Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  88 19298
Multiere kjønnsorganene til forsvarsløse spedbarn?
Ren idioti spør du meg,
la heller barne vokse opp, så kan de heller velge å skade seg selv så mye de ønsker.
Foreldre som ønsker at barnet sitt skal gjennomføre en omskjæring vil sannsynligvis oppdra barnet sitt på en slik måte at barnet ville finne det helt naturlig å velge en slik omskjæring selv, og hele slekten deres vil forvente at barnet velger å gjennomføre dette så snart man har nådd en viss alder..
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av Fishface Vis innlegg
Foreldre som ønsker at barnet sitt skal gjennomføre en omskjæring vil sannsynligvis oppdra barnet sitt på en slik måte at barnet ville finne det helt naturlig å velge en slik omskjæring selv, og hele slekten deres vil forvente at barnet velger å gjennomføre dette så snart man har nådd en viss alder..
Vis hele sitatet...
Joda, men da er det deres valg, de står fritt til å be familien reise til helvete om de vil det. Forventninger til deg er ikke det samme som å tvinge deg (som det er på spedbarn).
Sitat av Samleieobjekt Vis innlegg
På prinsipielt grunnlag er jeg helt enig med deg, men som jeg tidligere har vært inne på så kan man ikke helt sammenligne mannlig og kvinnelig omskjæring. Jeg skal ikke synse rundt hvorvidt kjønnsdiskriminering i større grad godtas når det går ut over menn, men jeg tør påstå at hovedårsaken til at kvinnelig rituell omskjæring er forbudt mens mannlig ikke er det, er at det rent fysisk er et større overgrep med større og mer alvorlige kroppslige konsekvenser. Psykisk kan det derimot ramme begge kjønn like hardt, og rent prinsipielt er det et like stort overtramp mot barnets råderett over egen kropp, uavhengig av kjønn. Neste skritt mener jeg derfor må være et forbud.
Vis hele sitatet...
Omkjæring for kvnner kan være alt fra fjerning av klitoris til prikking i kjønnsorganet eller fjerning av "forhuden" som ligger over klitoris. Jeg skal medgi at i de fleste tilfeller er det den alvorlige formen for omskjæring som brukes, men hvis man var konsekvent ville man tillatt den relativt harmløse formen for omskjæring av jentebarn, men tilfellet er at all modifikasjon av kjønnsorganet til jentebarn er forbudt.

Man kan jo spørre seg selv om hvorfor det er slik. Er det kulturelle faktorer som er gjeldende i det norske samfunnet i dag som gir jenter og kvinner større beskyttelse mot overgrep?
Sitat av belisarius Vis innlegg
Omkjæring for kvnner kan være alt fra fjerning av klitoris til prikking i kjønnsorganet eller fjerning av "forhuden" som ligger over klitoris. Jeg skal medgi at i de fleste tilfeller er det den alvorlige formen for omskjæring som brukes, men hvis man var konsekvent ville man tillatt den relativt harmløse formen for omskjæring av jentebarn, men tilfellet er at all modifikasjon av kjønnsorganet til jentebarn er forbudt.

Man kan jo spørre seg selv om hvorfor det er slik. Er det kulturelle faktorer som er gjeldende i det norske samfunnet i dag som gir jenter og kvinner større beskyttelse mot overgrep?
Vis hele sitatet...
Jeg tror nok årsaken er ganske sammensatt.
Bl.a. kjenner de fleste til at mannlig omskjæring fullt forsvarlig kan utføres av medisinske årsaker. Det færre vet er at trang forhud også kan ramme kvinner, og at fjerning av eller snitting i klitorisforhuden således kan være like medisinsk forsvarlig (http://www.patient.co.uk/doctor/phim...d-paraphimosis). Kjønnsleppereduksjon (labiaplastikk) blir også stadig vanligere. Allikevel har de fleste en idé om at inngrep på en kvinnes kjønnsorgan uten unntak er kjønnslemlestelse, mens fjerning av penisforhuden ikke nødvendigvis er det.

Angående kulturelle faktorer, så er det nå en gang slik er kvinner er mest utsatt for de fleste typer domestisert og seksualisert vold. Det er mulig det er en medvirkende årsak til det forskjellige synet på kvinnelig og mannlig omskjæring, selv om det ikke burde være det.

Jeg tror uansett den viktigste årsaken er at kvinnelig omskjæring som regel er kulturelt begrunnet, og derfor enklere å ta avstand fra enn omskjæring av guttebarn, som har vært en viktig del av jødedommen i tusenvis av år. Mange frykter nok å bli oppfattet som religionskrenkende, i verste fall antisemittisk. Kvinnelig omskjæring er rett og slett enklere å ta avstand fra uten å tråkke noen på tærne.
Sitat av Samleieobjekt Vis innlegg
Bl.a. kjenner de fleste til at mannlig omskjæring fullt forsvarlig kan utføres av medisinske årsaker. (...) Jeg tror uansett den viktigste årsaken er at kvinnelig omskjæring som regel er kulturelt begrunnet, og derfor enklere å ta avstand fra enn omskjæring av guttebarn, som har vært en viktig del av jødedommen i tusenvis av år.
Vis hele sitatet...
Viktig å skille mellom et medisinsk inngrep og omskjæring som i riter som følge av religion, som jeg tror denne diskusjonen her dreier seg om. At man skal få avlastet plager med kirurgiske inngrep tror jeg ingen her diskuterer imot.

