Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 3834
Valgfri brukertittel
Kekurikekaka's Avatar
Jeg er nå 16, blir 17 om noen mnd.

Jeg har alltid vært fascinert av våpen. Men jeg går heller ikke i hagen og skyter med et våpen jeg ikke har lov å ha.

Det jeg lurer på er hva slags våpen jeg kan ha? Noe som er skikkelig kraftig. Har hørt at gasgun (eller hva det het) burde funke fett.

Men jeg vet heller ikke hvor jeg kan få kjøpt dette.


Noen som kan svare meg på dette?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det er få våpen med 16 års aldersgrense på. Luft/gassvåpen er 18 år for kjøp, kan brukast av 16-åringer under oppsyn.

Samme gjeld rifle og hagle, men ikkje håndvåpen.
Du kan få hva du vil av lovlige jaktvåpen om du har jegerprøven. If so må du sende søknad til purken. Dette koster ca. 800kr og du kan da kjøpe våpen. Alt fra .22 og oppover.
Ellers tror jeg ikke du kan ha noen form for våpen, da nærmest alt er 18års-grense på. En såkalt "gasgun" er vel en gassdrevet softgun, som også er 18års-grense på.

Flott userbar du har! Hrmpf..
Som sagt, luft og gass våpen. Men er det ikke litt rart at det er 18 års grense på softgun når gass og luftvåpen er sterkere og farligere?

Sitat av hedning*
Du kan få hva du vil av lovlige jaktvåpen om du har jegerprøven. If so må du sende søknad til purken. Dette koster ca. 800kr og du kan da kjøpe våpen. Alt fra .22 og oppover.
Ellers tror jeg ikke du kan ha noen form for våpen, da nærmest alt er 18års-grense på. En såkalt "gasgun" er vel en gassdrevet softgun, som også er 18års-grense på.

Flott userbar du har! Hrmpf..
Vis hele sitatet...
Ehm. Mulig jeg misforstår deg, men selvom man har tatt jegerprøven så må man være 18 år for de forskjellige våpnene som det er 18 årsgrense på. Man kan eie våpenet hvis man er yngre enn 18 år, men må registreres på en myndig person som har en grunn for å ha våpen. For eksempel at man er jeger, eller er medlem i en pistolklubb eller noe.
Sitat av max-mekka
Som sagt, luft og gass våpen. Men er det ikke litt rart at det er 18 års grense på softgun når gass og luftvåpen er sterkere og farligere?



Ehm. Mulig jeg misforstår deg, men selvom man har tatt jegerprøven så må man være 18 år for de forskjellige våpnene som det er 18 årsgrense på. Man kan eie våpenet hvis man er yngre enn 18 år, men må registreres på en myndig person som har en grunn for å ha våpen. For eksempel at man er jeger, eller er medlem i en pistolklubb eller noe.
Vis hele sitatet...
Riktig. Jeg skyter selv med rifle i et skytterlag og jeg eier min egen 6,5. Sauer rifle som jeg skyter. Jeg er ikke helt sikker, men jeg tror den står i min fars navn ettersom jeg bare er 15 år. Så den må nok registreres av en myndig person. Men jeg tror du kan bruke de fleste skyttervåpen (hvertfall de som brukes i konkurranseskyting) under oppsyn om du er under 18/16 (ikke helt sikker). Jeg har sett personer i skytterlaget skyte med 22. og de er antakentlig ikke mer enn 8 år gamle. Da er selvfølgelig standplassleder med. Jeg synes at du burde bli medlem av et skytterlag enten pistol eller gevær, kommer ann på hva du vil. Jeg har ikke prøvd pistol, kun gevær og jeg synes det er veldig gøy.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Våpenlova, §7, 4. ledd
Tillatelse kan ikke gis til person under 18 år. Unntak kan i særskilte tilfeller gjøres for person under 18 år men over 16 år, der våpen kan oppbevares av verge eller annen person som fyller de alminnelige krav til tillatelse.

