Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 4130
Kan det sammenlignes med andre mer utbredte stoffer?
Er det noe miljø for det i Norge?
Ellers vil jeg gjerne høre erfaringer/virkninger.

Takk!
PCP er et dissosiativ som før ble brukt som anestesimedisin i statene. Det ble derimot erstattet med ketamin på grunn av den ustabile naturen PCP hadde blant pasienter. Ketamin eller DXM er vel de stoffene som ligner mest.
Det har så vidt jeg vet ikke noen stor fanbase i Norge. Det var en HiST professor kalt Dr. Englestøv som lagde noe for en stund tilbake, men tror det er omtrent det eneste som er nevnt om PCP i Norge.

Jeg har prøvd analoget til PCP, 4-Methoxy-PCP, du kan lese tripprapporten min om du ønsker. Morsom rus, stimulerende og dissosiativ, men det varer lenge, og noen blir aggressiv av det. Det verste med det er hvor JÆVLIG det er å snorte Etter å ha tatt en stor liner måtte jeg holde meg fra å snufse fordi det kjentes ut som å få et varm skrujern kjørt opp i nesa.
En person her i området prøvde PCP engang. Han dro på butikken med kun jakke på seg og gnudde seg opp mot de andre kundene.

PCP er en av de få stoffene jeg aldri kommer til å prøve for å si det sånn. Sjeldent at folk får en fin opplevelse. Dessuten tror jeg at PCP er grunnen til at hallusinogener har et dårlig rykte blandt vanlige folk.
Det høres ut som skrøn, hva som helst kan få en person til å snappe. Har en del historier fra meg selv og bekjente som involverer diverse stadier av delerium. Har selv opplevd at pcen min var koblet opp til hjernen min på ketamin, og ga meg ordrer osv.

PCP er nok et rimelig stigmatisert dop, men utbredt blandt fattige i USA, der vold og rusproblem er en dårlig nok kombo fra før. Så er det en eller annen som drar en PCP-binge alt for langt, media sensjonaliserer det og skriver: UNGDOMMENS MENTALE HELSE UTSETTES FOR NY TRUSSEL!, ENGLESTØVET DREPER, IGJEN!

Folk blir psykotisk og toskete på alt mulig rart, PCP har vel litt mer maniske tendenser og en lang halveringstid enn mye annet, men metamfetamin, alkohol, benzoer og mange andre stoff i høye doser er mer enn nok til få folk til å oppføre seg som idioter.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
badjaja: Jeg vet ikke hvor mye du har lest om PCP men det er det ene stoffet som har en gyldig grunn til sin stigmatiserte status i rusverdenen.

Som med ketamin, er det en dels D2 reseptor agonist, denne funksjonen er det forskere mener er et av årsakene til en PCP psykose, påstanden er forsterket ved at D2 reseptor antagonister (som haliperidol) kan kurere slike psykoser.
Det farlige med PCP er den kombinerte effekten av den psykotiske tilstanden og smerte immunitet som følge av interaksjoner med endomorfin og enkefalin systemene.

Ja, mange psykoaktive stoffer har fått dårlige rykter på seg, men ingen av de har effekter som er beskrevet slik (fra seriøse kilder):
"I porteføljen av oppførsels forstyrrelser forårsaket av PCP er selvskading inkludert selvmord, angrep på andre og ødeleggelse av eiendom. De smertestillende effektene av PCP får brukere til å fortsette med de aggressive utageringene til tross for skaden de selv påfører seg. Rekreasjonelle doser kan indusere psykotiske tilstander som minner om schizofrene episoder som kan vare i månedsvis."

LSD, psilocin/psilocybin og meskalin har flere ganger fått effekten sin sammenlignet med schizofrene tilstander, men de resulterer ikke i (bare i noen få ytterst sjeldne tilfeller) selvmord, selvskading samt ødeleggelse av eiendom, ettersom disse ikke har de dissosiative egenskapene som gjør at brukeren tror han er uovervinnelig. Tvert om vil man føle en forsterkning av følelser, smerte vil være mye mer intenst.

Jeg er helt enig med det siste du sier, at det meste i store nok doser kan forårsake psykotiske tilstander eller "få folk til å oppføre seg som idioter", men PCP er et helt annet univers.
Har lest en del om PCP, har alltid hatt lyst til å prøve det. At så mange klikker på det har kanskje med at det stort sett selges av folk som selger crack, blir produsert av gjenger, og at de som er ustabile i utgangspunktet ikke blir bedre av king kong følelsen det gir dem. At PCP er en rimelig farlig stoff er det ikke tvil om, men ikke alle blir voldelige seriemordere av det. Alkohol gir nok samme effekten for de som er i faresonen.
Sist endret av badjaja; 11. september 2011 kl. 22:49.
Sure, her til lands kommer pcp som lapper, kalles Hcp. De har som regel sorte stjerner som symbol.

Trippa vilt på to svarte stjerner engang gikk på Statoil for å kjøpe digg og holdt på å le meg ijhjel fant jo ikke ut hva det var fornoe før senere da PCP var det vist. Et av de råeste latterkickene jeg har fått iallefall. Syre og flein er mye mer heavy enn PCP er min mening.
Sist endret av EkNad; 11. september 2011 kl. 22:50.
Hvordan vet du at det var PCP? Er nok av "syntetisk meskalin", "heroinpensla flis", "syntetisk kokain" osv. røverhistorier som går på rundgang.

jeg fant en "triprapport" fra et annet norsk forum som trolig er sann.

"Kremt,
back in the day, i Trondheim (Dr Engelstøv), så dukka det opp noe som hadde vært nedgravd siden syttitallet. Dette var vel i 94 eller 95 eller no.
I god tro sendte jeg ett par hundre spenn med en kompis som skulle handle noe brunt og fikk da noe han kalte PCP, siden det ikke var overdrevent mye internett på den tida, så sjekka vi det ikke ut som nå, men vi røyka driten.
Ganske heftig og svett rus, noen fikk kraftfulle halliser, andre ble lettere apatisk, men med ett salig smil om munnen.

Så fant vi ut at det var englestøv...
Så gikk det enda litt til, så ble dr englestøv som var professor arrestert."

http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/02/18/391256.html