Omskjæring av gutter er for meg like kulturelt betinget som for jenter, religion er en stor del av religiøse menneskers kultur.

Litt sært for meg at når man går inn på den norske wiki-siden om mannlig omskjæring så linkes det ikke til kvinnelig omskjæring i artikkelen, men da blir det kalt kjønnslemlestelse, noe også mannlig omskjæring er skal man holde seg etter hva ordet faktisk betyr, en mutilasjon, fjerning av en del av kroppen. Naturligvis er det den assosiasjonen som vekkes hos folk tydeligvis, men likevel...
Leste du i det hele tatt hele innlegget mitt før du kommenterte? Eller noen andre av innleggene i tråden?
Omskjæring kan føre til gode og dårlige ting. Men hvorfor skal det gjøres mot et barn som er helt frisk? Jeg skjønner bare ikke hvordan folk kan akseptere det! Det er bare forhud og er ikke viktig? Forhuden består av nerveceller, blodårer, hud, slimhinner og osv. Vet du hva? Klitorisen har også noe som ligner som penisens forhud(ah, glemte hva den het...) og den har ganske så like egenskaper som penis forhuden.

OK, hypotetisk sagt; hva om det dukket opp en sånn religion(vi kan kalle den Jøkrilam) med (x) Milliarder av følgere og de praktiserte omskjæring hos jenter i ung alder ville folk være greit om de fortsatte noe sånt i Norge?

Hvorfor omskjærer selv kristne i Amerika? OK ikke le nå, OK?
-Redusere smilting av AIDs. Bull****! Har ikke blitt vitenskapelig bevist!
-Reduksjon av den seksuell lidenskap. Ah, jeg vet ikke om den her, Vil neppe minske sjansen om å gjøre "det", du vet... Men han som har blitt vil føle mindre enn en som ikke har blitt omskjæra.
- Benefits! Bull****, det er mer handy å ha et skjold med sverdet.
- Fordi det ble gjort mot fadarn da han ung/ like etter fødsel.

Jeg ser ikke vitsen, hvorfor må et barn som ikke ikke kan forsørge for seg selv må gå gjennom noe sånt uten hans vilje og mening?

P.S: jeg har ingenting imot frivillig omskjæring! Men det er bare om personen er en voksen eller veldig nærme voksen alder.
Sist endret av Elixz; 18. mai 2014 kl. 16:08.
Da har forslaget vært oppe til høring i Stortinget, og ting kan vel tyde på at en lovendring ikke kommer til å gi de helt store resultatene:
Hverken Det Mosaiske Trossamfunn, Islamsk Råd eller noen andre berørte religiøse minoritetsorganisasjoner tok seg tid til å møte opp. Vanskelig å si om det er forutsetningen om full narkose på barnet, egenandel på mange tusen kroner eller at de rett og slett ikke ser behovet som er årsaken, men jeg kan egentlig ikke si jeg klandrer dem. Tulleforslag.

Høringsprogram
Unisont nei til omskjæring

Bent Høie avfeier for øvrig noen mulighet for legene til å reservere seg mot å utføre inngrepet.
Sitat av Samleieobjekt Vis innlegg
Vanskelig å si om det er forutsetningen om full narkose på barnet [...]
Vis hele sitatet...
Bare et spørsmål om akkurat det der, for den tanken har jeg hørt før - full narkose er da ikke helt risikofritt, spesielt ikke på småbarn? Ikke at det er vanlig, men jeg mener da bestemt å ha hørt at det er noen som ikke våkner opp igjen eller pådrar seg varige mén på grunn av narkose. Har du noen innspill til dette?
Her er det én mere eller mindre morsom mulig bieffekt av bedøvelse/narkose.

http://nl.nrk.no/podkast/aps/20062/n...6346542506.mp3

Det begynner 16 min og 30 sek ut i lydfila.
Sist endret av aluminiumfluorid; 20. mai 2014 kl. 22:34.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Bare et spørsmål om akkurat det der, for den tanken har jeg hørt før - full narkose er da ikke helt risikofritt, spesielt ikke på småbarn? Ikke at det er vanlig, men jeg mener da bestemt å ha hørt at det er noen som ikke våkner opp igjen eller pådrar seg varige mén på grunn av narkose. Har du noen innspill til dette?
Vis hele sitatet...
Enhver narkose innebærer en viss risiko, og den er visst rimelig forhøyet når barnet er under ett år.

Jeg ser dog ikke hvordan inngrepet kan utføres på en forsvarlig måte uten å legge barnet i narkose. Leder av Norsk barnekirurgisk forening, Morten Vigen, oppsummerer det hele rimelig greit:
Jeg kan forstå at man kan holde et barn i armer og ben og bedøve det med krem eller lokalbedøvelse, og få gjennomført omskjæring. Men det ikke er god medisin.
[...]
Jeg mener at et nyfødt barn skal ha samme krav til smertestillende og trygg medisinsk behandling som større barn. Vi utfører så å si ingen operasjoner uten at barnet legges i narkose.
Vis hele sitatet...
Kilde: Frykter at nyfødte må legges i narkose

Om jeg var litt uklar i forrige post, så er altså betingelsen om full narkose en av årsakene til at jeg mener det er et skikkelig dårlig forslag.
Sist endret av Samleieobjekt; 20. mai 2014 kl. 23:09.
Det er ikke noe annet enn misshandling.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Forstår ikke i det hele tatt at dette er lov i Norge, jeg! Det er 2014, vi skulle ha kommet mye lengre enn som så!
Det er jo gøy å "mene" noe, det er nesten som en liten ego-boost, hvorved man finner noe som adskiller en fra massen. "Det mener jeg, og det er min bestemte holdning."

