Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 804
Hei. Tiden har kommet for meg og jeg må begynne og søke på Videregående, jeg vil søke Musikklinjen og problemet er at plassen jeg bor så finnes det ikke musikklinje. Jeg må jo leie hybel om jeg skal flytte nermere plassen der kor de har tilbudet.
så kjem jo spørsmålet om det blir i det heletatt mulig for meg og leie en hybel som 15 åring, jeg fyller jo 16 samme året men det blir like sent som i november. har noen svar eller kansje har vært i lignende situasjon?

Takk på forhånd
Broren min fikk noe ala dette som het "Borte bo stipend" da får du endel mer i stipend i året så lenge du bor x antall kilometer unna der du bor nå.
Vet ikke foreldre situasjonen, men hos oss så var moren våres død og faren min er ikke hans biologiske far - man kan ikke adoptere aleine og det ble ikke gjort før hun døde, så han levde pr def "alene" fra han var 15 - så han fikk ganske mye i støtte.
Jada det går helt fint an å leie hybel som skoleelev. Må ikke være myndig for å leie hybel. Kommunen du skal flytte til har kanskje hybelhus for unge elever? Der er det gjerne lavere husleie.
Sist endret av _abc_; 8. februar 2024 kl. 10:50.
Ja er bare å skaffe deg en deltidsjobb (ta hva som helst og helst lever søknader face to face) og søke borte-boer stipend. All info om det finner du her.
Anbefaler en liten side inntekt samtidig som du får stipend. Det er lagd sånn at du må ha en deltidsjobb ellers så blir det litt sulting dessverre. Lykke til
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Jada det går helt fint an å leie hybel som skoleelev. Må ikke være myndig for å leie hybel. Kommunen du skal flytte til har kanskje hybelhus for unge elever? Der er det gjerne lavere husleie.
Vis hele sitatet...
Jo, du må være myndig for å kunne skrive leiekontrakt. (Kilde: https://www.ung.no/oss/411243)
Så leiekontrakten må stå i en av dine foresattes navn.
Sitat av Kikagaku Vis innlegg
Jo, du må være myndig for å kunne skrive leiekontrakt. (Kilde: https://www.ung.no/oss/411243)
Så leiekontrakten må stå i en av dine foresattes navn.
Vis hele sitatet...
Mulig loven sier det, men det er neppe noe utleiere tenker særlig på. Rund i distriktsnorge er det jo ikke helt uvanlig at 15-16 åringer må flytte for å gå på videregående skolefordi det ikke eksisterer tilbud der de bor. De skaffer seg jo hybler alle sammen.

Men i praksis så er det klart at en som akkurat er ferdig med ungdomsskolen og skal starte på videregående trenger jo mor og fars tillatelse til å flytte for å gå på skole et annet sted. Så da ordner nok mor og far signatur når avtalen skal skrives.
Sist endret av _abc_; 8. februar 2024 kl. 14:50.
Hør med en rådgiver som jobber på skolen du skal begynne på. De har som oftes masse erfaring og kan hjelpe deg med alt av lover og regler, og plasser å bo.