Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 4214
Hei.

Har vert sykemeldt nesten et år nå og fått utskrevet Imovane 7,5mg fra legen min hele sykemeldings-perioden. I begynnelsen har jeg vert svært forsiktig med bruken og en tablett var nok til å slå meg helt ut..

skal legge til at før jeg ble sykemeldt så pleide jeg ikke engang bruke paracet mot hodepine, altså, jeg hadde prinsipper mot piller en gang i tiden..

Bruken har eskalert veldig og nå er det slik at jeg tar flere på en gang, men jeg legger meg ikke, jeg blir sittende og kose meg med rusen, spille playstation eller se film til jeg må ta nye før jeg går til sengs.

Jeg ser hvor det bærer hen og har tenkt å legge ifra meg bruken av dette, saken er bare at jeg er midt oppi en del saker som er midlertidig og som tar nattesøvnen ifra meg. Har prøvd alt annet for å få sove, glem det, det går ikke.

Det har seg slik at idag er det Fredag, jeg er tom for Imovane og legen min er ikke tilbake før på tirsdag. Merker først nå når jeg er tom at dette året har gjort meg iallefall psykisk avhengig. Er det noen som har tips til hvordan man kommer seg igjennom helgen uten, helst med å få sove?

takk for gode tips
Sitat av Dempsey83 Vis innlegg
Hei.

Har vert sykemeldt nesten et år nå og fått utskrevet Imovane 7,5mg fra legen min hele sykemeldings-perioden. I begynnelsen har jeg vert svært forsiktig med bruken og en tablett var nok til å slå meg helt ut..

skal legge til at før jeg ble sykemeldt så pleide jeg ikke engang bruke paracet mot hodepine, altså, jeg hadde prinsipper mot piller en gang i tiden..

Bruken har eskalert veldig og nå er det slik at jeg tar flere på en gang, men jeg legger meg ikke, jeg blir sittende og kose meg med rusen, spille playstation eller se film til jeg må ta nye før jeg går til sengs.

Jeg ser hvor det bærer hen og har tenkt å legge ifra meg bruken av dette, saken er bare at jeg er midt oppi en del saker som er midlertidig og som tar nattesøvnen ifra meg. Har prøvd alt annet for å få sove, glem det, det går ikke.

Det har seg slik at idag er det Fredag, jeg er tom for Imovane og legen min er ikke tilbake før på tirsdag. Merker først nå når jeg er tom at dette året har gjort meg iallefall psykisk avhengig. Er det noen som har tips til hvordan man kommer seg igjennom helgen uten, helst med å få sove?

takk for gode tips
Vis hele sitatet...
Viss du har spist imovane hver dag i ett år så er jeg nesten sikker på at du kommer til og oppleve fysiske abstinenser i løpet av helgen.
Sitat av High-on-life Vis innlegg
Viss du har spist imovane hver dag i ett år så er jeg nesten sikker på at du kommer til og oppleve fysiske abstinenser i løpet av helgen.
Vis hele sitatet...
Det er godt mulig, desverre. Jeg tror dette kommer til å bli en våken helg. Det er godt vi har Canal-digital og Psn...
Immovane skal vel bare brukes i korte perioder for å ikke bli avhengi av de, og fordi du får mindre effekt av de jo lengere perioder du bruker de.
Personlig fikk jeg maks et brett med 10 stykk annenhver uke eller noe, som jeg brukte når døgnrytmen var på det verste.
Personlig føler jeg meg passe ødelagt dagen etter jeg har tatt imovane så selv om det hjelper meg å sovne så prøvde jeg å ikke ta det for ofte.
Jeg anbefaler ikke dette, men alkohol forsterker effekten veldig på de.
Men tror nokk dette ikke er serlig bra for kropp å helse i lengden.

Har selv slitt med søvnproblemer i flere år og har vært til søvnspesialst der jeg fikk noen tips som hjelper litt.
Du kan prøve å gå ut en tur, få litt friskluft og slit ut kroppen litt.
Kutt ut nicotin og koffein noen timer før leggetid.
Legg deg å prøv å sove, om du ikke får sove iløpet av 15min så stå opp igjen, les en bok eller gjøre noe annet en stund før du prøver å sove igjen.
Tv og spilling er ikke anbefalt før du skal prøve å sove fordi det "vekker opp" hjernen igjen. Vet godt hvor kjedelig det er å sitte oppe om natten å ikke kan spille eller se tv for å få tiden til å gå, men om du har lyst å sove så klarer du å pine deg igjennom det.

