Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 2489
Hei..

Er bosatt i USA nå,
og har tatt førerkortet her. Skal hjem i slutten av mai (da slutter skolen her),
og jeg lurte på om noen har noen erfaringer med hvordan jeg kan gå frem for å ta førerkortet i Norge når jeg kommer hjem igjen. Jeg er norsk statsborger, dermed kan jeg ikke kjøre umiddelbart når jeg kommer hjem. Stemmer dette?

Takker,
Eirik
Tror du bare trenger en praktisk oppkjøring.
Hadde jeg vært deg så hadde jeg ringt til trafikkskolen og forklart situasjonen til dem. De kan si deg akkurat hva du trenge og ikke trenger.
Du trenger kun oppkjøring !
Førerkort er internasjonale, så lenge du kan dokumentere at du har tatt lappen i USA kan du overføre den til norsk uten noe om og men... Dette gjelder i alle fall for førerkort tatt i europeiske land, så ved mindre her er andre spesialregler for USA er det bare en formalitet å "fornorske" førerkortet ditt...
Sitat av Cikey
Førerkort er internasjonale, så lenge du kan dokumentere at du har tatt lappen i USA kan du overføre den til norsk uten noe om og men... Dette gjelder i alle fall for førerkort tatt i europeiske land, så ved mindre her er andre spesialregler for USA er det bare en formalitet å "fornorske" førerkortet ditt...
Vis hele sitatet...
Det er andre regler. Førerkortet man får i 16årsalderen der borte er en form for "prøveordning" med mange begrensninger. Man må ta ny oppkjøring i norge - dette kan du jo lese i 2 poster før deg..
går faktisk i klasse med ei som just kom hjem fra USA, ho trengte faktisk ikke ny oppkjøring.
Da har det nok å gjøre med at hun har hatt lappen i lang nok tid der borte.

Men tror nok vi skal slutte å synse her, og heller råde gutten å ringe en kjøreskole..
Det later til at Matthiesen (og de andre) har rett, autmomatisk innbytte kan i utgangspunktet bare gjøres når det er snakk om EU/EØS. DU kan lese mer om bestemmelsene her; innbytte av førerkort

Har du sertifikat fra et land utenom EU/EØS må du kjøre opp på ny. Men det står noe om norske statsborgere har tatt det i utlandet. Du kan uansett lese bestemmelsene på overnevnte link...
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Alt dette forutsetter at du faktisk er 18 år. Men det visste du vel tenker jeg? Håper virkelig du ikke er 17 år gammel og tror du kan kjøre bil i Norge
Ring nå (eventuelt en e-post) heller til vegvesenet enn en kjøreskole, det burde kunne løse saken raskt, og definitivt uten at det "kanskje er en fordel med noen kjøretimer først" eller noe sånt.
Sitat av Proxick
Alt dette forutsetter at du faktisk er 18 år. Men det visste du vel tenker jeg? Håper virkelig du ikke er 17 år gammel og tror du kan kjøre bil i Norge
Vis hele sitatet...
Haha.
Jeg er 17 nå, men fyller 18 i mars - altså før hjemreise til Norge.

I følge vegvesenet's sider skal det ikke være noen problemer å bytte førerkortet dersom jeg kan dokumentere at jeg har vært bosatt her i over 6 måneder.

Lover godt. Nå trenger jeg bare å skjekke reglene i delstaten jeg bor i

Edit: Amerikanske statsborgere må kun ta knowledge test og vision test for å kunne ta førerkortet her. Jeg har sendt en mail til South-Carolina Department of Motor Veichles angående min situasjon. Jeg vil holde dere oppdatert her, dersom flere skulle tilfeldigvis reise til USA i mer enn 6 måneder
Sist endret av ochryl; 12. september 2006 kl. 05:27.
Slenger meg på med et spr. her jeg
Om jeg hadde tatt mopped lappen i Spania, må jeg da ta oppkjøring på nytt i Norge da?
Robin: Ikke trolig, da det nevnes i tråden at Eu/EØS-land kan bytte inn sertifikater (i allefall bil) uten om og men. Dette forutsetter selvfølgelig at samme reglene gjelder moped også.
Da jeg var utvekslingsstudent i USA for 2 år siden tok jeg lappen der. Ringte da vegvesenet og det de sa da var at dersom jeg var under 18 når jeg tok det (noe jeg var) måtte jeg ta ny oppkjøring. Men hvis jeg hadde vært 18 kunne jeg bare søkt om innbytte av førerkort. Du slipper forresten også prøvetiden (det gjør iallefall jeg).
Jeg kan jo vente til jeg fyller 18 i mars til å få utstedt førerkortet da?
Regner med det er den "utstedte" dato de ser på alderen din med da?
▼ ... over et år senere ... ▼
Hvis du tar lappen der mens du er under 18 å er fortsatt under 18 når du reiser hjem så må du tilbake til amerika når du har 18 å ta noe greier, men hvis du har fylt 18 føre du forlater landet så trenger du ikke å gjøre en dritt " MEN DA KAN DU BARE KJØRE BIL MED AUTOMAT GIR" Siden det er det som alle bruker i amerika men hvis du vil kunne kjøre MANUEL så må du ta en ny oppkjøring når du kommer hjem til. norge
One of the good guys
2rs1's Avatar
er det noen land hvor grensen for å kjøre bil er eldre enn 18 år?
Du kan ikke få kjøre bil i norge før du er 18. Så i praksis har du et førerkort men du kan ikke benytte det før du er 18. Er mulig de vil at du skal ta en ny oppkjøring da du ikke kan innbytte dette umiddelbart
Sitat av Maddy
er det noen land hvor grensen for å kjøre bil er eldre enn 18 år?
Vis hele sitatet...
Aldri hørt om. Det vanlige er 17-18. I USA er 16 normen, noen steder 15 og 14.
Jeg tok lappen i texas for et par år siden. Jeg måtte dokumentere at jeg hadde vært der sammenhengende i minst 6 måneder, så kunne jeg ta oppkjøring her i norge når jeg var 18. De inndrar forresten det amerikanske sertifikatet, så hvis du vil beholde det bør du gå til din lokale dps i usa og si at du har mistet lappen..
I Kina strekker grensene seg helt opp til 26 på noen ting.
Er det noen som vet hvordan det funker med førekort fra Kina?