Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 2056
Her er casen:

I boligen vi bor i er det internett med redusert tilgang, det er av om natten og de fleste portene er stengt om dagtid.

Dette er et par av beboerne mektig lei, men de som er eiere vil ikke hjelpe.
Det vi da gjorde var å gå opp på loftet, finne ruteren som sender det trådløse internette.

Derreter koblet vi inn en switch mellom kabelen som forsyner ruteren med internett og ruteren. vi koblet videre fra switch til ruter og en lang kabel som vi har trekt gjennom taket ned til vår egen ruter nede i leiligheten.

Problemet her oppstår når vi ikke får internett på kabelen vi har trukket ned i leiligheten?


Noen smartinger som har peiling på hva vi kan gjøre, eller hva som kan være galt?

På forhånd takk.
Vil ikke de samme sperrene være der selv om dere kobler til med kabel?
Resett ruteren?
Sitat av Ruudi Vis innlegg
Resett ruteren?
Vis hele sitatet...
jada

Og her ligger vel problemet.
Selv om vi tar kabelen direkte i datamskinen gir den oss ikke internett. =/
Verken begrenset eller ikke.
Sitat av eltorogigante Vis innlegg
Her er casen:

I boligen vi bor i er det internett med redusert tilgang, det er av om natten og de fleste portene er stengt om dagtid.

Dette er et par av beboerne mektig lei, men de som er eiere vil ikke hjelpe.
Det vi da gjorde var å gå opp på loftet, finne ruteren som sender det trådløse internette.

Derreter koblet vi inn en switch mellom kabelen som forsyner ruteren med internett og ruteren. vi koblet videre fra switch til ruter og en lang kabel som vi har trekt gjennom taket ned til vår egen ruter nede i leiligheten.

Problemet her oppstår når vi ikke får internett på kabelen vi har trukket ned i leiligheten?


Noen smartinger som har peiling på hva vi kan gjøre, eller hva som kan være galt?

På forhånd takk.
Vis hele sitatet...
Om du har sett South Park episoden der internettet forsvinner...! Dette er samme ting!

Finn en binders eller noe og hold inne den lille svarte knappe tingen bak på ruteren!

VIPS! U are king and internett is back!
regner med at dere har koblet "ruter -> switch" og ikke "switch -> ruter" her? hørtes nesten litt sånn ut når jeg leste innlegget. hva skal dette egentlig være til hjelp for hvis portene er stengt i ruteren uansett basert på tid på døgnet?
Sist endret av exceed; 2. november 2010 kl. 13:11.
Internett--> switch--> ruter 1
-->ruter 2

Ruter 1 står på loftet og fungerer fint
Ruter 2 står i leiligheten og funger ikke.

Sitat av winkeesalami Vis innlegg
Om du har sett South Park episoden der internettet forsvinner...! Dette er samme ting!

Finn en binders eller noe og hold inne den lille svarte knappe tingen bak på ruteren!

VIPS! U are king and internett is back!
Vis hele sitatet...
Dette løser virkelig ikke problemet, det vil vel bare resette instillingene på ruteren?
(noe som kansje kunne løst begrensningsproblemet)
Men det sier ingenting om hvorfor vi ikke har internett på vår egen ruter.
(eller kabelen som går nedover om du vil)
Sitat av eltorogigante Vis innlegg
Internett--> switch--> ruter 1
-->ruter 2

Ruter 1 står på loftet og fungerer fint
Ruter 2 står i leiligheten og funger ikke.
Vis hele sitatet...
Ruter 2 ødelagt?
Hvilken ruter "slår seg av" om natta?
Hvilken ruter sperrer porter?
Sist endret av winkeesalami; 2. november 2010 kl. 13:14.
Sitat av winkeesalami Vis innlegg
Om du har sett South Park episoden der internettet forsvinner...! Dette er samme ting!

Finn en binders eller noe og hold inne den lille svarte knappe tingen bak på ruteren!

VIPS! U are king and internett is back!
Vis hele sitatet...
OT: Hvilken South Park episode er det?
Sist endret av ElensarX; 2. november 2010 kl. 13:14.
Overskuddsmateriell
problemet kan være det at det max deles ut 1 IPadresse på den kabelen, da vil det ikke hjelpe med en switch

selv har jeg Lyse og deaktivert NAT i hjemmesentralen, derfor får jeg bare 1 Ip ut av hjemmesentralen som er min publiq IPadresse
Sitat av winkeesalami Vis innlegg
Ruter 2 ødelagt?
Hvilken ruter "slår seg av" om natta?
Hvilken ruter sperrer porter?
Vis hele sitatet...
Ruter 2 fungerer helt fint( det funker heller ikke med kabelen direkte inn i en datamaskin)

