Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 9327
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Hei, som en som ofte er våken på natta og har ett lite stykke å kjøre til butikken, finner jeg ofte meg selv spise brød. Brød er ikke dårlig mat, det er bare så "bland". Så jeg lurer på om noen har kreative forslag til hva man kan gjøre med brød? Interessante pålegg?

Vanligvis rister jeg det bare å slenger på peanøttsmør og syltetøy, eller lager en enkel skinke og ost-omelett om jeg føler for noe varmt, men har noen noen andre interessante ting jeg kan gjøre? Helst noe lett, ev. noe man kan lage en del av (om det må lages) og kjøle ned?
Ketchup - Skinke - Ost - Krydderier - 180grader i 5 min - <3
Du kan lage arme riddere.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Noe som virkelig forsterket mitt forhold til brød var såpass enkelt som å gjøre det litt mer "avansert", hovedsakelig med litt grønnsaker.

Brødskive med ost og skinke? Kjedelig.
En sandwich med ost og skinke, fersk salat, noen tomatskiver, paprika og kanskje agurk. Kuttet i 2 som en trekant for å se fint ut, og kanskje man hiver på litt hjemmelaget hvitløksmajones? Smaker mye bedre og ser mye bedre ut.

Såpass enkelt er det. Jeg gjør lignende stort sett hver gang jeg skal spise brødmat nå. Tar kanskje 5 minutter lengre tid, men det er i mine øyne svært mye mer verdt det. Funker ikke med alt av pålegg, men funker med bra mye. Tunfisk, ost og skinke (som nevnt), egg/bacon/omelett, kylling/bacon. Bare kreativiteten setter grenser her!

Rister også brødskivene til tider om jeg føler for det. Lager jeg en sandwich med egg/bacon så smørsteker jeg skivene og slenger på plenty med sriracha-saus. DET er nydelig, men prøver å ikke gjøre det for ofte da kaloriinnholdet på de sandwichene sikkert overstiger tusen.
Stekepanne og smør, det er alt du trenger for å få kjipt brød til å bli fantastisk.
Grilled Cheese
Elvis Sandwich
Eller som turbo nevnte Arme riddere
Bruschetta
I det hele tatt, stek brødet ditt så skal du se det blir spisbart.
ArbeidsledigProletar
Vanskelig å komme opp med noe som ikke allerede er nevnt, men sånn generelt sett er vel egentlig godt pålegg cluet om du ikke skal steke skiva.

Prøv nytt pålegg du ikke har prøvd før.
For min egen del er det fløtepudding som gjelder om dagen. Stek puddingen i stekepanne og ha majones på toppen!
Bruker å ha to skiver gammelt brød i stekepannen, der jeg fukter hver side med en spiseskje Olivenolje før jeg setter platen på full guffe og snur brødene flittig så dem ikke blir brent. Mens de steker har jeg på rikelig med Timian og Basillikum. Når brødene er brune legger jeg ost og skinke på hver skive, og lar det hele ligge med lokk på lav varme til osten er myk, deretter er det bare å fylle et glass med melk og spise.


Fin snack!
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Et annet tips er å legge litt penger i brødet, ikke kjøp det billigste. Jeg pleier å skjære det opp i butikken også fryse skivene i en brødpose. Etter det kan jeg ta opp skiver som virker helt ferske etter 10 minutters tining.
Tja, får prøve å komme med noe nytt her jeg også da. Smør en skive med mye smørr på en, evnt begge skiver (foretrekker det selv), så steker du bacon og egg, som du har på skiven. Evnt kan du lage bønner som tillegg, noe som er veldig godt. Oppskrift:
1 bks bønner
Sukker
Salt
Eddikk

Bare kok opp bønnene, så smaker du til med sukker, salt og eddikk
makan.. Hadde aldri trodd denne tråden kunne bli så interesant! Kan legge til mitt tips. Personlig liker meg runstykker og horn osv mye bedre en skive. Derfor har jeg begynt å skjære brødet opp som ett slags frokostbrød. Skjærer vannrett på midten og så skjærer jeg av en ønsket lengde. Kan ha på alt som er ønskelig. Viss jeg spiser vanlig brødskive med skinke så pleier jeg dra skinka litt bakover etter hvert bitt. Har merka at andre også gjør det. Det er for at man skal spise opp skinka like fort som man spiser brødet, og fordi man synes det kanskje blir for lite brød og for lite skinke.
Clubsandwich:
Alltid en vinner. Ristet brød, godt smør, majones og sterk sennep om du liker det.
Kjør på med sprø salat, feks isberg, tomatskiver samt stekt kylling og bacon. Skikkelig bra mat og du kan feks steke en haug kyllingfileter på en gang og fryse ned.

