Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  49 11693
Cheesetothepenguins!
halliballi's Avatar
Har nå søkt etter hvordan jeg åpner porter på altibox lyse modemet.
Har kommet opp flere sider om at jeg må logge inn på min side og gå innpå altibox, internett, instillinger og så router/brannmur. Men jeg finner ikke instillenge. Er det noen som har peiling hva jeg må gjør?
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Jeg klarer iikke å port forward for søren har prøv det i 3 år !
Ordne statisk-ip adresse fra Altiboxen, så bare åpner du portene du vil på Altibox sine nettsider.
Sitat av kuledaniel Vis innlegg
Jeg klarer iikke å port forward for søren har prøv det i 3 år !
Vis hele sitatet...
Know that feeling bro
Jeg har altibox lyse men vet ikke hvordan man port forward?

Er det noen som er kan hjelpe meg?
Sett sentralen i bridge mode, deretter så åpner du de portene du trenger i routeren.
Krever altså at du har en router
registrer deg på mine sider på www.altibox.no med kundenummer og pin. Om det ikke går har du gjort noe feil.

Sitat av halliballi Vis innlegg
Har nå søkt etter hvordan jeg åpner porter på altibox lyse modemet.
Har kommet opp flere sider om at jeg må logge inn på min side og gå innpå altibox, internett, instillinger og så router/brannmur. Men jeg finner ikke instillenge. Er det noen som har peiling hva jeg må gjør?
Vis hele sitatet...
Om det står "Din hjemmesentral støtter ikke avanserte innstillinger" har du en Telsey CPL3 hjemmesentral som ikke har innebygget ruter. Dvs du har mest sansynlig en egen ruter koblet på, og det er denne du isåfall må åpne portene på.
Sist endret av bamsegutt; 15. oktober 2012 kl. 13:29.
Fikk meg fram siden var sånn med vet ikke hvordan man gjør det. Hva skal jeg fylle inn? IP min er
192.168.10.101 og hva skal port er 25565. Jeg bruker Altibox Lyse.


[COLOR="DarkOrange"]Min hjemesentral

Router/brannmur

Gå til: Router/brannmur | Trådløse innstillinger

Standard Avansert
Avansert

Hva er dette? Intern IP - Her kan du angi hvilken IP-adresse hjemmesentralen skal ha på ditt nettverk (LAN). Denne IP-adressen vil bli Standard Gateway på ditt LAN.
LAN
Intern IP: 192.168..
Intern nettverksmaske: 255.255.255.0
DHCP

Første IP 192.168.10.
Siste IP 192.168.10.
Lease tid
Portviderekobling

NB! Din router støtter desverre ikke port-ranges.
Hva er dette?
Eksterne porter Interne porter
Navn Type Fra Til Til Intern IP

DMZ-host 192.168.10.[/COLOR]
Sitat av kuledaniel Vis innlegg
Fikk meg fram siden var sånn med vet ikke hvordan man gjør det. Hva skal jeg fylle inn? IP min er
192.168.10.101 og hva skal port er 25565. Jeg bruker Altibox Lyse.


etc.....COLOR]
Vis hele sitatet...
Har du aktivert bridge mode? Har du en egen ruter koblet på?
Sitat av kuledaniel Vis innlegg
Fikk meg fram siden var sånn med vet ikke hvordan man gjør det. Hva skal jeg fylle inn? IP min er
192.168.10.101 og hva skal port er 25565. Jeg bruker Altibox Lyse.


[COLOR="DarkOrange"]Min hjemesentral

Router/brannmur

Gå til: Router/brannmur | Trådløse innstillinger

Standard Avansert
Avansert

Hva er dette? Intern IP - Her kan du angi hvilken IP-adresse hjemmesentralen skal ha på ditt nettverk (LAN). Denne IP-adressen vil bli Standard Gateway på ditt LAN.
LAN
Intern IP: 192.168..
Intern nettverksmaske: 255.255.255.0
DHCP

Første IP 192.168.10.
Siste IP 192.168.10.
Lease tid
Portviderekobling

NB! Din router støtter desverre ikke port-ranges.
Hva er dette?
Eksterne porter Interne porter
Navn Type Fra Til Til Intern IP

DMZ-host 192.168.10.[/COLOR]
Vis hele sitatet...

Trykk "Ny rute"

Under "Navn" kan du skrive "minecraft" for eksempel.

