Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1363
Er i et trådløst nettverk sammen med kanskje 30 andre pc'er, og de har mye høyere hastighet enn meg. Jeg har mac. Er det noen innstillinger jeg kan endre på for å få høyere hastighet?
Hva rabler du om, robz1? Bare fjas!

OT: du gir veldig lite info om resten av miljøet..

Hva slags wifi standard er det på aksesspunktet og hvilken standard støtter mac'en?
er hastighetsproblemet lokalt eller ut mot internett?
hvilken båndbredde er det snakk om?
Hvordan tester du?
Det gjelder ut mot internett. Har ikke testa ordentlig, men å loade freak.no kan ta 30 sekunder, mens andre ser på youtube-filmer :P er veldig varierende da, noen ganger går det like fort som de andre. Resten av spørsmålende aner jeg ikke hvordan jeg skal finne ut av :P
De fleste billige rutere gjør dette.

Dersom du har kontrollen med det trådløse nettet, så må du skaffe deg noe bedre utstyr.

Hvis utstyret ikke er ditt så får du enten donere litt for innkjøp av bedre utstyr eller bare leve med den hastigheta du har.
Kort og godt så er det nok mest et opplevd bias og at det potensielt er litt pakketap (som vil påvirke surfing i større opplevd grad enn hva en buffret video vil).

Det er ingen opplagte tekniske årsaker, men det finnes noen løsninger (som antageligvis er utenfor rekkevidde) som kan i møtekomme de opplevde problemene. Traffic shaping er en, hvis routeren/trådløspunktet støtter det så kan det være enkelt å få til - hvis ikke så må du inn med litt dillemikk.
Ministry of Love
sptz's Avatar
Det er ikke mange som gidder "traffic shaping" på aksesspunkter, og enda mindre tvilsomt at de skal nedprioritere http. Så jeg tror det er en litt søkt forklaring, selv om det er teknisk mulig.

I ca 99,99% av alle tilfeller så skyldes så lav hastighet på WiFi forstyrrelser/interferens på "signalene" mellom aksesspunkt og pc/mac. Slik interferens kan oppstå pga folk bruker andre produkter som også oppererer på 2,4Ghz båndet som trådløse telefoner, babycalls, microbølgovner blåtann enheter ol. Men den desidert mest vanlige årsaken er andre trådløse rutere.

Pga trådløserutere er "allemannseie" er det skjelden en plan for hvordan man velger kanaler på ruteren. I et fornuftig trådløst nettverk ville nærliggende basestasjoner opperert på kanal 1, 6 og 11. Da hadde det ikke vært noe interferens mellom ruterene. Og neste basestasjon som var på kanal 1 ville vært langt unna. Desverre så er det ikke slik, og det er helt normalt at alle i et område velger kanal 1 eller kanal 11. Evt varierer med å velge kanal 2 eller 10 og tror det er spesielt smart. Vel det er det ikke, iom at kanalene du velger på wifi som oppererer i 2.4Ghz båndet overlapper hverandre.

Jeg tror med andre ord at der du befinner deg så er det litt mer forstyrelser en der de andre som ikke har problemer befinner seg. Macs bruker ok chipsset og antenner så de bør ikke være noe svakere hos deg en tilfeldig wintendo.

http://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_80..._compatibility
http://www.cisco.com/en/US/prod/coll...ite_Paper.html
Vet ikke hvordan det er med dere fleste, men hjemme hos meg så er det "førstemann til mølla"?
her er det vist to personer torrenter, så er det den som startet først som har høyest prioritet og får høyest fart automatisk?
Sist endret av ImsdalFlaske; 20. september 2011 kl. 17:44.
Sitat av TobNor Vis innlegg
Vet ikke hvordan det er med dere fleste, men hjemme hos meg så er det "førstemann til mølla"?
her er det vist to personer torrenter, så er det den som startet først som har høyest prioritet og får høyest fart automatisk?
Vis hele sitatet...
Er ikke så uvanlig at dere gjerne dreper aksesspunktet også mens dere er i gang.

Fleste brukere hiver inn torrentprogrammer med default verdier som overbelaster routeren(e) og i tillegg er QoS på random routere bare piss uten noen form for tuning.
Ministry of Love
sptz's Avatar
Sitat av TobNor Vis innlegg
Vet ikke hvordan det er med dere fleste, men hjemme hos meg så er det "førstemann til mølla"?
her er det vist to personer torrenter, så er det den som startet først som har høyest prioritet og får høyest fart automatisk?
Vis hele sitatet...
Nja... Det du beskriver her er normal oppførselen til TCP som er den vanligste transportprotokollen på internett. Enkelt forklart betyr det at har du problemer med å svare så går det saktere og svarer du raskt setter den opp hastigheten frem til du får problemer med å svare raskt nok (og halverer da hastigheten også er det påan igjen)

Så er du først ute har du altså ikke noe problemer med å svare raskt hele tiden. Starter du etter på vil linjekapasiteten alt være brukt og du vil ha problemer med å svare raskt nok.

Over tid vil dette dog gjevne seg ut da den raskeste overføringen vil få problemer med å holde svare så raskt som det er forventet og dermed blir hastigheten her satt ned. I dette tidspunktet har den tregeste overføringen mulighet til å kapre mer linje.

Så det er nok generelt noe du innbiller deg at det er første man til mølla, men førstemann har en fordel til maskinene har kranglet litt om hvem som har mest rett på kapasiteten.