Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 4701
Heisann.

Ønsket i dag å koble min PC til TV, og var derfor på Elkjøp for å skaffe meg en tre meters HDMI-kabel.

Første prisen jeg kom over var på rundt 1000 kroner, og jeg valgte av en eller annen merkelig grunn å lete etter noe billigere og kom over en til rundt 800 kr.

Jeg dro derfor tomhent hjem og sjekket på nettet etter billigere kabler, og fant en på 1,5 meter på biltema til 150 kr.

Billigste jeg fant var på Clas Ohlson. Hele 5 meter for 199 kr.

Så.. Betyr det at jeg kan dra på Clas Ohlson i morgen å kjøpe den med god samvittighet? Hvorfor er det så stor forskjell på prisene? Kvaliteten på kablene kan umulig rettferdiggjøre en så stor forskjell, så det må vel være andre grunner inni bildet også?
Elkjøp har Monster kabler som er mer overpriset enn Apple.
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Heisann.

Ønsket i dag å koble min PC til TV, og var derfor på Elkjøp for å skaffe meg en tre meters HDMI-kabel.

Første prisen jeg kom over var på rundt 1000 kroner, og jeg valgte av en eller annen merkelig grunn å lete etter noe billigere og kom over en til rundt 800 kr.

Jeg dro derfor tomhent hjem og sjekket på nettet etter billigere kabler, og fant en på 1,5 meter på biltema til 150 kr.

Billigste jeg fant var på Clas Ohlson. Hele 5 meter for 199 kr.

Så.. Betyr det at jeg kan dra på Clas Ohlson i morgen å kjøpe den med god samvittighet? Hvorfor er det så stor forskjell på prisene? Kvaliteten på kablene kan umulig rettferdiggjøre en så stor forskjell, så det må vel være andre grunner inni bildet også?
Vis hele sitatet...
Eneste reelle forskjell på HDMI-kabler er lengden og kvaliteten på selve byggematerialet. Du kan betale 10 000 for en kabel og ikke se forskjell i forhold til en fra Clas Ohlson.
Hei!

Vet Elkjøp selger Hama HDMI kabler til ca. samme pris som på Clas Ohlson : )
Monster-kabler er for spesielt interesserte..

Mvh
Konsulenten
Fuzzybossen's Avatar
Trådstarter
Sitat av Screwdriver Vis innlegg
Eneste reelle forskjell på HDMI-kabler er lengden og kvaliteten på selve byggematerialet. Du kan betale 10 000 for en kabel og ikke se forskjell i forhold til en fra Clas Ohlson.
Vis hele sitatet...
Hvis det er eneste forskjellen, så blir det en tur til Clas Ohlson i morgen.
Kabelen ligger jo helt i fred bak TV og maskin likevel.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
HDMI overfører et digitalt signal, dette er ikke like utsatt for signaltap som et analogt signal vil være. Feks scart eller vanlige analoge signalkabler mellom en kilde (dvd-spiller) og forsterker.

Dette innebærer at når du først får signaltap i en digital kabel, så vil dette innebære såppas stor tap av data at du vil se og høre det i form av store grønne og/eller lilla felt på skjermen, eller fullstendig tap av bilde. Lyden vil også bli full av jitter, eller fullstendig borte. Konklusjonen er altså at så lenge du har både bilde og lyd uten meget synlig tap, er kabelen god nok.

Over lengre strekk så hender det derimot at de billigste kablene ikke klarer å overføre hdmi-signalet helt frem (10 meter+), med det vanligste resultatet at både bilde og lyd faller helt bort. Her er det også forskjeller på hvor stor sendeeffekt de forskjellige kildene har på hdmi-utgangen. Dvs at en 15meter lang kabel som ikke virker på PS3-en kan fungere helt fint på dvd-spilleren din.

Forskjellen på de dyre og billige kablene er som regel materiale brukt i både ledere, isolasjon og plugger. En dyrere kabel tåler som regel mere bruk (inn og utkobling) før den begynner å gå opp i limingen.
Sist endret av Ond^Sofa; 25. april 2012 kl. 00:23.
Konsulenten
Fuzzybossen's Avatar
Trådstarter
Sitat av saftus Vis innlegg
Hei!

Vet Elkjøp selger Hama HDMI kabler til ca. samme pris som på Clas Ohlson : )
Monster-kabler er for spesielt interesserte..

Mvh
Vis hele sitatet...
Ok takk for svar.

Disse kablene har de sikkert gjemt godt slik at folk som ikke bryr seg om å sjekke priser går for de dyreste med en gang.

Fant jo to microUSB-kabler der og i dag, de lå rett på siden av hverandre.
Når jeg spurte selgeren om hvorfor det var så stor prisforskjell, så sa han at det var kun pga. merke, og at kvaliteten var like god på de begge.

Sitat av Ond^Sofa Vis innlegg
HDMI overfører et digitalt signal, dette er ikke like utsatt for signaltap som et analogt signal vil være. Feks scart eller vanlige analoge signalkabler mellom en kilde (dvd-spiller) og forsterker.

Dette innebærer at når du først får signaltap i en digital kabel, så vil dette innebære såppas stor tap av data at du vil se og høre det i form av store grønne og/eller lilla felt på skjermen, eller fullstendig tap av bilde. Lyden vil også bli full av jitter, eller fullstendig borte. Konklusjonen er altså at så lenge du har både bilde og lyd uten meget synlig tap, er kabelen god nok.

