Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 4246
Som tittelen sier, drukne i søvne.. Er dette mulig?

Si man for eksempel ligger i badekaret og dupper av, så sklir man så hodet går under vann. Finnes det en mulighet for at man kan drukne uten å våkne, eller vil man garantert våkne?
Dine instinkt vil nok vekke deg meget raskt
Det er vel heller usannsynlig. Det er ganske store advarselsmekanismer som settes igang av en normal kropp idet den merker den er iferd med å drukne. Selv i søvne er det en rekke mekanismer i kroppen som overvåker mot fare.

Man må vel ha spesielle grunner til at man enten ikke klarer våkne (en eller annen søvnforstyrrelse) eller ikke merker vannets inntog og mangel på oksygen (mangel av nerver?)
Sist endret av Kinseek; 1. november 2010 kl. 17:22.
Som sagt over her tror jeg instinktene dine vil slå inn. Men det er sikkert fullt mulig å drukne på den måten om du er veldig rusa/full?
Selvsagt er det mulig, om en er påvirket.
Sitat av Effage Vis innlegg
Som tittelen sier, drukne i søvne.. Er dette mulig?

Si man for eksempel ligger i badekaret og dupper av, så sklir man så hodet går under vann. Finnes det en mulighet for at man kan drukne uten å våkne, eller vil man garantert våkne?
Vis hele sitatet...
Jeg husker fra da jeg var ung (6-10ish) at mine foreldre alltid passet på når jeg badet i badekaret vårt, slik at jeg ikke skulle sovne å drukne. Men har aldri tenkt over om dette var nødvendig eller ei. Googlet og fant ett par artikler om drukningsdød i badekar(kan ikke si hvorvidt de fikk et illebefinnende først):

Her er en:
12 åring druknet i badekaret

Her er en om sannsynligheten for å drukne i et badekar(1/685.000):
http://agderavisen.com/article.php?s...200&mode=print

En til:
http://pc.westmorenews.com/atf.php?s...ion=2009-07-24

Enda en:
http://www.click2houston.com/news/23987352/detail.html

Fant et svar til en som hadde stillt det samme spørsmålet som deg @ yahoo.answers.com (kan ikke si hvorvidt denne personen er en sikker kilde):

"Yes, an able bodied person who wants to live can drown in a bathtub of water. Any accident that happens which momentarily disables his instinct to get out will do it if he also inhales as it happens. It takes less than a second to inhale a little. The coughing spell would probably incapacitate him long enough till the automatic inhale in the middle of the choking finishes off the job. This happened to a woman who fell into a ditch with only 2 inches of water in it locally & recently."

-peace
Sist endret av Kreft; 1. november 2010 kl. 17:27.
Du kan godt prøve det ut
Fysisk umulig med mindre du er kraftig bedøvet (alkohol\rusmidler generelt) eller har en eller annen sjelden sykdom.
Kroppen bråvåkner jo til og med bare av vonde tanker,såkalt mareritt. som nevnt har det sikkert noe med nerver å gjøre
kult at du skriver "alkohol/rusmidler" akkurat som ikke alkohol havner i rusmidler katogorien!
Når jeg sovna våkna jeg så fort nesa kom under.... Ikke at jeg pleier å sovne men en helg uten særlig søvn og mye aktivitet tar på!
Sitat av RandomNatural Vis innlegg
kult at du skriver "alkohol/rusmidler" akkurat som ikke alkohol havner i rusmidler katogorien!
Vis hele sitatet...
Må ikke henge deg opp i alt, du tok poenget mitt håper jeg :P

Skrev bare alkohol først siden det er det første jeg tenker på når det kommer til slikt men JA jeg er veldig klar over at alkohol er ett sterkt rusmiddel.
Sist endret av Jalla09; 1. november 2010 kl. 18:21.
Sitat av Kreft Vis innlegg
Jeg husker fra da jeg var ung (6-10ish) at mine foreldre alltid passet på når jeg badet i badekaret vårt, slik at jeg ikke skulle sovne å drukne. Men har aldri tenkt over om dette var nødvendig eller ei. Googlet og fant ett par artikler om drukningsdød i badekar(kan ikke si hvorvidt de fikk et illebefinnende først):

Her er en:
12 åring druknet i badekaret
Vis hele sitatet...
Akkurat den står det ikke at han faktisk "sovnet" i badekaret. Kan jo være flere medisinske årsaker til at han druknet.
Sitter sammen med en veninne som sier at søsteren hennes holdt på å drukne etter en lang helg på fotballcup. Moren fant henne, og da lå hun livløs under vann. Ellers frisk jente visstnok.
Sist endret av connubialis; 1. november 2010 kl. 18:28.
MANGE som snakker om man er påvirket her. Jeg snakker om, et gjennomsnitts menneske, som IKKE er påvirket av alkohol,syre,amf eller noe. bare at man f.eks. er veldig sliten etter trening eller noe. Mange gode svar her!

Husker selv at foreldrene mine passet på og ropte på meg for å passe på at jeg ikke hadde sovnet for noen år tilbake !
Man kan umulig være helt frisk dersom man havner under vann uten å våkne.
DiSaPPoInTeD HoRsE
Cappy's Avatar
Sjansen for å drunkne i et badekar under søvn for en frisk person som er eldre enn to år og ikke har tatt rusmidler er uhyre liten.

Nervecellene i en bestemt del av hjernen (restikulærsubstansen) mottar fortløpende informasjon fra sanseorganer under søvnen. Så hvis vedkommede blir utsatt for en kraftig stimmulerig som en høy lyd, berøring eller liknende. Blir signalene som blir sendt til den bestemte delen av hjernen (restikulærsubstansen) formidlet videre til storhjernebarken med impulser. Dette vil føre til en bråvåkning. Når storehjernebarken får kontinuerlige sanseimpulser vil personen opprettholde bevisstheten.

