Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 4207
Vet ikke bedre
Trollanon's Avatar
God kveld freaks.

Da var Full metal jacket ferdig og jeg står igjen med et spørsmål, hvordan ville verden vert vis USA ikke hadde fantes eller at de hadde holdt seg for seg selv?

Nå sier jeg ikke at det er en bra ting eller en dårlig ting, jeg stiller meg ganske nøytral da jeg ikke har allverdens kunnskaper om hva USA har gjort og hvorfor, men det virker som at USA er det eneste landet som kriger andres kriger enten de får støtte fra resten av verden eller ikke.
Sist endret av Trollanon; 29. april 2012 kl. 23:23.
Official parptarf
Parptarf's Avatar
Hmm, kanskje det hadde vært mindre unødvendige kriger? (Irak, Vietnam, Korea osv)
Men mye bra og smart har faktisk kommet fra USA. Er ikke helt sikker på hva jeg ville svart.
Med tanke på krig føler jeg meg tryggere med USA inn i bilde.
Vi er med i NATO sammen med USA og 26 andre land.
USA er ett mektig land og noe vi trenger på vår side.
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Vi hadde vært noen år tilbake rent teknologisk.
Sitat av Iluwu Vis innlegg
Med tanke på krig føler jeg meg tryggere med USA inn i bilde.
Vi er med i NATO sammen med USA og 26 andre land.
USA er ett mektig land og noe vi trenger på vår side.
Vis hele sitatet...
men med tanke på at flere konflikter blir skapt pga USA sin frihetsdeklarasjon som kræsjer med flere religioner, kunne mye krig vært ungått.

Jeg skulle gjerne sett en dokumentar som handlet om dette! Jeg blir helt delt! D:
Vet ikke bedre
Trollanon's Avatar
Trådstarter
Mindre konflikt og teknologi fra starten av 2000 tallet kunne jeg levd med.
Hva med verdens økonomien, olje og andre ressurser?
Sitat av Djiises Vis innlegg
Mindre konflikt og teknologi fra starten av 2000 tallet kunne jeg levd med.
Hva med verdens økonomien, olje og andre ressurser?
Vis hele sitatet...
Oljen hadde jo eksistert uten USA, men kanskje ikke et marked for det av samme skala..
Sitat av Parptarf Vis innlegg
Men mye bra og smart har faktisk kommet fra USA. Er ikke helt sikker på hva jeg ville svart.
Vis hele sitatet...
Mye takket være Tyskere.
Sitat av Djiises Vis innlegg
[...]men det virker som at USA er det eneste landet som kriger andres kriger enten de får støtte fra resten av verden eller ikke.
Vis hele sitatet...
Litt feil måte å se det på, en ting du må huske er at USA aldri har ukjempet en krig som ikke har gagnet deres interesser.

Sitat av Screwdriver Vis innlegg
Vi hadde vært noen år tilbake rent teknologisk.
Vis hele sitatet...
Joda, det er trist at en av de største drivkreftene for den teknologiske utviklingen var gjort av USA og USSR for å finne nye måter å drepe hverandre på.
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Sitat av Parptarf Vis innlegg
Hmm, kanskje det hadde vært mindre unødvendige kriger? (Irak, Vietnam, Korea osv)
Men mye bra og smart har faktisk kommet fra USA. Er ikke helt sikker på hva jeg ville svart.
Vis hele sitatet...
Mye bra og mye smart? Hva da? Hollywoodfilmer?
Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
Mye bra og mye smart? Hva da? Hollywoodfilmer?
Vis hele sitatet...
http://en.wikipedia.org/wiki/Categor...can_inventions

En god del fine og en god del teite ting.
Vel, det er åpenbart et ekstremt vanskelig spørsmål å svare på, men morsomt å spekulere i. Haha, faen, sykt spørsmål ass. Vi får ta det fra et europeisk ståsted:

-1492: Columbus seiler fint over Atlanterhavet og rett inn i Stillehavet. Skal ikke spekulere i om denne potensielle handelsruten ville skiftet noen av datidens maktstrukturer.

- Maktsentrene i Europa vil gå sin gang (med hovedvekt på Habsburger-dynastiets områder, United Kingdom, Frankrike, Prøyssen, kanskje Polen-Lithauen og Moskvastaten).

