Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 1938
Lurer litt hvordan dette fungerer. Blir alt registrert på serveren?
Hvilken sider på internett man er inne på. Mail man sender.
Blir programmer man åpner også sjekket?
Blir ikke serveren fort full?

Noen som har en formening om dette?
Om det er en proxy server på nettet ditt på jobben kan den logge alle sider du er inne på. Det er nokk heller system administratoren som leser loggene, ikke sjefen.
Alt man gjør på en datamaskin kan loggføres, det gjelder selvfølgelig også hva man skriver. Det finnes flere programmer som tar bilder av skjermen hvert 10-600 sekund og det å holde rede på hvilke sider og hvilke passord du bruker for å komme deg inn på er lettere enn lettest.

snakk litt med datatilsynet du...
Det kommer jo helt ann på hvor du jobber. Om de gidder å ta seg bryet med å logge ting.. Men i følge loven, har ikke arbeidgiver lov til å gå å se på dine private ting. Lager du f.eks. en mappe som heter "privat" har ikke arbeidsgiver lov å se i den.. Men jeg tipper det er VELDIG mange som driter i at dem ikke har lov, å ser alike vell.

Scha
Har lærere lov til å følge med på alt elevene gjør, da?
På det ene datarommet på skolen, det nyeste, så er det sann at
læreren sitter på sin data med et slags overvåkingsprogram.
med det kan læreren følge med på alt vi gjør og til og med ta
kontroll over dataen min hvis jeg gjør noe som ikke er skole.
En gang jeg var inne på internet for å laste ned musikk til
mp3 spilleren min, fikk jeg plutselig opp et vindu der det sto
"requesting call" og plutselig hørte jeg læreren snakke til med
inn i hodetelefonene jeg hadde på meg.
kan dette være lov? jeg liker det ikke!
Klart det er lov, PCene på skolen skal kun benyttes til skolearbeid, og research som gavner læring rettet mot pensum.
Noen som vet et program hvor jeg kan se hva som foregår på de andre pc'ene i et nettver? JA; jeg har kontroll over de andre pc'ene.
Opprinnelig postet av fxxked
Klart det er lov, PCene på skolen skal kun benyttes til skolearbeid, og research som gavner læring rettet mot pensum.
Vis hele sitatet...
Pluss at man har skrevet under på en avtale.
007.Spy.Software.v3.4.Cracked.WinAll-CPHV trur det gjør jobben, send meg en pm med ftp så skal jeg laste opp.

edit:
http://home.no.net/klovneen/007.Spy.Software.v3.4.Cracked.WinAll-CPHV/
takk til klovnen_ for home.no.net konto
Sist endret av zalaam; 3. mai 2004 kl. 17:01.
very impotent freak
Delusional's Avatar
Opprinnelig postet av fxxked
Klart det er lov, PCene på skolen skal kun benyttes til skolearbeid, og research som gavner læring rettet mot pensum.
Vis hele sitatet...
Er du sikker? Skal ikke det stå advarsel om overvåkning på alle offentlige områder der det er oervåkning? Om de kan bruke det tror jeg de ikke kan sitte på maskinen og si gå ut fra det det uten at de kommer bort og ser. Vet ikke jeg. Men hadde staten overvåket pcen din kunne de ikke busta deg uten tilatelse til å overvåke deg.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Nei, men på skoler og shit skriver man ofte under en avtale om at PC'en bare skal brukes til det og det formålet, som Nichotin sier, og dermed får skolen lov til å gjøre hva faen de vil.
Det er ikke snakk om overvåking, men veileding.

I en opplæringssituasjon blir man ikke overvåket, men ledet.

Din hodlning:
I så tilfelle "overvåker" skolen eget område og buste vedkommende som bruker maskina til eget forgodt befinnende.

Antar at skolens er:
I så tilfelle påser skolen at eget område blir benyttet til tiltenkt formål, og vil ved misbruk inndra privilegiet.

[edit]
VVV | tolket skole som en parallell til arbeidsgiver.
[/edit]
Sist endret av fxxked; 3. mai 2004 kl. 20:50.
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Angående skole-overvåkning:

1) dette har blitt diskutert før
2) det var ikke temaet for spørsmålet

Haje
Trådstarter
Alle disse loggene må jo ta stor plass til slutt?

Ja jeg kan skrive privat på alle mail jeg sender. Men det gidder jeg jo ikke.
Hvis du bruker en epostadresse fra en webdrevet leverandør eller egen host, så har bedriften din IKKE lovt til å bruke disse mot deg eller lese innholdet. Det er da straffbart for de. Det samme gjelder om de skulle komme til å gå inn på epostkontoen din med det passordet og brukernavnet de event har sniffet/logget via proxyen. Det er på godt norsk jevngodt med datainnbrudd, også kallt hacking/cracking. Derimot har bedriften fint loft å lese all mail du sender og motar på BEDRIFTSEPOST.
men mange firmaer oppretter også egne epost konti for privat bruk

Eksempel:



Og hvis du som ansatt klarer å differensiere så er alt klart.

Bedre føre var en siden oldefar.
Tastaturlogging er strengt forbudt og om noen driver med slikt bryter det personvernet.

Websider kan de logge og alle som har Norton Internet Security 2003/2004 har dette logget fra før om de ikke har deaktivert funksjonen fra Activity Log.

Det er dessverre mange idioter som ikke har viktigere ting å gjøre i bedriften sin en å spionere på andre.
Opprinnelig postet av Nichotin
Pluss at man har skrevet under på en avtale.
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri skrevet under på noen avtale...

Uansett så vil jeg si at det fungerer mot sin hensikt å overvåke skolepcer.
Når jeg sitter på det gamle datarommet uten overvåkning, så jobber
jeg mye mer enn når jeg sitter på det nye med overvåkning.
Da jobber jeg heller med å prøve å finne måter å unngå overvåkningen.

Nekter å la meg overvåke!
Som systemadministratorer har vi en utvidet taushetsavtale/plikt som gir oss myndighet til å overvåke PCene til bedriftens ansatte.
det har vi kun lov til hvis vi mistenker at det er noe snusk...

(men herrigud, du blir ikke overvåket bare fordi du er ansatt lissom)

edit: for å svare på spørsmålet ditt, JA arbeidgiver kan se det meste, vet at store og mellomstore bedrifter som regel komprimerer loggene...
...mener jeg så at 60% av alle norske bedrifter overvåker mail-kommunikasjonen til de ansatte... vet om mange bedrifter dette skjer i...

--==BH-Eagle==--

PS (offtopic): Hvis du bruker hele arbeidsdagen din på å private ting, privat mail, surfe på ikke-jobb-relatert-websider... tror jeg du bør vurdere en annen jobb...
Opprinnelig postet av arve28
Lurer litt hvordan dette fungerer. Blir alt registrert på serveren?
Hvilken sider på internett man er inne på. Mail man sender.
Blir programmer man åpner også sjekket?
Blir ikke serveren fort full?

Noen som har en formening om dette?
Vis hele sitatet...
Ja, nettsider du besøker og mail addresser blir lagret på serveren, men hvor lenge kommer ann på loven og rutinene til bedriften. Alt fra et par minutter til flere år.
Det er ikke noe problem logge alle programmer som blir åpnet, men det er færre som gjør dette på lokale arbeidsstasjoner. Det er nesten garantert at programmer som går over nettverket blir logget.
En tekst/html email er på 1-2KB. Multimedia blir som vanligst ikke logget, men navnet på filen gjør det. Det blir 500-1000 email per megabyte, og 500 000 til en million per GB, så serveren blir nok ikke full med det første.