Over lengre strekk så hender det derimot at de billigste kablene ikke klarer å overføre hdmi-signalet helt frem (10 meter+), med det vanligste resultatet at både bilde og lyd faller helt bort. Her er det også forskjeller på hvor stor sendeeffekt de forskjellige kildene har på hdmi-utgangen. Dvs at en 15meter lang kabel som ikke virker på PS3-en kan fungere helt fint på dvd-spilleren din.

Forskjellen på de dyre og billige kablene er som regel materiale brukt i både ledere, isolasjon og plugger. En dyrere kabel tåler som regel mere bruk (inn og utkobling) før den begynner å gå opp i limingen.
Vis hele sitatet...
Takk for et godt og utfyldende svar.

Jeg trenger egentlig bare 3 meter, så ut i fra forklaringen din, så regner jeg med at det skal gå fint å kjøpe det billigste alternativet.
Kjøpte en 2 meter HDMI v.1.4 kabel på blekkcompagnie i jernbanetorget, oslo, til 98 spenn, den funker fett med min apple-tv (HD) og macbook pro (HD).

Ellers finner du HDMI kabler på eBay til under 20 spenn innkludert frakt, har kjøpt et par derfra.
Bruk følgende tommelfingerregel: får du bilde uten ekstremt synlige feil har du et bilde som er så bra som det kan få blitt. I praksis har jeg kun opplevd dårlig bilde ved ødelagt utstyr.

Det er bare tull å bruke mer enn minst mulig på en HDMI-kabel, og det finnes ikke en person i verden som kan se forskjell i en blindtest, med mindre det er av den ekstremt synlige sorten (røde striper over hele skjermen f.eks)
Sitat av Ond^Sofa Vis innlegg
Dette innebærer at når du først får signaltap i en digital kabel, så vil dette innebære såppas stor tap av data at du vil se og høre det i form av store grønne og/eller lilla felt på skjermen, eller fullstendig tap av bilde. Lyden vil også bli full av jitter, eller fullstendig borte. Konklusjonen er altså at så lenge du har både bilde og lyd uten meget synlig tap, er kabelen god nok.
Vis hele sitatet...
Jeg har en HDMI kabel som fungerer utmerket på min bærbar pc til å spille av film med, men når jeg pakker den i min rikspakke tuner og til tv så får jeg grønt felt over skjermen, er det noe galt med selve tuner utgangen sannsynligvis?
Kjøp en billig HDMI kabel, de kablene med "gullbelegg" til 1000kr er bare gimmick, de billige gir like bra signaler, selv har jeg en billig 2m kjøpt på Siba for 100-200kr, og den er prima, har hatt den i 3år og den gir meg fortsatt topp bilde.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av fatboyjim Vis innlegg
Jeg har en HDMI kabel som fungerer utmerket på min bærbar pc til å spille av film med, men når jeg pakker den i min rikspakke tuner og til tv så får jeg grønt felt over skjermen, er det noe galt med selve tuner utgangen sannsynligvis?
Vis hele sitatet...
Hvor lang er denne kabelen, og hva slags oppløsning kjører du ut fra tuneren og pc-en?
Kan være en liten knekk på kabelen. Har fått grønn stripe pga det før.
Sitat av Mkvarner Vis innlegg
Kan være en liten knekk på kabelen. Har fått grønn stripe pga det før.
Vis hele sitatet...
yup, støttes.

kjøpte noen billige mini-display til hdmi adaptere på ebay, én av de har en knekk på kabelstumpen som går mellom kontaktene, slik at man må vri den i en spesiell retning for å få bilde...
jeg har en hdmi-kabel fra spaceworld på 2 meter som kostet 199 ny, denne funker fint selv etter tre år med flyttinger mellom maskiner, noe det ble nok av under lan så med mindre du skal pakke den med deg og flytte den gjentatte ganger daglig holder de billigste lenge
dx.com har veldig rimelige hdmi kabler
Kjøpte denne fra komplett.no for over et halvt år siden. Har vært hyppig i bruk og funker fjell fremdeles. Koster 399,-, men ser ikke ut som om den er på lager for tiden.
Står 29kr til meg. Røverkjøp
Sist endret av Mkvarner; 25. april 2012 kl. 22:18.
Jeg kjøpte 10meter HDMI-kabel på Clas Ohlsson, og den fungerer utmerket. Aldri hatt noen problemer med bildet.

Kosta 7-800kr om jeg husker rett.
Sist endret av KultNick; 25. april 2012 kl. 22:22.
Jeg opplevde å få en dritkabel (pun intended =P) Kjøpte en HAMAkabel hos Elkjøp. Hama er ofte helt kurant og holder veldig lave priser. Kabelen min måtte man rikle litt på noen ganger for å få kontakt. Det er kanskje dårligere kontaktpunkter på visse produksjoner. Jeg hadde nok sikker litt uflaks også. Ellers har jeg gode erfaringer med HAMA.
Jeg bruker ebay kina-kabler til 20kr inkl frakt. Funker helt ok.
Har selv kjøpt en for noen dollar på eBay og de har funket helt flott de. Også de på datakjeden til 149 fra Hama.
Hvis du har noen bekjente innenfor Elkjøp, Lefdal osv får man HDMI kabler for 35kr der. Ellers så er det Ebay som gjelder . Ser virkelig ikke vitsen og betale 200kr for en HDMI kabel når innkjøpsprisen på de er 20kr.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Etter min erfaring er class kablene av svert bra kvalitet, har selv klippt opp en som dessverre gikk adundass under flytting av tv, klarte og klemme den i en dør. De har gullbelagte kontakter, er strekkavlastet, og er skikkelig terminert.