Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1612
Noen som vet om https://k4g.com/ er seriøse? for finnes useriøse som:

https://site-games.com/shop

Man kan ikke vite sikkert om er svindel man ikke får noe eller får stjålet nøkkel eller om man får spill som er for testing ikke for gaming etc.

Så hva er rådene? Noen mener man kan i verstefall bli utestengt fra steam og orgin eller andre spillselskaper da mister man alle spill man har kjøpt.

Men er også http://www.pressfire.no/artikkel/dig...n-lovlig-i-dag så lønner seg ikke å invistere for mye penger heller siden man har ikke nødvendigvis tilgang livet ut i alle fall.
Aldri hatt noe problem ved og bruke CJSCDKeys eller bare CD Keys
Kjøpte vel en steam bruker med Palworld eller noe sånt no derifra, eneste kontoen jeg noen gang har kjøpt som har fått automatisk ban rett etter kjøp.

Generelt sett er det null stress å kjøpe keys på denne måten, hvertfall ikke i min erfaring.
Har vel kjøpt +- 200 spill på g2a/kinguin o.l

Kan anbefale Allkeysshop
Sist endret av Maiskolben; 2 uker siden kl. 16:49.
Brukt g2a mye iallefall
Trådstarter
Så er bare overdrivet at mye av disse bruker lekket nøkkeler? fra kontoer som er stjålet eller fått tak i på ulovlig vis?
For noen sier vertfall før var nøkler fra ødlagte spill rundt om i verden. men virker ut som er vanskelig å få tak i det nå på nyere spill, for virker litt rart å få epost og brukerkonto fra noen rundt i verden? så tror dere er lovlig, for egentlig er ikke lov å selge steam kontoen, men så sant forrige eier betalte spillet er vel ikke det størst problem. Problemet man kan aldri vite. Og man har ikke mye garantier. Men det har man heller ikke om kjøper på steam da koster jo å ha store spill lagret i 100 år.
Måten de for så villige keys på er ved å gjøre ting som enten er ulovlig eller i en moralsk gråsone. Gjerne er det ikke nettsiden i seg selv som gjør disse tingene sa de er mer en markedsplass, men de som selger på sidene har fått tak i nøkkelene på måter jeg personlig ikke synes er greit. Er nettopp derfor de kan selges så billig å fortsatt tjene penger.

Typisk kan det være ting som:
* kjøpt keys med stjelte kredittkort
* kjøpt keys med giftcards som stammer fra scams
* Lekkede keys
* kjøper store mengder keys på humble bundle som selges når kampanjen er over
* kjøpt keys i land hvor spillet er betydelig billigere og selge til land som er dyrere

Og sikkert mange andre gråsone-måter. Så personlig synes jeg det ikke er greit fordi jeg aldri vet om jeg enten støtter kriminell virksomhet eller om jeg støtter virksomhet som direkte tar fra inntekten til utviklerne av spillet.
Sitat av etse Vis innlegg
* kjøpt keys i land hvor spillet er betydelig billigere og selge til land som er dyrere
Vis hele sitatet...
Du har etiske problemer med det? Støtter du regional pricing?
Sitat av vurezo Vis innlegg
Du har etiske problemer med det? Støtter du regional pricing?
Vis hele sitatet...
Regional prising er et nødvendig onde om du skal selge spillene internasjonalt, fordi 500-600 er for dyrt, og å dumpe prisene i vesten er nok ikke er alternativ, så om man skal selge såill i land med betydelig lavere lønninger så må prisen ned.

Så de som laget spillet sitter igjen med nesten ingenting om man kjøper gjennom en reseller som kjøpte i et lavkostland. Så jeg anser det som cirka like galt som priatkopiering.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Trådstarter
Men hva slags rettigheter har du egentlig? er tilfeller Playstation og steam\Orgin\epic games utestenger brukerne som kanskje tuller i spill. Eller gjør et eller annet galt, de får jo penger men kanskje ikke like mye. Så blir ikke helst sammenlighing med piratkopiering da er ulovlig trafikk, man bruker steam sine servere. ikke noe billig falsk klone.

Egentlig er vel salg av kontoer ikke lov heller ikke deling. men forstår ikke:
Please note that this is AN ACCOUNT, NOT CD KEY. You'll receive an username and password, to get access to the account with the assigned product on it. You MAY subsequently add the game to your main Steam account via Steam Family Sharing. Please be aware that Steam Family Sharing may not be available for all games. Using Family Sharing on games that are not available for Family Sharing may result in the SUSPENSION of your account.
Vis hele sitatet...
Så hvorfor er ting mulig hvis det fører til utestengelse? Syns å miste 1500 spill. Men forstår folk vil ha historikk på sin konto.
Please note that this is AN ACCOUNT, NOT CD KEY. You'll receive an username and password, to get access to the account with the assigned product on it. You MAY subsequently add the game to your main Steam account via Steam Family Sharing. Please be aware that Steam Family Sharing may not be available for all games. Using Family Sharing on games that are not available for Family Sharing may result in the SUSPENSION of your account.
Vis hele sitatet...
Litttt usikker på hva du lurer på, men:
Det er vel mer ment hvis du klarer å omgå blokkering på family share, som er på enkelte spill da de ikke skal kunne deles.
Trådstarter
Ja man trenger ikke å utestenge folk som ungår det, eller bruker vpn eller slikt, netflix og hbo etc er god eksempel her blir fort i tro man deler kontoen men man vil ha bedre sikkerhet. Så er dyrt å tabbe seg ut.


