Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 3446
Noen som har gode forslag til enkelt og relativt billig oscilloskop (til hobby-/amatørbruk)?

Hva bør man se etter, hvor bør man handle (norske butikker vs import) osv?
Har relativt dårlig peiling på oscilloskop, men ser at Elfa og RS har dette inne. Fra ca 1900,- og oppover. Dog går prisen fort oppover.
Ebay og dx har selvfølgelig også, men da må du nesten vita hva kvalitet du er ute etter
LTd
Trådstarter
Sitat av ZyPreXa Vis innlegg
Har relativt dårlig peiling på oscilloskop, men ser at Elfa og RS har dette inne. Fra ca 1900,- og oppover. Dog går prisen fort oppover.
Ebay og dx har selvfølgelig også, men da må du nesten vita hva kvalitet du er ute etter
Vis hele sitatet...

Elfa sitt utvalg er noe over min prisklasse tror jeg, det så ut som de startet på 8-9000,-.

Søkte litt rundt på nettet og det er flere steder de nevner Rigol DS1052 som et greit oscilloskop for hobbybruk og amatører. Ser ikke ut til at de sidene du anbefalte fører det merket, men det selges på ebay. Usikker på om det er kina-varer eller god kvalitet.
Personlig har jeg vurdert å huke tak i et DSO Nano v3. Ca 550+/- for noe som kanskje skal brukes en eller to ganger i året høres ut som en grei deal. Ser at den ikke er inne i den butikken, men man får jo kjøpt via ebay (og da med gratis frakt).
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Hva med et gammelt analogt et? Ser det ligger en haug ute på ebay, og disse er vel en must-have for enhver hobby-lab?

http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw...nalog&_sacat=0
Jeg synes Red Pitaya ser veldig interessant ut. Her vil du etterhvert også kunne ha mer fleksibilitet enn med et tradisjonelt oscilloscope.

Kickstarter: https://www.kickstarter.com/projects...s-for-everyone
Jeg har hatt det rigol DS1052E i en del år nå, og det har tjent meg veldig godt. Absolutt et godt scope for pengene, men ville nesten tro det hadde kommet noe bedre og/eller billigere på alle disse årene? EEVblog reviewer dette scopet på youtube.

Jeg kjøpte det på goodluckbuy.com i sin tid.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kva skal du bruke det til? Audio eller digitale ting? Skal du bruke det på digitale kretser må du fort opp i frekvens for å fange korte pulsbredder. Har du interesse av å ha eit digitalt skop (lagringsfunksjon og slikt)?
LTd
Trådstarter
Sitat av slashdot Vis innlegg
Kva skal du bruke det til? Audio eller digitale ting? Skal du bruke det på digitale kretser må du fort opp i frekvens for å fange korte pulsbredder. Har du interesse av å ha eit digitalt skop (lagringsfunksjon og slikt)?
Vis hele sitatet...
Både analoge og digitale kretser ja og helst et digitalt skop. Det bør også være enkelt å bruke og trenger ikke noen avanserte funksjoner.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Kommer veldig an på hva du skal bruke det til. Er det snakk om kretser med mye mye induktiv støy eller RF kretser blir det jo litt dyrere om du skal ha vekk støy og ha tilstrekkelig med båndbredde. for å si det sånn: et scope til 1000 kr fungere sikkert fint til hobby bruk. sikkert ikke de beste støyfiltrene eller de mest avanserte matematiske formlene der, men det trenger du sikkert ikke(?)

selv bruker jeg et skop til et par tusen på hobby basis. tektronix scope. men på jobben bruker jeg et lecroy scop til sikkert 70.000. alt etter bruksområde.
Sist endret av visualn00b; 3. juli 2014 kl. 12:24.