Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 3083
Heisann fruktelskere. Jeg kjøpte min MacBook Pro 15" Retina sent i september. I det siste har det økt jevnlig med døde piksler, tallet er oppe i 10 - 12 stk. Noen er riktignok mindre enn de andre, og siden det er en retina-skjerm så er de ganske vanskelig å få øye på. Men når man betaler 17 000 kroner for en datamaskin så blir man jo litt irritert, og jeg ser de når jeg f. eks spiller Skyrim og det er mørkt

Vet dere om jeg har noen garanti som gjør at jeg får ny eller reparasjon? Hvor lenge varer denne garantien isåfall? Takk.
Sånn jeg har skjønt det så går dette på antallet og hvor på skjermen dette er.
Jeg syntes å huske at grensen lå på rundt 5. Nå er det heldigvis lenge siden dette har vært et problem for meg.

Har du prøvd å massere de? Du kan sikkert google for litt guider på dette her. Litt usikker hvor lurt dette er på retinaskjermer, da de er litt annerledes enn andre.
Hehe, nei har ikke prøvd å massere :-) Skal sjekke det ut.
Men vet du noe om hvor lenge jeg eventuelt har en garanti, er det i ett år?

Jeg har egentlig ikke lyst å levere den inn siden jeg sikkert må ta backup av hver eneste ting, installere alle programmer på nytt osv, men jeg må nesten siden skjermen er litt sleten.
Det vet ikke jeg nei. Det er nok forskjellig fra produsent til produsent.
Mulig at reglene er annerledes om pixlene dør eller bare deaktiveres, og om det er før eller etter kjøpet.

TimeMachine bare da?
Selvfølgelig skal det være garanti. Du betalte trossalt 17k for noe makkverk fra Apple. Hvis du ikke får der du kjøpte den går du til forbrukerrådet.
Nei, ikke garanti, men reklamasjon.
Og er det noen som vet hvor lenge denne reklamasjonen varer?
Sitat av Herbman Vis innlegg
Og er det noen som vet hvor lenge denne reklamasjonen varer?
Vis hele sitatet...
5 år på datamaskiner og mobiler ihvertfall
Sitat av 23732 Vis innlegg
5 år på datamaskiner og mobiler ihvertfall
Vis hele sitatet...
Men jeg kan vel ikke gå dit om 4/5 år og forlange en ny og da til og med bedre maskin :s?
Sitat av Srbija Vis innlegg
http://www.apple.com/legal/warranty/...norwegian.html

Ved hjelp av noe som heter google.no
Vis hele sitatet...
Hehe. Takker. Da har jeg et år da, ja.
Skal du selge den om 3-4 år så er det ikke akkurat positivt med døde pixler.
Sitat av esl Vis innlegg
Skal du selge den om 3-4 år så er det ikke akkurat positivt med døde pixler.
Vis hele sitatet...
Nei, det er vel ingenting som er positivt med døde piksler, derfor jeg tenker å ordne det :-)
Sitat av uaexed Vis innlegg
Det er garanti på enten ett eller to år din amøbe.
Vis hele sitatet...
1. Garanti er noe butikken gir deg, og siden jeg vil anta at dette uansett faller under reklamasjon, skrev jeg reklamasjon. Garanti er ikke en selvfølge, selvom Apple muligens oppererer med det.

2. Definisjonen på amøbe er et encellet dyr. Et menneske består av mange milliarder celler. Ser du forskjellen?

3. Personangrep? Really?
Du kan (og bør) gå tilbake også etter 3-4 år og reklamere på produktet dersom det ikke lenger fungerer som det skal.
Ring Apple kundeservice, har bare gode erfaringer, svært hjelpsomme. Du skal nok se at det blir orden i sysakene relativt kjapt
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Jeg har reddet mange piksler(permanent) ved å knipse de, det er ikke alltid de forsvinner for godt første gangen, men de pleier å komme etterhvert, men når det er snakk om såpass mange vil jeg bare levert den inn.
- Alle piksler er like store.
- Alle Mac'er har 1 år garanti. Dette er noe Apple har valgt å gi på sine produkter.
- Er den kjøpt i Norge har du i tillegg 5 års reklamasjonsrett. Den er lovfestet. Hvis feilen skyldes dårlig produkt / feilproduksjon kan du fint få ny etter 4,5 år ja.
- Verken garanti eller reklamasjon kan benyttes uten å sende inn maskinen.
Sist endret av fuzzy76; 7. desember 2012 kl. 18:56.
Sitat av fuzzy76 Vis innlegg
- Alle piksler er like store.
Vis hele sitatet...
Ja, det jeg mente egentlig er at noen er enkle piksler, mens andre plasser er det 3 eller 4 som er helt tette til hverandre. Ettersom det er fem millioner piksler på den lille skjermen ser disse små gruppene ut som en vanlig piksel på en vanlig skjerm Mens de som er alene er uhyre små.
Krev reklamasjon/omlevering i henhold til Forbrukerkjøpsloven.