Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 2185
fikk et brev i dag hvor tele 2 formidler en klage fra motion pictures. de har visst overvåket en Bit Torrent side jeg har besøkt. tele 2 forteller at de også overvåker KaZaa, DC, eDokey og div Torrent sider. det som skjer (i følge klagen) er at Advokatfirmaet Simonsen Føyen sender ut klage brev til nett levrandører. framtidige klager blir sendt til Nyr Kripos.

spørsmålet: hvordan kan jeg unngå å bli overvåket i fremtiden når jeg laster amerikansk dritt?


http://www.aftenposten.no/nyheter/ne...icle953581.ece
Vel.. Det kommer jo disse p2p greiene uten tracker og lignende.. skal ikke kunne spores

Edit: Og om du ser litt her, så står det litt info
Sist endret av Titanium; 5. august 2005 kl. 15:10.
Offtopic: Er det noen muligheter for at du kan si nøyaktig hvilken side det var, og hvor mye du har/pleier å laste derfra, eller om det er noen nylige filmer du har lastet som det kan være de har hatt øynene på? Fikk litt kalde føtter nå. Gjerne PM hvis du vil holde det litt diskré.

Ontopic: Du kan prøve å bruke proxyer til vanlig web-surfing, slik at det er vanskeligere å finne ut at det er du som er på siden, og når du skal laste med torrents kan du alltids prøve nestegenerasjons bittorrent-løsning, som jeg ikke husker helt hvor jeg så mye snakk om, eller så kan du prøve Tor sammen med en bittorrent-client som Azureus, forumtråd om det på et annet forum.

Tor: An anonymous Internet communication system: Tor is a toolset for a wide range of organizations and people that want to improve their safety and security on the Internet. Using Tor can help you anonymize web browsing and publishing, instant messaging, IRC, SSH, and other applications that use the TCP protocol. Tor also provides a platform on which software developers can build new applications with built-in anonymity, safety, and privacy features.
Vis hele sitatet...
Edit: http://www.i2p.net/ <- i2p er også en måte å gjøre det på, tror jeg. Har desverre ingen erfaring med anonymiteter forutenom proxyer, så kan egentlig ikke uttale meg om effekten de har.
Sist endret av ProZhen; 5. august 2005 kl. 15:12.
Gjerne si fra til meg på samme måte som ProZhen. Får dårlig samvittighet av dette.
Har tele2 jeg, har aldri fått noe sånnt.
Tele2 sender da ut slikt i hytt og gevær?
snø's Avatar
Trådstarter
de torrent sidene jeg har vært innom er torrentreactor.com, thepiratebay.org og torrentpunks.net
mest sannsynlig er det torrentreactor som overvåkes. kjipt at politiet og påtalemyndigheten kan se at mamma har lastet ned kopierte filmer.

forresten sa han på tele 2 at hver gang jeg lastet med slikt skulle det automatisk komme en advarsel fra tele 2 om at det kan være fare for ulovligheter, men jeg har alldri fått slike varsler
Sist endret av snø; 5. august 2005 kl. 17:55.
Flaut av Tele2. Legger seg på rygg for underholdningsindustrien og hvis det Tele2 har sagt til deg stemmer så overvåker de også linja di. Makan til møkka ISP.
Bittorrent-søkemotoren Exeem skal visstnok gjøre nedlastingene anonyme, sier dem selv iallefall.

Sitat av Foxer
Gjerne si fra til meg på samme måte som ProZhen. Får dårlig samvittighet av dette.
Vis hele sitatet...
Du får dårlig samvittighet fordi det plutselig er en mulighet for at du kan bli tatt?
Fikk en sånn melding fra telenor engang. Da byttet jeg til NGT :P. Fikk en seinere av MPAA (Motion Picture Association of America) på en FTP server jeg hadde oppe. Jeg tok serveren og fikk meg ny ip, har ikke hørt noe fra noen av sakene siden, selv om begge skrev at de kom til å ta "legal actions".
Det er jævlig frekt spør du meg.. Vi sammen ligner å leie brebånd linjer med å leie et hus:
tenk deg at du leier et hus. eieren av huset har satt opp masse skjulte kamerar over alt og overvåker deg... trenger jeg si mer?
okey, la os si du har med deg ei hore hjem en natt(eller utro mot dama (mer sansynlig)).... dagen etter får du brev fra hus eieren om at han kommer til å anmelde deg/"si det te dama di" og ser strengt på denne hendelsen.... (litt syk sammenlikning men fant ikke på noe bedre.. uansett kom vel poenget mitt frem)
Det var en latterlig sammenligning. Poenget er at nedlasting av materiale du ikke har lov til å besitte f.eks. kan sammenlignes med: du leier en linje av en ISP, rettighetshaveren ser at du ulovlig erverver deg filer som de eier, rettighetshaveren sender brev til deg og ber deg om å stoppe. Hvis ikke kommer politiet på døra. Ganske enkelt og greit.
ingen som har fått brev av upc? er det ulovelig å laste ned i norge? får du først en advarsel og så de ekte greiene eller? vist det no blir ulovelig må jeg også fjerne filene på pc en eller holder det å stoppe?
Saken er den at Tele2 ikke har solgt seg fullstendig, og derfor ikke gir rettighetshaverne navn og adresse ved første forespørsel, men heller sender deg en 'advarsel' på vegne av rettighetshaveren som tyter og bærer seg. Såvidt jeg vet så har heller ikke Tele2 lov til å kaste navn og adresse etter rettighetshavere da det blir betegnet som personopplysninger som skal behandles konfidensielt. Men om rettighetshaver går til rettsligeskritt og politiet får en rettskjennelse så vil Tele2 gi fra seg informasjon om deg til politiet også har vi det gående.