Så velger du type UDP

Under "Eksterne porter" skriver du inn "25565" i både "Fra" og "Til", samme gjelder "Interne porter".

På "Intern IP" fyller du bare ut de resterende tallene som referer til din PC, som i dette tilfellet er "101".

Gjør det samme på en ny rute, bare denne gangen velger du "Type" TCP.
Jeg har skrevet alt Kalars. Når lurer jeg på DHCP hva skal jeg fyller der då?

[COLOR="Orange"]Første IP 192.168.10.
Siste IP 192.168.10.
Lease tid [/COLOR]

Jeg lurer på DMZ-HOST hva skal jeg fyller og

[COLOR="DarkOrange"][/COLOR]LAN
Intern IP: 192.168..
Intern nettverksmaske: 255.255.255.0
Sitat av kuledaniel Vis innlegg
Jeg har skrevet alt Kalars. Når lurer jeg på DHCP hva skal jeg fyller der då?

[COLOR="Orange"]Første IP 192.168.10.
Siste IP 192.168.10.
Lease tid [/COLOR]

Jeg lurer på DMZ-HOST hva skal jeg fyller og

[COLOR="DarkOrange"][/COLOR]LAN
Intern IP: 192.168..
Intern nettverksmaske: 255.255.255.0
Vis hele sitatet...
DHCP er er de lokale IP-adressene Altiboxen din deler ut slik jeg har forstått det.


Første IP 192.168.10.100
Siste IP 192.168.10.199
Lease tid 24

DMZ-Host har jeg ikke rørt engang, ikke skriv noe der.
Kom kanskje litt send men du kan bridge altiboxen til din egen ruter, jeg gjorde det
Det er nemlig GRUSOMT og portforwarde lyse, funka med en gang jeg kjøpte ruter og bridget
Sist endret av SanderKulen; 15. oktober 2012 kl. 15:39.
Og LAN intern IP hva skal jeg skriver der?

[COLOR="DarkOrange"]Avansert

Hva er dette?
LAN
Intern IP: 192.168..
Intern nettverksmaske: 255.255.255.0[/COLOR]



Hva skal jeg fylle ut der då? er jeg ferdig nå?
Sitat av kuledaniel Vis innlegg
Og LAN intern IP hva skal jeg skriver der?

[COLOR="DarkOrange"]Avansert

Hva er dette?
LAN
Intern IP: 192.168..
Intern nettverksmaske: 255.255.255.0[/COLOR]



Hva skal jeg fylle ut der då? er jeg ferdig nå?
Vis hele sitatet...
10.1

Ferdig nå Husk restart.
Restarte PC?

Også en ting bridge hva er det?
Restart altiboxen din bare.
Restart altiboxen kossen?!
Sitat av kuledaniel Vis innlegg

Også en ting bridge hva er det?
Vis hele sitatet...
Alt internettet går på routeren din i stedet for altibox sin innebygde "router" så brannmuren etc går på ruteren du har kjøpt
Restarte altibox hvordan gjør jeg det?
Trekk ut strømledningen, da den stå ut et lite minutt, også setter du den inn igjen.
Hvordan kan jeg restarte altiboxen?!

vær så snill vis meg har brukt meg 3 år men har ikksje fått det te det er bare kalars som kan hjelpe meg

hvor mye minutter då? )
Skal ikke være noe lenge, prøv 60 sekunder, så kobler du det til igjen.
Men du hvorfor bytter IP plutselig?

Min IP er nå 192.168.10.102??

Hvor er den det?

Den var jo 192.168.10.101!
Sitat av kuledaniel Vis innlegg
Men du hvorfor bytter IP plutselig?

Min IP er nå 192.168.10.102??

Hvor er den det?

Den var jo 192.168.10.101!
Vis hele sitatet...

Fordi du ikke har suttet opp statisk IP-adresse.

Google it.
Hva da jeg skal gjør då :?
Sitat av kuledaniel Vis innlegg
Hva da jeg skal gjør då :?
Vis hele sitatet...
Her
regner med du har w7
Nahhh for ikke det til.....

