Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 1641
Hei alle sammen!

Jeg trenger noen råd angående nettverksoppsettet mitt i en toetasjers leilighet jeg nettopp har kjøpt. Planen er å bo i første etasje selv, mens kjellerleiligheten skal leies ut. Dessverre kan jeg kun få inn én fiberlinje til min del av leiligheten, siden det ikke er flere ledige linjer i sentralen ifølge leverandøren.

Jeg vurderer å sette opp to separate Wi-Fi-nettverk for å sikre at det ikke er tilgang mellom mitt datautstyr og leietakerens. Imidlertid ønsker jeg en løsning som er pålitelig, gir god dekning og ikke medfører for mange utfordringer.

Jeg kan strekke en nettverkskabel fra min egen ruter og ut gjennom husveggen, men det vil være vanskelig å legge kabelen inn i kjellerleiligheten på grunn av tykke betongvegger. Utvendig ruter på kledningen?


Har noen erfaringer eller forslag til hvordan jeg best kan løse dette? Setter pris på all hjelp jeg kan få!
Du burde dra opp ermene og gjøre det tunge arbeidet med kabelen. Det er aller best. Jeg ville gjort det. Jeg gjør det. Jeg har gjort det. Kommer alltid til å legge kabel uansett hvor tungvint og uøkonomisk det er.

Du kan ha f.eks. en EdgeRouter Lite, og så et aksesspunkt til hver leilighet. Jeg kjenner til edgerouter fra før, og vet at denne kan du konfigurere til å splitte opp lan.
Sist endret av Tysteren; 2 uker siden kl. 17:46.
Trådstarter
35 0
Sitat av Tysteren Vis innlegg
Du burde dra opp ermene og gjøre det tunge arbeidet med kabelen. Det er aller best. Jeg ville gjort det. Jeg gjør det. Jeg har gjort det. Kommer alltid til å legge kabel uansett hvor tungvint og uøkonomisk det er.

Du kan ha f.eks. en EdgeRouter Lite, og så et aksesspunkt til hver leilighet. Jeg kjenner til edgerouter fra før, og vet at denne kan du konfigurere til å splitte opp lan.
Vis hele sitatet...
Takk for innspill
Er da tanken å legge kabel ned i leiligheten også koble opp aksesspunkt?
Hvilket aksesspunkt ville du bruk ta? Litt kjipt om vedkommende tar ut Wlan kabelen og kobler seg rett på min ruter
Sitat av elmof Vis innlegg
Takk for innspill
Er da tanken å legge kabel ned i leiligheten også koble opp aksesspunkt?
Hvilket aksesspunkt ville du bruk ta? Litt kjipt om vedkommende tar ut Wlan kabelen og kobler seg rett på min ruter
Vis hele sitatet...
Støtter Tysteren med å gå for Ubiquiti, edgerouter er et godt valg.

Angående ditt spørsmål om AP, gå for Unifi fra samme selskap, Unifi U7 er nyeste AP eller så får du eldre versjoner. De aller fleste vil ikke trenge mer enn eldre utgave. Selv har jeg 5`ern. UniFi AP-AC Pro som holder fint enda til mitt bruk på wifi. Kabel er best uansett hvordan man vrenger på det.
Jeg har treningsrom i leiligheten nede, og ville kunne se på youtube mens jeg trente der, så under stor tvil, så kjøpte jeg en slik (var ikke så dyr, så ikke så farlig om den ikke funket):
https://www.kjell.com/no/produkter/n...BoCJlIQAvD_BwE