Uheldigvis er disse, som meninger jo er, persuasive og man kan være ganske sikker på at ens meninger og holdninger er noe man har fra noen andre, i motsetning til for eksempel viten og følelser.

Hva skal man si om omskjærelse? Det er sentralt innenfor visse religioner, så det vil jo avhenge litt av ens kulturbakgrunn. Jeg liker fårikål bedre enn snegler, men jeg pleier ikke å blande meg inn i det franske kjøkken.
Sitat av Kalba Vis innlegg
Det er jo gøy å "mene" noe, det er nesten som en liten ego-boost, hvorved man finner noe som adskiller en fra massen. "Det mener jeg, og det er min bestemte holdning."

Uheldigvis er disse, som meninger jo er, persuasive og man kan være ganske sikker på at ens meninger og holdninger er noe man har fra noen andre, i motsetning til for eksempel viten og følelser.
Vis hele sitatet...
Jeg vil tørre påstå at disse meningene oftest bygges direkte av din viten og dine følelser. Vet du ingenting og føler ingenting om et emne så vil du heller ikke ha en mening om det.

Du kan bygge deg en mening om en sak på gode eller dårlige grunner. Leser du at Brat Pit er en drittsekk i se og hør vil jeg si det er en dårlig grunn til å mene dårlig om karen. Er det dokumentert og obsvert gang på gang derimot så har du en god grunn til å mene at han er det.

Om noen har meninger basert på et så tomt grunnlag som å lese det i en upåliterlig kilde eller hørt sladder fra nabotanta så blir også meningene deres helt.. meningsløse.

Sitat av Kalba Vis innlegg
Hva skal man si om omskjærelse? Det er sentralt innenfor visse religioner, så det vil jo avhenge litt av ens kulturbakgrunn. Jeg liker fårikål bedre enn snegler, men jeg pleier ikke å blande meg inn i det franske kjøkken.
Vis hele sitatet...
Jeg håper du skiller på lemlestelse av hjelpesløse spedbarn og hva folk velger å ernære seg på?
Hadde det fraske kjøkken dytta i barna sine giftige snegler derimot som gjorde at de mistet deler av kroppen sin og dette pga. tradisjon, religion eller kultur så er du en ganske kald fisk om du bare velger å overse det.
Vil de gjøre permanente forandringer på kroppen sin så burde det være helt greit men la de bli vokse først så det kan ta valget på egne primisser og grunner.
Sitat av Kalba Vis innlegg
Hva skal man si om omskjærelse? Det er sentralt innenfor visse religioner, så det vil jo avhenge litt av ens kulturbakgrunn. Jeg liker fårikål bedre enn snegler, men jeg pleier ikke å blande meg inn i det franske kjøkken.
Vis hele sitatet...
For noe vås. Dette dreier seg om brudd på grunnleggende rettigheter hos små barn uten samtykkekompetanse, i form av et rituelt, ideologimarkerende, irreversibelt kirurgisk inngrep med risiko for alvorlige komplikasjoner. Å nonchalant avfeie alvorligheten i dette gjennom å likestille det med gastronomiske preferanser er like motbydelig som det er imbesilt.
Selv om dette ikke er begrenset til den såkalte nyateismen alene, har jeg ihvertfall sett blant annet mr. Dawkins harselere over denne "stemplingen" av barn, når man for eksempel kaller et barn kristent. Og selv om han selvfølgelig har rett i at intet menneske fødes som det ene eller andet, så er ånden i dette nærmest sartresk.

Vi er isolerte omvandrende subjekter, vettskremte både overfor livet og døden, og det siste vi følte av tilhørighet som ikke var rene postulater forsvant med de industrielle og borgerlige revolusjoner.

Ja, omskjærelse er et inngrep, såvel psykologisk som fysiologisk, og det er alt vi ser. Det er jo ingen vesenforskjell på lille Olas og lille Alis - eller store Olas og store Alis - verden, begge er personligheter i møte med betong (eller sandstein, samma faen, hardt er det allikevel), kaloriinntak og andre personligheter.

Og derfor reagerer vi. De eksempelvis muslimske patriarkalske familiemønstre er undertrykkelse av kvinnen, og hvis hun etterhvert på grunn av oppdragelse tror noe annet: indoktrinering, hjernevask, på samme måte som omskjærelsen er et smertefullt kirurgisk inngrep. Barnet burde jo selvfølgelig ha et valg, for vi har ikke annet enn valg. Det er ingen roller, ingen struktur, alle står fritt frem til å bli og være hva de vil (selv om dette også for oss selvfølgelig er rene postulater).

Vi har fått fjernet alle tradisjoner og (reelle) kulturelle særpreg, og ettersom vi kaller dette opplysning, blir dette gammeldags ("middelalderlig" er en yndet betegnelse), overståtte stadier, og vi ser ikke at forskjellen egentlig ikke er så stor, vi er ikke friere enn andre kulturer, idag eller i fortiden, vi er bare en del av den blinde, store masse.