-1776: USA blir ikke erklært selvstendig. Dette er første gangen amerikansk politikk får enorme konsekvenser for den europeisk situasjonen. Uten denne begivenheten ville det vært vanskelig å se for seg den franske revolusjonen, reformene som førte til Polen-Lithauens deling og 1800-tallets "spring of nations". Man kan kanskje si at hele den europeiske nasjonalismen på en eller annen måte stammer fra hendelsene i 1776. Hva ville konsekvensene vært av at USA ikke var involvert? Kanskje de gamle maktstrukturene hadde vedvart. Uten en ekstern pådriver for selvstendighet, kapitalisme og "demokrati" er det vanskelig å forestille seg at disse ideene ville vunnet like stor slagkraft i Europa.

Herfra blir det bare sykt vanskelig: nasjonalismen ville stått svakere, muligens ville den blitt kompensert av en annen tilsynelatende frigjørende ideologi (ren fascisme, kommunisme eller anarkisme(?)). Første verdenskrig ville utspilt seg annerledes, kanskje Østerrike-Ungarn og Tyskland ville gått ut som de seirende parter. I så fall ville andre verdenskrig aldri funnet sted.

NATO ville ikke eksistert. Jeg ville anta at maktsenteret i Europa ville stått lenger til øst (igjen, uten den eksterne pådriveren i vest) - Tyskland ville med all sannsynlighet vært en dominant stat uten resultatene av 1. og 2. verdenskrig på nakken. Frankrike og UK ville kanskje bare fortsatt forfallet sitt? Aner ikke.
Sist endret av Hardtliv2013bwoi; 29. april 2012 kl. 23:58.
imperialisme er arvelig?
Narkotika hadde vært lovlig og fedmeprosenten til populasjonen på kloden vår ville gått drastisk ned.
Sist endret av TheGloryHole; 30. april 2012 kl. 00:13.
Vet ikke bedre
Trollanon's Avatar
Trådstarter
@EoT veldig bra svar, men jeg kom på en ting til, russland, hvordan ville de utviklet seg, kan egentlig ikke se for meg at russland hadde vert noe koselig land uten pådriven fra vesten, eller tar jeg helt feil her?
Ikke det at USA har hjulpet russland på noen måte, men USA har vert med på slå øynene opp for hele verden om demokrati.
Sitat av Djiises Vis innlegg
@EoT veldig bra svar, men jeg kom på en ting til, russland, hvordan ville de utviklet seg, kan egentlig ikke se for meg at russland hadde vert noe koselig land uten pådriven fra vesten, eller tar jeg helt feil her?
Vis hele sitatet...
hehe, Russland er nok ikke et så veldig "koselig land" i dag heller. Men ja, det er et veldig vanskelig spørsmål.

Uten 1. verdenskrig ville nok aldri bolsjevikene ha klart å gjennomføre en revolusjon i Russland. På den andre siden var landet allerede preget av "backwardness" (veit ikke hvordan jeg oversetter begrepet presist), så tsaren (den gamle keiseren av Russland, altså før kommunistene gjorde statskupp - tsar=cæsar=keiser) måtte ha gjennomført seriøse, sentralistiske reformer for å kunne beholde makten. Da ville man begynt å få et utgangspunkt som kan sammenlignes med andre europeiske stater (dog ca. 100 år bak). Men nei, koselig hadde det nok ikke vært. Er få (om noen) stater som er det.

Sitat av Djiises Vis innlegg

Ikke det at USA har hjulpet russland på noen måte, men USA har vert med på slå øynene opp for hele verden om demokrati.
Vis hele sitatet...
Ja, grunnloven i 1776 var revolusjonerende, og brakte en større grad av frihet til den jevne borger.

Utover dette (som jeg personlig mener er det viktigste tankegodset amerikansk sentralstyrt politikk har gitt verden - selv om disse kravene er over 200 år gamle, og må leses med hensyn til det) vil jeg ikke si at USA har bidratt til spredning av demokrati i noen vesentlig grad. Tvert imot henrettet de forkjempere for demokrati innad i sitt eget land for en 100 år siden, samtidig som de aktivt også i moderne tid har angrepet, massakrert og knust demokratiske bevegelser i andre land, og innsatt regelrette diktaturer.