Og selv om kjellerleiligheten har eget sikringsskap, så funket det, men ikke på alle kursene i leiligheten. Fant en den funket fint på, og så koplet jeg på en egen trådløs router der, slik at jeg fikk et eget nettverk i kjelleren.
Trådstarter
35 0
Takker for svar. Forstår jeg det riktig at edgerouter'en skal stå oppe hos meg og være direkte tilkoblet fiber inntaket ,også må jeg ha en router nede i kjellerleiligheten som da blir Accespunkt?
Sitat av elmof Vis innlegg
Takker for svar. Forstår jeg det riktig at edgerouter'en skal stå oppe hos meg og være direkte tilkoblet fiber inntaket ,også må jeg ha en router nede i kjellerleiligheten som da blir Accespunkt?
Vis hele sitatet...
Ja, edgerouter 4 har fiber inn med modul så du kan kjøre uten hjemmesentral med oppsett på router. så lager du eget VLAN til kjeller over kabel til swtich og AP. Da får du beste resultat og adskilt nettverk slik at leiebioer ikke kan snoke på ditt eget VLAN
Trådstarter
35 0
Sitat av RapTouR Vis innlegg
Ja, edgerouter 4 har fiber inn med modul så du kan kjøre uten hjemmesentral med oppsett på router. så lager du eget VLAN til kjeller over kabel til swtich og AP. Da får du beste resultat og adskilt nettverk slik at leiebioer ikke kan snoke på ditt eget VLAN
Vis hele sitatet...
Takker for svar
Edgerouter 4 snitter på 2.900,-kr + Unifi U7 til 2.400,-kr

Må jeg ha begge eller finnes det rimeligere alternativ?
Sitat av elmof Vis innlegg
Takker for svar
Edgerouter 4 snitter på 2.900,-kr + Unifi U7 til 2.400,-kr

Må jeg ha begge eller finnes det rimeligere alternativ?
Vis hele sitatet...
kjell er billigst på edgerouter 4 https://www.prisjakt.no/product.php?p=4598985 pr nå

Jeg hadde aldri kjøpt U7 til utleier, de vil ikke merke noe på billigere, kjøp U6 lite, som ville holdt for de i masevis. Tviler sterkt du får inn en datanerd som leieboer
Trådstarter
35 0
Hva tenker dere andre? Er det negativt å ikke ha en ruter som muliggjør å plugge inn nettverkskabel i utleie leiligheten?
Sitat av elmof Vis innlegg
Hva tenker dere andre? Er det negativt å ikke ha en ruter som muliggjør å plugge inn nettverkskabel i utleie leiligheten?
Vis hele sitatet...
Det er ikke en router som trengs der isåfall, du skal ikke ha to routere etter hverandre, det du trenger er en switch.

Så, du skaffer en edgerouter, setter den hos deg, 1 aksesspunkt hos deg, 1 aksesspunkt hos leietaker. Begge aksesspunkt er på hvert sitt LAN / VLAN.

For å få flere «uttak» i kjelleren, skaff en switch, switchen trenger ikke være dyr eller noe sånt, det er bare en dum enhet som «lager flere uttak».
Kan du ikke bare legge kabel med internett i kjelleren. Hvorfor bruke tusenvis av kroner på å gjøre deg selv til IT-ansvarlig for leietager?
Sitat av Dough Vis innlegg
Kan du ikke bare legge kabel med internett i kjelleren. Hvorfor bruke tusenvis av kroner på å gjøre deg selv til IT-ansvarlig for leietager?
Vis hele sitatet...
Når utleier leier ut nettet og tar betalt for det så er det ikke så mye å forlange at det faktisk er litt ryddige forhold? Skal en ikke være noe ansvarlig så burde en vel heller ikke utleie av nettet?

Tenker en heller burde se på det som en investering, som går i pluss etter noen måneder.

Hvordan så du for deg den løsningen med å bare legge kabel ned til leiligheten? Hvor skulle denne komme fra hos utleier? På en måte hvor de deler alle caste-enhetene alle sammen som er på nettet?
Trådstarter
35 0
Beklager ble mye spørsmål her.
1. Forstår det slik at det da blir 1 stk edgerouter 4 + 2 stk Unifi U6 Lite fordelt på kjeller og min leilighet?
2. Hvilken nettverkskabel burde jeg kjøpe? ( Skal klare å terminere selv )
3. Finnes det noen rimeligere / eldre versjoner av både ruteren og AC som er rimeligere men like god?
Sist endret av elmof; 2 uker siden kl. 22:28.
Sitat av FranZe Vis innlegg
Når utleier leier ut nettet og tar betalt for det så er det ikke så mye å forlange at det faktisk er litt ryddige forhold? Skal en ikke være noe ansvarlig så burde en vel heller ikke utleie av nettet?