At Tele2 tydeligvis overvåker dine bevegelser på nettet er skremmende og nok til å avslutte alle abonement man har hos Tele2. Føkk Tele2.
den dagen jeg får ei bot for og laste ned noe.. ja da får det bare skje........ dvs, det skjer aldri.. sålenge du ikke deler filer i hytt og gevær så blir du aldri tatt for noen nedlastninger.. dette fordi de aldri bevist en dritt....
Sist endret av ScoopeX; 6. august 2005 kl. 01:11.
Du kan laste ned så mye du vil. Det som ikke er lov i norge, så vidt jeg vet, er å dele ut.
@nuguns: Les loven. Du finner den på http://www.lovdata.no
Sitat av nuguns
Du kan laste ned så mye du vil. Det som ikke er lov i norge, så vidt jeg vet, er å dele ut.
Vis hele sitatet...
Og med torrent så deler du sannsynligvis (hvis du ikke er en leech hore!)
Sitat av ScoopeX
den dagen jeg får ei bot for og laste ned noe.. ja da får det bare skje........ dvs, det skjer aldri.. sålenge du ikke deler filer i hytt og gevær så blir du aldri tatt for noen nedlastninger.. dette fordi de aldri bevist en dritt....
Vis hele sitatet...
Husker for en tid tilbake da vanlige folk i amerika fikk erstatningskrav for alt de hadde "stjelt". Den dagen en rettsavgjørelse bestemmer at dette er stjeling også i norge, og du får en bot/erstatningskrav på alt du har stjelt, den dagen angrer du mye. Tenk deg 150 kroner per album, 200 kroner per film. :-D
Sitat av Bo Vegeir
Husker for en tid tilbake da vanlige folk i amerika fikk erstatningskrav for alt de hadde "stjelt". Den dagen en rettsavgjørelse bestemmer at dette er stjeling også i norge, og du får en bot/erstatningskrav på alt du har stjelt, den dagen angrer du mye. Tenk deg 150 kroner per album, 200 kroner per film. :-D
Vis hele sitatet...
problemet er jo hvordan de får bevist dette.. med dagens lovgivning i norge, så blir dette umuligt... og takk for det..
Det brevet fra din ISP er bare en tom trussel som ikke kommer til og følges opp. Politiet i norge har verken tid, resurser eller orket til og "ta" unge mennesker som ikke gjør stort annet en og laste ned og spre litt. Med mindre du drifter store ulovlige servere med millioner av MP3 og tusentals DivX filmer (noe du sikert ikke gjør). De er ikke ute etter man i gata, men de store store lovbryterne, selv de kan nesten føle seg trygge.

Takk gud for at vi ikke har kommet så langt som USA når det gjelder dette temaet.
snø's Avatar
Trådstarter
jeg tror det er lost det er snakk om. veit ikke hvordan Motion Pictures kommer inn, men lastet ned sesong 1, fra alle kanter. tar det med ro når sesong 2 kommer tenker jeg. uannsett er det kjipt å må begrense seg, laster ikke ned nye amerikanske filmer lengre, men alt annet får gå
[quote]
drevils: Fikk en sånn melding fra telenor engang. Da byttet jeg til NGT :P. Fikk en seinere av MPAA (Motion Picture Association of America) på en FTP server jeg hadde oppe. Jeg tok serveren og fikk meg ny ip, har ikke hørt noe fra noen av sakene siden, selv om begge skrev at de kom til å ta "legal actions".


Hva stod det på brevet fra Telenor, og hvor lenge har du lastet ned da?
Sist endret av Septimus; 14. august 2005 kl. 13:46.
Selv i usa er det nesten bare tomme trusler som MPAA kommer med. Veldig mange PRstunts og veldig lite de egentlig kan gjøre. Bodde i statene et år, og hørte stadig vekk om folk i media som var tatt. Dette skapte mye PR, og mange ble litt redde for å laste ned. Men som sagt veldig mye PR, og lite som egentlig skjer.

Om jeg hadde fått et sånt brev hadde jeg byttet leverandør med en gang.