Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 2238
Jeg ser at mange designere prøver bevisst å ungå <br> tagger, er det negativt å bruke <br> i design ?

Kan noen dessuten forklare hva css koden (under i quote) gjør ? Har den ikke samme funksjon som en <br> tagg hvis den plasseres mellom to div kontainere ?


.br

clear:both;
height:0;
font-size: 1px;
line-height: 0px;
Vis hele sitatet...

Takker for all svar!
Hilsen
Donquijote
Lite kontroversiell
ticks's Avatar
Det er negativt å bruke <br /> hvis formålet er å lage avsnitt i tekst eller liknende. En "amatør" ville kanskje gjørt følgende:
Heisann, dette er en flott tekst.<br /><br />
Dette er et nytt avsnitt.
Vis hele sitatet...
Ja, det er definitivt stygt. Avsnitt lages med <p></p>. Om formålet derimot er linjeskift, mellom f.eks. bilder eller annet så er det helt OK å bruke <br />, men CSS på img-taggen kan utføre det samme og det blir penere.
Sist endret av ticks; 25. mars 2009 kl. 18:11.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Les om den semantiske weben. Tingen er å skilje design og markup. <p> markerer eit avsnitt, <h1> markerer overskrift nivå 1. Det er strukturinformasjon - ikkje design. Om det er rett struktur å ha eit linjeskift ein plass skal du bruke tag for linjeskift - døme på det er om du skal ha haiku'er på nettsida di.

Om du vil ha linjeskift av designmessige årsaker gjer du det i CSS og ikkje i markupspråket. Det gjelder forsåvidt alle HTML-elementer. Er dei der som strukturmessig grep skal dei i HTML, er det designmessige grep skal det i CSS.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Jeg bruker utelukkende <br> - aldri <p>, og syntes ikke det er negativt.

Jeg føler at jeg har mer "kontroll" med <br>; da vet jeg av erfaring nøyaktig hvor stor mellomrommet blir. Tror imidlertid det er mest "gammel vane er vond å vende" - og sannsynligvis ville jeg ikke gjort det på denne måten, om jeg hadde lært begge løsningene like bra fra starten av.
Jeg bruker <br /> for å lage avsnitt. Aldri <p>, jeg synes jeg har lite kontroll over det slik Stormen også nevner. Men går vel også mye på vaner. Er det noen annen grunn enn "reglene" som gjør at man heller bør bruke <p>?
<br> er hovedsaklig for å bryte tekst. For eksempel for å gjøre linjeskiftene penere. Enkelt og greit. Mange liker å bruke <br> for å bryte opp paragrafer, men dette skaper ekstra arbeid dersom man vil endre rommet mellom paragrafene vha. CSS.
Sist endret av Digital Hybrid; 25. mars 2009 kl. 18:26.
Så lenge du bruker CSS er det jo null niks å holde kontroll på avsnittene. Det er, du styrer jo alt av presentasjon/utseende.
Sitat av Stormen Vis innlegg
Jeg bruker utelukkende <br> - aldri <p>, og syntes ikke det er negativt.

Jeg føler at jeg har mer "kontroll" med <br>; da vet jeg av erfaring nøyaktig hvor stor mellomrommet blir. Tror imidlertid det er mest "gammel vane er vond å vende" - og sannsynligvis ville jeg ikke gjort det på denne måten, om jeg hadde lært begge løsningene like bra fra starten av.
Vis hele sitatet...
Vel, da gjør du "aldri" det på den korrekte måten. Hvordan mener du at en paragraftag gir deg mindre kontroll?

Kode

<p>
  Hei, nerder!
</p>

Kode

p {
  margin:whatever; /* Her kan du kontrollere og styre på alt du orker */
}
<p> skal brukes til paragrafer i følge W3, og dersom en ikke gjør det, gjør en det "feil" og følger ikke dagens standarder.
Klart den blir godkjent; validatoren ser vel ikke forskjell på store tekstbolker i og uten paragraf. Det er ingen regel som sier alle avsnittene må være i flere paragrafer. Er du sikker på at du ikke i det minste fikk notice?

For øvrig håper jeg du snakker om xHTML Strict?
Sist endret av davste; 25. mars 2009 kl. 21:16.
Jeg har heller ikke vært spesielt bevisst på akkurat dette. For det meste har jeg brukt <br> uansett sammenheng.
Sitat av oledid Vis innlegg
Så lenge siden blir godkjent av denne er det nok mest en smakssak. :-)
Vis hele sitatet...
Det blir det samme som å si at dersom Word ikke viser en eneste rød strek, så er norskteksten din feilfri. Med andre ord: den må du lengre ut på landet med
Sitat av loathsome Vis innlegg
Det blir det samme som å si at dersom Word ikke viser en eneste rød strek, så er norskteksten din feilfri. Med andre ord: den må du lengre ut på landet med
Vis hele sitatet...
Det blir vel ikke akkurat det samme. Folkene som står bak www.w3.org, validerer noe som de selv har utviklet, nemlig HTML- og CSS-språket, mens de bak Word ikke har laget noen korrekt valideringstjeneste for det norske språk.

Med andre ord; det er enklere å korrigere noe man selv har utviklet enn å korrigere noe som de selv ikke ha utviklet.

Håper dere forstår hva jeg mener.
Har brukt <br> og </br> i alle år.
Lite kontroversiell
ticks's Avatar
Sitat av Genetic Vis innlegg
Har brukt <br> og </br> i alle år.
Vis hele sitatet...
Hva er </br>? <br> har ingen endetag og skal brukes alene (I XHTML bruker man <br />)
Sist endret av ticks; 26. mars 2009 kl. 14:54.
Her var det mange forskjellige svar. Men jeg tror jeg tar føre-var prinsippet og unngår å bruke <br /> i designmessige sammenhenger. Så, når det kommer til css, hvordan lage en <br /> funksjon, tipper at det ikke går med margin, skal jeg bruke padding, eller hva anbefaler dere å erstatte <br /> med ?

