Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 5325
Jeg har en jordfeil i huset. Når jeg slår av sikringen for badet, forsvinner den. Den feilen trekker også 200W! Alt annet er av, varmekablene er avslått , og alt lys. LIkevel trekker det 200W når sikringen er inne. Den går til bad, toalett og soverom 3. Ingenting står på i de 3 rommene. Jeg koblet også fra varmekablene inni bryteren, og feilen var der fortsatt! Hva i all verden kan det være? Det er 230 V mellom jord og 1 fase, 0 volt mellom jord og den andre fasen.

Kan det likevel være i et annet hus feilen ligger? Eller hos E-verket?

liten tilleggsopplysning: Den begynner å trekke strøm også når bare en av de to sikringene for kursen er inne. Altså nok at jeg bare skrur inn den ene ,så begynner måleren å gå rundt.
Sist endret av jensemann23; 11. desember 2008 kl. 15:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
siker på det ikker er noe utelys eller noe på den samme kursen ? eller trafo til ringe klokka?
har du jord feil så kan strøm gå mellom jord ja. jeg vile ringt til en elektriker og fått han sett på det.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
230V Fase-jord er normalt i et TN-nett, så det hørest strengt tatt ut som du har et TN-nett. Korleis veit du at det går en straum på 0.8A? Det er så mykje at jordfeilbryteren skulle slått ut momentant, og i TN-nett er vel jordfeilbryter påbydd?
har ikke Tn nett. Jeg ringte e-verket og de sa jeg skulle ha mellom 115 og 130 Volt mellom jord og fase

og jeg har talt runder på måleren, den bruker 30 sekunder på en runde med kun den sikringen inne, og det skulle bli 200 Watt ca. (600 r/ KWh. Har ikke jordfeilbryter, kun på det nye anlegget i kjelleren.
Sist endret av jensemann23; 11. desember 2008 kl. 15:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvis det lekker strøm med alt utstyr frakoblet, er det jo ikke særlig annet en skade på kabel/koblingsboks som gjenstår.

Koble fra tilførselen i første koblingsboks på kursen og mål hvilken "vei" det er kontakt mellom jord og fasene. Sikringen av og mål motstand. Alt utstyr frakoblet/avslått. Får du kontakt på kabelen til tavla er jo saken grei, men måler du kontakt på kabelen til rommene så kobler du de fra hverandre og finner ut hvilket. Osv.

Du skulle hatt en Isolasjonstester (megger) her, da det er mulig et vanlig ohmmeter har for lav målespenning til å trenge igjennom til jord. Men det går an å prøve.

Men egentlig burde du ringe elektrikker, hvis ikke du har god greie på hva du driver med.

Husk at det ikke bare er å skru av lysbryteren når du skal måle. Er det 1-polt brudd så er du nøtt til å koble fra armaturen fysisk.

Ellers høres 230v til jord på ene fasen og 0v på andre pluss bare 0.8a feilstrøm ut som litt dårlig jording, selv på IT system.
Sist endret av DeMenT; 11. desember 2008 kl. 16:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
oki. skal prøve det, ,men det er vanskelig da det er skjult anlegg i hele huset
Da er det bare å få med en kompis, koble fra alle boksene og måle en og en leder mot jord. Bare å nappe litt så ser kompisen hvor det rører på seg. Men med mindre noen har skrudd en skrue inn i et rør ellernoe er det lite sansynlig at det plutselig har skjedd noe med ledningene helt av seg selv. Tipper du finner noe muffens når du åpner alle boksene..
Hva lønner seg mest av å be e-verket om å komme og feilsøke , eller ringe en entreprenør?

fikk forresten et tips om at det like gjerne kunne være hos naboen det var jordfeil. men det at sikringen til badet bruker 200 W tyder vel på at det er hos meg? eller? nærmeste hus er 2-300 meter unnA.

jeg finner ikke en eneste ledning jeg. hvor er det de gjør av skjulte ledninger? løftet på isolasjonen på kaldloftet, var ikkeno der. Og sikringsskapet er bygd inn i veggen
Sist endret av jensemann23; 11. desember 2008 kl. 19:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ring en elektriker...

skjulte ledninger går i rør i vegger tak og gulv, så det hjelper ikke å bare lete på mørkeloftet...

hvis du drar i en ledning til kursen til badet burde kompisen din se hvor det rører seg hvis alle boksene er åpne på badet...
Sist endret av haavardgj; 12. desember 2008 kl. 14:58.
hvis det er et gammel it nett kan jordfeilen ligge hos en nabo før eller etter deg på linjen. er hovedsaklig det som er problemet med et it-nett.
ellers så ligger nok rørene i vegger og tak rundtom i huset ditt, gammelt eller nytt hus? ca.årstall?

