Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 3782
Hei!
Sitter på bussen i Trondheim. Et spørsmål dukket opp i hodet mitt:
Per i dag har vi leger i Norge som allerede er skeptiske til å skrive ut a/b-preparater. Det er jo greit nok.

Hvis du røyker hasj, så er legen enda mer skeptisk til å skrive ut sånt til deg.

MEN: Hva om hasj hadde vært legalisert og sosialt akseptert? Hadde da legen vært så skeptisk?

Hva tror du? Er det slik i Amsterdam kanskje?
Altså, legene er bekymret for å skrive ut a/b prepparater mtp. fare for misbruk, og avhengighet. Dersom du er en rusmisbruker fra før av vil legene være ekstra forsiktige. Antallet mennesker som ikke får preparatene sine pga. hasj vil ikke påvirke pillestrømmen i Norge. Legene vil være like skeptiske.
Legen er skeptisk fordi stoffet er ulovlig og veldig stigmatisert, om det var lovlig og sosialt akseptert antar jeg det ville blitt behandlet som om du tar deg en øl like mange ganger som du røyker.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Altså, legene er bekymret for å skrive ut a/b prepparater mtp. fare for misbruk, og avhengighet. Dersom du er en rusmisbruker fra før av vil legene være ekstra forsiktige. Antallet mennesker som ikke får preparatene sine pga. hasj vil ikke påvirke pillestrømmen i Norge. Legene vil være like skeptiske.
Vis hele sitatet...
Sitat av Choobe Vis innlegg
Legen er skeptisk fordi stoffet er ulovlig og veldig stigmatisert, om det var lovlig og sosialt akseptert antar jeg det ville blitt behandlet som om du tar deg en øl like mange ganger som du røyker.
Vis hele sitatet...
Dere har to helt forskjellige meninger, og det er vel og bra

Jeg er selv usikker, så vi får se om noen gidder å diskutere dette...
Nå er det jo slik at opiater og cannabis fungerer veldig godt sammen og jeg vil tro at leger ville vært hakket mer skeptisk til å skrive ut disse til mennesker som allerede bruker cannabis grunnet økt fare for misbruk. Nå vet jeg alt for lite om andre stoffer og hvordan de fungerer sammen med cannabis men hvis det som står her stemmer så vil det nok være en økt sjanse for misbruk på det meste av piller man kan ruse seg på og dermed økt skepsis hos legene.
Leger ser også faren at medikamentene kan selges videre, siden mange som røyker cannabis tilhører et rusmiljø.

Jeg har sett alt for mange drittunger leke med piller. En ting at man misbruker sine egne medisiner, men at de havner i hendene til unge mennesker og idioter er et mye større problem.

Folk flest vet veldig lite om medisiner, og særlig de som ikke får de utskrevet selv. Jeg kjente en gjeng som pleide å røyke blåvalium og apodorm sammen med tjallen. En kveld tok samme folka og miksa paralgin forte og subutex. En annen pleide å spise flere brett på med Cipralex på en gang for å få sove. Og generelt så tar de så mye at de ikke husker en dritt uansett. Hva faen er vitsen? Jeg kan ramse opp en masse idioti denne gjengen har funnet på med ved bruk av medikamenter.

Det er slike folk som gjør det vanskelig for normale mennesker å få utskrevet a/b preparater.

Jeg har selv ruset meg på medisiner som jeg ikke har hatt resept på, men jeg har da faen meg grenser.
Sist endret av Mexxy; 24. september 2014 kl. 19:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Som påpekt over er det større kjangs for att det som blir utskrevet havner på svartemarkedet om det blir utskrevet til noen som tilhører ett rusmiljø, det kan godt være du har genuine behov men hvor mange tror du ikke kommer innom som ikke har det? I tillegg kommer jo misbrukspotensialet, vil tro det er større for folk som bruker hasj enn for folk som ikke gjør det (dog på lik linje med folk som bruker alkohol eller andre sterke medikamenter).
Du sender tydeligvis feil signaler til legen din som gjør at h*n ikke føler du trenger medikamenter selv om du kanskje faktisk trenger det. Jeg vet om flere tilfeller der folk som røyker hasj får utskrevet B-preparater så det kommer nok mye an på doktoren, men også hvordan du fremstår som person- uansett hvor trengende du måtte virke.

Ting er nok annerledes i Amsterdam, men det blir det kanskje når hasj er legalisert i Norge også, inntil da så får vi bare sitte og håpe på legalisering, leger med mindre skepsis til folket, bordeller og høyere lønn.
Sist endret av Kalyx; 24. september 2014 kl. 21:40.
Sitat av Mexxy Vis innlegg
Leger ser også faren at medikamentene kan selges videre, siden mange som røyker cannabis tilhører et rusmiljø.