Tusen takk til alle her!
Man benytter seg vel bare av en ny <p> ?
Sitat av obskøn Vis innlegg
Man benytter seg vel bare av en ny <p> ?
Vis hele sitatet...
Men dette er jo i tekstmessige sammenhenger. Hva med designen, hvordan skal jeg lage en bestemt avstand mellom to div'er ?
Sitat av Donquijote Vis innlegg
Hva med designen, hvordan skal jeg lage en bestemt avstand mellom to div'er ?
Vis hele sitatet...
CSS; margin/padding.

Å bruke linebreak (<br />) til å definere avstander mellom elementer er fyfy! Lag heller avstander med CSS.
div#id [eller .class] { margin: topp høyre bunn venstre; }
eks.
div#hoved { margin: 0 0 10px 0; } (10px marg nederst på <div id="hoved">)

Evt. bruk padding hvis margen skal være "inni" div-en i stedet for utenpå.
Ikke bruk linjeskift for å lage mellomrom mellom div-er. Linjeskift lager ny linje, ingenting annet.
Tusen takk skal dere ha!

Kan jeg spørre om en annen ting i samme slengen:

Når man lager en div med ingen angitte bredder (width), så viser det seg at diven faktisk ikke strekker seg 100% i nettleseren. Det er omtrent 10px fra venstre og høyre i en nettleser. Hvordan fjerner man denne avstanden slik at div'en strekker seg i bredden over hele nettleseren ?
Det kommer av at det ligger en liten padding rundt body. Alle nettlesere har sin egen verdi som standard, så det er alltid lurt å nullstille margin og padding på alle elementer du bruker. Om du legger til denne i toppen av CSS-filen forsvinner mellomrommet:

Kode

* {
  margin: 0;
  padding: 0;
}
Denne nullstiller margin og padding på alle elementer, så du er nå nødt til å legge til padding/margin der det trengs. Dette fjerner også en del bugs som kan forekomme i forskjellige nettlesere.
Sitat av ma10as Vis innlegg
Det kommer av at det ligger en liten padding rundt body. Alle nettlesere har sin egen verdi som standard, så det er alltid lurt å nullstille margin og padding på alle elementer du bruker. Om du legger til denne i toppen av CSS-filen forsvinner mellomrommet:

Kode

* {
  margin: 0;
  padding: 0;
}
Denne nullstiller margin og padding på alle elementer, så du er nå nødt til å legge til padding/margin der det trengs. Dette fjerner også en del bugs som kan forekomme i forskjellige nettlesere.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal sette ordene sammen for å takke deg på mest hyggelig måte, mr. ma10as.
Sist endret av Donquijote; 26. mars 2009 kl. 23:33.
Strengt talt er det vel kun nødvendig å nulstille [COLOR="Magenta"]html, body[/COLOR] med mindre man er avhengig av (eller gidder :P) å fikse marginer og luft på hvert eneste element en legger til etter hvert som markupen vokser.
Sist endret av Exmagician; 27. mars 2009 kl. 00:45.
loathsome: er det ikke litt forskjellig på hvordan nettlesere setter opp et "standard" utseende? Dvs. det kan være forskjell på margin/padding dersom du ikke tilbakestiller det.
* {
margin: 0;
padding: 0;
}
Vis hele sitatet...
Jeg jobbet med denne her, og fikk nå et lite problemstilling.
Hva hvis jeg vil bruke dette kun på én div ??

Jeg prøvde å lage en #css rule med margin og padding lik null, men så ikke noe effekt. Det fungerte ikke.
Hvordan legger man dette til å gjelde bare for en div ?

Takk skal dere ha.
Sist endret av Donquijote; 27. mars 2009 kl. 14:21.
Lite kontroversiell
ticks's Avatar
Sitat av Donquijote Vis innlegg
Jeg jobbet med denne her, og fikk nå et lite problemstilling.
Hva hvis jeg vil bruke dette kun på én div ??

Jeg prøvde å lage en #css rule med margin og padding lik null, men så ikke noe effekt. Det fungerte ikke.
Hvordan legger man dette til å gjelde bare for en div ?

Takk skal dere ha.
Vis hele sitatet...

Kode

.spesielldiv {
margin: 0;
padding: 0;
}

<div class="spesielldiv">Denne er enestående!</div>
There you go.
Sitat av davste Vis innlegg
loathsome: er det ikke litt forskjellig på hvordan nettlesere setter opp et "standard" utseende? Dvs. det kan være forskjell på margin/padding dersom du ikke tilbakestiller det.
Vis hele sitatet...
Joda, det er det, men det er ikke i alle tilfeller en trenger å ha kontroll på hvert eneste element. Standardverdiene for h*, p, ul, li osv er som regel grei i alle nettlesere. Poenget mitt er at dersom en nulstiller alt må en manuelt legge til luft og slikt til *alle* elementer også, noe som - i de fleste tilfeller - er unødvendig arbeid og tid. (tid = penger, osv)

Ticks: meningen med klasser er jo at en skal bruke de på flere forskjellige elementer :P Er bedre å bruke en ID i dette tilfellet, dersom elementet bare forekommer en gang, som for eksempel på headere, footere o.l.

Vet jeg legger meg mye opp i standarder og slikt her, men er man først inne på det, så holder jeg ikke kjeft
Sist endret av Exmagician; 27. mars 2009 kl. 21:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.