Syns er vanskelig å se hva slags valuta det er men tror er ukrina, siden så i epostkontoen ligner noe derfra.
For før var bare CDkey men nå finnes det kontoer man kan kjøpe på enkele spill men er tungvint å logge på, finnes ikke noe man kan huske pålogging slik man slipper problemet. Det sies at EU rett er man har rett å få hevet kjøpet om man mister tilgang til spillet:
https://www.gamer.no/artikler/eu-bot...elovene/505808

https://www.forbrukereuropa.no/nettk...lytelsesloven/
Men problemet man ikke aner hvem som man skal kontakte i slik tilfeller, selv om er EU regler hjelper lite å klage til steam\orgin eller gog.
Sitat av etse Vis innlegg
Måten de for så villige keys på er ved å gjøre ting som enten er ulovlig eller i en moralsk gråsone. Gjerne er det ikke nettsiden i seg selv som gjør disse tingene sa de er mer en markedsplass, men de som selger på sidene har fått tak i nøkkelene på måter jeg personlig ikke synes er greit. Er nettopp derfor de kan selges så billig å fortsatt tjene penger.

Typisk kan det være ting som:
* kjøpt keys med stjelte kredittkort
* kjøpt keys med giftcards som stammer fra scams
* Lekkede keys
* kjøper store mengder keys på humble bundle som selges når kampanjen er over
* kjøpt keys i land hvor spillet er betydelig billigere og selge til land som er dyrere

Og sikkert mange andre gråsone-måter. Så personlig synes jeg det ikke er greit fordi jeg aldri vet om jeg enten støtter kriminell virksomhet eller om jeg støtter virksomhet som direkte tar fra inntekten til utviklerne av spillet.
Vis hele sitatet...
I alle tilfellene får utviklerne betalt det samme som de ellers ville fått.

Men å kjøpe nøkler med stjelte kort og giftcards som er scammet til seg er jo ulovlig, så da bidrar man til at svindlere tjener på kriminalitet. Da er det de som blir frasvindlet penger som tar det økonomiske tapet på at du får billige spillnøkler.
Det siste innen reselling er at såkalte "curators" på Steam ber om en eller flere keys for å reviewe spillet, og så går de rett til G2A eller tilsvarende nettsteder for å selge de(n). Dette er nøkler som utvikleren(e) ga bort gratis i bytte mot reviews, så de tjener absolutt ingenting på de - tvert i mot. I enkelte tilfeller er det folk som har kjøpt f.eks. Humble Bundle og fått nøkler på den måten, noe som i og for seg er lovlig, men da betyr det at du blir lurt og egentlig kunne fått spillet mye billigere.

Hvis du kjøper en Steam-nøkkel hos en reseller, og nøkkelen blir sperret på et eller annet tidspunkt, så er det reselleren du eventuelt må kontakte. Steam har ingenting med dette kjøpet å gjøre i det hele tatt, og det eneste du kan klandre de for er hvis du har problemer med f.eks. å laste ned spillet du har gyldig lisens for. Resellerene på sin side hevder at de bare er en markedsplass og at det ikke er de som selger, at man ikke har noen garanti for at nøkkelen virker osv. Man kan til og med betale ekstra for å få en slags garanti for at nøkkelen skal virke, som er helt fullstendig fjernt.

Om du likevel vurderer å kjøpe fra resellers, så bør du i stedet vurdere å piratkopiere spillet. Dette mener de fleste utviklere som kjenner til gamet også. Utvikleren får akkurat like mange penger i begge tilfeller, men du slipper å bidra til å holde hjulene i gang på en nettside som i veldig stor grad selger tyvegods og/eller bidrar til å hvitvaske penger fra stjålne kredittkort, gavekort fått via ulike scams (sponset av oldemoren din, som ble oppringt fra "Microsoft Support") eller datakriminalitet.
Sist endret av Dyret; 1 dag siden kl. 02:03.
Sitat av Hans Høyhet Vis innlegg
I alle tilfellene får utviklerne betalt det samme som de ellers ville fått.

Men å kjøpe nøkler med stjelte kort og giftcards som er scammet til seg er jo ulovlig, så da bidrar man til at svindlere tjener på kriminalitet. Da er det de som blir frasvindlet penger som tar det økonomiske tapet på at du får billige spillnøkler.
Vis hele sitatet...
Nei, utviklerne får ikke den samme summen med penger siden keyen er gjerne kjøpt til en veldig redusert pris eller stjelt på en eller annen måte

Som dyret nevner har jeg og hørt flere utviklere si at det er mindre skadelig for dem om du piratkopierer spillet.
Trådstarter
Så er jo risikoen med torrent eller laste ned fra andre en steam, risiko at man får ipadressen utlevert til spillselskapet eller plateselskapet i verstefall, man risker ikke det om er falsk konto, så er tryggere å kjøpe på den måten. I verstefall er pengene tapt.