Jeg er fullstendig sikker på at du ikke vil forstå et plukk av det jeg snakker om, og de sedvanlige innvendinger om at vi har da en kultur, vi har da frihet (demokrati) osv. vil selvsagt komme, for hvis man ikke har sett et alternativ, eller satt seg såpass inn i andre menneskers tankegang, vil man naturligvis heller ikke kunne se utover ens egen horisont, det ville jo vært absurd å påstå noe annet.
Sitat av Kalba Vis innlegg
Jeg er fullstendig sikker på at du ikke vil forstå et plukk av det jeg snakker om ...
Vis hele sitatet...
Fordi det er ingenting der av substans å forstå. Faktum er og forblir at enkelte mennesker skjærer i små barns peniser og vaginaer på grunn av ville metafysiske gjetninger eller ren tradisjon, og dette er – uavhengig av foreldrenes potensielt gode intensjoner – et overgrep. Og til tider et svært ekstremt et. Du kan pakke det inn i relativistisk tåkeprat og svada til du blir blå om kjeften, men jeg føler meg sikker på at du hadde bråsnudd om jeg fant en skarp sten og tok et fast grep om kjønnsorganet ditt. Og kjønnsorganet ditt, godeste Kalba, er ikke verdt mer enn andres.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av Provo Vis innlegg
Fordi det er ingenting der av substans å forstå. Faktum er og forblir at enkelte mennesker skjærer i små barns peniser og vaginaer på grunn av ville metafysiske gjetninger eller ren tradisjon, og dette er – uavhengig av foreldrenes potensielt gode intensjoner – et overgrep. Og til tider et svært ekstremt et. Du kan pakke det inn i relativistisk tåkeprat og svada til du blir blå om kjeften, men jeg føler meg sikker på at du hadde bråsnudd om jeg fant en skarp sten og tok et fast grep om kjønnsorganet ditt. Og kjønnsorganet ditt, godeste Kalba, er ikke verdt mer enn andres.
Vis hele sitatet...
Dette har vi vært igjennom atskillige ganger Provo, og du ser ikke ut til å ville forstå. Det er greit at du mener at religiøs praksis er bortkastet, men at man heller kunne gjort "andre ting" er vel ikke nødvendigvis bedre, er det? Hvordan i alle dager kan du stå med definisjonsmakten og bestemme at visse kvalitative aspekter ved menneskers væren og tradisjoner er bortkastet uten å se på mangfoldet av uttrykk og innhold, relevante erfaringsmåter og virkelighetsforståelser?


Dessuten, du nevner "metafysiske gjetninger" siterer noe fra en annen tråd ;
Vitenskap som sådan er ikke metafysisk, det dere snakker om er ulike forklaringsmodeller som utelater det overnaturlige. Om samfunnet er bedre med eller uten dem kan selvsagt diskuteres, men man kan ikke banalt sette religion opp mot vitenskap. Hvorvidt tidlig religion er basert på empiri eller ei, kan dere strengt talt ikke uttale dere om.
Vis hele sitatet...
Er ikke argumentasjonen din streng tatt en del av nyateistisk dogmatikk, som du ikke liker å innrømme?
(ps: jeg har ikke direkte forsvart avkutting av forhuder på smågutter, og kommer vel aldri til å forsvare det heller...)
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Dette har vi vært igjennom atskillige ganger Provo, og du ser ikke ut til å ville forstå. Det er greit at du mener at religiøs praksis er bortkastet, men at man heller kunne gjort "andre ting" er vel ikke nødvendigvis bedre, er det? Hvordan i alle dager kan du stå med definisjonsmakten og bestemme at visse kvalitative aspekter ved menneskers væren og tradisjoner er bortkastet uten å se på mangfoldet av uttrykk og innhold, relevante erfaringsmåter og virkelighetsforståelser?
Vis hele sitatet...
Fordi de baserer seg på feilaktige premisser. Eller i aller beste fall premisser det ikke finnes noen gode grunner til å tro at er riktige. Dette dreier seg imidlertid ikke om hvorvidt religiøs praksis er bortkastet, men om direkte brudd på de grunnleggende rettighetene til forsvarsløse mennesker. Det handler ikke om at hver enkelt kaster bort sin tid -- noe som er synd, men kun direkte går utover den enkelte -- men om at det begås uopprettelig kroppslig harme mot uskyldige barn ute av stand til å stille seg til motverge, eller på tross av deres motstand.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Dessuten, du nevner "metafysiske gjetninger" siterer noe fra en annen tråd ;