Jeg har sett alt for mange drittunger leke med piller. En ting at man misbruker sine egne medisiner, men at de havner i hendene til unge mennesker og idioter er et mye større problem.
Vis hele sitatet...
Større problem på hvilken måte?

Nå vet jeg ikke hvor du er oppvokst, men normalt oppegående unger med sunn fornuft noe det er veldig mange av, så tar man ikke medisiner bare for å ta det. Disse ville tatt hva som helst, og hadde sikkert tydd til farligere metoder om ikke piller var tilgjengelig(form fett)

Det man ofte sier om narkotika avhengige vs alkoholikere : Begge parter er like ille, men den ene parten får tak i sin rus lovlig og billig.



Jeg er forsåvidt ganske enig med relevant her, det er ikke stigma, men heller beskytte allmenn interesser.
Sitat av Mexxy Vis innlegg
Leger ser også faren at medikamentene kan selges videre, siden mange som røyker cannabis tilhører et rusmiljø.
Vis hele sitatet...
I mitt innlegg forutsetter jeg at det blir solgt på butikk og "alle" tar seg en blås i ny og ne uten at noen tenker mer over det, så jeg har ikke regnet med at mange som røyker hasj i denne hypotetiske situasjonen tilhører ett rusmiljø. Hvis TS mente at det er lovlig og sosialt akseptert, men du må fortsatt til en dealer for å få tak i det så vet jeg ikke hvordan jeg tror det ville fungert.
Sitat av Khan17 Vis innlegg
Det man ofte sier om narkotika avhengige vs alkoholikere : Begge parter er like ille, men den ene parten får tak i sin rus lovlig og billig.
Vis hele sitatet...
Sier du at alkohol i Norge er billig, eller at rusmisbrukere får pillene sine på lovlig måte?
Husker da legen min satt meg på valium fere ganger om dagen for at jeg kulle slutte med hasj jeg, dette var i tillegg rett etter første gangen jeg ble oppdaget for bruk...
Sitat av KjellFresh Vis innlegg
Husker da legen min satt meg på valium fere ganger om dagen for at jeg kulle slutte med hasj jeg, dette var i tillegg rett etter første gangen jeg ble oppdaget for bruk...
Vis hele sitatet...

Mente legen at du trengte så mye valium for å slutte på hasj?
Sitat av Choobe Vis innlegg
I mitt innlegg forutsetter jeg at det blir solgt på butikk og "alle" tar seg en blås i ny og ne uten at noen tenker mer over det, så jeg har ikke regnet med at mange som røyker hasj i denne hypotetiske situasjonen tilhører ett rusmiljø. Hvis TS mente at det er lovlig og sosialt akseptert, men du må fortsatt til en dealer for å få tak i det så vet jeg ikke hvordan jeg tror det ville fungert.
Vis hele sitatet...
Jeg gjorde det helt motsatte. Jeg tenker på slik som det er per idag. Da misforstod jeg tråden litt.
Sitat av Choobe Vis innlegg
I mitt innlegg forutsetter jeg at det blir solgt på butikk og "alle" tar seg en blås i ny og ne uten at noen tenker mer over det, så jeg har ikke regnet med at mange som røyker hasj i denne hypotetiske situasjonen tilhører ett rusmiljø. Hvis TS mente at det er lovlig og sosialt akseptert, men du må fortsatt til en dealer for å få tak i det så vet jeg ikke hvordan jeg tror det ville fungert.
Vis hele sitatet...
Svaret ditt var riktig, jeg forutsatte at hasjen blir solgt i butikk, ikke via en dealer

Sitat av DfenZ Vis innlegg
Nå er det jo slik at opiater og cannabis fungerer veldig godt sammen og jeg vil tro at leger ville vært hakket mer skeptisk til å skrive ut disse til mennesker som allerede bruker cannabis grunnet økt fare for misbruk. Nå vet jeg alt for lite om andre stoffer og hvordan de fungerer sammen med cannabis men hvis det som står her stemmer så vil det nok være en økt sjanse for misbruk på det meste av piller man kan ruse seg på og dermed økt skepsis hos legene.
Vis hele sitatet...
... Men passer ikke alkohol og enkelte piller godt sammen også? Det er jo kanskje noe å tenke på.
Sist endret av Rusmisbrukeren; 25. september 2014 kl. 23:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.