Noe bedre eller kanskje?
Sitat av kuledaniel Vis innlegg
Nahhh for ikke det til.....
Vis hele sitatet...
Nettverk og delsingssenter -> finn nettet ditt -> Trykk -> Properties (egenskaper) -> Internet protocol ettellerannet Ipv6 -> Egenskaper -> Gi intern ip etc
Sist endret av SanderKulen; 15. oktober 2012 kl. 16:59.
Det virker som mange her ikke helt vet hva videreføring av porter egentlig er, eller hvorfor man faktisk må gjøre det. Noe som kanskje kan være et greit å vite som et utgangspunkt før man hiver seg ut i det.

Når du åpner nettleseren din og skriver inn vg.no sender du ut en forespørsel til serverne deres. Når forespørselen er sendt til vg.no svarer serveren med å sende all informasjon du har etterspurt sammen med informasjon som knytter de pakkene mot din datamaskin. Ruteren vil med dette vite hvilken datamaskin i nettverket som skal ha pakken, og videresender da pakken til din lokale IP adresse.

Når det kommer til forespørsler fra utsiden må man sette opp regler i brannmuren (NAT) som forklarer hvordan spesifikk trafikk skal behandles.

Du velger derfor en spesifikk port på utsiden som skal svare mot en lokal IP adresse med en spesifikk port på innsiden - det kan være samme port. Dersom denne regelen ikke blir satt opp vil ikke ruteren vite hvor trafikken skal sendes, og du vil derfor ikke motta de forespørslene som blir sendt til deg.

Dersom du registrerer din IP under DMZ vil ikke brannmuren påvirke noe trafikk mellom deg og Internett, men dette kan være en sikkerhetsrisiko dersom du ikke har god kontroll på den lokale brannmuren.

Uansett hvilket program du skal sette opp regel for må du huske følgende.

1. Din lokale IP adresse - dersom du får IP via DHCP kan denne endre seg, sett heller opp en statisk IP på datamaskinen og knytt regelen opp mot denne. Anbefales for alle type servere.

Lesestoff: http://en.wikipedia.org/wiki/Private_network

2. Port(er) - uansett hvilket program det er snakk om må alle porter programmet ønsker å bruke registreres regel på. Det er også viktig at riktig protokoll blir valgt, se punkt 3.

Lesestoff: http://www.rhyshaden.com/nat.htm

3. TCP eller UDP? - det varierer fra program til program, men noen benytter begge. Se her under for en nærmere beskrivelse av protokollene.

3.1 UDP (User Datagram Protocoll) blir brukt mer til store overføringer, men har større risiko for pakketap. Fildeling er et godt eksempel til bruk av UDP.

3.2 TCP (Transmission Control Protocoll) blir brukt mer til sikker overføring, men overføring vil ta lengre tid. Nettleseren er et godt eksempel til bruk av TCP.

Lesestoff: http://www.skullbox.net/tcpudp.php

For å sette opp en regel kan du sjekke ruterens merke og modell for programmet du skal kjøre mot portforward.com - dersom du ikke finner det du ønsker der vil du i de fleste tilfeller kunne finne ut av ved å se på lignende instruksjoner på siden.

Link: http://portforward.com/
Men er det noe problem hvis IP min er 192.168.10.102 ?

Finn nettet ditt??? hæ?
Selvfølgelig er det ikke noe problem, men ruteren din må vite at trafikken skal sendes videre til denne IPen.

Dersom den endrer seg må du, som flere har forklart deg, endre til statisk IP adresse.

Bruk vår kjære venn google og søk på "statisk IP" + ditt operativsystem.

PS! Noter deg hvordan du gjør dette slik at du vet hvordan du fjerner det igjen dersom du tar med datamaskinen til et annet nettverk med en annen IP-range da IPen du setter som fast hjemme kan komme i konflikt på dette nettverket. Husk: Bare om du skal flytte datamaskinen, til eksempel om det er en bærbar du har med deg på skolen.
Mne er det noe problem hvis jeg har den nye IP?
Du burde lese hva som allerede er skrevet, og om det ikke er forklart godt nok vil jeg anbefale deg å formulere deg på en annen måte. De svar vi har gitt deg burde være gode nok for å hjelpe deg med problemstillingen din. Hvis det er vanskelig å forstå vil jeg be deg om å høre med noen som kan forklare deg dette ansikt til ansikt da det kan være enklere å ta til seg.
Så det er ingen problem å ha den nye IP? bare si ja eller nei
Først og fremst stiller du et ufullstendig spørsmål, så det er umulig å gi deg et konkret svar.

