Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 2746
Jeg vet at nFF ikke er et helsepersonell, men dette er noe annet.
Dette er kritikk rettet mot det norske helsevesen, samt spørsmål om hvilke rettigheter jeg har i min situasjon.

Jeg var tidligere hardt rammet av acne (populært kalt kviser) både på ryggen og i ansiktet. Etter mye prøving (og feiling) med ulike type kurer, fikk jeg endelig resept på roaccutan (en skikkelig hestekur for acne med masse bivirkninger).

En av bivirkningene til roaccutan er at kroppen produserer arrvev der det tidligere var kviser. Etter kvisene forsvant etter roaccutan-kuren, ble jeg hardt rammet av nettopp denne bivirkningen og store arr dukket opp rundt skulderpartiet.

Jeg var hos fastlegen min for et år siden. Legen sendte da en hendvisning til St. Olavs Hospital i Trondheim. Der forklarte hun at jeg tidligere hadde vært plaget med acne, fikk roaccutan og at jeg nå var utsatt for arrdannelse på begge skuldre.
Noen uker senere (01/06/07) fikk jeg svar på henvisningen. Jeg siterer: "Denne vurderingen konkluderer med at du har rett til nødvendig helsehjelp.
Henvisningen er vurdert av x(la oss si at fra nå er x=Ola).

Først fikk jeg en time på plastisk kirurgisk avdeling på St. Olavs i februar 2008. Denne ble utsatt for første gang til mars pga legemangel.
Timen ble enda en gang utsatt til 3. April, og ble til slutt utsatt til 4.April (altså i går).

Det første han sa etter å så vidt ha sett på ryggen min var "Det går ikke bra å operere arr etter roaccutan. Da blir det bare MYE værre"
Han forklarte deretter at jeg kunne bruke en bestemt type silikonplaster på skuldrene over 2 år for å dempe arrene. Ett slik plaster skulle vare i 6 mnd, og koste under 100-lappen.

Jeg gikk deretter for å kjøpe dette plasteret på apoteket han sendte meg til, men det viste seg at plasteret ikke fantes. Jeg gikk rett tilbake på plastisk avdeling, og huket tak
i Ola så fort jeg fikk øye på han. Jeg forklarte han situasjonen, og fikk til svar at jeg skulle kjøpe flere av en type som var en del mindre i størrelse. Jeg skjønte jo med en gang at dette ville bli forferdelig dyrt ettersom jeg i tillegg trenger mye vanlig plaster for å få silikonplasteret til å sitte (etterhvert som silikonplasterene mister limet.)
Jeg spurte derfor om det var mulig å få plasteret på blå resept, nettopp pga at jeg hadde fått innvilget rett til nødvendig helsehjelp. Ola var enig, og skrev en blå resept til meg
som jeg skulle ta med tilbake på apoteket. Da jeg kom skulle betale for plasteret, viste det seg at resepten ikke var gyldig (!).

Kritikken:

1. Ola fikk hendvendelse som omhandlet situasjonen min, og visste arrdannelse grunnet roaccutan-kur ikke kunne opereres. Hvorfor kunne han ikke sagt det med en gang så jeg slapp å vente i nesten et år for å få vite det?

2. Jeg betalte en hel del penger for en time, hvis eneste resultat var å be meg kjøpe plaster som ikke finnes (??)

3. Jeg må betale i dyre dommer for plaster, selv om jeg "har rett til nødvendig helsehjelp", hvilket innebærer bruk av plaster over 2 år.

Jeg visste norsk helsevesen ikke var bra. Men dette syntes jeg treffer bånn av bøtta.

For det første ønsker jeg tilbakemelding på hvilke krav og rettigheter (om noen) jeg har i dette tilfellet.
For det andre ønsker jeg en diskusjon rundt temaet.

PS: Sympati kan dere spare meg for

Jeg vet dette ble en utrolig lang og sikkert kjedelig post, men håper allikevel på noen gode svar/refleksjoner
Sist endret av Unreal143; 5. april 2008 kl. 02:55.
http://www.npe.no kan gi deg veiledning om misforståelsen mellom apoteket og legen din.
For det første er det ikke god norsk å skrive: "Jeg vet at nFF ikke er et helsepersonell"
For det andre; Å bringe harme over norsk helsevesen på bakgrunn av en konsultasjon hos en hudlege er å gå to mil over streken.
Hvis du hadde hatt begrep om de masser av mennesker der daglig uheldigvis renner inn på Universitetssykehusene og lokal-sykehusene her i landet, ville du sannsynligvis holdt dine uvitenheter godt skjermet. Dine utgifter for vonde acner er marginale i forhold til hva samfunnet og enkeltpersoner betaler for i smerte og kapital når kreft i tarm, hjerne, bryst, testikkel, lymfer, skjelett, hud, bukspyttkjertel, lunge, eggstokk, blod,strupe og munn skal kureres med noen av de dyreste utgiftsposter i helsevesenet.