Er ikke argumentasjonen din streng tatt en del av nyateistisk dogmatikk, som du ikke liker å innrømme?
Vis hele sitatet...
Nei, antidogmatisk fremming av kritisk tenkning er ikke dogmatikk. Kritisk tenkning er for øvrig ikke begrenset til vitenskap.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Dette har vi vært igjennom atskillige ganger Provo, og du ser ikke ut til å ville forstå. Det er greit at du mener at religiøs praksis er bortkastet, men at man heller kunne gjort "andre ting" er vel ikke nødvendigvis bedre, er det? Hvordan i alle dager kan du stå med definisjonsmakten og bestemme at visse kvalitative aspekter ved menneskers væren og tradisjoner er bortkastet uten å se på mangfoldet av uttrykk og innhold, relevante erfaringsmåter og virkelighetsforståelser?
Vis hele sitatet...
Det er ikke uhørt at unger senere konverterer, og da som oftest til å bli ikke-troende. Denne ungen vil alltid gå rundt med ett "merke" gitt av en religiøs tro den ikke lenger hører til. Nå er jeg ikke oppdratt i noe sterkt religiøst hus, men min mor har tro på healing, åndemaning og diverse andre slike ting (sjamanisme, kaller hun det), mens jeg ikke tror på noe spirituelt eller "divine". Om hun når jeg var liten hadde tatovert en runebomme på ræva mi fordi "åndene ville det", ville jeg blitt sur (ville nok ikke hatet henne, men det ville vært stunder hvor jeg lurer på om hun er helt rett mentalt), jeg ville også spurt "var det virkelig nødvendig?", sannsynligvis mer enn en gang.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Bare et spørsmål om akkurat det der, for den tanken har jeg hørt før - full narkose er da ikke helt risikofritt, spesielt ikke på småbarn?
Vis hele sitatet...
Jeg leste noe her om dagen. Forskning tyder på at narkose på små barn medfører varige skader på hjernen som gjør at bl.a. hukommelsen fungerer dårligere.

Noen andre som leste det samme og som har en link?

Sitat av Kalba Vis innlegg
Hva skal man si om omskjærelse? Det er sentralt innenfor visse religioner, så det vil jo avhenge litt av ens kulturbakgrunn. Jeg liker fårikål bedre enn snegler, men jeg pleier ikke å blande meg inn i det franske kjøkken.
Vis hele sitatet...
Hvis franskmenn hadde kokt babyer levende så vil jeg tro at du følte et større behov for å blande deg inn, eller hva?

Med omskjæring er det altså snakk om å kutte vekk en del av babyens kropp, og det når det er helt unødvendig.
Sist endret av hemmeligegreier; 13. juni 2014 kl. 09:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Kalba Vis innlegg
Selv om dette ikke er begrenset til den såkalte nyateismen alene, har jeg ihvertfall sett blant annet mr. Dawkins harselere over denne "stemplingen" av barn, når man for eksempel kaller et barn kristent. Og selv om han selvfølgelig har rett i at intet menneske fødes som det ene eller andet, så er ånden i dette nærmest sartresk.

Vi er isolerte omvandrende subjekter, vettskremte både overfor livet og døden, og det siste vi følte av tilhørighet som ikke var rene postulater forsvant med de industrielle og borgerlige revolusjoner.

Ja, omskjærelse er et inngrep, såvel psykologisk som fysiologisk, og det er alt vi ser. Det er jo ingen vesenforskjell på lille Olas og lille Alis - eller store Olas og store Alis - verden, begge er personligheter i møte med betong (eller sandstein, samma faen, hardt er det allikevel), kaloriinntak og andre personligheter.

Og derfor reagerer vi. De eksempelvis muslimske patriarkalske familiemønstre er undertrykkelse av kvinnen, og hvis hun etterhvert på grunn av oppdragelse tror noe annet: indoktrinering, hjernevask, på samme måte som omskjærelsen er et smertefullt kirurgisk inngrep. Barnet burde jo selvfølgelig ha et valg, for vi har ikke annet enn valg. Det er ingen roller, ingen struktur, alle står fritt frem til å bli og være hva de vil (selv om dette også for oss selvfølgelig er rene postulater).

Vi har fått fjernet alle tradisjoner og (reelle) kulturelle særpreg, og ettersom vi kaller dette opplysning, blir dette gammeldags ("middelalderlig" er en yndet betegnelse), overståtte stadier, og vi ser ikke at forskjellen egentlig ikke er så stor, vi er ikke friere enn andre kulturer, idag eller i fortiden, vi er bare en del av den blinde, store masse.

Jeg er fullstendig sikker på at du ikke vil forstå et plukk av det jeg snakker om, og de sedvanlige innvendinger om at vi har da en kultur, vi har da frihet (demokrati) osv. vil selvsagt komme, for hvis man ikke har sett et alternativ, eller satt seg såpass inn i andre menneskers tankegang, vil man naturligvis heller ikke kunne se utover ens egen horisont, det ville jo vært absurd å påstå noe annet.
Vis hele sitatet...
Herregud, hva er det du driver med? Troller du? Du skriver vel ikke sånn til vanlig?

Det er ikke sånn at hvis du tar tilstrekkelig med fremmedord og usammenhengende poenger og hiver det inn i en grøt av kommaer så fremstår du som dyp og intellektuell. Du fremstår tvertimot som en kronidiot, og jeg ser dine typer fra tid til annen på nettet.

Hvor kommer dere fra? Hvor har dere fått det for dere at dette er de dype tenkerne sin sjargong? Har du noensinne sett noen anerkjente personer innenfor noe som helst miljø skrive slik de siste århundrene? Dere må jo få disse ideene fra et sted?

Fascinerende, rett og slett fascinerende. Fortell om deg selv..?
Sist endret av Tøffetom; 13. juni 2014 kl. 13:00.
Skjønner ikke at dette skal være en diskusjon en gang..

Mennesker med Moralen og Etikken i Orden! gir ikke dette "lufting" en eneste gang. its wrong, awfully wrong.