For det andre har jeg allerede besvart på et lignende spørsmål relatert til din lokale IP adresse, noe jeg vil be deg om å lese før du spør på nytt.
Ok, jeg har satt op statisk IP og nå har jeg og port forward men virka ikke

Jeg har satt opp alt Kalars har sagt port forward virka ikkke

Når jeg og vennen min spilte samme internettt virka det men når han koble ut og inn en annen internett virka det ikksje var er det som skjer hjelp meg har prøvt dette i 3 år men klarer ikksje det pliss hjelp!

Mvh daniel
Sitat av kuledaniel Vis innlegg
Ok, jeg har satt op statisk IP og nå har jeg og port forward men virka ikke

Jeg har satt opp alt Kalars har sagt port forward virka ikkke

Når jeg og vennen min spilte samme internettt virka det men når han koble ut og inn en annen internett virka det ikksje var er det som skjer hjelp meg har prøvt dette i 3 år men klarer ikksje det pliss hjelp!

Mvh daniel
Vis hele sitatet...
Det er fordi du har åpnet opp feil. Det finnes fantastiske guider på nettet til hvilke porter som må åpnes utifra hva slags tjenester/spill du skal hoste. Du kan begynne med google, og bruke forklaringene her til å komme frem til en løsning. Om du ikke klarer det da kan du sikkert bare gi opp, ettersom det er vanskelig å forklare det bedre enn det allerede er gjort.

Prøv ihvertfall å forstå hva du faktisk skal gjøre, så går det nok lettere skal du se.

Er foresten imot reglene å skrive på dialekt på forumet her Utrolig vanskelig å lese det du skriver.
Ja så? Kan du hjelpe meg då?

Hvordan da? Jeg skal ikke gi opp!
Sitat av kuledaniel Vis innlegg
Ja så? Kan du hjelpe meg då?

Hvordan da? Jeg skal ikke gi opp!
Vis hele sitatet...
Finn portene du er nødt til å åpne, om det er TCP eller UDP, sett opp port range (fra-til) på mine sider og voila, det funker. Vi kan ikke vite hva du har gjort feil.
Hvordan kan jeg laste opp bilden her?

Jeg skal vise de greine jeg har gjort

Her er bilden. Dette har jeg satte opp

Og denne er ipconfigen min (cmd)

Kjekk bildene, hva er problemet?

Hvordan aktiver jeg bridge mode?

Noen som kan hjelpe?

Er det noen som kan svare?
Noen som kan hjelpe?
Sitat av kuledaniel Vis innlegg
Noen som kan hjelpe?
Vis hele sitatet...
på mine sider skal det stå "Bridge mode" også velger du på eller av...
Sist endret av bamsegutt; 18. oktober 2012 kl. 08:57.
Sitat av kuledaniel Vis innlegg
Hvordan kan jeg laste opp bilden her?

Jeg skal vise de greine jeg har gjort

Her er bilden. Dette har jeg satte opp

Og denne er ipconfigen min (cmd)

Kjekk bildene, hva er problemet?

Hvordan aktiver jeg bridge mode?

Noen som kan hjelpe?

Er det noen som kan svare?
Vis hele sitatet...
DMZ = åpne ALLE porter til 1 IP (den sperrer så KUN den ip'en går alle porter til)
Først slå AV DMZ! , eller sett den til 102
Etter du har trykk på save greia(vent så 3-4min) så ta strømen på hjemme sentralen.

sjekk at du har åpnet porten i windows brannmur, start server programet
sjekk porten på http://www.canyouseeme.org/
Sitat av bamsegutt Vis innlegg
på mine sider skal det stå "Bridge mode" også velger du på eller av...
Vis hele sitatet...


Ehm. Unskyld men jeg vet ikke hvor bridge mode står jeg er ikke god på dette
Det står ikke bridgemode da du må ringe altibox for å få det (jeg måtte det ihvertfall)
Men det går så vidt jeg vet ikke å portforwarde en minecraft server med lyse (funket ihvertfall ikke med meg helt til jeg bridget)
Sist endret av SanderKulen; 18. oktober 2012 kl. 15:05.
Her er bilden det står at det virke men vennen klarte ikke å spille på server min
Han kobler til den offentlige ipen på www.whatismyip.org ?
Mam! Jeg har fått det te! Tusen takk til alle som hjalp meg spesiel kalars, bamsegutt og sanderkulen