PS: hehe -> sympati du liksom. skaff deg en vaskejobb på St Olav hvor du får plaster og lærer en hel del om helsevesenet samtidig.

17,21-dihydroxypregn
-4-ene-3,11,20-trione
I S EVIL
En annen uskreven regel er: Ikke skriv med mindre du har noe å si i debatten, så derfor tror jeg vi heller kan debattere emnet som er forelagt, Mushy...

Jeg mener at mange av dine problemer kan foreligge i det faktum at det er en legemangel i Norge, som nok ikke blir bedre av at Sylvia Brustad kutter i antall legestillinger i Norge.
Unreal143: Hvor mye utgifter for plaster er det snakk om?
Har du konfrontert det med legen?
Sykehuset bør vel vite hva du har krav på(resepsjonisten?).

Problemet i norsk helsevesen er nok personell og ressurser.
Klarte å knuse fortenne mine da jeg var 12år gammel og bodde i Belgia. Dette fikk de fikset på 1-2-3.

Kom tilbake til Norge og 6år senere falt en liten bit av. Først tok det litt tid før jeg fikk time, fikk reparert dette. Og biten falt av 2-3dager senere. Dette skjedde vel 6-7ganger hos to forskjellige tannleger, med par dager forskjell på hvor lenge det holdt. Mangler vel fortsatt en bit men har gitt opp litt.

Har også fått diagnosen psoriasis(hudsykdom) for litt siden, fant ikke ut hva det var før jeg fikk hudlegetime. Trodde kanskje det var noe jeg reagerte på, hadde i en periode nesten ikke noe hud igjen rundt øynene og store sår på beina. Var veldig irriterende, og svei skikklig når jeg dusjet o.l. Det tok vel rundt 2mnder før jeg fikk time til å se på problemet, for å få noen salver som tok ett par minutter.

Nå er det ikke akkurat dødsalvorlig problem, men slike ting påvirker deg ganske mye..
Og da er det ergelig å måtte vente så lenge på å få hjelp.
Så jeg skjønner noe av frustrasjonen din Unreal143.
Du bor i et land hvor fellesskapet skal betale for at huden din ser bra ut, tror 99% av verdens befolkning misunner deg noe helt fantastisk.
Sitat av Elefanten
Du bor i et land hvor fellesskapet skal betale for at huden din ser bra ut, tror 99% av verdens befolkning misunner deg noe helt fantastisk.
Vis hele sitatet...
Les: Fått stygge arr som bivirkninger ergo huden ser ikke bra ut!
Sitat av Skeid
Les: Fått stygge arr som bivirkninger ergo huden ser ikke bra ut!
Vis hele sitatet...
Ta deg en "les" selv du, er tydeligvis du som sliter med det.

Poenget mitt var at her klages det over utelukkende kosmetiske problemer. Det er ikke en "helsefare" på noen som helst måte, men noe som gjelder hvordan man ser ut på stranden. At det nedprioriteres skulle bare mangle, det er uendelig mange som trenger legetiden så enormt mye mer.
Hum... Er plaster et legemiddel? Trodde legemiddler bare var tabletter, injeksjonsvæsker, kapsler, miksturer ol. jeg?

Hva som kreves for å få blå resept:
http://www.nav.no/page?id=375

Liste over legemiddler man kan få på blå resept:
http://www.legemiddelverket.no/pia/v...tlisten.asp#46

Jeg trodde ikke "rett til nødvendig helsehjelp" betydde "rett til gratis helsehjelp", om det betyr det så skylder staten meg en god del penger.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Trodde ikke denne tråden ville få svar i det hele tatt, så glemte den helt bort.

Takker for alle informative svar i tråden.

For det første vil jeg si at denne tråden ble skrevet fordi jeg trengte en liten utblåsning. Posten min var derfor sterkt farget av dette.

Hva utgiftene for plaster angår, kommer dette på 300kr * 104 uker = 31200kr.

Det ER mulig å få plaster på blå resept ettersom apoteket sa at dersom jeg hadde sliti med eksem, og ikke keloider , hadde jeg fått dekt det.

