Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 2257
Noen ganger klarer jeg å sende og motta MMS, mens andre ganger får jeg melding om at jeg har fått en MMS og må logge meg inn på telenor ("minside") for å se på bildene.

Har lest litt på nettet, og der står det at man må ha på mobildata for at MMS må funke.

Men.... Jeg klarer av og til å motta/sende MMS selv om mobildata er avslått? Om jeg er tilkoblet Wifi teller ikke, ser det ut som.

MMS er aktivert under "Innstillinger" -> "Meldinger".

Any ideas?
Kan det stemme at de du faktisk klarer å motta MMS fra (med mobildata avslått) også har iPhone?
Om så er, så er det nok heller en iMessage du ha fått. Disse kan du få når du er koblet til Wi-fi. MMS krever mobildata.

Er du redd for å bruke mye mpbildata, så kan en jo i iOS 7 selv velge hvilke apper som har lov til å bruke mobildata. Slår du av alle apper som FB, Smapchat og whatnot får du jo fjernet potensiale for at alt av apper spiser opp dataen din.
Sist endret av møkk; 5. februar 2014 kl. 22:41.
Sitat av møkk Vis innlegg
Kan det stemme at de du faktisk klarer å motta MMS fra (med mobildata avslått) også har iPhone?
Om så er, så er det nok heller en iMessage du ha fått. Disse kan du få når du er koblet til Wi-fi. MMS krever mobildata.

Er du redd for å bruke mye mpbildata, så kan en jo i iOS 7 selv velge hvilke apper som har lov til å bruke mobildata. Slår du av alle apper som FB, Smapchat og whatnot får du jo fjernet potensiale for at alt av apper spiser opp dataen din.
Vis hele sitatet...
Ser ut som det kan stemme ja. For jeg testet med en person som hadde Iphone i stad, og da funket det når han aktiverte iMessage.

Synes det egentlig er litt dårlig at iPhone krever internett for å kunne motta MMS, når eldre telefoner klarer dette uten (?).

Får vel bare lade oftere da.
Eller trekker ikke mobildata så mye batteri som mobildata + 3G?

Takk for hjelpen!
Sist endret av Lacertosus; 5. februar 2014 kl. 22:54.
Hvordan tror du MMS dukker opp? Før i tiden var det ikke så aktuelt å tenke på slikt. Jeg vedder 20kr på at om du tar en Android telefon og slår av mobildata vil du få akuratt samme resultat.

De kan ikke materialisere seg helt ut av det blå.
Sitat av møkk Vis innlegg
Hvordan tror du MMS dukker opp? Før i tiden var det ikke så aktuelt å tenke på slikt. Jeg vedder 20kr på at om du tar en Android telefon og slår av mobildata vil du få akuratt samme resultat.

De kan ikke materialisere seg helt ut av det blå.
Vis hele sitatet...
Nå tenker jeg på andre eldre telefoner, ikke smarttelefoner. Var jo ikke noe mobildata på de eldre telefonene jeg hadde (jeg hadde ikke noe abonnement for internett heller på disse)? Trenger MMS alltid internett tilgang, uansett?
Ja. Det gjorde de også før. Det var bare noe en ofte ikke tenkte/visste om. Bildet må lastes ned på ett eller annet vis. At en ikke kunne surfe med de, betyr ikke at de ikke var tilkoblet nett.

MMS krever (og har krevd) mobildata. Være det seg Edge, GPRS, 3G eller 4G, noe må til for å kunne laste bildet ned fra serveren. Om ikke, får du som du nevner en sms som ber deg logge på Min side.
Sitat av Lacertosus Vis innlegg
Synes det egentlig er litt dårlig at iPhone krever internett for å kunne motta MMS, når eldre telefoner klarer dette uten (?).
Vis hele sitatet...
Det stemmer ikke helt. MMS er mobildata (det er faktisk HTTP/webtrafikk), men det er "gratis" mobildata som ikke takseres av leverandøren. Jeg har også sett Android-telefoner fra Samsung som gjør akkurat det samme (måtte hjelpe mamma å debugge samme problem).

Men er helt enig i at det hadde gjort mer mening å gjøre som enkelte telefoner gjorde før, å unnta MMS-trafikk fra mobildata-innstillingen.