Tenker en heller burde se på det som en investering, som går i pluss etter noen måneder.

Hvordan så du for deg den løsningen med å bare legge kabel ned til leiligheten? Hvor skulle denne komme fra hos utleier? På en måte hvor de deler alle caste-enhetene alle sammen som er på nettet?
Vis hele sitatet...
Nå vet jo ikke jeg hvor utleier får sitt internett fra, forutsetter jo at han har en kabel med internett inn i en switch. Derfra til seg selv og så mange leietagere man orker.
Kjøp Powerline
Sitat av elmof Vis innlegg
Beklager ble mye spørsmål her.
1. Forstår det slik at det da blir 1 stk edgerouter 4 + 2 stk Unifi U6 Lite fordelt på kjeller og min leilighet?
2. Hvilken nettverkskabel burde jeg kjøpe? ( Skal klare å terminere selv )
3. Finnes det noen rimeligere / eldre versjoner av både ruteren og AC som er rimeligere men like god?
Vis hele sitatet...
1: Fint. Husk POE. Power over Ethernet. Unifi-aksesspunktene får strøm via nettkabelen.

2: Skal du kjøre POE hele veien, så du vil helst ha de aller beste / dyreste kablene (FTP, Cat6e). Skal du kun overføre data fram til leiligheten og ha POE injector der, så vil mest sannsynlig en hvilken som helst (UTP, Cat5e) norskforhandlerkjøpt kabel være bra nok.

3: Ikke vurder det, hold deg til planen!
Sist endret av Tysteren; 2 uker siden kl. 11:07.
Sitat av Dough Vis innlegg
Nå vet jo ikke jeg hvor utleier får sitt internett fra, forutsetter jo at han har en kabel med internett inn i en switch. Derfra til seg selv og så mange leietagere man orker.
Vis hele sitatet...
Så det forutsetter at han allerede har vært ute med mangfoldige tusen?

Tråden er jo til for at en vil ha forslag regner jeg med. Kan du ikke bare poste forslaget ditt her? Det ville hjulpet TS mye mer det i stedet for at h*n ikke får vite forslaget ditt overhodet.

Synes forslagene om Edgerouter er en grei løsning. Ellers kan en også vurdere noe som f.eks ucg ultra.
Sitat av Tysteren Vis innlegg
1: Fint. Husk POE. Power over Ethernet. Unifi-aksesspunktene får strøm via nettkabelen.

2: Skal du kjøre POE hele veien, så du vil helst ha de aller beste / dyreste kablene (FTP, Cat6e). Skal du kun overføre data fram til leiligheten og ha POE injector der, så vil mest sannsynlig en hvilken som helst (UTP, Cat5e) norskforhandlerkjøpt kabel være bra nok.

3: Ikke vurder det, hold deg til planen!
Vis hele sitatet...
Jeg må korrigere meg selv.
Edgerouter X er billig og bra nok.
Trådstarter
35 0
Sitat av Tysteren Vis innlegg
Jeg må korrigere meg selv.
Edgerouter X er billig og bra nok.
Vis hele sitatet...
Vet du om Edgerouter x har fiber linje inn og poE?
Herregud som folk skal overkomplisere her.

kjøp et mesh system, noe ala dette : https://www.kjell.com/no/produkter/n...8?gad_source=1

ferdig.
Sist endret av kingkentyy; 2 uker siden kl. 21:57.
Sitat av elmof Vis innlegg
Vet du om Edgerouter x har fiber linje inn og poE?
Vis hele sitatet...
Ikke fiberlinje inn, nei, men POE har den på port 4
Trådstarter
35 0
Sitat av Tysteren Vis innlegg
Ikke fiberlinje inn, nei, men POE har den på port 4
Vis hele sitatet...
Takk!
Tenkte du da at jeg kjører fiber inn i original router også kjører kabel til Edgerouter x ?
Sitat av elmof Vis innlegg
Takk!
Tenkte du da at jeg kjører fiber inn i original router også kjører kabel til Edgerouter x ?
Vis hele sitatet...
Det stemmer, det er nok den smarteste løsningen, spesielt hvis du har IPTV (Telia) og den avhenger av den originale routeren. Husk at POE-porten på en Edgerouter X kanskje ikke leverer nok strøm til aksesspunktet. Da er uansett en edgeswitch et greit valg, den har POE på alle utganger og kan levere mer strøm enn Edgerouter X gjør. Edgerouter X kan dessuten motta POE på port 0 (og videresende til port 4 i tillegg), og dermed kan du slippe unna med å bruke kun en strømadapter, nemlig den til edgeswitch, da edgeswitch kan forsyne både router og ap med strøm via POE.
Sist endret av Tysteren; 2 uker siden kl. 10:38.
Sitat av elmof Vis innlegg
Hei alle sammen!