Slashdot: i et TN-nett så er det ikke krav til et forankoblet jordfeil vern foran installasjonen, men på utsatte kurser som det heter. Dvs. varmekabler, utelys, utestikk osv. Mens på IT/TT-nett så er kravet forankoblet vern på 30mA.

Det du kan gjøre enkelt da dette gjelder bad, er å måle mellom en fase i en koblingsboks og mellom dusjarmatur eller vanlig servant batteri. kan være jordfeilen ligger her. har vært med på det mange ganger hvertfall.
Jeg trakk nå en lang ledning fra hoved jordings skinnen i skapet og sjekket mellom fase og jord i alle kontaktene i huset. Koblet inn kun den kursen i det rommet jeg skulle måle. Det var 230/ 0 V mellom fase og jord på alle kontaktene. Er jord felles for alt, slik at det vil bli slik på alle kursene?

Forresten så er jord i hovedinntaket kuttet og isolert, mens huset har egen jord som er tilknyttet en plate gracd ned i jorda. Så da er det vel utelukket at feilen kommer utenfra?

Og nå kommer det som er enda rarere:

Når jeg koblet inn f.eks stua og målte mellom jord og en fase, så hadde jeg 230V / 0volt. Men så skrudde jeg inn sikringen til badet, og da byttet fasene om på hvisken som hadde strøm. Dvs jeg fikk 230 V mellom jord og den andre fasen, den som hadde 0 volt før jeg koblet inn badet. Sinnsykt rart. Hva kan dette bety?
høres ut som du har en såkalt TN-C-S nett, en tidlig utvikling av dagens Tn-S nett som brukes mere og mer.

Mellom fase og jord skal det være 230v i dette tilfellet, og det som gjør at du ikke måler noe mellom den andre fasen og jord er fordi du måler mellom den såkalt N(null) lederen og jord. Og i et gammelt TN-C-S nett så kommer denne null-lederen inn sammen med de tre andre fasene i huset ditt og blir splitten til jord.

Det du sier med at det har byttet, er rett og slett fordelingen i sikringskapet som avgjør saken.

Men prøv det jeg skrev lenger oppe her, mål mellom fase og et av batteriene på badet.. får du noe utslag der så har du feilen din
men i hovedinntaket er det kun 3 ledninger pluss jord. Og det er bare 2 av ledningene som går videre fra koblingsboksen og inn i huset. Jord og den tredje lederen går ikke lenger enn koblingsboksen. Er det fortsatt sannsynlig at det er et slikt nett?
IT nett kanskje? Der brukes ikke N leder såvidt jeg vet.
Sitat av jensemann23 Vis innlegg
men i hovedinntaket er det kun 3 ledninger pluss jord. Og det er bare 2 av ledningene som går videre fra koblingsboksen og inn i huset. Jord og den tredje lederen går ikke lenger enn koblingsboksen. Er det fortsatt sannsynlig at det er et slikt nett?
Vis hele sitatet...
er nok et IT/TT-nett da ja, men hør med en elektriker der du bor.. rimelig vanskelig og forklare alt hva som skal/må gjøres over et forum.

ikke rør altfor mye før du før deg en trøkk, og ring elektriker. tryggest det
men huset er fra 1981, og det er gamle skruesikringer i skapet. Kun i kjelleren er det nytt anlegg med jordfeilbryter osv. Var sikker på det var en gammelt TN nett jeg...
Sitat av jensemann23 Vis innlegg
men huset er fra 1981, og det er gamle skruesikringer i skapet. Kun i kjelleren er det nytt anlegg med jordfeilbryter osv. Var sikker på det var en gammelt TN nett jeg...
Vis hele sitatet...
kan hende, men svært liten sjanse for at det er det. så fall er den splittingen jeg snakker om gjort i trafo ute på linjen en plass.
Men dette er en tid da IT-nettet ble bygd ut mye i landet her så vil tippe det, uten å være altfor sikker(98%).
men vannrøra er jo jordet. Det går en ledning fra vannrøret som går inn på dassen og til hovedjordings skinnen. Så da blir det vel 230v mellom fase og blandebatteriet da...

Siden vannkrana da også er jord. Da er jeg jo like langt. Det er jo garantert at det er 230V mellom krana og fase.

problem løst!

Det viste seg å være en kabelklamre som var stiftet rett igjennom jord og ene fasen! Dette tror jeg faktisk det er E-verket som har gjort... Skal finne ut hvem som har gjort det, for hvis det er e-verket så er det helt latterlig.
Sist endret av jensemann23; 15. desember 2008 kl. 13:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.