Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  79 7422
Selv er jeg døpt og er vokst opp i en familie hvor alle er døpt og konfirmert, men vi har ingen kristne regler eller noe som helst bibel i huset for å si det på den måten, er nok mer tradisjon. Skal ikke dra dette lenger enn å bare stille spørsmålet mitt og la dere komme med deres meninger.

Hva synes du er best av å døpe et barn og la barnet melde seg ut av kristendommen senere, eller å ikke døpe et barn som da må døpe seg i senere tid? Da snakker jeg ikke om noe ellers kristen påvirkning og "hjernevasking" i oppveksten som tilsier at man ikke skal melde seg ut når man har blitt voksen nok til å finne litt ut av hva man er medlem av.

Blir det ikke litt det samme å bestemme at et barn skal døpes inn i kristendommen som at det ikke skal det?
Sist endret av tgod; 3. mai 2012 kl. 00:23.
Rydenlicious
RydEN's Avatar
Jeg tror vel ikke at et barn føler seg bundet til kristendommen selv om det er døpt Om han er hjernevasket er noe han burde klare å finne ut av når han blir eldre
Sist endret av RydEN; 3. mai 2012 kl. 00:21.
Jeg synes ikke et barn skal døpes, men heller få lov til å avgjøre det selv som tenåring/voksen. Da er det "barnets" eget valg.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Blir det ikke litt det samme å bestemme at et barn skal døpes inn i kristendommen som at det ikke skal det?
Vis hele sitatet...
Blir det ikke litt det samme å bestemme at et barn ikke skal ruleres inn i Buddhismen?
Sist endret av nso; 3. mai 2012 kl. 00:22.
Om du ikke døper det, kan de ta valget når de vill, de står på frie ben. Om du døper det, og det vill bli muslim når det er 16, er det litt mer komplisert, så jeg ville ikke døpt barnet.
Jeg ble ikke døpt, og har ingen problemer med det. men f.eks søskenbarnene mine ble døpt, men det var vell mest pga tradisjon. Trenger ikke være spesielt kristen for å døpes, er verfall min mening.
Hvorfor i alle dager skal man døpe et barn som ikke er i stand til å bestemme selv?
Kjør en human-etisk navnefest hvis du vil markere det.
Jeg ser ikke noen store problemer med det. Om dere som foreldre er kristne er det en fin sermoni sammen med familien. Tror ikke barnet føler seg mer presset til å være kristen bare fordi de er døpt. Hjernevasking og "presset" kommer av oppdragelsen, ikke denne ene dagen i livet dems.
Sitat av G4ndj1 Vis innlegg
Hvorfor i alle dager skal man døpe et barn som ikke er i stand til å bestemme selv?
Kjør en human-etisk navnefest hvis du vil markere det.
Vis hele sitatet...
Dåpen har ingenting med at barnet skal velge. Det er en måte for foreldrene å si at de ønsker at barnet skal være kristent. Konfirmasjonen er da ungen tar valget - og om ungen ikke vil være kristen kan de helt fint velge å ikke konfirmere seg. ikke akkurat som de blir bundet til noe som helst bare fordi det er døpt. Det gjør ingen praktisk forskjell. Barnet vil ikke en gang huske at det skjedde.
Sist endret av etse; 3. mai 2012 kl. 00:27.
Jeg ble døpt og meldt inn i statskirken, mest fordi bestemoren min ville det, men jeg møtte aldri noe kritikk eller motstand fra familien når jeg meldte meg ut av statskirken.
Jeg tror heller ikke at jeg noen gang kommer til å døpe barna mine. Tradisjon eller ei, siden det er religiøs skikk tar jeg avstand fra det, og jeg ville aldri prakket det på barn om de så var mine eller andres.
Pålitelig kilde
Bredesen's Avatar
Man melder ikke noen inn i noe uten samtykke, for at de kan melde seg ut senere. Dette gjelder også for barn.
Det ville også vært det beste for kirken om dåpen var et personlig valg. Hvorfor skal det kristne gudshuset ha en gjeng grusomme hedninger som medlemmer?
Sist endret av Bredesen; 3. mai 2012 kl. 00:29.
ttj
Trip Time Journey
ttj's Avatar
La h*n velge selv når konfirmasjon.etc står for tur så kan de selv stå for valget
Sitat av etse Vis innlegg

