Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 3367
Anonym bruker
"Reflektert Gorgon"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei.

Jeg har klart å slutte med rusmidler og røyk, men energidrikken, kaffe og koffein tabletter klarer jeg søren meg ikke å slutte med.

Spesielt energidrikken. Jeg kjenner meg drittrøtt og utmattet rundt kl 15 hvis jeg ikke tar energidrikk i kroppen innen da.

For referanse så starter jeg dagen med 50mg Aduvanz (skrevet ut av lege) og 180-240mg koffein. Utover resten av dagen får jeg i meg 1-2 energidrikker + 1-2 kopper kaffe.


Det er helt latterlig hvor vanskelig det er å slutte med energidrikk, jeg får helt syke cravings.

Har dere forslag til hvordan jeg kan avvikle energidrikk-avhengigheten min?
Anonym bruker
"Fiendtlig Skræling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er du virkelig trøtt kl 15, eller er det placebo?
Det er vel fort koffeinet som gjør at du krasjer klokka tre, men jeg vet ikke så mye om aduvanz og hva slags deponering og halverings-tid det er på de greiene der.. Dropp å drikk noe på morgenen, om du fortsatt blir "utmattet" klokka 15, kan du jo ta EN kaffe, da, så holder du ut til kvelden
Jeg slutta cold turkey etter å ha misbrukt koffein og energidrikker over 10 år ish. 2 - 3 dager med litt hodepine og slapp i fisken, og så ble det bare bedre og enklere etter det.

Drikk et glass saft eller to i løpet av dagen, det hjalp meg.
Anonym bruker
"Reflektert Gorgon"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Skal prøve å kutte ut koffeinen om morgenen. Og ja, når jeg tenker meg om så kan dehydrering også være påvirkende faktor. Skal finne en god erstatning for koffeintablett-drikk, gjerne noe sukkerfritt!
Anonym bruker
"Fiendtlig Skræling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Vasken Vis innlegg
Jeg slutta cold turkey etter å ha misbrukt koffein og energidrikker over 10 år ish. 2 - 3 dager med litt hodepine og slapp i fisken, og så ble det bare bedre og enklere etter det.

Drikk et glass saft eller to i løpet av dagen, det hjalp meg.
Vis hele sitatet...
Hvor mye misbruking snakker vi? Flere kanner om dagen?
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Hva spiser du samtidig?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvor mye misbruking snakker vi? Flere kanner om dagen?
Vis hele sitatet...
Minst 1 kanne daglig, men oftere enn ikke ble det fort 3 - 4. så ja.

Folk blir fortsatt sjokkert over at jeg ikke drikker koffein lenger flere år etter slutt lol.
Sist endret av Vasken; 1. august 2023 kl. 19:00.
Anonym bruker
"Reflektert Gorgon"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Er du virkelig trøtt kl 15, eller er det placebo?
Vis hele sitatet...
Ja jeg er virkelig trøtt kl 15. Utmattet og vondt i hodet.
Anonym bruker
"Reflektert Gorgon"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Hva spiser du samtidig?
Vis hele sitatet...
Frokostblanding eller havregryn, og middag ca to av tre dager.
Får vondt i hodet når jeg ikke har tatt morrakaffen. Skikkelig ubehagelig, men jeg har ikke giddi å prøve å slutte med det da det gjør null skade sånn ca.
Men skulle jeg sluttet ville jeg trappet ned ved å halvere dosen hver tredje dag eller annen hver dag.
Slutt med kaffe med engang du våkner, vent iaf 1 time. Ikke drikke kaffe etter du er ferdig på jobb. En annen ting er å legge seg tidligere for mer søvn, kan være koffein et maskerer et behov for mer søvn. Hvis du skal slutte helt så er det gull å ta det i en ferie, evt når du har langhelg eller noe lignende, men gjerne ikke før du har seponert litt i begynnelsen
Sist endret av Jorg; 1. august 2023 kl. 22:46.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Skal prøve å kutte ut koffeinen om morgenen. Og ja, når jeg tenker meg om så kan dehydrering også være påvirkende faktor. Skal finne en god erstatning for koffeintablett-drikk, gjerne noe sukkerfritt!
Vis hele sitatet...

Beste du kan gjøre. Er å vente på morgen med koffein. Vent et par timer. Gjorde stor forskjell for meg og var mer trøtt på kvelden når jeg ventet med den første koppen
Anonym bruker
"Hoppende Fe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Noen andre som kan drikke kaffe om morgenen å gå rett å legge seg/sovne sittende, mens utover dagen/kveld/natt er det umulig å sove?(selv uten kaffe)
Sliter så fælt med å sove og stå opp at livet bare er trist. Hvorfor skal det være så enkelt å sove om morgenen og helt umulig når alle andre sover..
Sluttet selv med kaffe for 6 mnd siden, og drikker sjeldent energidrikke.