Nå har jeg dog bestemt meg for å kjøre gaffa (skal ikke det fikse alt?) istedet, så vi får se hvordan det går.

til Elefanten: søk litt rundt på keloider, og tenk deg 20 slike på ryggen. Jeg mener i alle fall dette er litt anderledes enn vanlig kosmetisk småpirk for å få huden til å se strøken ut.
Sist endret av Unreal143; 3. mai 2008 kl. 16:31.
Kort tips.. Er du lei av helsenorge, meld deg inn i Fritt Helsevalg.

Når det gjelder arr finner det naturlige midler som kan fjerne disse. Og flere er kjent for å faktisk virke.
Ett produkt heter Julia Lawless - Wheatgerm Oil.
Sitat av Reven
Kort tips.. Er du lei av helsenorge, meld deg inn i Fritt Helsevalg.

Når det gjelder arr finner det naturlige midler som kan fjerne disse. Og flere er kjent for å faktisk virke.
Ett produkt heter Julia Lawless - Wheatgerm Oil.
Vis hele sitatet...
Takk for tipset

Det er ikke snakk om vanlige arr, men keloider. Klikk deg inn på siden jeg linket til over.
Hvis du vil ha hjelp og god informasjon, så annbefaler jeg deg å heller ta dette opp med legen din, eventuelt overlegen til denne legen du kontaktet. Kontakt sykehuset, det er de som kan, og skal hjelpe deg med dette.

Det å ta dette opp på et IT-forum synes jeg ikke er passende, og all denne utblåsingen mot norsk helsevesen er helt latterlig. I allefall å slenge så hard kritikk over en så liten sak som dette.

Jeg har selv endel kelodier på ryggen etter roaccutan-kur, men velger ikke å bry meg over dette. Det er som sagt på ryggen de sitter, og hvor ofte går man spradende rundt i bar overkropp?

Uansett, kontakt sykehuset hvis du mener du trenger mer og bedre behandling.
Det med 31000 på 2 år stemmer ikke. Du får det på frikort lenge før det.
Sitat av Unreal143
Trodde ikke denne tråden ville få svar i det hele tatt, så glemte den helt bort.

Takker for alle informative svar i tråden.

For det første vil jeg si at denne tråden ble skrevet fordi jeg trengte en liten utblåsning. Posten min var derfor sterkt farget av dette.

Hva utgiftene for plaster angår, kommer dette på 300kr * 104 uker = 31200kr.

Det ER mulig å få plaster på blå resept ettersom apoteket sa at dersom jeg hadde sliti med eksem, og ikke keloider , hadde jeg fått dekt det.

Nå har jeg dog bestemt meg for å kjøre gaffa (skal ikke det fikse alt?) istedet, så vi får se hvordan det går.

til Elefanten: søk litt rundt på keloider, og tenk deg 20 slike på ryggen. Jeg mener i alle fall dette er litt anderledes enn vanlig kosmetisk småpirk for å få huden til å se strøken ut.
Vis hele sitatet...
Jeg har selv gått årevis med kviser, og har vært borti både roaccutan og keloider. Kan heller bare titte på en ved å ta av meg tskjorten, trenger ikke google det.

Og synes fortsatt det er helt latterlig å hate det norske helsevesenet for ikke å kaste på deg en behandling for 30 000 for noe som er utelukkende kosmetisk, samtidig som at behandlingen på ingen måte er særlig effektiv.

Du har nettopp fått en roaccutankur, det var mer enn hva jeg fikk (måtte kjøpe svart).
Sitat av Elefanten
Jeg har selv gått årevis med kviser, og har vært borti både roaccutan og keloider. Kan heller bare titte på en ved å ta av meg tskjorten, trenger ikke google det.

Og synes fortsatt det er helt latterlig å hate det norske helsevesenet for ikke å kaste på deg en behandling for 30 000 for noe som er utelukkende kosmetisk, samtidig som at behandlingen på ingen måte er særlig effektiv.

Du har nettopp fått en roaccutankur, det var mer enn hva jeg fikk (måtte kjøpe svart).
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig med deg, men det var ikke det at de ikke kostet på meg 30 000kr som jeg irriterte meg mest over. Det var hvordan jeg så på "saksbehandlingen" som irriterte meg. Nå har jeg fått reaksjonene på avstand, ser jeg anderledes på det.