EDIT: Om du har tatt Imovane regelmessig i nesten et år så kommer du til å ha noen kjipe dager framover ser jeg for meg ja siden de er avhengihetsdannende.
Sist endret av Gaudern; 14. oktober 2011 kl. 16:37.
Sitat av Gaudern Vis innlegg
Immovane skal vel bare brukes i korte perioder for å ikke bli avhengi av de, og fordi du får mindre effekt av de jo lengere perioder du bruker de.
Personlig fikk jeg maks et brett med 10 stykk annenhver uke eller noe, som jeg brukte når døgnrytmen var på det verste.
Personlig føler jeg meg passe ødelagt dagen etter jeg har tatt imovane så selv om det hjelper meg å sovne så prøvde jeg å ikke ta det for ofte.
Jeg anbefaler ikke dette, men alkohol forsterker effekten veldig på de.
Men tror nokk dette ikke er serlig bra for kropp å helse i lengden.

Har selv slitt med søvnproblemer i flere år og har vært til søvnspesialst der jeg fikk noen tips som hjelper litt.
Du kan prøve å gå ut en tur, få litt friskluft og slit ut kroppen litt.
Kutt ut nicotin og koffein noen timer før leggetid.
Legg deg å prøv å sove, om du ikke får sove iløpet av 15min så stå opp igjen, les en bok eller gjøre noe annet en stund før du prøver å sove igjen.
Tv og spilling er ikke anbefalt før du skal prøve å sove fordi det "vekker opp" hjernen igjen. Vet godt hvor kjedelig det er å sitte oppe om natten å ikke kan spille eller se tv for å få tiden til å gå, men om du har lyst å sove så klarer du å pine deg igjennom det.
Vis hele sitatet...
Takker for tipsene, blir nødt å snu på flisen. Jeg er klar over at de ikke skal taes i lengre perioder men har hatt mer alvorlige ting å tenke på enn det. Desverre.
Trening og alt det der er på plass, men å ditche tv`en skal jeg jammen prøve
Kkan du ikke stikke innom legevakta og få noe "søppelmedisin" som feks vallergan- et antihistamin som gjør en trøtt. får litt hangover, men hjelper på søvnen i en overgang- bare si at du har bråslutta og trenger hjelp nå-
Sitat av Dempsey83 Vis innlegg
Hei.

Har vert sykemeldt nesten et år nå og fått utskrevet Imovane 7,5mg fra legen min hele sykemeldings-perioden. I begynnelsen har jeg vert svært forsiktig med bruken og en tablett var nok til å slå meg helt ut..

skal legge til at før jeg ble sykemeldt så pleide jeg ikke engang bruke paracet mot hodepine, altså, jeg hadde prinsipper mot piller en gang i tiden..

Bruken har eskalert veldig og nå er det slik at jeg tar flere på en gang, men jeg legger meg ikke, jeg blir sittende og kose meg med rusen, spille playstation eller se film til jeg må ta nye før jeg går til sengs.

Jeg ser hvor det bærer hen og har tenkt å legge ifra meg bruken av dette, saken er bare at jeg er midt oppi en del saker som er midlertidig og som tar nattesøvnen ifra meg. Har prøvd alt annet for å få sove, glem det, det går ikke.

Det har seg slik at idag er det Fredag, jeg er tom for Imovane og legen min er ikke tilbake før på tirsdag. Merker først nå når jeg er tom at dette året har gjort meg iallefall psykisk avhengig. Er det noen som har tips til hvordan man kommer seg igjennom helgen uten, helst med å få sove?

takk for gode tips
Vis hele sitatet...
blir det for ille så får du ringe legevakta som er døgn åpent og snakke med de om og få skrevet ut så du klarer deg over helga... er vel det eneste rådet jeg kan komme på. jeg gjorde det da jeg gikk tom for tramadol da jeg hadde store smerter i ryggen gikk fint det selvom det ble noe dyre tabletter...
Hvis du kan ta deg fri en uke, så hadde kanskje en brå slutt vært verdt og prøve?

Det kommer til å bli fint lite med søvn denne tiden, og du vil mest sansynligvis føle deg crap som fy, men det tar mye kortere tid og du slipper andre medisiner innblandet.