Søknad fra umyndig må være tiltrådt av verje.
Vis hele sitatet...
Dette blir i praksis handsama som at du får våpen til jaktbruk om du er over 16 afaik.
Eh... Sprettert, eller spytterør er vel tingen for deg!
Spørsmålet er vel vhorfor skal du ut i hagen å skyte? Du kan ikke skyte et våpen av i hagen da anbefaler jeg heller at du avfyrer det inne. Det er ulovlig skjønner du
Sitat av max-mekka
Som sagt, luft og gass våpen. Men er det ikke litt rart at det er 18 års grense på softgun når gass og luftvåpen er sterkere og farligere?
Vis hele sitatet...
Er attenårsgrense på gass- og luftvåpen. Softguns går jo under gass- og luftvåpen.

Når man er 16, kan man melde seg inn i en airsoft(softgun)-klubb, og etter 6 måneder kan man søke om dispensasjon hos politiet, hvis klubben går god for deg. Men behandlingstiden er etter det jeg har hørt 3 måneder +, så da er du vel nesten 18.

Uansett er det ulovlig å skyte med noe slags våpen i tettbebygd område.

Sitat av Odne
Eh... Sprettert, eller spytterør er vel tingen for deg!
Vis hele sitatet...
Sprettert er ulovlig i Norge.
Sitat av jo10
Riktig. Jeg skyter selv med rifle i et skytterlag og jeg eier min egen 6,5. Sauer rifle som jeg skyter. Jeg er ikke helt sikker, men jeg tror den står i min fars navn ettersom jeg bare er 15 år. Så den må nok registreres av en myndig person. Men jeg tror du kan bruke de fleste skyttervåpen (hvertfall de som brukes i konkurranseskyting) under oppsyn om du er under 18/16 (ikke helt sikker). Jeg har sett personer i skytterlaget skyte med 22. og de er antakentlig ikke mer enn 8 år gamle. Da er selvfølgelig standplassleder med. Jeg synes at du burde bli medlem av et skytterlag enten pistol eller gevær, kommer ann på hva du vil. Jeg har ikke prøvd pistol, kun gevær og jeg synes det er veldig gøy.
Vis hele sitatet...
Går også på banen med egen hagle, men den er registrert på pappa.
Du kan lage potetkanon vet ikke hvor lovlig dette er, men ingen har arrestert meg enda
Den skyter temmelig langt, og smeller temmelig kraftig.
Sitat av nabb2k
Du kan lage potetkanon vet ikke hvor lovlig dette er, men ingen har arrestert meg enda
Den skyter temmelig langt, og smeller temmelig kraftig.
Vis hele sitatet...
Kan du fortelle/legge inn bilde av denna potetsaken din?

Forklar litt åssen den virker, åssen du bygger den?
compound bue er det vel ikke noen aldersgrense på. må nevne at riktig compound utstyr er mere dødelig enn et rifleskudd.
Sitat av capo_jd
Kan du fortelle/legge inn bilde av denna potetsaken din?

