Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2145
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Hørte om en morsom dåpsgave for ei sund siden.

Det var ei vinflaske, som ikke var ferdig lagret.
Den måtte lagres 18 år før den ble drikke klar.

Syntes dette var en morsom dåpsgavet, for da må "barnet" lagre vinen, og kan drikke den på 18 års dagen.

Noen som vet noe om denne vinen? Selges den på vinmonopolet?
Det er vanlig i f.eks Frankrike at barn får en kasse portvin i dåpsgave (eller som fødselsgave, litt usikker) som lagres til man fyller 18.

Det finnes en god del vin som er beregnet for lagring over lengre tid, det beste er å spørre etter anbefalinger på nærmeste vinmonopol
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du får finne en vin som tåler atten års lagring. Det er ingenting magisk, og vinen er fint drikkbar fra dag 1, men den blir bedre med tid og stunder.

http://en.wikipedia.org/wiki/Storage_of_wine
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Trådstarter
Ja, skjønner det slashdot sier, men er ute etter en vin som MÅ lagres. det er liksom poenget.
Faren min har selv kjøpt tre flasker med vin, en hver til meg og brødrene mine. Men det er vel ikke snakk om vin som ikke er ferdig, men om vin som egentlig kan drikkes når som helst, men som heller vil tjene på å ligge lenge. Nå kan ikke jeg noe om vin, men det er jo noen typer rødviner som fint kan ligge lenge, og som egentlig skal det før de skal drikkes for å nå sitt beste potensiale. Det er bare å gå på polet og snakke med de som kan slikt der, altså om de har noen viner som kan lagres i 18 år og som vil tjene på dette.

edit: ble visst slått ganske grundig der
Sist endret av Buddah Luddah; 30. januar 2011 kl. 18:38.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Ja, skjønner det slashdot sier, men er ute etter en vin som MÅ lagres. det er liksom poenget.
Vis hele sitatet...
Det finst ikkje.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Trådstarter
Veldig bestemt? Er du så sikkert att jeg bare kan slutte å lete? Er dette noe du har peiling på?

Skjønner jo att det er mange typer vin som blir bedre jo lenger man lagrer da..
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Veldig bestemt? Er du så sikkert att jeg bare kan slutte å lete? Er dette noe du har peiling på?

Skjønner jo att det er mange typer vin som blir bedre jo lenger man lagrer da..
Vis hele sitatet...
Det er ikke verre enn at du bare sier at den lagres i atten år, det har tydeligvis virket på de som fikk vinen du ble fortalt om
det finnes på en måte ikke det du spør om, fordi det blir et slags definisjonsspørsmål på når vin er ferdig, og hva ferdig/uferdig vin er. Selv om du kjøper en tønne med vin som ikke er lagret ferdig og tappet flasker, så kan den jo drikkes og "nytes" til en viss grad. Det samme gjelder med en flaske rødvin som er beregnet på å ligge 15år+ i flaska si og godgjøre seg. Den kan drikkes, men den blir gjerne mye bedre av å ligge i noen år.
Sist endret av Buddah Luddah; 30. januar 2011 kl. 20:21.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Veldig bestemt? Er du så sikkert att jeg bare kan slutte å lete? Er dette noe du har peiling på?
Vis hele sitatet...
Hovedsakleg fordi det som avgjer at vinen er drikkbar er at gjæringa er fullført. Og det skjer på relativt kort tid - uker eller måneder.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Trådstarter
Skjønner..

Da er det på polet og spørre etter en vin som bør lagres lenge da..

Takker for hjelpa!
var jo på en måte det trådstarter lurte på da?

Å kjøpe vin som ikke er ferdig og må lagres i 18 år for å kunne nytes maksimalt !

Morsom gave egentlig!

Edit: too late
Sist endret av happy violence; 30. januar 2011 kl. 20:27.
Lag den selv. Blir gaven plutselig litt mer "one of a kind". Kjenner noen som fikk en flaske hjemmelaget kirsebær vin i gave fra en gammel venn. Den ble lagd i 1988 og lukter i dag lik en hvem helst vin som du får kjøpt på polet=)
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Trådstarter
Ja det er en fin gave!

Har sett folk som trer ei vinflaske utenpå en epleblomst og henger den opp.
Så er det bare å vente til epla kommer, og blir stor inne i flaska..
Da er det å lage vin og helle på flaska.. Best om det er Eplevin? Eller Eplecider er vel best tipper jeg.
Er uansett tøft med ei stor, hel, eple inne i ei glassflaske.

Nesten som ett skip i en flaske.

http://aeolian.co.uk/teasers/bottleq.html
Da er det å lage vin og helle på flaska.. Best om det er Eplevin? Eller Eplecider er vel best tipper jeg.
Er uansett tøft med ei stor, hel, eple inne i ei glassflaske.
Vis hele sitatet...
Med tanke på hvor glad jeg er i epler så hadde det vært enormt frustrende å få en slik gave!
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Trådstarter
hehe..
Men nå skal heller ikke du få noen gave av meg