Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 4593
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Denne ble plassert i diskusjon da den ikke er direkte datarelatert, men passer ikke helt inn i de andre underforumene.


Uansett; jeg leter etter en liten kompressor for rensing av datamaskiner, jeg har brukt en del penger på trykkluftbokser allerede og jeg begynner å gå litt lei. Etter litt kjapp googling fant jeg denne tråden på diskusjon, de snakket om en cotech kompressor som jeg antar er denne, men jeg har litt dårlig erfaring fra før med cotech, men kompressorer er skumle og ukjente for meg, så jeg lurer på om dere har noen tanker rundt dette.

"krav":
-Helst under høvdingen
-Holde greit trykk
-Kunne brukes til airbrush (ikke nødvendig, men bare for moro)
-Helst så liten som mulig

Takker så meget for alle tips
Sist endret av Freddy_fred5; 3. juni 2014 kl. 17:18.
Cotech er bare et rebrand-produkt, dvs de produserer ingenting selv, de bare kjøper store parti fra kina og slenger logoen sin på. Så kvaliteten kan variere. Jeg kjøpte en slik billigsak for 7-8 år siden, og den virker fortsatt helt fint. Kvaliteten på slanger og verktøy som følger med er som regel virkelig crappy og lekker luft i alle retninger, så når du har råd kjøp noe som er bedre.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Trådstarter
Sitat av meitemark Vis innlegg
Cotech er bare et rebrand-produkt, dvs de produserer ingenting selv, de bare kjøper store parti fra kina og slenger logoen sin på. Så kvaliteten kan variere. Jeg kjøpte en slik billigsak for 7-8 år siden, og den virker fortsatt helt fint. Kvaliteten på slanger og verktøy som følger med er som regel virkelig crappy og lekker luft i alle retninger, så når du har råd kjøp noe som er bedre.
Vis hele sitatet...
Hmm, kan man anta at ett verktøy lik en kompressor vil vare i mer enn 5 år, og derfor ha fem års reklamasjonstid? Jeg tror ikke jeg nærmer meg den om ikke...

Men mtp. at denne garantert ikke kommer til å være i bruk mye, så vil jeg vel tro at selv slike billige saker varer en stund(?)

Noen med anbefalinger til andre merker med kompressorer som er greie?
Den er grei nok, kan nå nevne at jeg ikke brukte den, jeg kjøpte den for å bruke delene i et annen prosjekt
Den holder i lange baner til og blåse støv fra maskiner..
Sist endret av HwT; 3. juni 2014 kl. 17:50.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Trådstarter
Sitat av Safew00d Vis innlegg
Vis hele sitatet...
En ting jeg stusser på, det står at den har 90w effekt, mens den fra Clas har 1100w effekt. Har dette noen praktisk betydning for mitt bruk?
Ja, med 1100w vil du nok blåse komponentene av hovedkortet om du ikke er forsiktig.
Er til to forskjellige bruksområder. 90W er til deg
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
En ting jeg stusser på, det står at den har 90w effekt, mens den fra Clas har 1100w effekt. Har dette noen praktisk betydning for mitt bruk?
Vis hele sitatet...
Den er grei nok med mindre du vil lakkere bilen i bakgården
en dag med sommerfugler.

Husk å klebe kvitteringen til kabinettet i tilfelle
kompressoren kneler.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Trådstarter
Sitat av Jim114 Vis innlegg
Den er grei nok med mindre du vil lakkere bilen i bakgården
en dag med sommerfugler.

Husk å klebe kvitteringen til kabinettet i tilfelle
kompressoren kneler.
Vis hele sitatet...
Daså, da tror jeg at jeg går for den minste istedet

Takker for alle tipsene, kommer med tilbakemelding i tilfelle den var for svak eller noe lignende.

(Min far sorterer kvitteringer nøysommelig i arkivskapet sitt, så det tror jeg ikke blir noe problem)

EDIT: post 4.7k
Sist endret av Freddy_fred5; 4. juni 2014 kl. 13:45.
Du kommer til å bli skuffet når du skal bruke den lille til å blåse støv.. Se på forskjelden i specs, den er som oppgitt lagd for airbrush-lakksprøyter.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Trådstarter
Sitat av HwT Vis innlegg
Du kommer til å bli skuffet når du skal bruke den lille til å blåse støv.. Se på forskjelden i specs, den er som oppgitt lagd for airbrush-lakksprøyter.
Vis hele sitatet...
Jeg har prøvd airbrush en gang, den blåste iallefall ca. like hardt som det en slik trykkluftboks gjør, men det var en ganske dyr kompressor.

Etter litt googling anbefaler mange maks 50 PSI for rensing av datamaskiner, mtp. at den lille er maks 4 bar (som ifølge Google er ca 58 PSI) vil jeg anta at den gjør jobben uten problemer.
Sist endret av Freddy_fred5; 4. juni 2014 kl. 15:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Blir fort dyrt å lese tråder her.. Jeg har brukt mange penger på å kjøpe "trykkluft på boks" men etter tipsene her i tråden ankom det en ny kompressor hjem i dag!
Kjøpte denne: http://www.biltema.no/no/Verktoy/Try...or-11-8-17667/ og er meget fornøyd med den!
Den har tilstrekkelig kapasitet til å rengjøre (grundig) en pc. Fint å slippe dyre spray-bokser som du fryser fingra dine på etter litt bruk.
Etter å ha testet den på endel elektronikk må jeg si meg enig med de som sier at kondensvann ikke er noe problem. Anbefaler denne!
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Trådstarter
Sitat av woff Vis innlegg
Blir fort dyrt å lese tråder her.. Jeg har brukt mange penger på å kjøpe "trykkluft på boks" men etter tipsene her i tråden ankom det en ny kompressor hjem i dag!
Kjøpte denne: http://www.biltema.no/no/Verktoy/Try...or-11-8-17667/ og er meget fornøyd med den!
Den har tilstrekkelig kapasitet til å rengjøre (grundig) en pc. Fint å slippe dyre spray-bokser som du fryser fingra dine på etter litt bruk.
Etter å ha testet den på endel elektronikk må jeg si meg enig med de som sier at kondensvann ikke er noe problem. Anbefaler denne!
Vis hele sitatet...
Kan nevne min erfaring: onkelen min hadde den kompressoren som ble nevnt tidligere, etter at han tok den med ned hit en tur og etter litt forsøk på en maskin viste det seg at den er altfor svak til omtrent noe som helst av pc-rens. Da tror jeg at jeg anskaffer en slik du har Woff.
Kjøp den som er pittelitt dyrere, den er større og sterkere samt har hjul. Kompressor kan brukes til veldig mye nyttig senere også.
Den som er kr 150,- dyrere har selvsagt et par fordeler hvis du trenger de. Den har hjul, den har 3X så stor tank og det gjør den jo egnet til større jobber. MEN hvis den kun skal benyttes til enkle oppgaver i hjemmet så holder den minste mer enn nok. Samtidig tar den lille behagelig lite plass og står stødig og godt på sine 4 gummibein. Hjul trenger du ikke da den også er 5 kg lettere!

Hvis du skal kjøpe så (til info) vær obs på at den leveres MED olje sånn at du slipper å kjøpe det til å begynne med. Kompressorolje er forøvrig billigst (?) på Biltema med 60,- for literen. På lokal bygg-sjappe skulle de ha nesten kr 300,- for samme olje!
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
+1 for 8 literen til biltema, har brukt en slik et par ganger, den har putret i 2 år uten problemer hittil iallefall