Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 4945
Hei

jeg leide en leilighet møblert med to skinnsofaer i 5mnd. Jeg hadde alltid brukt et stort pledd til å dekke sofaen jeg brukte. Når jeg var ferdig med å vaske ned leiligheten og huseieren skulle komme for å innspisere leiligheten var den renere enn den ble utlevert, men sømmen i den ene sofaputa var gått opp( hullet var ca 4-5cm lang).
sofaene er 3 år gamle og har vært lite brukt. kostet 5300kr ny(så ikke akkurat en dyr sofa)

Det jeg lurer på er om dette regnes som vanlig slitasje eller om huseier virkelig kan forlange at jeg erstatter den med 3500kr av depositumet?

jeg har forhørt med med møbelspeialister og dem sa at en 3 seters skinnsofa som er 3 år gammel og kostet 5300kr ny, ikke er verdt noe. Han ene tilføyde at så lenge det ikke er hull/rift i skinnet og bare det er sømmen som er gått opp, skulle det bli regnet som vanlig slitasje og utleier kunne ikke forlange at depositumet skulle dekke erstatning for ny sofa...

trenger hjelp litt fort, husleier truer med å gå til advokat om jeg ikke blir enig med han og betaler hans ønsket beløp.
Sist endret av Tenkei; 18. desember 2012 kl. 17:29. Grunn: tittel
Da må du prøve og forklare du har pratet med fagfolk, få de vist og konstantert at det er helt vanlig slitasje.

Om han vil blande advokat inn sånn uten videre så må han gjerne gjøre de.
Om han blander inn advokat så er vel det værste som kan skje at du må betale det sofaen er verdt..
og det høres jo ikke ut som om det er mange kronene...
Så det blir nok billigere å ikke betale de 3500 ville jeg gjettet..
Sist endret av Novice; 18. desember 2012 kl. 17:44.
Sitat av Tenkei Vis innlegg
Hei

jeg leide en leilighet møblert med to skinnsofaer i 5mnd. Jeg hadde alltid brukt et stort pledd til å dekke sofaen jeg brukte. Når jeg var ferdig med å vaske ned leiligheten og huseieren skulle komme for å innspisere leiligheten var den renere enn den ble utlevert, men sømmen i den ene sofaputa var gått opp( hullet var ca 4-5cm lang).
sofaene er 3 år gamle og har vært lite brukt. kostet 5300kr ny(så ikke akkurat en dyr sofa)

Det jeg lurer på er om dette regnes som vanlig slitasje eller om huseier virkelig kan forlange at jeg erstatter den med 3500kr av depositumet?

jeg har forhørt med med møbelspeialister og dem sa at en 3 seters skinnsofa som er 3 år gammel og kostet 5300kr ny, ikke er verdt noe. Han ene tilføyde at så lenge det ikke er hull/rift i skinnet og bare det er sømmen som er gått opp, skulle det bli regnet som vanlig slitasje og utleier kunne ikke forlange at depositumet skulle dekke erstatning for ny sofa...

trenger hjelp litt fort, husleier truer med å gå til advokat om jeg ikke blir enig med han og betaler hans ønsket beløp.
Vis hele sitatet...

Ikke gi han en krone. Hvis det er sømmen som har gått opp, så er det vel bare å få din mor, bestemor, eller noen andre du kjenner til å sy den, hvis ikke du kan det selv.

Hvis han vil gå rettens vei (noe jeg bare tror er en trussel) så ordner du med advokat selv som er gratis.
Jeg er ikke veldig kjent med advokater, men vil ikke utleier tape på å leie en advokat for en så liten sum? (og da antar vi at utleier er korrekt, noe jeg ikke har noen mening om)
Sitat av Cortec Vis innlegg
Jeg er ikke veldig kjent med advokater, men vil ikke utleier tape på å leie en advokat for en så liten sum? (og da antar vi at utleier er korrekt, noe jeg ikke har noen mening om)
Vis hele sitatet...

Får gratis advokat.
Trådstarter
9 0
ja, det skal jo gå ann å sy den selv. Men hva vil skje om huseieren ikke godtar reparasjonen?
uansett, er det ingen klare lover og regler på slitasje av møbler eller er det noe som MÅ bli sett på av fagfolk?

jeg vil helst vruke så lite som mulig på dette.
Sitat av Tenkei Vis innlegg
ja, det skal jo gå ann å sy den selv. Men hva vil skje om huseieren ikke godtar reparasjonen?
uansett, er det ingen klare lover og regler på slitasje av møbler eller er det noe som MÅ bli sett på av fagfolk?

jeg vil helst vruke så lite som mulig på dette.
Vis hele sitatet...