Verdt og vurdere iallefall.
Sist endret av Bombasa; 15. oktober 2011 kl. 00:24.
går faktisk ann og få kjøpt melatonin også det fungerer faktisk veldig greit bare du finner en grei dose.. jeg brukte 10 mg en stund elns det var veldig bra og du har det ifra før i hjernen bare noen/en del mennesker som mangler melatonin/eller produserer dårligere med melatonin enn andre
Det er ikke en spøk, men jeg lasta ned Kongens nyttårstale. Og når jeg har problemer med å sove, så setter jeg på den. Virker som fy.
Last ned noe som er passe komplex til at du ikke forstår det, men samtidig interessant nok til at du har lyst til å fortsette å høre. F.eks. Universet i et nøtteskall av Stephen Hawking. Hvis du holder deg våken så lærer du noe og søvnmangelen er ingen krise, om du sovner så... jah..
Sist endret av nilsern; 15. oktober 2011 kl. 02:15.
Takk for alle gode tipsene her, ler så jeg smågriner her... Fikk tak i noen poker dvd`er som jeg har sett på og som har gjort meg søvnig samt har klemt i meg en 6-pakning med øl så håper på å sovne når jeg går i senga. Funker det ikke så kutter jeg tv`en imorgen og laster ned kongen sin tale samt jeg kutter canal-digital og evnt går på legevakta

thanks
Prøvd Tolvon? Funker bra for meg hvertfall. Ikke er de avhengighetsdannende på samme måte heller.
Jeg missunder deg ikke. Når de fysiske abstinensene begynner vil du bli så dårlig at du ikke trenger Canal-digital lenger.

Ta deg en dusj og dra på legevakta med en gang. Få deg ihvertfall minstepakka imovane for helgen. Fant dette på nettet nå:
sitat:
"Jeg slutter med imovane nå og det er litt av en tåke jeg går i.
Føler at jeg ikke klarer dette..
Jeg er helt gåen. Nettene tar livet av meg. Jeg er totalt paranoid.
Når jeg skal sove er jeg 100 % sikker på at noen er inne i stuen og skal ta meg.
Når jeg ligger i sengen ser jeg også dyr løpe over gulvet (dette i hjørnet av synet)
Jeg er stiv i nakken, det ligger helt ned til magen og brekker meg psykisk. Kvalmen og presset eter meg opp nå.
Jeg skulle aldri begynt med dem!!!!!!!!!!!!!!!
Dere som begynner nå kan jeg bare si fire ord. Stop og ta dem!!!!!!!!!!
Jeg gir opp nå.......
Gråten sitter tett innpå.."

Kom deg pålegevakta!

Sitat av flexx Vis innlegg
Prøvd Tolvon? Funker bra for meg hvertfall. Ikke er de avhengighetsdannende på samme måte heller.
Vis hele sitatet...
Hvor skal han få Tolvon fra så fort?
Sist endret av Balooo; 15. oktober 2011 kl. 06:52. Grunn: skriveleif
jeg kom i psykose av de tablettene, så vær forsiktig!"
Sitat av flexx Vis innlegg
Prøvd Tolvon? Funker bra for meg hvertfall. Ikke er de avhengighetsdannende på samme måte heller.
Vis hele sitatet...
Nei, har aldri hørt om de men skal sjekke opp i det.

Sitat av Balooo Vis innlegg
Jeg missunder deg ikke. Når de fysiske abstinensene begynner vil du bli så dårlig at du ikke trenger Canal-digital lenger.

Ta deg en dusj og dra på legevakta med en gang. Få deg ihvertfall minstepakka imovane for helgen. Fant dette på nettet nå:
sitat:
"Jeg slutter med imovane nå og det er litt av en tåke jeg går i.
Føler at jeg ikke klarer dette..
Jeg er helt gåen. Nettene tar livet av meg. Jeg er totalt paranoid.
Når jeg skal sove er jeg 100 % sikker på at noen er inne i stuen og skal ta meg.
Når jeg ligger i sengen ser jeg også dyr løpe over gulvet (dette i hjørnet av synet)
Jeg er stiv i nakken, det ligger helt ned til magen og brekker meg psykisk. Kvalmen og presset eter meg opp nå.
Jeg skulle aldri begynt med dem!!!!!!!!!!!!!!!
Dere som begynner nå kan jeg bare si fire ord. Stop og ta dem!!!!!!!!!!
Jeg gir opp nå.......
Gråten sitter tett innpå.."

Kom deg pålegevakta!



Hvor skal han få Tolvon fra så fort?
Vis hele sitatet...
Har gått mye bedre enn jeg hadde trodd her, har tillogmed sovet er susen og litt skjelven men ikke verre enn at det går greit. foreløpig..

