Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 5043
Jeg lurer på hvordan man blir dette.

utdanner man seg som vanlig ingeniør først eller i militæret ?

Håper dere kan svare på dette og fortelle meg eventuelt annet nyttig informasjon
Om eg ikke tar feil kan du gjøre dette både i militæret og det private.. www.mil.no
først og fremst må du ha generell studiekompetanse. så kan du søke deg inn på FOS (felles opptak og seleksjon, søknadsfrist 15.april)og passerer du derfra så er det teknisk utdanning med spesialisering innen respektivt fag på gang i 3 år. fra det første året du begynner har du lønn som en vanlig menig i førstegangstjeneste. men fra og med andre året vil du få mere penger etter som jeg har forstått det
Skal også nevnes at du har bindingstid etter endt utdanning, siden forsvaret bruker så mye penger på deg, vil de jo såklart få noe tilbake men dette er egentlig ikke noe å bry seg om. Du har jo fast jobb etter utdanning, hvor du bygger opp ansinitet. Etter disse årene kan du jo velge selv om du vil fortsette i forsvaret eller gå sivilt.

er det noe mer, bare spør
Sitat av SpARxXx Vis innlegg

er det noe mer, bare spør
Vis hele sitatet...
Hehe veldig fin instilling

Ja jeg lurte faktisk på om at hva var det som egentlig er best å ta vanlig utdanning eller i forsvaret dersom man ikke liker fag noe sørlig ?
når du studerer iforsvaret går du samtidig på befalskole i begynnelsen. og livet er ganske hektisk, dvs du får mye fysisk aktivitet sammenlignet med random student ellers i landet
Sitat av fr334k Vis innlegg
Hehe veldig fin instilling

Ja jeg lurte faktisk på om at hva var det som egentlig er best å ta vanlig utdanning eller i forsvaret dersom man ikke liker fag noe sørlig ?
Vis hele sitatet...

jeg personlig ville anbefalt forsvaret. vi kan jo ta litt pluss og minus sider med utdanningen generelt i forsvaret:

Pluss:
- gratis utdanning
- lønn under utdanning
- fast jobb etterpå, med god/normal innsats stor mulighet for forlengelse
- du får en leder utdanning i tilleg til bacheloren din, noe som er svært
positivt når du skal videre i arbeidslivet.
- null studielån
- masse nye venner, dere blir sterkt knyttet gjennom tjenesten

Minus:
- lite sosialt med tanke på venner utenfor militæret
- du bør være i normalt fysisk form, helst litt bedre(kan vel egentlig settes
på pluss også, da det ikke er dumt å være i form uansett)
- øvelser med lite mat/søvn
- mye ny disiplin du må lære, og som er litt på trynet av og til..

Og under utdannelsen din i forsvaret så er det utrolig mye praksis, så du får lært deg det du studerer grundig både på papir og utei felten.

Det er de som ikke synes forsvaret er noe særlig heller. hvertfall ikke førstegangstjenesten, taper penger, får ikke vært hjemme med kompiser o.l.

Men jeg synes du bare skal hoppe i det av personlige erfaringer. har tatt BS(befalskole) selv i forsvaret og vært int.ops. og denne tiden har hittil vært noe av det bedre i livet mitt hvertfall.

Men sjekk ut mil.no eller regg deg på milforum.no, les litt bestill noe info brosjyrer fra mil.no eller ta en tur på en utdanningsmesse hvor forsvaret er. Spør og mas så de blir grønn. de har adm.off og p.off godt av
TAkker For Svar
Problem, officer?
thomasf's Avatar
"Øvelser med lite mat/søvn" kan også settes på pluss-listen.

Ta forøvrig en titt på de forskjellige krigsskolene. Noen av de mest solide utdanningene du kan ta i dette landet. Promise!
Sist endret av thomasf; 6. februar 2009 kl. 11:21.
Sitat av fr334k Vis innlegg
TAkker For Svar
Vis hele sitatet...
ikke no problem