Du må jo høre med H*n da. Hvis h*n vil gå rettens vei, så gjør du som jeg har skrevet over.
Trådstarter
9 0
er det mitt ansvar å reparere den eller er det huseiers ?
Sitat av Tenkei Vis innlegg
er det mitt ansvar å reparere den eller er det huseiers ?
Vis hele sitatet...

Det står vel i leiekontrakten..?
Trådstarter
9 0
Sitat av ThorOdin Vis innlegg
Du må jo høre med H*n da. Hvis h*n vil gå rettens vei, så gjør du som jeg har skrevet over.
Vis hele sitatet...
fikk melding av han nå nettopp som sier at han setter 4500kr inn på kontoen nå og hvis jeg ikke gå med på å betale 3500kr så kaster han sofaen i morgen... det kan vel ikke bli noe sak hvis han kaster sofaen? :S

Sitat av ThorOdin Vis innlegg
Det står vel i leiekontrakten..?
Vis hele sitatet...
det står: "10. Tilbakelevering av boligen ved leieforholdets slutt
boligen skal tilbakeleveres i samme stand som den ble levert, med unntak fra den forringelse som følger av vanlig slit eller elde. Andre skader må erstattes av leietaker"

jeg vet ikke om slitt/gått opp sømm regnes som vanlig slit eller ikke.
For det første: IKKE prøv å reparere den! (Da har du iallefall tapt!)
Nummer to: IKKE godta kravet!
Hvis huseier engasjerer advokat er det huseier som får svi.
Nummer tre: Advokater jobber IKKE gratis. Hvor enkelte fjortiser får dette fra aner jeg ikke..
Hvis det blir en sak ut av dette havner den først i forliksrådet, noe huseier må betale for (860,-).
Hvis huseier (mot ALLE odds!) vinner kan han ikke kreve deg for advokathonorarer eller rettsomkostninger.
Du har selvsagt en meget god sak og huseier bør forstå dette! Antagligvis prøver h*n seg for å lure fra deg penger!!

SKAFF DEG BEVIS!! Ta bilder og behold brevveksling / sms / mail...
Sist endret av woff; 18. desember 2012 kl. 18:20.
at en søm har gått opp på en billig gammel sofa kan han bare glemme å kreve penger for, bare nekt! gjerne fortell den svindleren av en huseier at det er 5 ars reklamsjon på en sofa!

ikke betal!
Eg forstod ikke siste melding. Skal HAN betale 4500 for en ødelagt sofa i tillegg til 3500 fra deg?
Sitat av Tenkei Vis innlegg
fikk melding av han nå nettopp som sier at han setter 4500kr inn på kontoen nå og hvis jeg ikke gå med på å betale 3500kr så kaster han sofaen i morgen... det kan vel ikke bli noe sak hvis han kaster sofaen? :S



det står: "10. Tilbakelevering av boligen ved leieforholdets slutt
boligen skal tilbakeleveres i samme stand som den ble levert, med unntak fra den forringelse som følger av vanlig slit eller elde. Andre skader må erstattes av leietaker"

jeg vet ikke om slitt/gått opp sømm regnes som vanlig slit eller ikke.
Vis hele sitatet...
er ikke pengene på en depositums konto? huseier har ikke lov til å ha depositums penger på egen konto
Sitat av woff Vis innlegg
For det første: IKKE prøv å reparere den! (Da har du iallefall tapt!)
Nummer to: IKKE godta kravet!
Hvis huseier engasjerer advokat er det huseier som får svi.
Nummer tre: Advokater jobber IKKE gratis. Hvor enkelte fjortiser får dette fra aner jeg ikke..
Hvis det blir en sak ut av dette havner den først i forliksrådet, noe huseier må betale for (860,-)
Hvis huseier (mot ALLE odds!) vinner kan han ikke kreve deg for advokathonorarer eller rettsomkostninger.
Du har selvsagt en meget god sak og huseier bør forstå dette! Antagligvis prøver h*n seg for å lure fra deg penger!!

SKAFF DEG BEVIS!! Ta bilder og behold brevveksling / sms / mail...
Vis hele sitatet...