De praktiserer heller ikke demokrati i noen særlig grad innad i sitt eget system.

tilbake til Russland (ser at jeg svarte jævlig utydelig);

Altså: resultatet av 1. verdenskrig henger sammen med situasjonen og maktoverflytting (kapitalstrøm) til USA, samtidig som bolsjevikene baserte seg på tankegods som henger sammen med den amerikanske revolusjonen i 1776. Så istedenfor Sovjet-Unionen, ville kanskje Russland ha fortsatt å være under tsaren, helt frem til borgerskapet ville gjennomført kapitalisme og kanskje parliamentarisme (den formen for demokrati vi bruker i Norge). Gir det mening?
Sitat av EoT Vis innlegg
hehe, Russland er nok ikke et så veldig "koselig land" i dag heller.
Vis hele sitatet...
De har verdens billigste Big Mac. Ville DU levd i en verden uten de burgerne?
Sorry, men jeg bare måtte ødelegge at du hadde 1337 KP xD
Jeg er kjent som en person som misliker USA ganske sterkt (Dog dette er basert på stereotypi og fordommer fra min side osv), men jeg må helt oppriktig innrømme at dersom USA ikke hadde tatt på seg rollen som "verdenspoliti" så hadde nok verden vært et helt annet sted enn idag. En må tross alt tenke på at land som Russland og Kina, som er ganske store og mektige igrunn, hadde kanskje hatt makten i en eventuell annen situasjon. Dette tror jeg hadde vært relativt skummelt.

Uansett hvor sterkt jeg misliker USA, så er jeg glad for at de finnes.
Sist endret av Deadlock Radium; 30. april 2012 kl. 01:19.
Uten USA hadde enten Kina, Russland vært den mektigste verden, grøsser av tanken.

Sitat av olaPola Vis innlegg
De har verdens billigste Big Mac. Ville DU levd i en verden uten de burgerne?
Sorry, men jeg bare måtte ødelegge at du hadde 1337 KP xD
Vis hele sitatet...
så nazi er du mot han idag
Sist endret av Base; 30. april 2012 kl. 01:19.
Sitat av Base Vis innlegg
Uten USA hadde enten Kina, Russland vært den mektigste verden, grøsser av tanken.



så nazi er du mot han idag
Vis hele sitatet...
Har jeg gjort noe mer? D: Er man med på leken får man tåle steken
Ga tross alt KP, er ikke noe galt i det
Sitat av olaPola Vis innlegg
Ga tross alt KP, er ikke noe galt i det
Vis hele sitatet...
Jeg er litt redd for å spore totalt av her (Hence "Lokfører Avsporing"), men jeg ville sagt at å aimlessly gi kvalitetspoeng er litt unødvendig. Just saying though, er ikke ment som noen disiplinærtale.
Sitat av Deadlock Radium Vis innlegg
Jeg er litt redd for å spore totalt av her (Hence "Lokfører Avsporing"), men jeg ville sagt at å aimlessly gi kvalitetspoeng er litt unødvendig. Just saying though, er ikke ment som noen disiplinærtale.
Vis hele sitatet...
Jeg syntes tross alt han har gpde poenger og sitter inne med mye historie som er interessant å skumme gjennom.
Sitat av olaPola Vis innlegg
Jeg syntes tross alt han har gpde poenger og sitter inne med mye historie som er interessant å skumme gjennom.
Vis hele sitatet...
Aha. Da er det greit. Har lest litt mye på bilteori n' shiz idag, så er så dausliten at jeg nesten havner i koma i stolen, så er ikke på toppen av konsentrasjonen akkurat nå
Uten USA tror jeg ikke det ville ha vært konkurranse mellom kommunisme og kapitalisme.
Flere land i dag ville være kommunistisk.
Det var under den kalde krigen at det skjedde utrolig stor fremgang i den teknologiske verden (månelanding, stor satsing på realfag etc...)
Dette var for å vise hvilken ideologi som var best. Konkurranse = fremgang.
Uten USA ville verden ha ligget flere tiår etter.
^ganske sikker på at USA startet kapitalismen , så ja. Mindre kommunisme vs kapitalisme, men verden hadde heller kanskje aldri sett et behov for en så streng form for politisk styresett som kommunismen.
Sitat av Base Vis innlegg
Uten USA hadde enten Kina, Russland vært den mektigste verden, grøsser av tanken.
Vis hele sitatet...
Dette er da bare spekulasjoner fra din side. Som tidligere nevnt ovenfor er det faktorer som tyder på at USSR aldri ville eksistert uten USA.