Forklar litt åssen den virker, åssen du bygger den?
Vis hele sitatet...
Søk på potetkanon her på forumet, så dukker det opp mange tråder om emnet
Jeg husker når jeg var "keen" på å ta jegerprøven så tror jeg at når du fylte 16 år og hadde jegerprøven så kunne du gå på jakt på et område du har leid..
Da kan du bruke hagle og rifle men det var ikke lov å skyte større dyr enn kanin og slik, husker ikke men kanskje det var lov å skyte hjort.. vertfall ikke elg og slik.
Med jegerprøven så har du lov til å skyte alle typer villt. Men for å skyte storvilt, så må du ta storvilt prøven.
Sitat av M&G
Med jegerprøven så har du lov til å skyte alle typer villt. Men for å skyte storvilt, så må du ta storvilt prøven.
Vis hele sitatet...
Riktig. Med jegerprøven så kan du skyte alt fra fugl og opp til rådyr-størrelse. Men skal du ta storvilt, som elg, så må du klare elg/storviltprøven.
du må ikkje registrere hagler på myndige personer dersom du har jegerprøven. du må heller ikkje vere myndig for å kjøpe hagl. dersom du er over 16 og medlem av ein jaktklubb eller noe lignende (norges jeger og fiskeforbund) så kan du søke til lensmannen om å få kjøpe hagle. sikkert det samme med rifler og andre jaktvåpen, men det har ikkje eg vert borti
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av capo_jd
Kan du fortelle/legge inn bilde av denna potetsaken din?
Forklar litt åssen den virker, åssen du bygger den?
Vis hele sitatet...
Her er oppskrift på potetkanon, den samme som jeg brukte:
http://www.mshamash.com/spud/spudgun1.html

Her er bilder av min kanon (beklager kvaliteten, tatt med mobil):
Kammer og mekanisme:
http://i69.photobucket.com/albums/i5...k/DSC00017.jpg
Mekanisme:
http://i69.photobucket.com/albums/i5...k/DSC00018.jpg
Inni kammeret:
http://i69.photobucket.com/albums/i5...k/DSC00021.jpg
(hvordan mekanismen ser ut varierer fra kanon til kanon, fordi det finnes mange ulike tennere på markedet.)

Til tenner brukte jeg en gassgrilltenner, som fåes på Jernia. Den er bare skrudd inn i kammeret. Rørene fåes på rørleggerforretning, om det er noe som heter det (pappa skaffet rørene).
Rørene skrues sammen, og nederst i løpet har jeg to skruer som hindrer poteten i å dette inn i kammeret når jeg stapper den ned.

Når jeg skal fyre av stapper jeg først poteten nedi, har filt løpet skarpt på enden, så poteten moses ned. Så stapper jeg den ned til skruene med en kost eller whatever, og sprayer startgass inn i kammeret. Jeg har montert på en sykkelventil som jeg putter slangen inn i. Jeg må skru opp lokket hver gang fordi, for den trenger oksygen til å fyre av, men ganske greit uansett.

Du kan bruke hva som helst av gasser som tenner, og før brukte jeg hårspray, men så oppdaget jeg at kanonen trenger veldig lite startgass for å fyre. Startgass er mye mer eksplosivt en f. eks hårspray og deodorant. Den er så eksplosiv at du ikke trenger å tette igjen løpet for at den skal fyre.

Det er viktig at prosjektilet du fyrer av tetter løpet.
Det er ikke godt å komme borti metallet på tennmekanismen. Da får man støt.
Om kanonen ikke fyrer, sjekk om det kommer gnist, og hvis det gjør det, må du bare regulere mengde gass.


Om du lurer på mer, er det bare å spørre.

EDIT: Når jeg tenker meg om, leste jeg mye om potetkanoner på forumet her før jeg bygde min, så du kan også søke her om du lurer på noe.
Sist endret av hopalong; 2. januar 2007 kl. 21:57.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Litt offtopic, men vet noen om noen ting som er fete å skyte med potetkanon, som går lenger enn potet? feks golfballer, batterier osv, men som ikke er så dyrt?
Noe med mindre luftmotstand men tilsvarende vekt, minker vekten vil "tingen" lettere bli slått ut av banen
Sitat av jørgs
Litt offtopic, men vet noen om noen ting som er fete å skyte med potetkanon, som går lenger enn potet? feks golfballer, batterier osv, men som ikke er så dyrt?
Vis hele sitatet...
Rullesteiner fra fjæra rullet inn i dasspapir funker fett for meg!

http://www.rogaland-f.kommune.no/~oksnevad/images/makro_1/thumbnails/Rullestein.jpg
Sitat av Sceptic
Jeg er nå 16, blir 17 om noen mnd.