Sluttet da jeg ikke føler koffein gir meg noe, sluttet da på dagen med kaffe. Og kunne ikke merke noe forskjell på form.
Det positive med det, er at jeg drikker mye mer vann ila en arbeidag.

Skal også sies at jeg aldri drakk kaffe utenom jobb.
Sitat av 420master Vis innlegg
Beste du kan gjøre. Er å vente på morgen med koffein. Vent et par timer. Gjorde stor forskjell for meg og var mer trøtt på kvelden når jeg ventet med den første koppen
Vis hele sitatet...
Har samme erfaring.
Sitat av 420master Vis innlegg
Beste du kan gjøre. Er å vente på morgen med koffein. Vent et par timer. Gjorde stor forskjell for meg og var mer trøtt på kvelden når jeg ventet med den første koppen
Vis hele sitatet...
Kanskje ikke akkurat en kilde, men det er mye som støtter opp om akkurat det.
Anonym bruker
"Halvfylt Kyklop"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Ja, slutt å være en pingle.
Vis hele sitatet...
Hadde selv ett sånt sinnsykt forbruk som TS, og det er slettes ingenting å latterligjøre.

Koffeinabstinenser med høyt forbruk suger noe jævlig. Har sluttet med amf før og ble mer deprimert og nedstemt av å slutte med koffeinen. Sinnsyke hodepiner dagen lang, selvmordstanker og alt var grått og jævlig. Absolutt ingen energi i et par uker. Angst, alltid irritabel og til og med mild DP/DR Noe av det jævligste jeg har sluttet med.

Det er ikke en dans på roser å slutte med og i tillegg er det OVER ALT, så du blir utsatt for fristelser 24/7.
Det er ikke virkningen av Aduvanzen som begynner å gi seg utpå ettermiddagen, da? Kanskje snakke med legen om en redosering for å få litt slakere nedtur? Hvis du må ta koffeintabletter sammen med Aduvanzen så har du kanskje litt for lav dose.
Sist endret av *pi; 3. august 2023 kl. 21:16.
Anonym bruker
"Fortrolig Seihval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Om du foretrekker å trappe ned så kan du bytte til sukkerfri brus. Ta en 0.3 Pepsi max eller Cola zero. Det er ca ~15-20mg koffein/100ml.

Gjør det en ukes tid. Så kutter du det ut og.
Anonym bruker
"Reflektert Gorgon"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hadde selv ett sånt sinnsykt forbruk som TS, og det er slettes ingenting å latterligjøre.

Koffeinabstinenser med høyt forbruk suger noe jævlig. Har sluttet med amf før og ble mer deprimert og nedstemt av å slutte med koffeinen. Sinnsyke hodepiner dagen lang, selvmordstanker og alt var grått og jævlig. Absolutt ingen energi i et par uker. Angst, alltid irritabel og til og med mild DP/DR Noe av det jævligste jeg har sluttet med.

Det er ikke en dans på roser å slutte med og i tillegg er det OVER ALT, så du blir utsatt for fristelser 24/7.
Vis hele sitatet...

Setter pris på innlegget ditt! Fordi jeg kjenner meg faktisk veldig igjen i det du beskriver. Til info så har jeg klart å kvitte meg med snus og nikotin, men den jævla koffeinen altså. Gå til møter osv og føle seg helt jævlig, å så bli spurt om jeg vil ha en kopp kaffe etc....

Fuck det der!

Ser at Rema 1000 har tilbud på taffel kullsyrevann. Skal prøve å kjøpe det som erstatning til energidrikk, og til nøds drikke Pepsi eller cola zero.

Vidarloo, hvorfor gidder du å kommentere engang?
Var oppe og nikka på 2-3 store Red Bull hver dag for noen måneder siden, så jeg skjønner deg jævlig godt. En kopp kaffe på morgenen drakk jeg også...

Det eneste som gjorde at jeg slutta var en ferietur på tre uker der jeg ikke hadde tilgang på noen av tingene - hverken kaffe eller energidrikk. Jeg quitta altså cold turkey fordi jeg måtte. De første dagene var jeg slapp og hadde vondt i hodet, men det gikk over etter en 4-5 dager. Søvnkvaliteten min skyrocketa også!