Egg & Bacon sandwich:
Ristet brød, godt smør, majones og evt. sennep, hardkokte egg og bacon. Krydre etter smak.

Bruschetta:
Om brødet smaker gammalt så kan du steke det i panna med god olje. Gni inn skivene med hvitløk og tomat og basilikum. Finhakk noe tomat og legg på skivene og på med god olivenolje. Krydre evt. etter smak.
Bruschetta`en med tomat som frtoretang nevner her gjør seg også godt med noe deilig kjøttpålegg! Spesielt spekeskinke, serranoskinke eller parmaskinke

Ellers kan du også gjøre det veldig enkelt å bruke mer grønnsaker, sammen med ost og skinke og en god blanding av majones og en type sennep du foretrekker i en sandwich med ferskt brød. Jeg er spesielt glad i tynne skiver med rødløk på slike sandwicher..


Og som tidligere nevnt kan du aldri gå feil med en god clubsandwich
Sitat av villsvin Vis innlegg
Viss jeg spiser vanlig brødskive med skinke så pleier jeg dra skinka litt bakover etter hvert bitt. Har merka at andre også gjør det. Det er for at man skal spise opp skinka like fort som man spiser brødet, og fordi man synes det kanskje blir for lite brød og for lite skinke.
Vis hele sitatet...
"Skyvepølse" kalte man det før, når man hadde dårlig råd og skulle spare på pålegget... ;-)
Jeg like veldig godt brød med makrell i tomat, majones og rødløk.
Vet det er mye sterke meninger om makrell i tomat, men hvis du liker det er det ikke noe å lure på !
Jeg bruker å gjøre klart brødskiver med ost,skinke,krydder og avokado for så å klæsje de sammen og kaste dem i frysern. Genialt om du liker å sove frempå som meg og har dårlig tid om morgenen. Flekker dem bare i toastjern og du har frokost/mellommåltid/kveldsmat whenever, uten å gjøre en dritt .
Brødskiver med et par skiver roastbiff, isbergsalat, og Peppes sin rømmedressing er en drøm.
Sitat av jugend Vis innlegg
Jeg like veldig godt brød med makrell i tomat, majones og rødløk.
Vet det er mye sterke meninger om makrell i tomat, men hvis du liker det er det ikke noe å lure på !
Vis hele sitatet...

Makrell i tomat er en klassiker på norske frokostbord. Og med god grunn.
Smaker nydelig, er rimelig og er en real "helsedynkert".


Ellers er jo noe så enkelt som speilegg på skiva helt ok, og om man orker kan man kjøre på med bacon (alltid bacon) og evt tomatbønner og en pølsesnabb. Skikkelig "dagen derpå" frokost.

Eller dra den helt ut å kjør på med Egg Benedict. Posjerte egg, god spanske skinke eller bacon, salat og hollandaisesaus. Breakfest for champions.

Sitat av fisk23 Vis innlegg
Brødskiver med et par skiver roastbiff, isbergsalat, og Peppes sin rømmedressing er en drøm.
Vis hele sitatet...

Der jeg bodde før var det en butikk med ferskvaredisk, de kjørte nesten alltid med roastbiff til 99 kr kg. Er jo egentlig galskap. Er jo billigere enn kjipe pølser jo. Ble fortært endel roastbiff da ja. Men roastbiff kan en jo steke selv når en finner fryst kjøtt på tilbud.
Sist endret av frtoretang; 27. august 2014 kl. 12:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Bak ditt eget brød. Utrolig enkelt og gøy.

Ellers som nevnt. Varm det på stekepanne, toastmaskin eller i ovn med alt som er digg.

Selv bruker jeg løk, paprika, tomat, bønner i chilli og hvitløksdressing toppet med ost. Blir jo som mini-pizzaer og går veldig fort å lage. Pøs på med krydder.

Eller, avocao med chilli, hvitløk, sitron, salt og pepper og tomat (Guacamole). Du får det ikke mer sundt og samtidig digg!
Sist endret av Chikara; 27. august 2014 kl. 16:57.
Hvitløksostesmørbrød...

Du trenger:
Ordentlig tine meierismør
Hvitløk
Fransk baguette (funker med det meste av brød, må være lyst)
Ost, (helst mozzarella men vanlig norvegia funker)

Steps:
1. Bland inn hvitløken i smøret, bør ikke være store hvitløksklumper. Smak til mengde hvitløk.
2. Skjære på langs av baguetten, la det være igjen en liten kant slik at det holder seg sammen, kutt mer mot bunn en du vanligvis ville gjort.
3. Lag små snitt i toppen av baguetten ca annenhver cm.
4. Smør innsiden av baguetten med hvitløkssmør, putt inn mozzarella, ikke ta for mye da blir det ekkelt.
5. Ha litt smør i de små snittene på toppen, topp med mer mozzarella.