Jeg har alltid vært fascinert av våpen. Men jeg går heller ikke i hagen og skyter med et våpen jeg ikke har lov å ha.

Det jeg lurer på er hva slags våpen jeg kan ha? Noe som er skikkelig kraftig. Har hørt at gasgun (eller hva det het) burde funke fett.

Men jeg vet heller ikke hvor jeg kan få kjøpt dette.


Noen som kan svare meg på dette?
Vis hele sitatet...
I din alder passer det bra med en morsom ertesprettert. Krafig nok, lovlig og ingen blir skadet.

Oppskrift:
Du trenger:
1 tom stor ballong
1 tom dorullkjerne
Tape
Tørkede erter

Tre ballongen på den tomme dorullkjernen, slik at ballongen går blir gangske stram i ene enden av dorullkjernen. Bruk kraftig tape til feste å ballongen i riktig posisjon på dorullkjernen.

Du har nå en morsom ertesprerttert! Ta inn en ert i den åpne enden. Hell på spretterten slik at erten går ned til den enden der ballongen er. Grip tak i erten fra den siden ballongen er festet, slik at ballongen ligger mellom erten og din tommel og pekefinger. Dra ballongen med erten ca 4-5 cm bakover og slipp brått.

Kjempegøy! Etterhvert som du trener blir du mer treffsikker.
Sist endret av Kaunda; 26. oktober 2007 kl. 15:16.
Sitat av Kaunda
I din alder passer det bra med en morsom ertesprettert. Krafig nok, lovlig og ingen blir skadet.

Oppskrift:
Du trenger:
1 tom stor ballong
1 tom dorullkjerne
Tape
Tørkede erter

Tre ballongen på den tomme dorullkjernen, slik at ballongen går blir gangske stram i ene enden av dorullkjernen. Bruk kraftig tape til feste å ballongen i riktig posisjon på dorullkjernen.

Du har nå en morsom ertesprerttert! Ta inn en ert i den åpne enden. Hell på spretterten slik at erten går ned til den enden der ballongen er. Grip tak i erten fra den siden ballongen er festet, slik at ballongen ligger mellom erten og din tommel og pekefinger. Dra ballongen med erten ca 4-5 cm bakover og slipp brått.

Kjempegøy! Etterhvert som du trener blir du mer treffsikker.
Vis hele sitatet...
Også kalt dasshagle
Sitat av Kaunda
I din alder passer det bra med en morsom ertesprettert. Krafig nok, lovlig og ingen blir skadet.

Oppskrift:
Du trenger:
1 tom stor ballong
1 tom dorullkjerne
Tape
Tørkede erter

Tre ballongen på den tomme dorullkjernen, slik at ballongen går blir gangske stram i ene enden av dorullkjernen. Bruk kraftig tape til feste å ballongen i riktig posisjon på dorullkjernen.

Du har nå en morsom ertesprerttert! Ta inn en ert i den åpne enden. Hell på spretterten slik at erten går ned til den enden der ballongen er. Grip tak i erten fra den siden ballongen er festet, slik at ballongen ligger mellom erten og din tommel og pekefinger. Dra ballongen med erten ca 4-5 cm bakover og slipp brått.

Kjempegøy! Etterhvert som du trener blir du mer treffsikker.
Vis hele sitatet...
Og ingen blir skadet ? jo visst kan folk bli skadet i likhet med skyting av hagle, hvis du sikter å skyter på folk.


Bytt ut ballongen med en kondom, så blir det sikkert mer futt i den.
h e h e
Sitat av spelley
Og ingen blir skadet ? jo visst kan folk bli skadet i likhet med skyting av hagle, hvis du sikter å skyter på folk.


Bytt ut ballongen med en kondom, så blir det sikkert mer futt i den.
h e h e
Vis hele sitatet...

Dere har rett. Du må kun sikte lavt med ertespretterten. Dersom du treffer noen i øynene kan det forårsake alvorlige og uopprettelige skader.