Sitat av Green_Matter Vis innlegg
jeg kom i psykose av de tablettene, så vær forsiktig!"
Vis hele sitatet...
såpass, huff.. har aldri gjort det men tviler ikke.
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Det er ikke en spøk, men jeg lasta ned Kongens nyttårstale. Og når jeg har problemer med å sove, så setter jeg på den. Virker som fy.
Vis hele sitatet...
Uten at jeg gidder å dra kilder frem, så er det bevist at å kjede seg, telle sauer eller å høre på kjedelige taler vil virke mot sin hensikt når man prøver å sove.

Og til dere som anbefaller melatonin. Tror dere et veldig svakt søvnmiddel som melatonin vil hjelpe mot en som tar 5x normal dose av et sterkere søvnmiddel hver natt allerede?
Sist endret av Bombasa; 15. oktober 2011 kl. 14:49.
Tror ikke det heller det med melatonin. Men det finnes også andere legemiddler på rezept som kan brukes som sovemiddel.
Også kjent som apedop. Jeg har prøvd de før. Helt håpløst medisin for meg ihvertfall. Men det finnes faktisk folk som "tåler" de.
Jeg snakker her om Sarotex, Globoid, Nozinan,Vallergan og Surmontil. Jeg får fryktelig "hang over" dagen etter av de.
Men ingen av de skal være avhengighetsskapene. Det vil si at du ikke har lyst å ta disse medisinene for moro skyld eller at du tar mere en du må.

Men i grunn er de også avhengighetskapene som alt annet medisin, eller generellt alt man kan putte i munn eller bruke på kroppen som feks. paracetamol, kaffe, sjokolade eller til og med leppepomade. Medisinene jeg nevnde over må også trappes sakte ned når en skal slutte på de.
Ellers vil du sitte igjen med forferdelige abstinenzer slik som med opiater eller benzos.

Selvfølgelig er det forskjell om en er avhengig av medisiner eller leppepomade det er jeg klar over og skal ikke virke noe provoserene.

Håper det kommer til å gå bra med deg Dempsey83! Jeg vil ikke gjøre deg redd men som regel kommer de værste abstinenzene først etter 2 dager.Tror jeg hadde gått til legevakta hvis jeg hadde vært deg. Tror ikke du klarer å sitte så lenge å vente på din tur når du først er superdårlig. Det er heller ikke bra for kroppen å bråstoppe med slike medisiner. Som nevnt over kan du ende i psykoser eller få kramperanfall.
Sitat av High-on-life Vis innlegg
Viss du har spist imovane hver dag i ett år så er jeg nesten sikker på at du kommer til og oppleve fysiske abstinenser i løpet av helgen.
Vis hele sitatet...
enig,du kan få seriøse fysiske absti av dette..går på gaba greiene dette også akkuratt som øvrige benzoz

de psykiske er kanskje en innledning til det fysiske skal du se..må passe på med det det

anbefaler tolvon istedet som er et rå bra sovemiddel UTEN dette fysiske faenskapet du kan få
En litt tidligere i tråden som sa at sovemedisiner bare skal brukes i korte perioder?
Jeg har brukt Imovane / Stilnoct i mange år nå... Får 100 stk hver 3 måned av fastlegen. Han prøvde for en tid siden å spørre om jeg burde kutte forbruket, men jeg sa (som sant var) at jeg er avhengig av pilla for å sove, så da var det greit..
Jeg er iallefall psykisk avhengig da det er utrolig behagelig å sovne tvert når jeg selv vil!
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Uten at jeg gidder å dra kilder frem, så er det bevist at å kjede seg, telle sauer eller å høre på kjedelige taler vil virke mot sin hensikt når man prøver å sove.

Og til dere som anbefaller melatonin. Tror dere et veldig svakt søvnmiddel som melatonin vil hjelpe mot en som tar 5x normal dose av et sterkere søvnmiddel hver natt allerede?
Vis hele sitatet...
Ja,jeg trur det.Før jeg begynte og bruke melatonin så brukte jeg store mengder benzo vær dag.Jeg pleide og ta 4-6mg rivotril sammen med 3-4halvitere øl vær natt på slutten av misbruket,kun for og sovne.Selvom jeg har misbrukt sterkere medisiner så fungerer melatonin bra for meg.
Sist endret av JayHova; 16. oktober 2011 kl. 18:39.
takker for tipsene, har prøvd melatonin uten at det gav særlig effekt, vel bemerke før jeg fikk imovane. Har vert en svært våken helg, ingen voldsomme abstinenser bortsett fra søvnmangel og det som følger med. litt skjelven men det går greit
Hei Dempsey83

Blir en stund siden vi har hørt fra deg. Hvordan går det med deg? Har du fått nye sovetabletter eller hodt du ut og er "clean" nå?