Ingen rutere slår seg av, men alle porter blir blokkert om natten.
Samme ruter blokker portene delvis på dagtid (ruter 1)
Sitat av Bullhill Vis innlegg
problemet kan være det at det max deles ut 1 IPadresse på den kabelen, da vil det ikke hjelpe med en switch

selv har jeg Lyse og deaktivert NAT i hjemmesentralen, derfor får jeg bare 1 Ip ut av hjemmesentralen som er min publiq IPadresse
Vis hele sitatet...
Er dette no vi kan endre på uten nettverks administrator? Vi vil jo hels ikke at han finner ut at vi har boret et hull i taket (^_^)
Sitat av eltorogigante Vis innlegg
Ruter 2 fungerer helt fint( det funker heller ikke med kabelen direkte inn i en datamaskin)

Ingen rutere slår seg av, men alle porter blir blokkert om natten.
Samme ruter blokker portene delvis på dagtid (ruter 1)
Vis hele sitatet...
Hvilke type ruter er disse 2?
Har du PRØVD med en hard reset av ruter 1?

Sitat av eltorogigante Vis innlegg
Er dette no vi kan endre på uten nettverks administrator? Vi vil jo hels ikke at han finner ut at vi har boret et hull i taket (^_^)
Vis hele sitatet...
Som han sa, han har deaktivert muligheten for å få mere enn 1 IP adresse hjem så tenker meg at kanskje det er noe me ruteren deres her.
Hva slags ruter var det som sto der fra før?

Enten gjør ruteren som sto der fra før noe spesielt, eller så står det enda ett ledd mellom internet og ruterene dere har der. Jeg tipper det er enda en boks i bildet ett sted (f.eks, hvis dette er fiber, hvor termineres den?) og at denne boksen ikke har noen DHCP server eller lignende.
Overskuddsmateriell
Sitat av eltorogigante Vis innlegg
Er dette no vi kan endre på uten nettverks administrator? Vi vil jo hels ikke at han finner ut at vi har boret et hull i taket (^_^)
Vis hele sitatet...
Dette kan være ett problem som internett leverandør eventuelt må gjøre noe med slik at det funker, noe som blir uaktuelt
Prøver i skrivende stund å hard resette ruter 1.

Men det kan jo være han har rett også ( at kabelen som forsynte ruteren med internett før vi koblet switchen mellom bare gir ut 1 ip adresse.
Dette kan vi teste etterpå med å koble vår kabel som går ned til vår ruter direkte fra veggstøpselet på loftet.
(internett-->ruter 2)


Andre gode forslag?!
Sitat av eltorogigante Vis innlegg
Prøver i skrivende stund å hard resette ruter 1.

Men det kan jo være han har rett også ( at kabelen som forsynte ruteren med internett før vi koblet switchen mellom bare gir ut 1 ip adresse.
Dette kan vi teste etterpå med å koble vår kabel som går ned til vår ruter direkte fra veggstøpselet på loftet.
(internett-->ruter 2)


Andre gode forslag?!
Vis hele sitatet...
Ring til leverandør og si at du vil gjerne vite om det er noen porter som er stengt o.l og om de kan åpne, resette og fikse ting å tang for deg! De kan gjøre dette om du bare er hyggelig og snill
Sitat av Milligan Vis innlegg
Hva slags ruter var det som sto der fra før?

Enten gjør ruteren som sto der fra før noe spesielt, eller så står det enda ett ledd mellom internet og ruterene dere har der. Jeg tipper det er enda en boks i bildet ett sted (f.eks, hvis dette er fiber, hvor termineres den?) og at denne boksen ikke har noen DHCP server eller lignende.
Vis hele sitatet...
Hard resetting av ruter 1 har ført til veldig tregt internett
Med samme restriksjoner

Ruter 1 den som står der enda, er en "hp pro curve"
Ruter 2 er belking 54
Sitat av eltorogigante Vis innlegg
Prøver i skrivende stund å hard resette ruter 1.

Men det kan jo være han har rett også ( at kabelen som forsynte ruteren med internett før vi koblet switchen mellom bare gir ut 1 ip adresse.
Dette kan vi teste etterpå med å koble vår kabel som går ned til vår ruter direkte fra veggstøpselet på loftet.
(internett-->ruter 2)


Andre gode forslag?!
Vis hele sitatet...
Du er sikker på at dere snakker om 2 rutere her, og ikke 1 ruter og 1 modem?


Sitat av ElensarX Vis innlegg
Hmm, rart. Ser ofte på TV 2 Zebra, men aldri sett den episoden Husker du hvilken sesong?
Vis hele sitatet...
Kan dere droppe offtopicen her og flytte til PM?
Sitat av ElensarX Vis innlegg
Hmm, rart. Ser ofte på TV 2 Zebra, men aldri sett den episoden Husker du hvilken sesong?
Vis hele sitatet...
Sesong 12, "It's Just Gone" tror jeg den heter!
HP Pro Curve tviler jeg på er noe husverten din har installert .. klarer du finne noe bilde av den på nettet? Det er ikke utenkelig at denne har en form for VLAN oppsett eller lignende ..