"You are changing/taking something your own God made, isn't that kinda lame"
Be happy with yourself they say, but snip away cause that will give me fame...
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Er ikke argumentasjonen din streng tatt en del av nyateistisk dogmatikk, som du ikke liker å innrømme?
(ps: jeg har ikke direkte forsvart avkutting av forhuder på smågutter, og kommer vel aldri til å forsvare det heller...)
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke hva du legger i nyateistisk dogmatikk, men hvis du tror at kritisk tenkning faller innenfor denne kategorien står du ovenfor litt av et paradoks. Kritisk tenkning er valgt fordi den fremstår bedre enn dogmatikk - hvordan spør du? Ved å tenke over det, med kritisk tenkning og trekke en konklusjon. Tilfeldigvis(ikke egentlig) har de fleste kommet frem til at det er bedre å tenke for seg selv enn å svelge alt man får servert. Selv om vi mennesker har et utall biaser og andre tankefeil ute og går, så viser det seg gang på gang at det er bedre å tenke selv enn å godta dogmatikk, være seg religiøs eller ikke.

Neida, du skrev aldri "jeg vil kappe penishud", men du forsvarer retten til foreldrene til å få det utført, og følgelig har du argumentert for at det er greit, eventuelt ikke skal gjøres noe imot, som er samme driten. Dersom du støtter at dødsstraff er en god straff, og noen blir drept, så kan du ikke komme og si "men jeg argumenterte ikke for at noen skulle dø". Som tidligere i tråden bruker jeg det for å vise hvorfor du tar feil ved å bruke et mer ekstremt eksempel, dette fordi det er en prinsippsak, og prinsipper skal ikke bare gjelde i enkeltsaker.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Herregud, hva er det du driver med? Troller du? Du skriver vel ikke sånn til vanlig?

Det er ikke sånn at hvis du tar tilstrekkelig med fremmedord og usammenhengende poenger og hiver det inn i en grøt av kommaer så fremstår du som dyp og intellektuell. Du fremstår tvertimot som en kronidiot, og jeg ser dine typer fra tid til annen på nettet.

Hvor kommer dere fra? Hvor har dere fått det for dere at dette er de dype tenkerne sin sjargong? Har du noensinne sett noen anerkjente personer innenfor noe som helst miljø skrive slik de siste århundrene? Dere må jo få disse ideene fra et sted?

Fascinerende, rett og slett fascinerende. Fortell om deg selv..?
Vis hele sitatet...
Okei. Er noenogtyve år. Jeg studerer religionsvitenskap, men synes egentlig ikke vi lærer så mye interessant, så leser mye annet på fritiden, som filosofi, naturvitenskap og historie.

Du har forsåvidt helt rett. Hvis du søker opp fremmedord(ene) på google, vil du se at ingen av dem gir noen mening i det hele tatt. Jeg bare fant noen som jeg syntes klang fint Søk dem opp, se selv!

Hvis du synes det jeg skrev var usammenhengende, tar jeg det til etterretning. Grunnen til at jeg tok opp litt forskjellige temaer, var at jeg prøvde å poengtere at det ikke er så enkelt som å gå ut ifra sitt eget ståsted når man bedømmer andres skikker, for tro det eller ei, vårt forhold til oss selv som individer og til omverdenen har variert opp gjennom historien, og det varierer mellom kulturer idag.

Jeg er nemlig ikke så sikker på at "opplysning" og "fremskritt" og lignende begreper er så absolutte som vi gjerne vil ha dem til. Dette forutsetter jo en viss relativisme, altså en vilje til å forstå, å tre ned fra sin høye opplyste hest og nøste opp i hvorfor folk gjør som de gjør og historiene og tradisjonene bak det, så du kan egentlig holde av her, for som Provo sier: du kan preike så mye relativistisk svada du bare vil, det hjelper ikke; det er feil. Ingen diskusjon nødvendig.

Så ja, jeg mener faktisk at man ikke skal skride inn overfor australnegrene når de gjør dette.

Hvis det er noe mer du lurer på, kan jeg prøve å svare.

Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Med omskjæring er det altså snakk om å kutte vekk en del av babyens kropp, og det når det er helt unødvendig.
Vis hele sitatet...
Unødvendig? Hva tror du en jøde vil svare?
Sist endret av Kalba; 13. juni 2014 kl. 16:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Noen burde kanskje skrive en type advarsel ved bilde Kalba linked over, det kan være meget upassende å trykke på den linken om du sitter med pcn i feil setting eller om du er ømfintelig.
Redpilled alfahann
Sitat av Kalba Vis innlegg

Så ja, jeg mener faktisk at man ikke skal skride inn overfor australnegrene når de gjør dette.
Vis hele sitatet...
Det er jo gøy å "mene" noe, det er nesten som en liten ego-boost, hvorved man finner noe som adskiller en fra massen. "Det mener jeg, og det er min bestemte holdning."