Dåpen har ingenting med at barnet skal velge. Det er en måte for foreldrene å si at de ønsker at barnet skal være kristent.
Vis hele sitatet...
My point exactly, og derfor jeg er imot dåp.
tgod's Avatar
Trådstarter
Sitat av etse Vis innlegg
Jeg ser ikke noen store problemer med det. Om dere som foreldre er kristne er det en fin sermoni sammen med familien. Tror ikke barnet føler seg mer presset til å være kristen bare fordi de er døpt. Hjernevasking og "presset" kommer av oppdragelsen, ikke denne ene dagen i livet dems.
Vis hele sitatet...
Litt slik jeg ser på det også, dåpen har egentlig veldig lite å si for hva barnet ønsker å måtte gjøre når det blir gamlere. Folk sier at å døpe et barn blir å bestemme over det uten at det kan "forsvare" valget ditt, men det er jo like mye et valg å ikke døpe barnet sitt i mine øyne. Kjenner flere som døper seg i voksen alder fordi foreldrene tok det valget å ikke døpe barnet.
Sist endret av tgod; 3. mai 2012 kl. 00:33.
Sitat av G4ndj1 Vis innlegg
My point exactly, og derfor jeg er imot dåp.
Vis hele sitatet...
Jeg ser bare ikke hva som er så galt at det er opp til foreldrene. Det gjør ingen forskjell for barnet, og om foreldrene melder barnet inn i en organisasjon - her kirken er det opp til dem. Barnet blir det samme uansett. Er da fint mulig å hjernevaske en person selv om de ikke er døpt - med religion. Og det er fint mulig å la være å gjøre det selv om de er døpt.

Dåpen sier jo bare at foreldrene ønsker at barnet skal være kristent - de sier ikke at barnet er det. De tvinger ikke barnet til å være det. Og når barnet er stort nok til å faktisk kunne ta egne valg - så er det helt og holdent opp til dem.

Jeg er i mot tvang, jeg ser bare ikke helt hva du tvinger barnet til bare ved å ha en dåp. Det forandrer ikke tilværelsen noenting.
Pålitelig kilde
Bredesen's Avatar
Sitat av tgod Vis innlegg
Litt slik jeg ser på det også, dåpen har egentlig veldig lite å si for hva barnet ønsker å måtte gjøre når det blir gamlere. Folk sier at å døpe et barn blir å bestemme over det uten at det kan "forsvare" valget ditt, men det er jo like mye et valg å ikke døpe barnet sitt i mine øyne. Kjenner flere som døper seg i voksen alder fordi foreldrene tok det valget å ikke døpe barnet.
Vis hele sitatet...
La oss si at jeg vil melde barnet mitt inn i FpU. Du mener altså at jeg har full rett til å gjøre dette, ettersom det er et like stort valg å velge å ikke gjøre det?
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sitat av tgod Vis innlegg
Litt slik jeg ser på det også, dåpen har egentlig veldig lite å si for hva barnet ønsker å måtte gjøre når det blir gamlere. Folk sier at å døpe et barn blir å bestemme over det uten at det kan "forsvare" valget ditt, men det er jo like mye et valg å ikke døpe barnet sitt i mine øyne. Kjenner flere som døper seg i voksen alder fordi foreldrene tok det valget å ikke døpe barnet.
Vis hele sitatet...
Se praktisk på det, i det minste.

Hvis det er helt greit for deg at barnet ditt velger hvilken tro som helst så er det jævla mye mer pes å melde seg ut av statskirken (tro meg, jeg har en 10 år lang krangel gående på det hvor de mener jeg ikke er medlem, men jeg er allikevel medlem) før barnet kan melde seg inn i den troen barnet har valgt -- hvis noen.