Er dette en privatbolig med internet fra telenor/lyse/ngt/etc .. ? Eller snakker vi bofellesskap med nett fra en skole ol ?
Bofelleskap, nett fra skole ja.

Det er meget mulig at ruter 1 er et modem (hva er forskjellen?)
Ruter 2, er meget mulig også et modem =S ...
Nett fra en skole ja .. da klarer du ikke koble deg rett i vil jeg tro. Antakelig er det en lag 2 switch som ligger på loftet og nettet kommer inn i veggen på ett eller annen VLAN. Dette er selvsagt vill gjetning, men virker ikke usannsynlig slik du beskriver det.

Hvordan deles nettet rundt til rommene? Har dere tilkoblinger i veggen som alle går opp til HP switchen? Får dere WiFi?

Ikke utenkelig at denne sperren kommer fra ett sentralisert sted heller...
Det er et vanlig internett støpsel ( slik du kobler i veggen) som står på loftet, fra den går det videre til ruteren(eller modemet) via cat 5 kabel.
Derreter får vi internett trådløst fra ruteren (eller modemet) som står på loftet.

"sperren kommer fra et sentralisert sted" Typisk at IT avdelingen sitter å rugger på gullet og ikke vil at vi skal tukle med det?
Det er ganske kjapt å teste egentlig. Som du sa, stapp kabelen deres rett i veggen. Sjekk om dere får noe IP eller lignende. Hvis dere ikke får noen tilgang er jeg rimelig sikker på at vi snakker VLAN tagging.

IT Avdelingen sitter antakelig på skolen og styrer hele dritten ja. Du kan jo prøve å innynde deg litt hos en IT-ansvarlig og sjekke om dere kan få en egen port på HP switchen .. det er ingenting i veien for at de transporterer flere VLAN inn til bygget, med forskjellige restriksjoner ...
Vi fikk ingen tilgang ved direkte kobling til datamaskinen.
(internett [støpsel]-->datamaskin)
Så VLAN tagging?
Noen muligheter å fikse dette?
Dette er trolig tilfellet:

Router 1, altså "eierens" router, er sannsynligvis et multimodem; altså en router, med modemfunksjon.

For å koble til nettet må dere ha en setup i denne retningen: kabel ut av veggen --> Modem --> Router ---> klient

Modem er den enheten som mottar rå nettverks data, og som i første omgang svarer tilbake på nettverkstrafikken, med brukernavn og passord til din nettverks opperatør. Denne enheten er nødvendig for å få en vellykket tilkobling til internettet igjennom tilkoblingen dere har ut i fra veggen. Routeren "router" bare ut nettet mellom alle klientene som er koblet til denne.

Du trenger dette for å komme deg på nett uten å bruke en hore router med kjipe instillinger:

Din egen router

Brukernavnet og passordet fra nettverks levrandøren
Når er jeg ikke den beste på dette, men jeg ser ikke hvordan det kan utelukkes.
Sett at det er en multirouter dere har på loftet, da må dere ha en modem. Så slik jeg har fortått saken, så har dere en egen ruter også? Hvis det også er modem i denne så bruk denne å stedenfor ruteren som allerede står på loftet.

(Mulig jeg er way off nå)


Edit: Damn you Blueshift
Sist endret av clarionify; 3. november 2010 kl. 01:53.
Ministry of Love
sptz's Avatar
Sitat av eltorogigante Vis innlegg
Hard resetting av ruter 1 har ført til veldig tregt internett
Med samme restriksjoner

Ruter 1 den som står der enda, er en "hp pro curve"
Ruter 2 er belking 54
Vis hele sitatet...
Ok du sier det jo selv her. Du får internett fra et HP ProCurve produkt. Du er altså koblet i en "profesjonel" switch. Dermed har denne ruteren etter all sannsynlighet flere vlan (ikke bland med wlan). Disse VLANene kan ha forskjellige begrensninger, alt etter hva it-drift har satt opp. Om nettverket kjører VTP (eller hva nå HP kaller sin trunking protokoll) så kan du muligens greie å "innfisere" nettverket med ditt helt eget vlan.

Om du ikke har ide om hva jeg snakker om nå så kan du kanskje bruke tiden på noe helt annet evt kjøpe deg et par bøker om nettverk, samt alt av Jeremy Cioara fra CTB Nuggets.
Ah, så nå at den sendte trådløst ja. Vet at med VLAN + trådet så kan man komme seg på et annet VLAN ved å bytte port (sett at det er andre VLAN på andre porter ofc).
Mange takk Freaks <3.

Dere skuffer aldri.