Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 7755
Hei, det begynner å bli noen år siden jeg tok lappen, så er ikkje helt oppdatert på disse nettstedene som tilbyr teoriprøver mot betaling. Men jeg skulle hjelpe ei vennine som holder på med førekortet til bil, så jeg spurte henne om hvilken av disse nettstedene er gode, og hun mente teoritentamen.no var den beste.

Så hun kjøpte et dagspass for å få prøvd seg litt, mens jeg veiledet henne og forklarte litt, slik at hun forsto spørsmålene. Men løpet av den første prøven så kom jeg over 2 spørsmål, der jeg var veldig sikker på svaret, men fasiten sa noe helt annet. Vi ble ikkje å ta den flere ganger den dagen, men så fort jeg for tid igjen så skal jeg skal jeg hjelpe henne mer.

Her er screenshot av spørsmålene med våres svar (Rødt) , samt fasit (Grønn).





Hva syns dere andre freak om at slik "seriøst" nettsted som teoritentamen.no som reklamerer med at:

Kode

I samarbeid med Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund.
har feil på fasitsvarene? Dette kan jo føre til at elever for feil lærdom, som igjen kan føre til at dem stryker på teoriprøven, eller i verstefall forårsaker ulykker.

EDIT: Skal ikkje si at jeg har rett, men for meg ser de fasit svarene feil ut.
Sist endret av 0xFF; 12. januar 2013 kl. 18:14.
Jeg skal ikke si noe på nummer en, men på nummer to står det forklart...
Hmm, brukte dette en del en gang i tiden, og da fungerte det veldig bra. Nr 1 er jeg enig i at ser rar ut, men nummer to er vel riktig. Du skal ikke gi fri vei for en vanlig politibil eller ambulanse, med mindre de bruker blålys?
nr. 2 er bare et lurespørsmål.
Send inn spørsmål nr. 1 slik at de får rettet det
toppidrettsutøver
toffer125's Avatar
Sitat av www.vegvesen.no
372 Parkering forbudt
Skiltet angir forbud mot parkering på den side av vegen hvor skiltet er satt opp.
Skiltet gjelder fram til nærmeste vegkryss, eller til nytt skilt 372 «Parkering forbudt», 370 «Stans forbudt», 376 «Parkeringssone», 378 «Slutt på parkeringssone» og 552 «Parkering».
Vis hele sitatet...
Her står det godt forklart
Kilde.
Sist endret av toffer125; 12. januar 2013 kl. 18:23.
Skal legge til at Politi av og til kjører utrykkning uten verken lys eller sirene. Om du da "skal" vike tviler jeg vel på, men er jo greit å legge seg til sia hvis det ser ut som de er kåte på å komme forbi. For øvrig så ser nr 1 ut som at fasiten er feil, så vidt meg bekjent så gjelder vel ingen skilt FØR det kommer.
Sitat av Dice Vis innlegg
Skal legge til at Politi av og til kjører utrykkning uten verken lys eller sirene. Om du da "skal" vike tviler jeg vel på, men er jo greit å legge seg til sia hvis det ser ut som de er kåte på å komme forbi. For øvrig så ser nr 1 ut som at fasiten er feil, så vidt meg bekjent så gjelder vel ingen skilt FØR det kommer.
Vis hele sitatet...
de må ha blålys, sirene kan de velge selv
Spm 2:
"Trafikant må ikke hindre eller forstyrre gående i gruppe under tilsyn av leder, prosesjon, begravelsesfølge, militær kjøretøykolonne eller sivilforsvarskolonne"
Vis hele sitatet...
trafikkreglene § 10, nr. 3
Slik melker statens vegvesen folk for kroner. Begge fasit svarene er rett...
Sitat av sweem Vis innlegg
Slik melker statens vegvesen folk for kroner. Begge fasit svarene er rett...
Vis hele sitatet...
Da kansje du kan være så kjekk å forklare hva som er rett med den første?

Greit å ta med:

"Forbudsskilt gjelder i kjøreretningen fra der skiltet er satt opp og fram til nærmeste vegkryss, dersom ikke annet er bestemt i skiltforskriften for enkelte skilt. "
Sist endret av Yalla; 12. januar 2013 kl. 20:52.
Jo, du kan jo parkere bak et skilt, kommer jo an på hvor du steller deg med bilen det..... For forbudet kan oppheves med ett nytt skilt etter et veikryss.

372 Parkering forbudt
Skiltet angir forbud mot parkering på den side av vegen hvor skiltet er satt opp.
Skiltet gjelder fram til nærmeste vegkryss, eller til nytt skilt 372 «Parkering forbudt», 370 «Stans forbudt», 376 «Parkeringssone», 378 «Slutt på parkeringssone» og 552 «Parkering».
Bak skiltet er vel det det er enighet om at er rett, og forran skiltet er det som vises som fasitsvar og som er feil. Hvertfal slik jeg forstår det.
Du kan jo parkere bak et skilt? Når du har passert det kan du jo parkere senere?

Står ingenting om rett etter....

Forbudet KAN strekke seg lengere enn til nærmeste veikryss også...
Sitat av sweem Vis innlegg
Du kan jo parkere bak et skilt? Når du har passert det kan du jo parkere senere?

Står ingenting om rett etter....