Du har kanskje sovnet bak rattet og bråvåknet av at en krise nesten holdt på å skje? Den bombanderingen av signaler opp til storhjernebarken vil sørge for å holde deg våken til du er ute av faresituasjonen. Desverre velger mange å kjøre bil etter dette av en falsk tro på at de er skikkelig våkne, og mange kan ende opp med å sovne igjen. For hjernen er jo egentlig sliten.

Ved en narkose er det sansene i restikulærsubstansen som blir påvirket. Så hvis en er beruset er det gode muligheter for å drunkne under søvnen siden for få impulser blir sendt til storhjernebarken.
Sist endret av Cappy; 1. november 2010 kl. 19:03.
Kan ikke linke til noen kilde men synes å huske at den største risikoen er at du blir nedkjølt i takt med at vannet blir kaldere.

Husker en kamerat sovnet og når han våknet var det bare såvidt at han klarte å komme seg ut av karet, deretter ble han liggende en stund på gulvet før han klarte å bevege seg skikkelig igjen.
Det er jo folk som drukner i sengen. Hvis de er drita full og spyr.
Sitat av Effage Vis innlegg
MANGE som snakker om man er påvirket her. Jeg snakker om, et gjennomsnitts menneske, som IKKE er påvirket av alkohol,syre,amf eller noe. bare at man f.eks. er veldig sliten etter trening eller noe. Mange gode svar her!

Husker selv at foreldrene mine passet på og ropte på meg for å passe på at jeg ikke hadde sovnet for noen år tilbake !
Vis hele sitatet...
Mangel på søvn er like bedøvende som ganske mange enheter av ganske mange rusmidler. Har du veldig stort underskudd på søvn, er det en viss fare for at du ikke våkner, ja.
Jeg har druknet i søvne.
Ingen som har tenkt på søvnparalyse? De som har opplevd det, vet hvor hjelpeløs man føler seg - tenk om det skjer i badekaret
Jeg stjeler tråden.
Om du blir slått bevisstløs (sånn at det bare er å slå i deg litt, og du våkner, ikke som i koma). Vil da sanseimpulsene slå inn her også?
DiSaPPoInTeD HoRsE
Cappy's Avatar
Sitat av Tyrkeren Vis innlegg
Ingen som har tenkt på søvnparalyse? De som har opplevd det, vet hvor hjelpeløs man føler seg - tenk om det skjer i badekaret
Vis hele sitatet...
Sleep paralysis i badekaret hørtes ut som en unektelig kjedelig situasjon. Men jeg er ganske sikker på at smertesignalene som inntreffer når en får vann i svelget eller nesa sørge for at storhjernebarken får tilstrekkelig med signaler til å vekke deg.
Husker at jeg drømte at jeg holdt på å drukne i et lite tjern en gang.
Når jeg våknet oppdaget jeg til min store forskrekkelse at jeg hadde lagt meg med det nydelige ansiktet mitt ned i puta, dette er jo en skam i seg selv.
Kan ikke si at jeg ble spesielt overasket over å drømme om drukningsdøden når jeg ikke fikk puste.
DiSaPPoInTeD HoRsE
Cappy's Avatar
Sitat av Hybelkanin1 Vis innlegg
Jeg stjeler tråden.
Om du blir slått bevisstløs (sånn at det bare er å slå i deg litt, og du våkner, ikke som i koma). Vil da sanseimpulsene slå inn her også?
Vis hele sitatet...
Sansene er en del av det hele, men det er nervesignalene som gjør den største jobben. Hvis smertereseptorene blir overstimmulert kan det føre til at en mister bevisshet, men man kan også miste bevissthet av mange andre grunner. En av dem kan være at sjansen for å overleve er størst hvis man er ubevisst. Spesielt med tanke på slag mot hodet eller skader på livsviktige organer. Da vil hjernen fokusere på å gi mest resurser til de viktigste organene som sørger for å holde liv i deg.

Her er det en annen faktor som også teller. Hvis du var klar over at du var i fare før du ble skadd er det en sannsynlighet for at det må mer smerte og skade til for å slå deg bevisstløs. Fordi det autonome nervesystemet som igjen påvirker det sympatiske nervesystemet har forbredt kroppen din på en kamp/flukt situasjon. Da vil blodet pumpes raksere rundt, og blodkar i hud og innvollsorganer trekker seg sammen. Det fører til raskere reaksjoner og at kroppen er forbredt på at en skade kan skje. Sjansen for å blø ihjel blir for eksempel mindre.

Det er en grunn til at trenerne til boksere skriker aggressivt til dem under pausene i boksekampene. Det er med på å trigge det autonome nervesystemet, som hjelper godt på under en kamp.

Er man derimot beruset vil det autonome nervesystemet svekkes betraktelig, og muligheten for å skade seg blir større.
Sist endret av Cappy; 1. november 2010 kl. 22:57.
Sitat av eVicez Vis innlegg
Dine instinkt vil nok vekke deg meget raskt
Vis hele sitatet...
Spesielt når munn, nese og ører er fulle av vann og hjernen roper desperat etter hjelp
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Hehe! Eneste jeg kommer på er hvis man får en epiglottisspasme, dvs at strupelokket lukker seg av refleks, denne spasmen kan komme av at man stimulerer en nerve nede i halsen, som kan aktiveres av plutselige ting, som vann i halsen.

Da har man ufri luftvei, rundt en 10-20 minutt er ikke vanlig. Da har man "druknet". Tørrdrukning.
Mange her som kan mer om nervesystemet enn meg her, ser jeg.. Kudos til dere