Om man begynner fra første verdenskrig så ville utfallet vært endel annerledes uten USA sin inngripen, sannsynligvis ville den endt i en våpenhvile der Keiser Wilhelm ville beholdt makten, noe som ville gjort Hitler sin fremtreden i politikken lite sannsynlig.

Etter en eventuell våpenhvile ville ikke lenger Wilhelm hatt noen interesse av å støtte Lenin og uten Trotsky og hans støtte fra USA ville det vært vanskelig å fullføre den russiske revolusjonen.

Det Ottomanske imperiet ville etter en våpenhvile fortsatt sin nedgang og ville med tiden kollapset, det samme ville sannsynligvis skjedd med Østerrike-Ungarn og Østerrike ville blitt innlemmet under Tyskland.
Under kollapsen av det ottomanske imperiet ville man nok sett en situasjon ala oppløsningen av Jugoslavia, ikke en ideell situasjon, men man ville fått mer naturlige landegrenser, ikke slik som i f.eks Tyrkia og Irak der kurderne fortsatt kjemper for uavhengighet.

Uten sovjet og andre verdenskrig er det ikke så sikkert at man ville sett bølgen av kommunisme som kom i Asia i etterkant av andre verdenskrig, om så Kina ble kommunistisk ville det blitt det uten å ha måttet kjempe en krig der USA blandet seg inn og som var en av årsakene til at Kina forble isolert i over 20år. Jeg vil tro at uten den kalde krigen og isfronten mellom kommunismen og kapitalismen ville situasjonen vært en helt annen i Kina, vi ville sett mer diplomati og jeg tror ikke "verdenspoliti" ville vært et stort dilemma.

Det finnes selvfølgelig andre faktorer også, om ikke USA hadde eksistert ville det ikke vært noen utvandring fra Europa og overbefolkningen ville ført til flere konflikter.

Andre dilemmaer er hvordan amerikansk politikk har påvirket Europa, krigen mot narkotika er hovedsaklig et fenomen adoptert fra USA, på linje med krigen mot terror som har forårsaket millioner av dødsfall.

Om situasjonen uten USA i sin helhet er vanskelig å si, da vi vet hva vi har og kan bare spekulere i hva vi ville fått.
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Sitat av Unsub Vis innlegg
Dette er da bare spekulasjoner fra din side. Som tidligere nevnt ovenfor er det faktorer som tyder på at USSR aldri ville eksistert uten USA.

Om man begynner fra første verdenskrig så ville utfallet vært endel annerledes uten USA sin inngripen, sannsynligvis ville den endt i en våpenhvile der Keiser Wilhelm ville beholdt makten, noe som ville gjort Hitler sin fremtreden i politikken lite sannsynlig.

Etter en eventuell våpenhvile ville ikke lenger Wilhelm hatt noen interesse av å støtte Lenin og uten Trotsky og hans støtte fra USA ville det vært vanskelig å fullføre den russiske revolusjonen.

Det Ottomanske imperiet ville etter en våpenhvile fortsatt sin nedgang og ville med tiden kollapset, det samme ville sannsynligvis skjedd med Østerrike-Ungarn og Østerrike ville blitt innlemmet under Tyskland.
Under kollapsen av det ottomanske imperiet ville man nok sett en situasjon ala oppløsningen av Jugoslavia, ikke en ideell situasjon, men man ville fått mer naturlige landegrenser, ikke slik som i f.eks Tyrkia og Irak der kurderne fortsatt kjemper for uavhengighet.

Uten sovjet og andre verdenskrig er det ikke så sikkert at man ville sett bølgen av kommunisme som kom i Asia i etterkant av andre verdenskrig, om så Kina ble kommunistisk ville det blitt det uten å ha måttet kjempe en krig der USA blandet seg inn og som var en av årsakene til at Kina forble isolert i over 20år. Jeg vil tro at uten den kalde krigen og isfronten mellom kommunismen og kapitalismen ville situasjonen vært en helt annen i Kina, vi ville sett mer diplomati og jeg tror ikke "verdenspoliti" ville vært et stort dilemma.