Pleier å grille i gassgrill med en "pøserist" sånn at det ikke ligger rett på, når det er ost overalt er greia ferdig. NB svak varme
Sist endret av olustvere; 27. august 2014 kl. 17:11.
pålegg? hahaha..

http://www.clasohlson.com/no/Sm%C3%B...dgrill/34-1994

1. ost (helst god ost), skinke, tomat, pepper
2. kylling tomat pepper littegrann ost (ikke for mye)
3. bacon agurk tomat grillkrydder
4. ost paprika tomat (ta vare på litt spagetthisaus med kjøttdeig eller whatever)

og ett halvliterglass med kald sjokolademelk

naaaaaam
Sist endret av mocp; 27. august 2014 kl. 17:36. Grunn: pålegg
Hva en noe så enkelt som en skive med leverpostei? Gjerne med sprøstekt bacon, rødbeter, isbergsalat, og majones?

Eller en annen klassiker som er hardkokt egg og kaviar?
Sitat av mocp Vis innlegg
pålegg? hahaha..

http://www.clasohlson.com/no/Sm%C3%B...dgrill/34-1994

1. ost (helst god ost), skinke, tomat, pepper
2. kylling tomat pepper littegrann ost (ikke for mye)
3. bacon agurk tomat grillkrydder
4. ost paprika tomat (ta vare på litt spagetthisaus med kjøttdeig eller whatever)

og ett halvliterglass med kald sjokolademelk

naaaaaam
Vis hele sitatet...
Jeg støtter forslaget om smørbrødgrill, jeg er veldig glad i min og det er et av de beste kjøpene jeg har gjort den seneste tid, men den du har linket til suger alt av baller. Blir bare klin og drit med den dele-greia som går diagonalt der.
Man vil ha riller og èn stor flate, det er det eneste som funker.
feks:
http://cdon.no/hushold/centurion-sl3...oubler_2136160
http://www.expert.no/hjemoghusholdni...dgrill/p/3042/
Brød, smør, sprøstekt løk, chili :-)

Kjapt og godt
1. Brød, Loff, rundstykke eller baguett
2. Margarin eller smør
3. Kokt skinke eller strandaskinke
4. Champingon
5. Ost
6. Stek den i ovnen til osten er smeltet og gyllen
7. Nam
Sitat av øyvind95 Vis innlegg
1. Brød, Loff, rundstykke eller baguett
2. Margarin eller smør
3. Kokt skinke eller strandaskinke
4. Champingon
5. Ost
6. Stek den i ovnen til osten er smeltet og gyllen
7. Nam
Vis hele sitatet...

Funker også i micro'n. Til nød også i de uten crisp funksjon.
Ta å skjær 2 brødskiver. stek litt hamburgerkjøtt. Nå tar du og former hamburgerkjøttet til brødskivene, altså i en firkant. Nå legger du brødskive > Ost > Hamburgerkjøtt > ost > Brødskive og lar det stå i ovnen i 20 minutter. Ta ut sandwitchen, løft opp den øverste brødskiva og tilsett salat, tomat, agrurk, og litt dressing. Nå har du verdens herligste (og sunneste) hjemmelagede burger.
Sist endret av Relevant; 28. august 2014 kl. 16:32.
First Price sine karbonader er godt, til og med mange kokker jeg kjenner til synes det er god ting!!

Ellers som de andre her, stekt greie på brød er digg, prøv å ha mest mulig rart pålegg i fryseren som lar seg steke/varme seg opp på kort tid!!

Pleier å kjøpe den dyreste kneipbrødet til rema, den funker på det meste!!
Kansje litt offtopic, men hvis du har gammalt brød,litt ost og noen løk liggende er løksuppe med et lokk av ostegratinert brød en slager
sertifisert idiot
Har ikke lest hele tråden, så om dette er nevt får dere bare overse det
Denne lager jeg alltid dagen derpå:
ingredienser:
loff, kokt skinke, ost, bacon, smør og egg.
1. stek baconet i panna, når det er ferdig, bruk fettet fra baconet som "olje" til å steke eggene.
2. smør på skivene og legg på skinke og ost, stack på med egg og bacon på toppen.

Etter 2 sånne skiver er fyllesjuka en saga blott!
Du trenger: Brødskiver, smør, ost og bacon.

Fres baconet semi-sprøtt i stekepanna først, ta vare på fettet.

Smør inn en side av hver brødskive, og legg dem med smørsiden ned i panna.

Hiv på ost, bacon og mer ost, før du topper med den siste brødskiven, med smørsiden opp.

Hiv på lokk, stek i 2 - 3 minutter før du flipper dem, 2 - 3 minutter til.

Denne retten nytes gjerne med en kald øl.
Jalapeños smøreost og bringebærsyltetøy, det er enkelt og jævlig godt!