Har egentlig ingen gode råd annet enn å bare "gjøre det", ville bare dele min erfaring med det. Det skal sies at jeg nå drikker energidrikke og kaffe igjen, men ikke på langt nær like mye som før.
Enig med Vindaloo jeg. Tråden her er jo definisjon på lage storm i vannglass. Er snakk om en dag med litt hodepine i verste fall og kanskje lyst på kaffe. Ingen delir eller fare for epilepsianfall. Ta deg sammen ts og resten av fjortisene her (hekta på red bull a gitt..) går så jævlig faens fint det her med en bitteliten klype viljestyrke. Har god erfaring med høyt sukker og kaffeforbruk og "cold turkey". Folk reagerer forskjellig på ting, men ikke så forskjellig..

Ta en paracet om det faktisk blir hodepine.. det virker

Sitat av *pi Vis innlegg
Det er ikke virkningen av Aduvanzen som begynner å gi seg utpå ettermiddagen, da? Kanskje snakke med legen om en redosering for å få litt slakere nedtur? Hvis du må ta koffeintabletter sammen med Aduvanzen så har du kanskje litt for lav dose.
Vis hele sitatet...
Greit spørsmål å stille..
Sist endret av Bønnemann1; 4. august 2023 kl. 18:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Litt som koffein uten sukker, er adhd medisiner på tom mage, adhd medisiner på havregryn, og adhd med havregryn +kaffe eller energidrikker sin egen form

Hva du og din kropp er vant til er med å bestemme hvordan xyz føles
Sist endret av meaculpaUIO; 4. august 2023 kl. 22:58.
Spørr din lege om og få høyere dose adhd medisin, 50mg er ikke særlig mye.
Og forklar din trøtthet og vanskeligheter, han burde gi deg højere dose med det samme, det er en mega dårlig rutine du har kjørende...

LYKKE TIL Vil selv stoppe med energi
Vent 2 timer fra du våkner til du trøkker koffein i kroppen, så unngår du smellen i 15-16-17 tiden. I kid you not. Koffein me en gang man våkner er ikke bra, da får man ofte en smell på ettermiddagen. er visst noe stoffer i kroppen som kroppen skiller ut når man våkner som må få tid til å forsvinne, koffein hinderer det og lager kødd i anlegget. Prøv
Anonym bruker
"Reflektert Gorgon"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Bønnemann1 Vis innlegg
Enig med Vindaloo jeg. Tråden her er jo definisjon på lage storm i vannglass. Er snakk om en dag med litt hodepine i verste fall og kanskje lyst på kaffe. Ingen delir eller fare for epilepsianfall. Ta deg sammen ts og resten av fjortisene her (hekta på red bull a gitt..) går så jævlig faens fint det her med en bitteliten klype viljestyrke. Har god erfaring med høyt sukker og kaffeforbruk og "cold turkey". Folk reagerer forskjellig på ting, men ikke så forskjellig..

Ta en paracet om det faktisk blir hodepine.. det virker



Greit spørsmål å stille..
Vis hele sitatet...

Jeg får faktisk epilepsianfall og søvnanfall på dagtid og nattestid. Er hovedsakelig derfor jeg bruker Aduvanz!

Men det skrev jeg ikke i tråden så fair enough
Anonym bruker
"Halvfylt Kyklop"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Bønnemann1 Vis innlegg
Enig med Vindaloo jeg. Tråden her er jo definisjon på lage storm i vannglass. Er snakk om en dag med litt hodepine i verste fall og kanskje lyst på kaffe. Ingen delir eller fare for epilepsianfall. Ta deg sammen ts og resten av fjortisene her (hekta på red bull a gitt..) går så jævlig faens fint det her med en bitteliten klype viljestyrke. Har god erfaring med høyt sukker og kaffeforbruk og "cold turkey". Folk reagerer forskjellig på ting, men ikke så forskjellig..

Ta en paracet om det faktisk blir hodepine.. det virker



Greit spørsmål å stille..
Vis hele sitatet...
Så bare fordi man ikke får benzoabstinenser med epilepsianfall er det ikke vanskelig? Kun de ekstreme tilfellene man får lov til å slite med her inne?

Syns lite om denne holdningen her altså..

Koffeinabstinenser er slettes ikke over på en dag som du mener, tar et par uker i hvert fall. Og hvis man allerede sliter med depresjon/angst vil symptomene fly i været. Du blir fristet 24/7, det er absolutt overalt.

Skal si deg at det er noe av det vanskeligste jeg har sluttet med, og jeg har selv vært på amf og pillekjøret.

Man skal ikke gjøre narr av folk sine avhengigheter og underspille hvor vanskelig det kan være, trodde vi var bedre enn så her inne?