Er også enig at det var latterlig av meg å blåse ut om dette på et IT-forum. Ettersom dette er det eneste forumet jeg er på, så ble det en gang slik.

edit:
til skaarj: hvis ikke du blir sjenert av arrene når du er på stranda, eller når du tar av deg tskjorta for første foran ei jenta du er forelska i så misunner jeg deg.
Sist endret av Unreal143; 3. mai 2008 kl. 23:36.
Legen din som er lagt fra spesialist sendte deg til (*trommelvirvel*) en spesialist. Spesialisten på sin side mente dette var ueffektivt og anbefalte deg en annen måte å behandle dette på. Slik fungerer helsevesenet i alle land. Ingen kan være professor innenfor alt, det sier seg selv.

Jeg har personlig vært ute for fler leger som har sendt meg til spesialister hvorpå spesialisten mener jeg har havnet heeelt feil. Feildiagnosering er ikke en ukjent sak!
Sitat av catch21
Det med 31000 på 2 år stemmer ikke. Du får det på frikort lenge før det.
Vis hele sitatet...
"Ja, og man får sette fysioterapi på det samme egenandelskortet som vanlig lege og taxi"
Eller ikke!

Medisiner og andre midler man trenger som man selv må gå på apoteket for å kjøpe kan ikke settes på egenandelkortet.
Mao. vil han fremdeles måtte betale for plasterene selv om han kanskje har spart seg opp til frikort en eller to.
Dame for Faen!
7 0
Hei, jeg syns du ble dårlig behandlet av legen og jeg hadde klaget på legen og behandlingen til helsetilsynet i fylke. Dette skal du ikke finne deg i, du skal jo bli tatt seriøst, så får du heller bite i det sur eple og vente på lang saksbehandlingtid av slike saker.
Mer info her og lykke til:-)
http://www.helsetilsynet.no/template...s____8773.aspx
unreal: Hvordan er det med arrdannelsene dine? Er de røde? Er det derfor du hater det? Jeg har selv, for noen få uker siden, blitt ferdig med roaccutan, men har fortsatt litt arr i ansiktet, men jeg personlig syns det mest irriterende ved det er at det er rødt. Så, hvis det er det samme som du plages med som jeg gjør, så kan jeg trøste deg med at det røde går bort etterhvert. Det tar litt tid, men fargen vil mattes bort.
Sitat av max-mekka
unreal: Hvordan er det med arrdannelsene dine? Er de røde? Er det derfor du hater det? Jeg har selv, for noen få uker siden, blitt ferdig med roaccutan, men har fortsatt litt arr i ansiktet, men jeg personlig syns det mest irriterende ved det er at det er rødt. Så, hvis det er det samme som du plages med som jeg gjør, så kan jeg trøste deg med at det røde går bort etterhvert. Det tar litt tid, men fargen vil mattes bort.
Vis hele sitatet...
Har selv også vært igjennom denne kuren, og kan beroe deg med at rødfargen/betentheten demper seg betydelig i flere måneder etter kuren er ferdig. Virkestoffet (Isotretinoin) ligger igjen i kroppen lenge etterpå.
very impotent freak
Delusional's Avatar
Sitat av Elefanten
Ta deg en "les" selv du, er tydeligvis du som sliter med det.

Poenget mitt var at her klages det over utelukkende kosmetiske problemer. Det er ikke en "helsefare" på noen som helst måte, men noe som gjelder hvordan man ser ut på stranden. At det nedprioriteres skulle bare mangle, det er uendelig mange som trenger legetiden så enormt mye mer.
Vis hele sitatet...
Kosmetiske problemer er faktisk et veldig stort problem. Hvorfor tror du det finnes plastisk kirurgi. Acne som behandles med roaccutan er som regel ganske omfattende plager. Og når du ser ut som en kjøttkake fra livet og opp, så gir plagene på utsiden, svært ofte plager på innsiden. Det er ikke bare folk som får tatt bort bryster og har brannskader som kan få psykiske plager og traumer... Psykiske plager er et STORT samfunnsproblem, så hvorfor skal ikke man få stønad til noe som er et forebyggende "inngrep"? Det bør gies stønad til kostbare inngrep for relativt omfattende kosmetiske plager, som med f.eks. tannregulering.

Når det gjelder noe av kritikken, så er jeg enig.

1. Ola fikk hendvendelse som omhandlet situasjonen min, og visste arrdannelse grunnet roaccutan-kur ikke kunne opereres. Hvorfor kunne han ikke sagt det med en gang så jeg slapp å vente i nesten et år for å få vite det?

Som lege burde man vite at den behandlingen man anbefaler faktisk eksisterer. Satt på spissen ville du ikke sendt folk til behandling for AIDS, uten at man vet at det eksisterer. Man henviser folk videre til noen som har spesialisert seg innen for fagfeltet for en vurdering, man foreskriver ikke en behandling om man ikke vet hva man gjør. Fordi om feildiagnostisering hender, betyr ikke det at det er ok, man prøver selvfølgelig i størst mulig grad å unngå det.