Nei, da er det mye bedre at barnet får forbli slik det ble skapt av dere -- uregistrert i et trossamfunn -- til det er gammelt nok til å selv ta valget.
Sist endret av nso; 3. mai 2012 kl. 00:37.
tgod's Avatar
Trådstarter
Vil forresten understreke at jeg er langt fra kristen selv, så litt ut som det en stund her.
Sist endret av tgod; 3. mai 2012 kl. 00:39.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Hvorfor vil du da tvinge barnet ditt til å være registrert som det?
Sist endret av nso; 3. mai 2012 kl. 00:39.
Hvorfor skal en presse på en mening/livssyn/religion på et spedbarn som ikke engang er i stand til å ytre seg verbalt?
Både dåp og human-etisk navnefest er direkte kvalmende og ondt spør du meg. La barnet vokse opp å utvikle sin egen dømmekraft før du tvinger det inn i random grupper de kanskje ikke vil ha noe med å gjøre når de vokser opp.
Sist endret av Juicekongen; 3. mai 2012 kl. 00:43.
tgod's Avatar
Trådstarter
Sitat av nso Vis innlegg
Hvorfor vil du da tvinge barnet ditt til å være registrert som det?
Vis hele sitatet...
Har aldri nevnt noe om at jeg har barn, skal få barn, eller har tenkt å døpt barnet mitt. Er ute etter synsvinkler og diskusjon rundt temaet. Delte også da meningen min om at jeg mener man tvinger på en unge et livssyn om man ikke melder dem inn i en religion, som om man gjør det.
Sist endret av tgod; 3. mai 2012 kl. 00:45.
tgod: Hvordan kan du tvinge på noen et livssyn ved å ikke melde det inn i en religion / livssyn? Det gir overhodet ingen mening. Man må ikke være registert noe sted for å være kristen, eller muslim, eller hindu. Så snart barnet ditt evner å forme slike tanker kan det ta dette valget helt uavhengig av hvorvidt du har meldt det inn i en religiøs forsamling eller ikke.

Forøvrig mener jeg at selve dåpshandlingen er helt irrelevant for barnets religionsoppfattelse. Det er alt det du sier (eller ikke sier) mens barnet vokser opp som påvirker dets oppfatning av religion. Selve dåpshandlingen handler om tradisjon, praktiske løsninger og personlig tro (for foreldrene)
Sitat av tgod Vis innlegg
Har aldri nevnt noe om at jeg har barn, skal få barn, eller har tenkt å døpt barnet mitt. Er ute etter synsvinkler og diskusjon rundt temaet. Delte også da meningen min om at jeg mener man tvinger på en unge et livssyn om man ikke melder dem inn i en religion, som om man gjør det.
Vis hele sitatet...
Å han en passiv holdning til religion og livssyn er noe helt annet en tvang. Du tar veldig feil her. Hvis barnet har interesse for religion når det vokser opp så er det helt opp til h*n om dåp kommer inn i bildet eller ikke.

At foreldre bestemmer slikt før barnet i det hele tatt utvikler sine egne meninger syns jeg er like motbydelig som religiøs omskjæring. Tradisjon eller ikke, det er selve konseptet som irriterer meg.
Sist endret av Juicekongen; 3. mai 2012 kl. 00:53.
tgod's Avatar
Trådstarter
Sitat av Cikey Vis innlegg
tgod: Hvordan kan du tvinge på noen et livssyn ved å ikke melde det inn i en religion / livssyn? Det gir overhodet ingen mening.
Vis hele sitatet...
Som folk sier her inne så tvinger man et barn til å ha et kristent livssyn om man døper et barn, men om man ikke døper et barn, tvinger man ikke da barnet til et livssyn uten alt det kristendommen innebærer igjen? Mulig det irriterer folk, men jeg ser bare ikke forskjellen da begge valgene er noe ikke barnet kan være med å bestemme. Det blir også feil i mine øyne å sammenligne litt vann i håret med å skjære av forhuden på et barn som man absolutt ikke kan endre på senere i livet.
Sist endret av tgod; 3. mai 2012 kl. 00:59.
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
At foreldre bestemmer slikt før barnet i det hele tatt utvikler sine egne meninger syns jeg er like motbydelig som religiøs omskjæring. Tradisjon eller ikke, det er selve konseptet som irriterer meg.
Vis hele sitatet...
Å sammenligne litt vann på hodet med å fjerne deler av en kroppsdel er vel litt i overkant selv for en irritert ateist...

Dersom man ser på all tro som overtro har selve dåpshandlingen ingenting å si.

