Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 431
Jeg skjønner at jeg må rappe/synge over beaten, men det kan ikke være så lett?

Hvordan får jeg det til å høres bra ut i prosjektet før processing.

Skal prøve på noe ala bausa. ( https://open.spotify.com/artist/7kra...TUu8QR8GN5a8wA )

jeg har søkt på youtube "how to rap", men jeg får bare opp tips til å freestyle og å skrive tekst, og jeg vil ikke helt "synge" heller.

Kan noen peke meg i riktig rettning, jeg er egentlig en producer og da er det veldig mange step by steps for å lage beat, mixing, mastering osv.

Hva er det som gjør at jeg får en kul vokal over beaten annet en god mikrofon og bra lydfang osv.?
Ta en ting om gangen du .

Har du mikrofon og et program som kan spille inn lyd? Feks Audacity

Du kan starte der. Musikkproduksjon er et eget fag.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av sjokotroll Vis innlegg
Jeg skjønner at jeg må rappe/synge over beaten, men det kan ikke være så lett?

Hvordan får jeg det til å høres bra ut i prosjektet før processing.
Vis hele sitatet...
Jo det er så simpelt, om du har en grei mikrofon. Jeg har en relativt billig ADK Hamburg edition, stormembran.
Vi sendte beaten på hodetelefoner og så sang de de inn en etter en. Og enda en runde med koring etterpå.

Men det er ikke bare-bare å rappe. De fleste virker til å stresse og ligger litt foran beaten. Det er viktig å ikke presse inn for mange stavelser i hver bar. Klart det er gode rappere som gjør slikt, f.eks Aesop rock, men hører du etter så har han et jevnt antal stavelser og det blir ikke stressende å høre på.
Rap er vanskelig, men simpelt. Som Dodecha skriver er det lett å gå i fella med å bli stressa, prøv å hør på f.eks gammel Dirty Oppland og merk deg forskjellen i hvordan OnklP rapper - kontra de andre gutta som ikke endte opp med å leve av musikk. Helt annen flow og swagger som gjør at han høres milevis bedre ut. Og så kommer selvsagt det lyriske oppå der igjen.