Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1380
Noen som vet hvor raske objekter en rekognoseringsradar i et fly kan oppfatte? Og evt hva objektet vil opptre som på radaren om det overstiger den hastigheten?
Hva slags fly snakker du om? Så vidt jeg vet er det ingen sivile fly som opererer med radar.

De mer moderne flyene kan derimot plukke opp signalene fra en sporingsenhet som er montert i flyene. Denne enheten sender ut ukryptert info som GPS kordinater, hastighet og retning. "Alle" kan plukke opp slike signaler. Brukes blant annet på websider som: http://www.flightradar24.com/
Sitat av ZaiRoX Vis innlegg
Hva slags fly snakker du om? Så vidt jeg vet er det ingen sivile fly som opererer med radar.
Vis hele sitatet...
De bruker vær-radar.
Jeg har snakka med bakkepersonale som har sett Blackbird (SR-71) flyvende i mach 3 på radar, og de ble i allefall sett. Man får ikke en stabil avlesning siden radarhodene roterer for sakte, men man ser retning og høyde. Hva slags radar de har i f.eks Orion vet jeg ikke, men jeg regner med radarene roterer raskere enn bakkeradarene som ligger mellom 6-10 sekunder pr omdreining og da øker sannsynligheten for en god avlesning på radar.
Kommer jo helt at på hvilken type radar som er installert i flyet.. single-phase, eller multi-phase.. f.eks når det ene hodet ser til venstre, så ser det andre til høyre.. slik får du doblet oppdateringsfrekvensen på radaren.
Mener jeg husker en samtale med noen Orion-personell, hvor det ble sagt at de benyttes en three-phase radar som "kjører" tre sektorer på 120 grader hver. Hvorvidt jeg husker korrekt eller fullstendig forstår hva som ble sagt, går jeg ikke god for.
Bakkeradar operer mye med over og under radarhøyde, noe som i stor grad ikke gjelder lokaliseringsutstyr fra fly.
Still am.
Totskalle's Avatar
Trådstarter
Jeg mener ikke digital radar, men ekte gammeldags radar som bruker radiosignaler. Man kan ta utgangspunkt i et kampfly fra femti/seksti -tallet, beklager at jeg ikke spesifiserte dette før. Et sånt instrument der objektet opptrer som prikker hver gang streken går over dem, den som beveger seg 360 rundt i instrumentet.
Det er primærradar/primary radar du tenker på, i tilfelle du vil google litt.
Still am.
Totskalle's Avatar
Trådstarter
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Det er primærradar/primary radar du tenker på, i tilfelle du vil google litt.
Vis hele sitatet...
Det var nettopp det, jeg googlet "litt". Ikke nok. Uansett, jeg leste et sted at slike radarer ikke klarer å oppfatte noe over 4000 mph, noen som kan bekrefte eller avbekrefte det? Og hva vil evt radaren da vise? Ingenting? Eller vil den oppføre seg rart?
Sist endret av Totskalle; 13. oktober 2013 kl. 18:38.
Hva er det som er casen her egentlig? Romferger? Ufoer?