2. Jeg betalte en hel del penger for en time, hvis eneste resultat var å be meg kjøpe plaster som ikke finnes (??)

Litt forvirret, finnes plasteret eller ikke? Siden du klager på at du må betale for det?

3. Er overrasket over at ikke får plaster på blå resept, eller i det minste ikke får stønad av et slag. Jeg fikk i allefall 90% min roaccutan kur dekket og den kostet over 11000 kroner. Grunnen til at jeg fikk det var at det var stor fare for at det kunne bli arrdannelse og at det var en kostbar kur. Skulle tro at grunnlaget for plaster ville vært det samme, antar at du ville fått en kosmetisk operasjon dekket.
Sitat av Delusional
Kosmetiske problemer er faktisk et veldig stort problem. Hvorfor tror du det finnes plastisk kirurgi. Acne som behandles med roaccutan er som regel ganske omfattende plager. Og når du ser ut som en kjøttkake fra livet og opp, så gir plagene på utsiden, svært ofte plager på innsiden. Det er ikke bare folk som får tatt bort bryster og har brannskader som kan få psykiske plager og traumer... Psykiske plager er et STORT samfunnsproblem, så hvorfor skal ikke man få stønad til noe som er et forebyggende "inngrep"? Det bør gies stønad til kostbare inngrep for relativt omfattende kosmetiske plager, som med f.eks. tannregulering.
Vis hele sitatet...
Klart, er det snakk om et omfattende kosmetisk problem som gjør at en ikke ser ut er jeg innforstått med at det leder til psykiske problemer. Ta kviser for eksempel, har du ryggen dekket forstår jeg at staten skal betale for roaccutankur, ikke bare fordi det er vondt og plagsomt, men fordi det er såpass kjipt for den utsatte at vedkommende vil få store problemer med det nesten uansett.

Nå har jeg ikke sett "unreal" sine arr/keloider, og kan derfor ikke uttale meg på noe annet enn et generelt grunnlag. Men erfaringsmessig er det ikke snakk om svære merker som dekker hele ryggen/skuldrene, men heller litt her og der greier. Tallet 20 ble nevnt, noe som leder meg til å tro at unreal ikke er særlig hardt rammet.

Når 20 merker fordelt over rygg og skuldre skal forlanges betalt av skattepenger, så lurer jeg litt på hvor grensen går. Skal folk med mange føflekker/vorter få finansiert inngrep? Gule tenner, skal bleking dekkes? Listen fortsetter. Bare fordi kosmetiske småplager kan late til å utløse psykisk usikkerhet er det nok ikke det der problemet ligger. Det blir litt som alle jentene som tror de får et "så mye bedre liv" med silikon, og sitter igjen jævli skuffet. Det ligger i hodet, ikke på skuldrene. Så lenge folk som har kreft må stå i kø har jeg ingen respekt for noen som forlanger å få sine arr fixet gratis.

Men at saksbehandlingen kan virke provoserende har jeg full forståelse for, enda det er sånn et helsevesen fungerer
Vel, han sa at han har Keloider, og det så ikke videre delikat ut.
Sitat av mongeland
Vel, han sa at han har Keloider, og det så ikke videre delikat ut.
Vis hele sitatet...
Det der er ekstremtilfeller, i likhet med de fleste andre bilder som brukes for å illustrere noe. Søk på kjønnsvorter på engelsk f.eks, så får du bare opp syke bilder, mens de fleste som har det i realiteten ikke er klar over det engang.
Sitat av Delusional
Litt forvirret, finnes plasteret eller ikke? Siden du klager på at du må betale for det?
Vis hele sitatet...
Plasteret han sa jeg skulle kjøpe fantes ikke, men et annet merke i alt for liten størrelse.



Jeg har hatt arrene i rundt 2 år nå, og de er nesten like røde.

Keloidene er ca på størrelse med disse og er konsenstrert rundt skulderbladene i klynger.

Hadde det vært vanlige flate arr, hadde det ikke vært noe stress. Men ettersom folk ikke er vant til å se slike kuleformede arr, er det mange som lurer på hva i helvete det er jeg har på skuldrene.

En prøver jo å ikke la det gå ut over selvtillitten etc, men det er ikke alltid like lett.
Kom nettopp på det at man kan søke om skattelette (eller hva det var det het) om man har store utgifter i forbindelse med helsen sin. Tror du kan få det selv om ditt tilfelle hovedsakelig er kosmetisk.