Noe annet kan man selvsagt si om trosopplæring.
Sitat av tgod Vis innlegg
Har aldri nevnt noe om at jeg har barn, skal få barn, eller har tenkt å døpt barnet mitt. Er ute etter synsvinkler og diskusjon rundt temaet. Delte også da meningen min om at jeg mener man tvinger på en unge et livssyn om man ikke melder dem inn i en religion, som om man gjør det.
Vis hele sitatet...
Det eneste som gir ungen et ordentlig valg er å ikke gjøre noe som helst. Ateisme er ingen religion, eneste grunnen til at folk ser på det som et livssyn er fordi det skiller seg ut fra noe som ikke burde vært der in the first place.

Ateisme: jeg vet ikke hvordan universet startet, men jesus, allah, buddha og alt det der virker rimelig usansynlig(og dette synspunktet kommer fra egen resonnering og ikke indoktrinering, som er en viktig forskjell).
Kristendom: Gud skapte verden og Jesus er din frelser, ferdig med det.
Sist endret av bloodshotEyes; 3. mai 2012 kl. 01:01.
Sitat av tgod Vis innlegg
Som folk sier her inne så tvinger man et barn til å ha et kristent livssyn om man døper et barn, men om man ikke døper et barn, tvinger man ikke da barnet til et livssyn uten alt det kristendommen innebærer igjen? Mulig det irriterer folk, men jeg ser bare ikke forskjellen da begge valgene er noe ikke barnet kan være med å bestemme.
Vis hele sitatet...
Nei, det irriterer med faktisk ikke overhodet. Ditt utsagn mangler rett og slett bare logikk og jeg forkaster det derfor.

Selve handlingen i dåpen er helt irrelevant for hvorvidt et barn vokser opp som kristen, muslim, jøde eller hindu. Alt dette handler om hvordan foreldrene oppdrar det.

Oddsene er ganske gode for at dersom foreldrene ikke tar et bevist valg ved spedbarnsalder får barnet heller ikke noen form for indoktrinering. Men foreldrene kan likevel gi barnet en bred opplæring i ulike verdisyn, helt uten på påtvinge noe som helst (heller ikke fravær).

Da kan barnet selv ta avgjørelsen når det er mentalt utviklet til å ta det.

Altså ingen tvang, hverken i den ene eller den andre retningen.

Foreldre flest vil nok likevel påvirke barn i retning av sin egen tro eller motstand mot tro. Men å velge at et barn ikke skal døpes kan ikke sees på som tvang mot at barnet skal bli religiøst. Det argumentet gir rett og slett ikke mening.
tgod's Avatar
Trådstarter
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Det eneste som gir ungen et ordentlig valg er å ikke gjøre noe som helst. Ateisme er ingen religion, eneste grunnen til at folk ser på det som et livssyn er fordi det skiller seg ut fra noe som ikke burde vært der in the first place.

Ateisme: jeg vet ikke hvordan universet startet, men jesus, allah, buddha og alt det der virker rimelig usansynlig.
Kristendom: Gud skapte verden og Jesus er din frelser, ferdig med det.
Vis hele sitatet...
Det er ikke Ateisme, men Agnostisisme.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Ateisme: jeg vet ikke hvordan universet startet, men jesus, allah, buddha og alt det der virker rimelig usansynlig(og dette synspunktet kommer fra egen resonnering og ikke indoktrinering, som er en viktig forskjell).
Kristendom: Gud skapte verden og Jesus er din frelser, ferdig med det.
Vis hele sitatet...
Det du beskriver som ateisme høres mer ut som agnostisisme. En ateist vil ikke si at religion er usannsynlig, men at det er fantasier og overtro. Verden utviklet seg fra "the big bang" eller tilsvarende teorier, men noen gud finnes ikke.
Unger bør døpes.

Om ungen er døpt, så kan den velge selv om, og hvor den vil konfirmeres. Om den ikke er døpt, så kan den ikke velge å bli konfirmert i kirken.

