Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1171
Hei,

Som tittelen tilsier: Jeg har tenkt å kjøpe en ekstern harddisk. Siden jeg har null peiling på dette, henveder jeg meg hit.

"Krav":

- 250 GB
- helst ikke mer enn 1500 kr
- firewire er ikke krav, men sier ikke nei takk

Jeg er ute etter erfaringer, ikke henvisninger til disker som passer til det jeg skriver. Har egentlig ikke sett meg ut noen spesielle disker, men kjenner flere som har Western-disker som rapporterer at de fungerer.

Så, noen tips?
Har selv en Maxtor OneTouch på 250GB. Plutselig forsvant alt innhold på den ene partisjonen (200GB) uten forvarsel Mistet da 200gb med musikk.. Den blir også veldig varm. Men utenom det så har ingenting galt å si om den...
Marjo er innom med en kompis sitt piratskip ofte.
En Western Digital-disk, Media Center-utgaven på 300GB tror jeg. Til dine behov er vel denne grei? Litt over budsjettet kanskje, men men. Har bare bra erfaringer med den. Plugge i, skru på, voilá. Rask er den også.
150 kroner over skal nok gå bra Jeg merket meg faktisk den tidligere i dag. Flere som kan si noe?
Jeg har denne, http://prisguide.hardware.no/vis_pro...oduct_id=21393 , og den fungerer helt utmerket. Har aldri hatt problemer med den. Har lest at Maxtor OneTouch I har hatt litt problemer men har aldri erfart det med min Maxtor OneTouch II. Jeg anbefaler den, men så har jeg jo ikke prøvd noen andre da

Litt dyr da.
Jeg har en maxtor onetouch 300GB. Den funker veldig veldig bra. Koster ganske mye penger, men det må du regne med uansett.

ser ut til at l0hre har allerede postet om den
Jeg har og anbefaler Western Digital 250GB, koster 1650 på komplett: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=124260&cks=PRL

Den slår seg av når den idler, er rask og den har aldri gjort filsystemet korrupt. Ser nå at den har fått veldig sterke anbefalinger på komplett også..

Jeg har forresten hatt den tilkoblet 3 forskjellige pc'er som alle har gitt deres eksterne harddisker korrupte filsystem, men med min gikk det heilt greit
Den ene pc'en gidde eierens eksterne disk korrupt filsystem hver gang den ble frakoblet, selv om han gjor det på rikitg måte.. Jeg har dratt ut strømmen på disken, og gidder aldri å bruke "trygg fjerning av maskinvare" (windows) fordi jeg aldri har hatt fått problemer med min disk.
Sitat av larsole
Jeg har og anbefaler Western Digital 250GB, koster 1650 på komplett: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=124260&cks=PRL

Den slår seg av når den idler, er rask og den har aldri gjort filsystemet korrupt. Ser nå at den har fått veldig sterke anbefalinger på komplett også..
Vis hele sitatet...
Har samme disk som du henviser til. Aldri opplevd at jeg ville dra av meg håret pga opplevelser som Cybergasm beskriver. Er forresten tilkoblet linux, og mountingen (uten drivere) funker optimalt.

Syns du skulle gå for denne.

Edit: Kan jo forresten navne at den tidligere roomien min hadde en Maxtor OneTouch 1 (tidligere modell). Han fikk trøbbel under oppstarten (win XP) om USB-kabelen sto i, slik at han måtte slå av maskinen, trekke ut kabelen, starte maskinen på nytt, for så å sette i kabelen når xp var ferdigboota. I tillegg hadde han et kjempekrasj, hvor den flotte beskjeden om at "harddisken er ikke formatert, vil du formatere nå?", kom opp (fikk forøvrig fiksa det med hjelp av linux). I tillegg ble den veldig varmt, og bråket noe voldsomt.
Sist endret av raze; 18. august 2005 kl. 16:39.
icybox til 500 spenn og 250 intern disk til 1000 spenn fra mxp.no
Sitat av snø
icybox til 500 spenn og 250 intern disk til 1000 spenn fra mxp.no
Vis hele sitatet...
Det tenkte jeg faktisk ikke på. Er jo ingen halvgærn ide dette.

Men vet du hvordan det er med overføringshastigheten på de ulike kablene, f.eks SATA?
Hmm. Tror jeg går for den WD-disken, jeg. Takk for all hjelp og erfaringer!
Jeg vil også anbefale WD sin externe HDD

Jeg har WD sin 160 gb verson av denne og har ikke hatt noen problemer...hender ofte jeg sender den med venner som fyller den med stuff for meg og 0 problems
Noen som har en grei stor ekstern disk som ikke krever ekstern strømtilførsel? dvs strømtilførsel via usb/firewire..
Trenger minimum 80 gb.

kom med erfaringer
Vet ikke om du får det erix. Men uansett så vil jeg anbefale Thermaltake silverriver 3,5" kabinett til HD. http://www.psdata.no/ps.asp?it=108500 Har den selv og er meget fornøyd. Viften hører man ikke når man har på pc-en. Plusset er jo at man kan oppgradere.
Sitat av erix
Noen som har en grei stor ekstern disk som ikke krever ekstern strømtilførsel? dvs strømtilførsel via usb/firewire..
Trenger minimum 80 gb.

kom med erfaringer
Vis hele sitatet...
Anbefaler dette kabinettet (for 2,5") som en kompis har: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=117855&cks=PRL 295 kr

Som sagt er det et kabinett så du må kjøpe/eie en valgfri 2,5" disk i tillegg
Jeg bruker Maxtor OneTouch II, men har ikke hatt noen feil hittil, men siden folk her snakker om at den har feiltendenser, så skal jeg nok skaffe meg en ny en snart.

Så harddisk kabinetter funker slik at man setter en ordentlig hardisk til PC inn i kabinettet, kobler til strøm og usb, så virker den på samme måte som andre ferdiglagde eksterne harddisker?

isåfall er det jo ganske enkelt genialt! Men hva koster vanligvis mest og hva er tryggest(i tilfelle man mister data)? Vanlig ferdigkjøpt ekstern eller hjemmelaget?
har selv wd hardisken på 250gb, og har opplevd store problemer med den. strømforsyningen er ekstrem skjør, noe som fører til den restarter i hytt og helvette. vi var en gjeng på over 20 stk som bestilte denne i en større bestilling fra psdata, og over halvparten har opplevd samme problemet. wd har selv innsett problemet, og nemner dette i brukerhandboken som medfølger, og nemner noe om at dette ikke er en ekstern hardisk som bør transporteres mye rundt. hva faen da er poenge med eksetern hd mener da jeg? det var flere på samme bestilling som bestilte maxtor hden, og få eller ingen av disse opplevde noen problemer såvitt jeg er forstått. kjør på med maxtor mener da jeg.
▼ ... over en uke senere ... ▼
jeg har en seagate 250gb intern og et sandberg 3,5" kabinett. Fungerer helt utmerket, ingen problemer med det. Har 2 venner med samme greia, og ingen problemer. OVerføringshastigheten er den samme som om hd'en hadde stått inni pcen. Funker fint å spille fra den og sånt, men brukes mest til lagring...