Jeg trenger noen råd angående nettverksoppsettet mitt i en toetasjers leilighet jeg nettopp har kjøpt. Planen er å bo i første etasje selv, mens kjellerleiligheten skal leies ut. Dessverre kan jeg kun få inn én fiberlinje til min del av leiligheten, siden det ikke er flere ledige linjer i sentralen ifølge leverandøren.
Vis hele sitatet...
Det aller første du burde gjøre (allerede ha gjort) er (siden du skriver "min DEL av leiligheten") å sjekke om hans kjellerleilighet allerede har egen fiber innlagt (mest sannsynlig er dette tatt høyde for når de la inn fiber, uansett om det skjedde ved bygging eller i ettertid). På den måten kan leietakeren selv velge og vrake i tilbydere helt uavhengig fra din aksess og din valgte ISP. Da slipper du også å stå juridisk ansvarlig for det leietakeren (mis)bruker aksessen til.

Kun hvis du er 100.0% sikker på at kjellerleiligheten må låne din aksess bør du vurdere det (selv da burde du vurdere om leietakeren kan klare seg med trådløst bredbånd).
Sitat av kingkentyy Vis innlegg
Herregud som folk skal overkomplisere her.

kjøp et mesh system, noe ala dette : https://www.kjell.com/no/produkter/n...8?gad_source=1

ferdig.
Vis hele sitatet...
Så utleier og leieboer kommer på samme nett? Er du sprø?
Med mindre det er noe private grunner(f.eks at leieboer eller utleier er inne på noe veldig privat og ulovlig), ser jeg ingen problem i det nei.

Jeg deler internett med min leieboer, har satt opp trådløst nett veldig bra, alt funker smooth og ingen problemer. Han bruker IP tv i sin leilighet, jeg bruker i min, og jeg gamer
Sitat av kingkentyy Vis innlegg
Med mindre det er noe private grunner(f.eks at leieboer eller utleier er inne på noe veldig privat og ulovlig), ser jeg ingen problem i det nei.

Jeg deler internett med min leieboer, har satt opp trådløst nett veldig bra, alt funker smooth og ingen problemer. Han bruker IP tv i sin leilighet, jeg bruker i min, og jeg gamer
Vis hele sitatet...
Så veldig private ting hører ikke hjemme på ditt nett hvis jeg har forstått det rett? Hvordan fungerer dette egentlig? Noe du sier direkte til leieboer? Er dette noe leieboer er pliktig til å opplyse besøket om?
Sitat av kingkentyy Vis innlegg
Med mindre det er noe private grunner(f.eks at leieboer eller utleier er inne på noe veldig privat og ulovlig), ser jeg ingen problem i det nei.

Jeg deler internett med min leieboer, har satt opp trådløst nett veldig bra, alt funker smooth og ingen problemer. Han bruker IP tv i sin leilighet, jeg bruker i min, og jeg gamer
Vis hele sitatet...
Eller at utleier/leietaker sniffer nettverkspakker for eks?

I dagens samfunn vil jeg si det er tryggere å kople seg til et vilkårlig usikret trådløst nettverk. Eller har en jobb som for eks i FMC. Det er mange grunner til at det kan være en veldig dårlig ide.
Jeg vil ikke anbefale deg å dele internett med leietakere. Du vet aldri hva de finner på. Jeg ville heller aldri brukt Wifi som er inkludert i leien, vet aldri hva huseier finner på. Det er bedre at utleier kjøper egen oppkobling.