Tull, en god del av dem jeg kjenner bruker samme advokat. Er aldri vært snakk om noen betaling, så der bommer du litt.
Flott å se hva penger gjør med folk..
Tenkei: Hvis du trenger en advokat, så kan du få navn og nr av meg til en bra advokat.
Hvor sannsynlig er det at en advokat jobber gratis? Jeg har faktisk lett hele byen rundt her og ble lurt av en som tilbød første 1/2 timen 'gratis'....
Nei du. De har neppe kastet bort mange år med utdannelse for å jobbe gratis...
Derimot hvis du er utlending, gjerne ettersøkt så får du nok 'gratis' hjelp. (Ref Krekar..)
Sitat av woff Vis innlegg
Hvor sannsynlig er det at en advokat jobber gratis? Jeg har faktisk lett hele byen rundt her og ble lurt av en som tilbød første 1/2 timen 'gratis'....
Nei du. De har neppe kastet bort mange år med utdannelse for å jobbe gratis...
Derimot hvis du er utlending, gjerne ettersøkt så får du nok 'gratis' hjelp. (Ref Krekar..)
Vis hele sitatet...

Tro hva du vil. Han ene kompisen min har brukt han i over 15 år uten å betale en krone.
Trådstarter
9 0
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
er ikke pengene på en depositums konto? huseier har ikke lov til å ha depositums penger på egen konto
Vis hele sitatet...
jeg var litt dum og ble trodde på han at jeg kunne bare sende pengene til hans konto med en beskrivelse omat det var depositum for leiligheten... D:
Tviler sterkt på at det siste der er noe annet enn en tom trussel.
Jeg håper virkelig ikke at huseieren din er dum nok til å gå til en advokat med en sak hvor det er tale om en 4cm lang rift i en verdiløs sofa.

Stå på ditt du. Dersom det er mulig, kan du i værstefall tilby deg å få sofaen reparert hvis ikke dete koster all verdens. Da kan han trekke reparasjonskostnadene fra depositumet før du får det igjen.

Min personlige mening er imidlertid at du ikke burde belastes 5 flate øre, for noe som høres ut som helt normal slitasje. En ting som kan være lurt, er å dokumentere skadene på sofaen ved å ta bilder og fremvise disse for en møbelspesialst, for eksempel den/de du har vært i kontakt med tidligere.

Deretter kan du høre om disse ikke kan være så snill å gi en skriftlig, signert, vurdering av hvorvidt "skaden" har oppstått ved vanlig slitasje, eller om den skyldes dårlig behandling fra din side.
Trådstarter
9 0
Sitat av nomore Vis innlegg
Eg forstod ikke siste melding. Skal HAN betale 4500 for en ødelagt sofa i tillegg til 3500 fra deg?
Vis hele sitatet...
nei, han vil forsikre seg hva han forlanger av erstatning for sofaen som er på 3500kr. fullt depositum er på 8000kr.
så han setter 4500kr inn på kontoen min nå og kaster sofaen i morgen(sier han).

Sitat av OstiasMoscas Vis innlegg
Tviler sterkt på at det siste der er noe annet enn en tom trussel.
Jeg håper virkelig ikke at huseieren din er dum nok til å gå til en advokat med en sak hvor det er tale om en 4cm lang rift i en verdiløs sofa.

Stå på ditt du. Dersom det er mulig, kan du i værstefall tilby deg å få sofaen reparert hvis ikke dete koster all verdens. Da kan han trekke reparasjonskostnadene fra depositumet før du får det igjen.

Min personlige mening er imidlertid at du ikke burde belastes 5 flate øre, for noe som høres ut som helt normal slitasje. En ting som kan være lurt, er å dokumentere skadene på sofaen ved å ta bilder og fremvise disse for en møbelspesialst, for eksempel den/de du har vært i kontakt med tidligere.