Det finnes selvfølgelig andre faktorer også, om ikke USA hadde eksistert ville det ikke vært noen utvandring fra Europa og overbefolkningen ville ført til flere konflikter.

Andre dilemmaer er hvordan amerikansk politikk har påvirket Europa, krigen mot narkotika er hovedsaklig et fenomen adoptert fra USA, på linje med krigen mot terror som har forårsaket millioner av dødsfall.

Om situasjonen uten USA i sin helhet er vanskelig å si, da vi vet hva vi har og kan bare spekulere i hva vi ville fått.
Vis hele sitatet...
Du kaller ett innlegg for spekulasjoner og følger på med en post full av tilsvarende og flere spekulasjoner?

Jeg vil vel heller si at det å spå Kina eller Russland som den alternative supermakten er det nærmeste man kan bevege seg utpå uten å bli alt for spekulativ. Historisk sett vil jeg si at det eneste man kan være noenlunde sikker på er at en alternativ supermakt hadde eksistert.

Forøvrig uenig med Eot's innlegg hvor han mener den Franske revolusjon ikke hadde oppstått uten USA's avhengighetskrig. Tankene bak revolusjonen var allerede sådd i Frankrike av opplysningsfilosofer som Montesquieu, Rosseau og Voltaire. Disse tankene var også svært innvirkende på den gryende Amerikanske uavhengighetsbevegelsen.

Skulle jeg gitt min egen høyst spekulative tolkning vil jeg tro britene hadde vært enda mer dominerende gjennom 1800-tallet siden de fortsatt hadde hatt inntekter fra de Amerikanske koloniene. Penger som kunne kommet godt med i krigene mot revolusjonære Frankrike og Bonapartestyret, og plausibelt gitt Europa en tidligere og billigere fred en hva Napoleonskrigen medførte og en mindre demokratisk utvikling på europeisk basis.
Sitat av olaPola Vis innlegg
^ganske sikker på at USA startet kapitalismen , så ja. Mindre kommunisme vs kapitalisme, men verden hadde heller kanskje aldri sett et behov for en så streng form for politisk styresett som kommunismen.
Vis hele sitatet...
Kapitalismen kom vel strengt tatt ikke fra USA og de fleste store økonomer er heller ikke fra USA. Laissez-faire teorien kom heller ikke fra USA, så tror ikke at kapitalismens framvekst hadde blitt noe serlig "svekket".
USA har hjulpet både Al-Qaida og Irak en del, interessant hvordan de ville utviklet seg uten støtten de fikk derfra. Norge ville sikkert vært ett lite kommunistland idag uten USA.
En av få legitime kriger USA har deltatt i, andre verdenskrig, hadde vel muligens fått et rimelig uheldig utfall. Og uansett hadde vi manglet marshall-hjelpen til å gjenoppbygge Europa.
Sitat av Apraksin Vis innlegg
Forøvrig uenig med Eot's innlegg hvor han mener den Franske revolusjon ikke hadde oppstått uten USA's avhengighetskrig. Tankene bak revolusjonen var allerede sådd i Frankrike av opplysningsfilosofer som Montesquieu, Rosseau og Voltaire. Disse tankene var også svært innvirkende på den gryende Amerikanske uavhengighetsbevegelsen.
Vis hele sitatet...
Jeg mener ikke at opplysningstidens idealer oppstod i USA, de går lengre tilbake til de absolutiske herskerne. Poenget er at USA var først og mer isolert (enklere å gjøre upopulære ting). Uten USA, ingen reform i Polen-Litauen - ingen reform i Polen-Litauen, ingen revolusjon (ingen vellykket i hvert fall) i Frankrike.
Sitat av Apraksin Vis innlegg
Du kaller ett innlegg for spekulasjoner og følger på med en post full av tilsvarende og flere spekulasjoner?
Vis hele sitatet...
Joda, jeg ser nå at formuleringen var uheldig. Det jeg prøvde å få frem var heller hvordan han fremmet et falskt dilemma som argument for USA sin eksistens.

Uten USA der utfallet av den franske og russiske revolusjonen ville vært noe annet er det ikke sikkert at Russland ville blitt noen stormakt.

Situasjonen i Kina ville også vært en helt annen.

