av grunneier til å grave. Men jeg ville heller meldt fra hvis du har funnet noe som ikke er registrert Da får du heder og ære.
Vis hele sitatet...
Det er ikke kommunen som bestemmer dette, det er riksantikvaren.
Synes det er svimlende liten forståelse for offentlig forvaltning i disse trådene. Alt som du er i tvil om er kulturminner er det mest sannsynlig, om det er fredet ved vedtak eller ikke har ingenting å si da det er automatisk fredet når det er av en gitt alder /gitt type. om noen graver for "heder og ære" er jo litt snodig kommentert, for det er ingen heder og ære i å ødelegge allmuens eiendom.
Sist endret av seini; 20. juni 2012 kl. 14:07.
Det er to grunner til å ikke grave gopp gravene. For det første handler det om penger og tid til å utføre jobben. Det andre og vanligeste er at det rett og slett ikke er nødvendig. Lagrene er stappfulle av funn fra slike graver. Det er like greit å bevate noe for fremtiden. Om du lurte på om dette er noe som blir satt pris på av riksantikvaren eller arkeologer tar du feil.
Det er bra du tar opp dette før du gjør noe. Jeg er helt enig med de ovenfor som sier at du ikke bør grave. Juridisk, spiller det ingen rolle at området er inngjerdet. Det er en tankegang fra UE-miljøet ang. forlatte bygninger og anlegg. Rent etisk, er spørsmålet om hvorvidt et kulturminne er registrert eller ikke egentlig helt irrelevant. En av grunnene til at man ikke åpner opp alle gravrøyser er at det faktisk er gravplasser. Hvis man ikke forventer noen vitenskapelig fremgang av å åpne en grav, lar man være. "Kikkhullsoperasjon" er et inngrep, i og med at du faktisk kan bore gjennom noe verdifullt.

Men nysgjerrigheten din er prisverdig, detvarvondtdet. Jeg er veldig positiv til at du utforsker området, f.eks. ved å lage et kart over ting som kan være interessant å undersøke nærmere og oversende dette til fagpersoner med tilknytning til stedet. Gjør gjerne grundig (akademisk) research på området - på denne måten bidrar du faktisk en god del til det tidkrevende arbeidet arkeologer o.l. har.

Sitat av seini Vis innlegg
Det er ikke kommunen som bestemmer dette, det er riksantikvaren.
Vis hele sitatet...
Det hender det at Fylkeskommunen er rett instans.
Nokså ulovlig vil jeg tro, det er jo et kulturminne.

Men plass til et lite spørsmål her? Naboen våres mener at det er noen gamle grav på jordet her, det er sånn store ''klumper'' litt på utkanten av jordet og litt ut i skogen. Hvordan kan jeg sikker på at dette er vikinggrav, og ikke tante gunlaug jeg driver å grave på. Og er dette lov hvis det er privat eindom?
Helt riktig at slike "private" utgravninger er både ulovlige og uansvarlige. Fornminner skal både registreres og behandles ordentlig, og er utrolig lett å ødelegge hvis man ikke vet hva man gjør.

Ett eksempel er at eldre gjenstander reagerer forskjellig på kontakt med luft. For eksempel jern og tre som ble behandlet for 1000 år siden (eks. vikingsverd) har kun overlevd til i dag dersom det ligger lufttett i jord med en bestemt fuktighet. Når slike ting kommer i kontakt med luft uten å bli behandlet på rett måte og med rette kjemikalier, kan det i verste fall smuldre helt opp. Enkelte ting, avhengig av alder, jordsmonn og materiale, kan faktisk allerede være smuldret men jorda holder det på plass som en støpeform. Hvis du kjører spaden gjennom en slik sak, er den ødelagt for alltid.

Det spiller ingen rolle om fornminner ligger på privat grunn. Alt eldre enn reformasjonen (1537) er automatisk vernet. Det vil si at du kan godt eie jorda og rettighetene til å bruke tomta, men eventuelle gjenstander under jorda er likevel statens eiendom. Men hvis du er nysgjerrig på disse gravhaugene i nærheten av der du bor, anbefaler jeg at du tar kontakt med Fylkeskommunen (bare å maile dem) og hører om det er gjort befaringer der og hva de har registrert. Hvis du er heldig får du en tjukk mappe med detaljerte tegninger av gjenstander og hvor gamle de er. Hvis de ikke er kjent med funnstedet fra før kan det hende de sender noen profesjonelle for å kikke, og kanskje gjøre ordentlige undersøkelser. Da får du vite mye, mye mer enn hvis du selv går ut med spade om natta.

Mange eldre er skeptiske til å melde fra om funn, fordi før i tiden måtte grunneier selv betale for utgravningen. Det kunne fort koste så mye at man plutselig ikke hadde råd til huset man skulle bygge. Dette førte til at mange holdt kjeft, eller med vilje ødela ting som dukket opp under for eksempel husbygging. Disse reglene er nå endret. Heldigvis!
Sist endret av Ramaskrik; 23. juni 2012 kl. 12:22.
Experientia docet
UrbanFreak86's Avatar
Det kan virke som at Riksantikvaren og liggnende "statlige organisasjoner", er mer fasinert av å finne nye kulturminner enn faktisk å utføre seriøse utgravninger.
På steder som faktisk har et potensial for å kunne finne nye ting osv.
Riksantikvaren og kompani knutsen satser heller på kvantitet enn kvalitet.
Hvorfor heller ikke satse på seriøse utgravninger, altså gå litt ned i dybden på de.
Men neida "staten" som faktisk har mulighet/lov til det, vil kun finne nye kulturminner, skrive om det, ta bilder av det, sette stoffet sammen i en rapport. Selvfølgelig så er det bra at de gjør dette, men hvorfor ikke gå mer i dybden.
Jeg ville satt pris på vis de faktisk satset på vise steder, enn å bare skrive en haug med rapporter.
Det er faktisk under jorden, at man kan finne slike ting å kanskje finner man noe som kan forandre historien.

Når det gjelder graverminner, så antar jeg at riksantikvaren har lov til grave i slike vis det er noe spesielt med de.
Det vil si graver som har tilhørt høvdinger/konger osv...
Men det er ikke alltid like lett å finne ut om den å den graven er av et slikt karakter.
Jeg forstår godt at mange der ut har lyst til å undersøke slike steder.
Det er trossalt veldig spennende med slike steder.

"Kastellet har siden Schønings besøk blitt arkeologisk undersøkt og dokumentert i en mindre skala av Peter Blix i 1897 og siden av Gerhard Fischer i 1928, som konkluderte med at oppmålingene av Blix kun var å regne som foreløpige. Etter dette har det kun blitt utført mindre tiltak gjennom reparasjoner, sikring og bevaring både på 1930-tallet, i 1952 og i 1983."

Hvofor ikke utføre en seriøse å grundig arkeologisk undersøkelse på et slikt sted?
Dette stedet innhar en historisk viktig som er mye viktigere enn for eks "Kokegroplokalitet".