Uheldigvis er disse, som meninger jo er, persuasive og man kan være ganske sikker på at ens meninger og holdninger er noe man har fra noen andre, i motsetning til for eksempel viten og følelser.
Sitat av Kalba Vis innlegg
Jeg er nemlig ikke så sikker på at "opplysning" og "fremskritt" og lignende begreper er så absolutte som vi gjerne vil ha dem til.
Vis hele sitatet...
Det er jo vemmelig enkelt å si, trygt plassert bak en laptop i den vestlige verden, født rik og med alle tenkelige rettigheter, fremkjempet av andre og servert på sølvfat, trygt sikret for all overskuelig fremtid. Det er jo ikke dine barn som risikerer å bli utsatt for kvinnelig kjønnslemlestelse hvor ytre og indre kjønnslepper og klitoris skjæres av, vaginaen skrapes og skjæres opp innvendig med glasskår, barberblad eller en kniv, åpningen syes igjen og bena bindes sammen for at vaginaens vegger skal vokse sammen. Ei heller er det dine barn som blir rituelt drept av ugandiske heksedoktorer med formål å gjøre klienter rike. Ikke er du albino i afrikanske områder hvor du risikerer å bli brutalt drept, hugd opp og brukt i trylledrikker, eller homofil iraner med renneløkka rundt halsen.

Så la oss bare slappe av i lenestolen og nyte rettighetene våre. De er forbeholdt oss, ikke dem. Hvem er vel vi til å si at det er bedre med rett til fri utdanning enn å få kjønnsorganene skåret av med glasskår? La oss romantisere og relativisere andres lidelse mens vi uengasjert deltar i et statsbetalt studieløp som etter alt å dømme lander oss trygt i dagpengekøen på NAV når tiden er inne.

Sitat av Kalba Vis innlegg
Unødvendig? Hva tror du en jøde vil svare?
Vis hele sitatet...
Det spørs på hvem du spør. Men for sikkerhets skyld, la oss holde med dem som ønsker å lemleste guttebarns peniser, og ikke de som lider av det og/eller vil få slutt på praksisen. Det føles så mye mer intellektuelt.
Sist endret av Provo; 13. juni 2014 kl. 18:30.
Herregud, altså. Selv om du elsker å predikere "kritisk tenkning" og "å se en sak fra flere sider", er du den største ekstremisten jeg vet om (jeg kjenner ikke så mange mennesker), og alt er, tross hva du påstår selv, og den skinnhellige analytiske tenkningen din, svart hvitt.

Selvfølgelig finnes det skrekkeksempler, når alt meningsfullt religiøst rasjonale er borte bak praksisene, og når korrupte mennesker utnytter tradisjoner hverken de selv eller andre forstår til å gjøre profitt, enten innenfor nærmiljøet eller knytte til vesten, direkte eller indirekte.

Poenget var egentlig en noenlunde fornuftig diskusjon omkring den rituelle fjerningen av menns forhud innenfor visse religioner, primært jødedommen, men selvfølgelig får jeg ikke mye gehør når jeg konstant må konfrontere mine poenger dratt til det ekstreme, siden alle nyanser saken måtte ha er blåst bort av en vulgarisert analytisk tvangstrøye som utelukkende gir mening fordi den appellerer til den logiske sansen man finner hos fullstendig filosofisk uskolerte individer.

Takk for meg, jeg ser Obama nå snakker om å intervenere i Irak igjen, kanskje vi får en orden på greiene.
Sist endret av Kalba; 13. juni 2014 kl. 19:09.
Sitat av Kalba Vis innlegg
Herregud, altså. Selv om du elsker å predikere "kritisk tenkning" og "å se en sak fra flere sider", er du den største ekstremisten jeg vet om (jeg kjenner ikke så mange mennesker), og alt er, tross hva du påstår selv, og den skinnhellige analytiske tenkningen din, svart hvitt.
Vis hele sitatet...
Den største ekstremisten du vet om? Ja ja, heldigvis begrenser ekstremister av min type seg til å argumentere for sine synspunkter og lese bøker. En del andre blåser sine meningsmotstandere i fillebiter. Men det er vel bare deres kultur, og de er ikke noe mer ekstremistiske enn meg, og vi har strengt tatt ikke noe absolutt og objektivt grunnlag for å hevde at det frie ordskiftet er noe bedre enn å brutalt lemleste og drepe kvinner og barn av en annen religiøs tilhørighet enn seg selv.

Sitat av Kalba Vis innlegg
Selvfølgelig finnes det skrekkeksempler, når alt meningsfullt religiøst rasjonale er borte bak praksisene, og når korrupte mennesker utnytter tradisjoner hverken de selv eller andre forstår til å gjøre profitt, enten innenfor nærmiljøet eller knytte til vesten, direkte eller indirekte.
Vis hele sitatet...
"Rasjonalet" til Maimonides for mannlig omskjæring var å gi tap av følelse i kjønnsorganet, demping av sexlyst og vanskeliggjøring av onani. Skal det gjøre saken bedre?

Sitat av Kalba Vis innlegg
Poenget var egentlig en noenlunde fornuftig diskusjon omkring den rituelle fjerningen av menns forhud innenfor visse religioner, primært jødedommen, men selvfølgelig får jeg ikke mye gehør når jeg konstant må konfrontere mine poenger dratt til det ekstreme, siden alle nyanser saken måtte ha er blåst bort av en vulgarisert analytisk tvangstrøye som utelukkende gir mening fordi den appellerer til den logiske sansen man finner hos fullstendig filosofisk uskolerte individer.
Vis hele sitatet...
Det kalles reductio ad absurdum. Dersom argumentet ditt medfører absurde og urimelige konsekvenser du ikke kan akseptere – som at det ikke er noe i veien med kvinnelig kjønnslemlestelse, barneofringer, klappjakt på albinoer og henrettelse av homofile – så kan heller ikke argumentet aksepteres.

