Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2577
Hei, Alle lighterne mine er tomme for gass, så nå bruker jeg zippo lighteren til påtenning ved bong bruk. (Jeg må holde bongen på en sær måte for å få det til + jeg må trekke ganske hardt for å få flammen "inn" i maiseren. Unnskyld skrivefeil)

Blir det noen skade pga Zippo bruker bensin eller hva?


Takker for tips.
Sitat av Itsnotover Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Herregud...
Han spurte om han tar skade av å inhalere røyken når han bruker en zippo lighter pga den bruker bensin... Ikke hvordan man etterfyller, les posten ordentlig før du linker til Let me google that for you. douchebag!


OT:
Har egentlig ikke noe å si.
For jeg vet ikke om det tar ekstra skade på deg enn en vanlig gass-lighter.
Men jeg innbiller meg at det ikke er noe bra, hvorfor vet jeg ikke.
Johnny Cash mofos
Det er vel ikke noe forskjell på butangassen i vanlige bick-lightere og den i zippoen?
ergo, det burde ikke gjør store forskjellen.. Kanskje fordi litt gass er fanget i lokket på zippoen og du inhalerer noe av den?
Øh, folk har jo fyrt på sigaretter med zippo i 50 år....
jeg liker zipposmaken, men jeg er jo vokst opp med blybensin
Sitat av espen1812 Vis innlegg
Det er vel ikke noe forskjell på butangassen i vanlige bick-lightere og den i zippoen?
ergo, det burde ikke gjør store forskjellen.. Kanskje fordi litt gass er fanget i lokket på zippoen og du inhalerer noe av den?
Vis hele sitatet...
Det er ikke gass i en zippo lighter,som trådstarter sier, det er bensin.

Hvor vidt det er mindre sunt og inhalere røyk, påtent ved hjelp av bensinflamme kontra gassflamme, er jeg usikker på. Da det å dra røyk ned i lungene, ikke går får å være så sunt uansett, men om jeg ikke tar feil, brenner en butanflamme renere enn en lighter-bensinflamme.
Sitat av Onkel Smågodt Vis innlegg
Øh, folk har jo fyrt på sigaretter med zippo i 50 år....
Vis hele sitatet...
Det er en viss forskjell på hvordan man tenner en bong og en sigarett. Du holder vel ikke lighteren foran sigaretten samtidig som du røyker hele? Det gjør man som regel med bong, eller man trekker i det minste en god del før man fjerner lighteren.

OP:
Tja, det at lighteren er tent tror jeg ikke utgjør en avgjørende faktor. Hvis det er mer skadelig enn en gasslighter må det være på grunn av midlene i lighter-bensinen. Og løsemidler i seg selv er jo skadelig å inhalere, men det er fortsatt i rimelig små mengder man får i seg gjennom det du beskriver. Hvis ikke du merker at du blir superfjern når du bruker zippoen i forhold til en 1-lighter, så tror jeg du er safe
Johnny Cash mofos
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Det er ikke gass i en zippo lighter,som trådstarter sier, det er bensin.
Vis hele sitatet...
Det er vel strengt tatt butan i væskeform?
shoot me if I'm wrong.
Politisk ukorrekt
johante's Avatar
Tror det er parafin eller lignende petroleumsdestillat som er brukt
Du kan jo muligens gjenfylle den med rødsprit? Forestiller meg at det er mindre farlig enn zippobensin. Funker fjell!
Sitat av espen1812 Vis innlegg
Det er vel strengt tatt butan i væskeform?
shoot me if I'm wrong.
Vis hele sitatet...
Er ikke zippobensin omtrent det samme som naptha-basert malingsfjerner?
Hvis jeg ikke tar helt feil da, så risikerer man å bli løsemiddelskadet av å inhalere dampen fra zippobensinen.
Sitat av drittunge Vis innlegg
Er ikke zippobensin omtrent det samme som naptha-basert malingsfjerner?
Hvis jeg ikke tar helt feil da, så risikerer man å bli løsemiddelskadet av å inhalere dampen fra zippobensinen.
Vis hele sitatet...
De fleste stoffene brenner vel opp uansett da?
Blir vel stort sett ''standargassene'' igjen I de fleste lakkbokser fjerner de iallefall mesteparten av løsemidler med å brenne dem
ArbeidsledigProletar
Gassene brenner opp. Spørsmålet besvart.
går så fint så, men blir litt bi smak av det da. Best å bruke fyrstikker. Blir alltid best ;-)
hehe alle vanlige røykere tenner jo også røyken sin med zippoz

husker den litt annerledes smaken selv jeg når vi brukte zippoer til vanlig sigaretter
hadde det vært skadelig skal jeg love deg vi hadde hørt om det i media for det er jo mange som bruker zippoer ihverdagen
Sitat av espen1812 Vis innlegg
Det er vel strengt tatt butan i væskeform?
shoot me if I'm wrong.
Vis hele sitatet...
Pang. Butan har et kokepunkt på -0,5 grader celcius. Så med mindre du har en rimelig kald lomme er det ikke butan i væskeform.

Ting kan tyde på at basisen er nafta.
Zippo fungerer anderledes enn "vanlige lightere". Zippo er som en parafinlampe, man dynker en vattbit inne i lighteren i "zippobensin" en flytende væske, vil tro de fleste petroleumsprodukter/bensin/parafin etc vil funke i en Zippo. I denne vattbiten er det stukket en veke som suger til seg væsken og du tenner på med flinten.

Butanlightere, "vanlige lightere", funker som en gassbrenner/stormkjøkken. De inneholder butan under trykk som strømmer raskt ut av en ventil når den åpnes og tennes så på av flint/gnist. Butan kjøper du på flasker hvor butanen er under så mye trykk at den blir flytende i romtemperatur, tror det samme gjelder butanen inne i lighteren.

Hvorvidt det er farligere å inhalere avgasser fra en Zippo eller butan vet jeg ikke. :P