Deretter kan du høre om disse ikke kan være så snill å gi en skriftlig, signert, vurdering av hvorvidt "skaden" har oppstått ved vanlig slitasje, eller om den skyldes dårlig behandling fra din side.
Vis hele sitatet...
ja det kan være lurt
Sitat av ThorOdin Vis innlegg
Får gratis advokat.
Vis hele sitatet...
Der ikke bare å "få gratis advokat".
Du må oppfylle en rekke vilkår for å kvalifisere til fri rettshjelp..
Blant annet kommer det an på hva slags sak det er tale om, og som oftest hvorvidt den skattbar brutto månedsinntekten overstiger er gitt beløp.
Fint at NOEN har noe mellom øra. GRATIS er en sjelden vare i dag...
Han vil slite i forliksrådet med å bevise at sofaen var ødelagt hvis han har kastet den.
Trådstarter
9 0
Sitat av Kråkelefse Vis innlegg
Han vil slite i forliksrådet med å bevise at sofaen var ødelagt hvis han har kastet den.
Vis hele sitatet...
ja han blir jo ikke å ha noen sak om han gjør det. jeg ptøver nå å kontakte huseier sånn at jeg kan få tatt noen bilder av sofaen og riften.
Altså, han må jo bevise at det faktisk ikke er vanlig slitasje som har gjort slik at feilen er kommet.
Sitat av ThorOdin Vis innlegg
Tro hva du vil. Han ene kompisen min har brukt han i over 15 år uten å betale en krone.
Vis hele sitatet...
Så har vel motparten måtte dekke det, da. Advokater er i hovedsak langt fra gratis, så slutt å drite deg selv fullstendig ut.
Trådstarter
9 0
Takker for gode og raske svar. Mye gode råd som jeg skal følge

wish me luck, guys
Du har jo ingen penger på en depositumskonto. De pengene er tapt. Ville nok bare godtatt kravet hans og fått tilbake det du kan. Sett pengene inn på en depositumskonto nestegang, da hadde du hatt en bedre sak.
Trådstarter
9 0
Sitat av woff Vis innlegg
For det første: IKKE prøv å reparere den! (Da har du iallefall tapt!)
Nummer to: IKKE godta kravet!
Hvis huseier engasjerer advokat er det huseier som får svi.
Nummer tre: Advokater jobber IKKE gratis. Hvor enkelte fjortiser får dette fra aner jeg ikke..
Hvis det blir en sak ut av dette havner den først i forliksrådet, noe huseier må betale for (860,-).
Hvis huseier (mot ALLE odds!) vinner kan han ikke kreve deg for advokathonorarer eller rettsomkostninger.
Du har selvsagt en meget god sak og huseier bør forstå dette! Antagligvis prøver h*n seg for å lure fra deg penger!!

SKAFF DEG BEVIS!! Ta bilder og behold brevveksling / sms / mail...
Vis hele sitatet...
jeg prøvde å kontakte han nå om jeg kunne komme å ta noen bilder av sofaen, men han truet meg med å ringe politiet om han så meg nærmere enn postkassene.
Veldig bra om dette lar seg bevise... Snart er det huseier som bør unngå en sak fra deg!
Ikke gjør noe uten at det kan dokumenteres. TA opp hva som sies i telefonsamtaler og ta vare på alt som h*n skriver! Og ikke gjør noe som kan brukes MOT deg.
Vær obs på at selv om eventuelle tale-opptak ikke nødvendigvis er godkjent som bevis så blir det tatt hensyn til i retten!
Og la nå huseier gjerne anmelde deg til politiet.. Du får da registrert at anmelder kanskje ikke er helt på nett.........
Si til tidligere huseier at om du i det hele tatt skal vurdere å dekke noe som helst, så skal du få komme og vurdere sofaen selv, og dokumentere påstanden. Ellers sier du til han at han får opprette en sak i forliksrådet.
Utleier har her brutt loven:

"Den som har betalt beløp i strid med første ledd, kan alltid kreve beløpet tilbakebetalt eller erstattet av utleieren. Avtalen for øvrig er bindende selv om tilbakebetaling eller erstatning blir krevd.
Vis hele sitatet...
Det betyr at du kan kreve depositumet tilbakebetalt pga. at det ble betalt inn til utleiers konto, istedet for på en sperret depositumskonto som loven krever. Kilde: Husleieloven §3-7.

Når det gjelder spørsmålet ang. advokat, så er det vanlig at de tilbyr en times konsultasjon gratis. Jeg fikk selv en sak henlagt pga. ett halvtimes besøk hos en fabelaktig advokat. Han forfattet ett brev og sendte til politiet og tingretten, og saken ble så henlagt. Da jeg ringte advokaten for å takke, så spurte jeg hvor mye dette ville koste. Han svarte med at det ikke kostet noe som helst, men at han gjerne så at jeg kontaktet han dersom jeg igjen skulle trenge en advokat.
Sitat av Tenkei Vis innlegg
jeg prøvde å kontakte han nå om jeg kunne komme å ta noen bilder av sofaen, men han truet meg med å ringe politiet om han så meg nærmere enn postkassene.
Vis hele sitatet...
svar at hvis han ikke overfører alle pengene vil du gå videre med saken, evnt dra hjem til han på døra å spør helt normalt etter pengene, spør pent om du skal kjøre han til nærmeste minibank