Med et annet utfall under den første verdenskrig kunne et Tysk-Østerriksk imperie vært verdens nye "verdenspoliti", eller uten amerikansk inngripen kunne f.eks Iran hatt tiden til å utvikle seg til en supermakt.

Jeg er ikke helt enig i "verdenspoliti" retorikken da jeg ikke mener det er selvsagt at noen andre ville tatt over rollen uten USA sin eksistens. Uten USA sin eksistens ville verden utviklet seg i en helt annen retning, hvem vet, kanskje Russland og Kina ville vært "verdige" supermakter?

Vi kunne også sett et verdensbilde der det ikke er akseptabelt å blande seg inn i andre lands affærer.
Historieentusiast
Sexarz's Avatar
Jeg tror The United Kingdom hadde vært det mektigste landet her i verden. For uten noe USA så hadde koloniene spredd seg utover det Nord Amerikanske arealet og UK hadde vært det mektigste landet i verden per dags dato.
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Forøvrig et flotters forum for de som er glade i spekulativ historie: http://www.historum.com/speculative-history/index2.html
Kroppsfunksjoner
NoiseMerchant's Avatar
Sitat av Unsub Vis innlegg
Dette er da bare spekulasjoner fra din side. Som tidligere nevnt ovenfor er det faktorer som tyder på at USSR aldri ville eksistert uten USA.

Om man begynner fra første verdenskrig så ville utfallet vært endel annerledes uten USA sin inngripen, sannsynligvis ville den endt i en våpenhvile der Keiser Wilhelm ville beholdt makten, noe som ville gjort Hitler sin fremtreden i politikken lite sannsynlig.

Etter en eventuell våpenhvile ville ikke lenger Wilhelm hatt noen interesse av å støtte Lenin og uten Trotsky og hans støtte fra USA ville det vært vanskelig å fullføre den russiske revolusjonen.

Det Ottomanske imperiet ville etter en våpenhvile fortsatt sin nedgang og ville med tiden kollapset, det samme ville sannsynligvis skjedd med Østerrike-Ungarn og Østerrike ville blitt innlemmet under Tyskland.
Under kollapsen av det ottomanske imperiet ville man nok sett en situasjon ala oppløsningen av Jugoslavia, ikke en ideell situasjon, men man ville fått mer naturlige landegrenser, ikke slik som i f.eks Tyrkia og Irak der kurderne fortsatt kjemper for uavhengighet.

Uten sovjet og andre verdenskrig er det ikke så sikkert at man ville sett bølgen av kommunisme som kom i Asia i etterkant av andre verdenskrig, om så Kina ble kommunistisk ville det blitt det uten å ha måttet kjempe en krig der USA blandet seg inn og som var en av årsakene til at Kina forble isolert i over 20år. Jeg vil tro at uten den kalde krigen og isfronten mellom kommunismen og kapitalismen ville situasjonen vært en helt annen i Kina, vi ville sett mer diplomati og jeg tror ikke "verdenspoliti" ville vært et stort dilemma.

Det finnes selvfølgelig andre faktorer også, om ikke USA hadde eksistert ville det ikke vært noen utvandring fra Europa og overbefolkningen ville ført til flere konflikter.

Andre dilemmaer er hvordan amerikansk politikk har påvirket Europa, krigen mot narkotika er hovedsaklig et fenomen adoptert fra USA, på linje med krigen mot terror som har forårsaket millioner av dødsfall.

Om situasjonen uten USA i sin helhet er vanskelig å si, da vi vet hva vi har og kan bare spekulere i hva vi ville fått.
Vis hele sitatet...
Trolig hadde det ikke vært noe kommunistisk Nord-Korea heller. Kim-Il Sung hadde ikke hatt noen Rød Hær å kjempe for, og han hadde dermed ikke flyktet til USSR. Fått en forskrudd versjon av sosialisme på hjernen (courtesy of one Joseph Stalin) osv. osv. Nicaragua og Chile tror jeg hadde skjedd uavhengig av hva som foregikk i Asia og Øst-Europa (correct me if i'm wrong :P ).
Sist endret av NoiseMerchant; 1. mai 2012 kl. 01:04.
Ingen som har nevnt Afrika her? Med fravær av både første og andre verdenskrig ville det neppe ha vært noen særlig store drivkrefter bak å ende koloniseringen av dette kontinentet.