Forbudet KAN strekke seg lengere enn til nærmeste veikryss også...
Vis hele sitatet...
Ikke om nytt skilt ikke er satt opp...
Må se på svar alternativene på oppgaven

Ingen av de to første er rett

Du kan parkere bak skiltet og det trenger ikke kun gjelde til nærmeste veikryss
På spm skal du bare gi fri vei vis de er på "oppdrag". Spørsmål 1 kan du vel sende inn så de får rettet det
War room
0xFF's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av sweem Vis innlegg
Må se på svar alternativene på oppgaven

Ingen av de to første er rett

Du kan parkere bak skiltet og det trenger ikke kun gjelde til nærmeste veikryss
Vis hele sitatet...
Hvis du tar dette bilde som eksempel:
http://www.varingen.no/Portals/11/artikkelbilder/2010/07/2010716152449364_3.jpg
så er det ikkje lov å parkere fra og med der skiltet står, og til nærmeste vei kryss, eller til det kommer et opphevings skilt.

Håper ikkje du har førerkort?

EDIT: Forbudet gjelder bare på den siden skiltet står.
Sist endret av 0xFF; 12. januar 2013 kl. 21:40.
Har førerkort for kl b.be.c1,c1e,c og ce

Forbudet TRENGER ikke gjelde til nermeste veikryss.......

Lese oppgaven og svar alternativene, er første oppgaven som er det virkelige store lure spørsmålet av de 2
War room
0xFF's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av sweem Vis innlegg
Har førerkort for kl b.be.c1,c1e,c og ce

Forbudet TRENGER ikke gjelde til nermeste veikryss.......

Lese oppgaven og svar alternativene, er første oppgaven som er det virkelige store lure spørsmålet av de 2
Vis hele sitatet...
Jeg skrev ikkje at det trengte å gjelde til nærmeste veikryss.

Sitat av 0xFF Vis innlegg
så er det ikkje lov å parkere fra og med der skiltet står, og til nærmeste vei kryss, eller til det kommer et opphevings skilt.
Vis hele sitatet...
Derfor er alternativ 3 feil.
Kan det være parkering forbudt mellom 2 slike skilt?
Et skilt som VIST på bildet gjelder fra skiltet vises til nærmeste veikryss viss ikke annet blir vist.
Eat to bite?
Curver's Avatar
Tok bilteorien for et par måneder siden selv, og mener å huske at jeg da trøkka på at det gjelder ETTER skiltet og at jeg fikk rett på dette. Bemerk, dette er for en god del måneder siden (cirka august-september).

Merkelig isåfall at de har endra på dette. Burde jo merke at jeg hadde fått feil på det... Jaja, stemmer som mange skriver her at skiltet gjelder ETTER og til neste kryss, vis ikke annet blir vist.

Det andre spm. tror jeg er riktig...

EDIT: Tok testen et par ganger på teoritentamen.
Sist endret av Curver; 12. januar 2013 kl. 22:56.
Herregud for noe fjas. De der lurespørsmåla man får servert har jeg sykt lite til overs for. Hvilken idiot har funnet ut at det er en god ide å prøve å villede folk på teoriprøven....? Husker jeg fikk noe lureri selv, å da snakker jeg om den offisielle prøven. Riktig nok en god del år siden. Spørsmålene man får burte stilles rett frem(det er jo akkurat slik det er i trafikken), å klarer vedkommende å svare gir det grunnlag for å bestå.

Har de fortsatt slike luregreier på de offisielle prøvene i dag?
Sitat av Magnisx Vis innlegg
Et skilt som VIST på bildet gjelder fra skiltet vises til nærmeste veikryss viss ikke annet blir vist.
Vis hele sitatet...
Nettopp det som er problemet, sliter med å finne hvis ikke annet blir vist i svar alternativet. Men hva viss det blir vist et nytt likt skilt? Frem til at en ikke er klar over at det står et skilt la oss si 30m før det skiltet, (helt identisk), må en gå utifra at det er parkering forbudt.
Bra side, men jeg syntes den er vanskeligere enn den ekte hos statens vegvesen. Jeg øvde på den siden og fikk flere helt rette, men jeg syntes spørsmålene var vanskeligere enn den faktiske.
Sitat av kv81 Vis innlegg
Herregud for noe fjas. De der lurespørsmåla man får servert har jeg sykt lite til overs for. Hvilken idiot har funnet ut at det er en god ide å prøve å villede folk på teoriprøven....? Husker jeg fikk noe lureri selv, å da snakker jeg om den offisielle prøven. Riktig nok en god del år siden. Spørsmålene man får burte stilles rett frem(det er jo akkurat slik det er i trafikken), å klarer vedkommende å svare gir det grunnlag for å bestå.

Har de fortsatt slike luregreier på de offisielle prøvene i dag?
Vis hele sitatet...
Da jeg holdt på med lappen, ca 2.5 år siden, gikk ryktene om at det var nylig blitt slutt på såkalte "lurespørsmål". Såvidt jeg kan huske så fikk jeg ingen "lurespørsmål" på min prøve, så jeg tror det er slutt på dette
Sitat av trauMa Vis innlegg
Da jeg holdt på med lappen, ca 2.5 år siden, gikk ryktene om at det var nylig blitt slutt på såkalte "lurespørsmål". Såvidt jeg kan huske så fikk jeg ingen "lurespørsmål" på min prøve, så jeg tror det er slutt på dette
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke slutt på det. Jeg fikk flere lurespørsmål når jeg tok lappen fo litt over 1 år siden.

Husker ikke alle men et lød slik:
Når skjer det mest trafikk ulykker?
A) Når det er sol og føret er optimalt
B) Når det er glatt.
C) Husker ikke svaralternativ C

De fleste tenker at det skjer mest ulykker når det er glatt, men siden det er flere som kjører når føret er optimalt og været er fint blir det svar A som blir riktig.
Anbefaler heller å kontakte siden med spørsmålene hvis du mener det er noe feil. Det gjorde jeg før jeg tok lappen. Fikk tilbake både riktig svar og god forklaring.