Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1243
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
I det siste har jeg syslet med tanken på å lage en verdensomspennende gratis EPS-arkiv for designere, hvor man kan laste opp egne EPS/AI-filer - og dele de med andre (etter modell fra www.sxc.hu, som gjør det samme med vanlige bilder)..

Inntil da trenger jeg selv vektor-grafikk - og helst i så store bulker som mulig.

Akkurat nå holder jeg på med et prosjekt hvor jeg trenger ornamenter og border i EPS/AI-format; altså sånne snirklete blomster, tapet og kalligrafi-tegninger, som kan gi den kjedeligste siden et snev av eksklusivitet og royalitet.

Spørsmålet er om noen vet om et sted jeg kan finne dette?

www.brandsoftheworld.com er et utmerket sted til å lete etter enkelt-elementer, som f.eks en EPS kongekrone (bare let etter "crown" og hent ut kronen fra et av logoene du finner) - men har noen en ide om hvor jeg kan finne litt mer omfattende saker innen ornamenter, border og blomster-mønstre?

Man skal ikke ha vært mange gangene inn på www.designiskinky.com eller lign. for å fatte at særlig border er i vinden akkurat nå. Jeg er ca 3-4 måneder for sent ute til å være virkelig hip med å bruke det i designene mine, men det er definitivt kult fortsatt. Om 1-2 år går border og ornamenter mainstream; akkurat som blomster-dekorasjoner har gjort det nå (f.eks brukt av Djuice)

Kan noen hjelpe? Peace out
Han skal ha border, ikke logoer.

Stormen: Dessverre har jeg ikke peiling på hvor du finner noe slikt, jeg har laget slikt jeg har brukt selv, og jeg tror nok du nesten må få hyppet opp siden litt, og få folk til å laste opp sine kreasjoner selv. Hvis det allerede er slike sider blir på en måte din litt dødfødt, tror du ikke?
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Skal dette være en kommersiell ting, eller blir det et "opensource"-greie?

h
Stormen, endelig en virkelig god idee innenfor design som faktisk har potensiale til å slå igjennom! Hvor mange amatør vector grafikkere er det ikke der ute (inkl. meg selv) som leter etter billige (gratis) løsninger på de hverdagslige problemene sine. En bunke med border og sånt som alle kunne bruke hadde vært utrolig nyttig, ikke minst fordi vector grafikk i seg selv kan deformeres i det uendelige og tilpasses et hvert prosjekt (i motsettning til vanlige foto og psd filer).

Edit: Svarte vel ikke akuratt på spørrsmålet ditt, men følte bare en spontan entusiasmen for visjonen din.
Sist endret av NoRemorse; 10. juni 2004 kl. 14:33.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
Nei, jeg tenkte en open source greie.

Se på www.sxc.hu, så skjønner dere NØYAKTIG hva jeg mener. Grafikere (og noen fotografer) legger ut høyoppløselige bilder som de fraskriver seg de fleste rettighetene til. Tilbake får de cred, samt selv tilgang til en database med 100.000+ bilder.

Jeg tenkte ikke bare på border - men på EPS'er av bord, hus, mennesker, mønstere... Ja, kort sagt alt som kan tegnes.

Selv har jeg laget dritkule vektor-illustrasjoner av campingvogner, jesus og kjøleskap - og hadde gjerne delt disse dersom noen ville ha dem. På samme måte er jeg sikker på at noen har lagt ned dritmye arbeid i å lage en kul borde eller mønster - som han ikke ville hatt noe prob med å dele.

Takk for entusiasme forresten, NoRemorse Jeg tror selv at det er en virkelig god ide, og jeg har lett i ca 2 uker på Google selv (avansert bruker) etter noe lignende - og det finnes ikke. (Logotype.ru er forresten gamle www.brandsoftheworld.com, så den visste jeg om for ca 2 år siden)

Hvis noen PHP'ere er hyppe på å realisere prosjektet, si ifra I do design, you do code - we share the groupies
[i]....Inntil da trenger jeg selv vektor-grafikk - og helst i så store bulker som mulig...[/b]
Vis hele sitatet...
Ikke for å være pirkete, men det virker som om mange ikke vet forskjell på vektorgrafikk og rastergrafikk. La meg gi ett lite eksempel på forskjellen.

Vektorgrafikk : En linje er definert av koordinatene i linjens start og endepunkt. (et rom har i utgangspunktet 3 dimensjoner (3D) ;XYZ. m.a.o vil for eksempel en vektorlinje være definert av en verdi som er lik denne : 23,56,34 . 43,23,53 (x,y,z . x,y,z).

Rastergrafikk:
En linje er IKKE definert som et objekt. En linje vil fremstå når en rekke PUNKTER er definert i en viss rekkefølge (en linje består av masse punkter etterhverandre). Hvert punkt forholder seg til hverandre.

Verdens mest kjente program for vektorgrafikk er faktisk : AutoDesk AutoCAD!.
Tipper mange har hørt om dette: Utviklet som ett av de første profesjonelle 2D tegneverktøy for konstruksjon og design i begnnelsen av 80-tallet.

Med andre ord : Det finnes MILLIONER av tegninger med vektorgrafikk på nettet! (Hvis det er eps-format du er ute etter, kan man på en lett måte eksportere DWG til EPS)

Før i tiden var dette den mest populære siden for slike ting.....nå er det nesten bare dritt.
http://www.cadalog.com

--==BH-Eagle==--

PS : ...var litt snydt når jeg skrev denne posten....
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
Ikke for å være pirkete, men jeg tror jeg vet forskjellen på vektor- og bitmap-grafikk, etter å ha jobbet 3 år i forskjellige reklame-, kampanje og design-byråer - og etter å ha studert reklame og design i 3 år ved Westerdals reklameskole.

Jeg er også fullstendig klar over at det finnes millioner av tegninger med vektorgrafikk på nettet. Problemet er vel heller det at disse ikke er samlet på noen som helst måte andre steder enn f.eks brandsoftheworld.com (verdens største logo-database med gratis download og search-funksjon)

Hvis det var $-sites for EPS/AI/DWG downloads jeg var ute etter, så hadde jeg klart å finne dette selv på 0,2 sec selv dumbass. Det jeg var på jakt etter var, som tidligere nevnt, "store bulker vektorgrafikk" - og da trodde jeg det var unødig å si at disse bulkene også skulle være gratis, lett søkbare og av høy kvalitet.

Sjekk linken som jeg nå poster for 3. gang - www.sxc.hu - og overfør dette ideen og utformingen av dette nettstedet til også å gjelde vektor-grafikk - så fortstår du litt mer av hva jeg er på jakt etter.
nFF Marshall
morten's Avatar
Hvis du finner en side hvor det allerede er gjort, skal du mao stjele det, for å starte din egen side med akkurat samme innholdet? Nå datt jeg plutselig ut her.

Hva med at du starter en side, hvor du requester det, så kan folk sende det inn til deg ettersom de kommer over det, slik at det blir mye enklere for deg å få samlet det.
errr...poenget var vel ikke å stjele www.sxc.hu, men å lage en side etter samme modell.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
Ja, riktig. Ideen var å kopiere SXC sin "forretningsmodell" - og overføre den til en vektorplatform. Tror jeg poster en req etter en php´er et annet sted på forumet, så får jeg også forklart ideen grundig...