Sitat av Kalba Vis innlegg
Takk for meg, jeg ser Obama nå snakker om å intervenere i Irak igjen, kanskje vi får en orden på greiene.
Vis hele sitatet...
Det er deres kultur, så det har du ingen rett til å kritisere.
Her på Filippinene er omskjæring noe som skjer uten noe bedøvelse bortsett fra "guava" blader som guttene får tygge på, for deretter å spytte ut bladene på den nylige kuttede forhuden..

http://en.wikipedia.org/wiki/Tuli_%28rite%29

Ikke faen at min lille arving skal gjennomgå det der med mindre han velger det selv..
Sitat av Kalba Vis innlegg
Unødvendig? Hva tror du en jøde vil svare?
Vis hele sitatet...
At dersom de kan amputere deler av et følende orgen hos noen; gjerne nære slektninger, så gjør dem gjerne det.

Over til noe annet, forhuden har 10-tusener av nerveceller: http://www.opposingviews.com/argumen...cial-functions,
og er en vesentlig del av følelsessansene.

fra lenken over: "The greatest complaint of circumcised males is premature ejaculation."

Men for all del, bra for late damer.
Sist endret av nudo; 13. juni 2014 kl. 21:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av Kalba Vis innlegg
Herregud, altså. Selv om du elsker å predikere "kritisk tenkning" og "å se en sak fra flere sider", er du den største ekstremisten jeg vet om (jeg kjenner ikke så mange mennesker), og alt er, tross hva du påstår selv, og den skinnhellige analytiske tenkningen din, svart hvitt.

Selvfølgelig finnes det skrekkeksempler, når alt meningsfullt religiøst rasjonale er borte bak praksisene, og når korrupte mennesker utnytter tradisjoner hverken de selv eller andre forstår til å gjøre profitt, enten innenfor nærmiljøet eller knytte til vesten, direkte eller indirekte.

Poenget var egentlig en noenlunde fornuftig diskusjon omkring den rituelle fjerningen av menns forhud innenfor visse religioner, primært jødedommen, men selvfølgelig får jeg ikke mye gehør når jeg konstant må konfrontere mine poenger dratt til det ekstreme, siden alle nyanser saken måtte ha er blåst bort av en vulgarisert analytisk tvangstrøye som utelukkende gir mening fordi den appellerer til den logiske sansen man finner hos fullstendig filosofisk uskolerte individer.

Takk for meg, jeg ser Obama nå snakker om å intervenere i Irak igjen, kanskje vi får en orden på greiene.
Vis hele sitatet...
Jeg må fortelle deg en hemmelighet, ikke alle har rett på sin mening. La meg utdype; jeg mener selvfølgelig ikke at du burde bli straffet for å mene noe, men enkelte meninger er objektivt feil, og burde ikke være åpent for diskusjon. Og kappe av forhuden på ett spedbarn (som ikke gir helseeffekter, eller i beste fall er veeldig motstridende forskning på) på bakgrunn av hva du tror er faktisk barnemishandling. Man kan ikke akkurat gro en ny forhud om man velger at jødedommen ikke er riktig for en.

Og påstå at begge meninger er like riktige og at det er en gråsone her, blir litt som når avisene lar framtredende forskere tre fram og si hva de tror om noe, for så og likestille deres meninger med Berit fra Alternativbevegelsen som en gang traff en "ekte sjaman" som sa noe annet, og dermed "vet dette her".
Så ble altså rituell omskjæring omsider velsignet av norske myndigheter.

Stortinget sier mandag ja til rituell omskjæring av guttebarn. Men inngrepet skal kun utføres av offentlig helsepersonell.
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/f...ng/a/23232517/

Synes Jenny Klinges sluttkommentar var treffende.

– Det som plager meg, er uviljen hos mange mot å diskutere om det er prinsipielt riktig skjære vekk friske kroppsdeler på småbarn, når ungen verken har mulighet til å samtykke eller nekte
Vis hele sitatet...
All about the money
JaxMackey@420's Avatar
34 4
Brutalt etter min mening.

Folk må kunne få velge selv, og det kan ikke en liten baby...


Sikkert fordeler og ulemper ved omskjering av gutter, men jeg er ikke omskjert og har aldri hatt noen problemer med det, og aldri fått noen negative kommentarer av damer i inn og utland der både omskjering er vanlig og uvanlig.

Peace
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Får bare håpe det tilleggsforslaget om 18 års aldersgrense vedtas... ellers gir dette foreldrene altfor mye makt. Jeg vil gå så langt som å si at til og med om alt i deres hellige bøker var sant og dette var ett kjent faktum, burde ikke foreldrene få gjøre inngrepet på spedbarn. Jeg mener vi burde forby det til de er voksne, og ta barna fra foreldrene om det viser seg at de har fått det gjort uansett, og strengt straffe den som gjorde inngrepet om det var innenlands.
Sitat av Kalba Vis innlegg
Grunnen til at jeg tok opp litt forskjellige temaer, var at jeg prøvde å poengtere at det ikke er så enkelt som å gå ut ifra sitt eget ståsted når man bedømmer andres skikker
Vis hele sitatet...
Klart man kan gå ut ifra sitt eget ståsted når man bedømmer andres skikker. Ut ifra mitt ståsted er det forkastelig og barbarisk å skjære vekk deler av en liten baby. Ut ifra mitt ståsted har den lille babyen rettigheter som går foran foreldrenes ideologi.