Selv ville jeg helst vært konfirmert i kirken, men måtte konfirmeres borgerlig fordi mamma og pappa hadde noen idiotiske ideer om at jeg ikke måtte døpes. Og ville ikke døpes som 15-åring. €#%€#&(/)(/=% hippier ass..
Litt relatert: Men gjennom skole, media og samfunnet i dag - blir man ikke litt indoktrinert til å ikke være religiøs? Blir man ikke når man er liten forklart hvordan verden ble til - hvordan ting utviklet seg, og bare fortelt "at sånn er det bare". Man lar ikke barnet ta velget selv, men man lærer det å være ateistisk. Altså har ikke barnet et direkte valg - men vi lærer det at det er slik fordi vi som voksne mener det er det beste - og mest riktige.
tgod's Avatar
Trådstarter
Sitat av Cikey Vis innlegg
Nei, det irriterer med faktisk ikke overhodet. Ditt utsagn mangler rett og slett bare logikk og jeg forkaster det derfor.

Selve handlingen i dåpen er helt irrelevant for hvorvidt et barn vokser opp som kristen, muslim, jøde eller hindu. Alt dette handler om hvordan foreldrene oppdrar det.

Oddsene er ganske gode for at dersom foreldrene ikke tar et bevist valg ved spedbarnsalder får barnet heller ikke noen form for indoktrinering. Men foreldrene kan likevel gi barnet en bred opplæring i ulike verdisyn, helt uten på påtvinge noe som helst (heller ikke fravær).

Da kan barnet selv ta avgjørelsen når det er mentalt utviklet til å ta det.

Altså ingen tvang, hverken i den ene eller den andre retningen.

Foreldre flest vil nok likevel påvirke barn i retning av sin egen tro eller motstand mot tro. Men å velge at et barn ikke skal døpes kan ikke sees på som tvang mot at barnet skal bli religiøst. Det argumentet gir rett og slett ikke mening.
Vis hele sitatet...
Om man døper et barn eller ikke, så tar foreldrene det valget, og barnet får ikke være med på å bestemme det. Det er tydeligvis forkastelig å døpe ungen inn i et religiøst livssyn, men om man ikke er religiøs og mener at ungen skal følge det livssynet så er det heelt greit. Ser bare ikke helt greia her
Sitat av tgod Vis innlegg
Det er ikke Ateisme, men Agnostisisme.
Vis hele sitatet...
Nei. Ateisme betyr "gudløs", og det er egentlig alt. Agnotisme handler om at "guds eksistens kan verken motbevises eller bevises", og at det derfor ikke er vits i å ta stilling til noe. En ateist trenger ikke mene at gud definitivt ikke eksisterer, men når man ikke er indoktrinert er det vanskelig å ta spesifikke religioner som kristendom og islam seriøst. Det er som med spøkelser; per i dag tror jeg spøkelser er ren bullshit, men om det skulle komme noe på banen som tilsier at de eksisterer har jeg ingen grunn til å avfeie det.
Sitat av EnPoseBananer Vis innlegg
Unger bør døpes.

Om ungen er døpt, så kan den velge selv om, og hvor den vil konfirmeres. Om den ikke er døpt, så kan den ikke velge å bli konfirmert i kirken.

Selv ville jeg helst vært konfirmert i kirken, men måtte konfirmeres borgerlig fordi mamma og pappa hadde noen idiotiske ideer om at jeg ikke måtte døpes. Og ville ikke døpes som 15-åring. €#%€#&(/)(/=% hippier ass..
Vis hele sitatet...
Vel, det er jo som du selv skriver positivt feil. At man ikke er døpt som barn betyr bare at man må døpes som voksen (altså før konfirmasjonen) dersom du "ikke vil" døpes som 15 åring betyr det at du ikke har forstått hva konfirmasjonen innebærer eller har alternative motiver for å konfirmere deg.

Personlig skulle jeg sett at man gikk tilbake til en mer personlig ordning av konfirmasjon hvor man tok et aktivt valg og dette var en viktig del av seremonien. Og jeg skulle gjerne sett at alle som ikke var reflekterte over dette valget og ønsket å ta det konfirmerte seg borgerlig. (eller i alternative organisasjoner)

Måten kirken har sekularisert konfirmasjonen mener jeg er ett av kirkens største svik mot sine egne i moderne tid.

Sitat av tgod Vis innlegg
Om man døper et barn eller ikke, så tar foreldrene det valget, og barnet får ikke være med på å bestemme det. Det er tydeligvis forkastelig å døpe ungen inn i et religiøst livssyn, men om man ikke er religiøs og mener at ungen skal følge det livssynet så er det heelt greit. Ser bare ikke helt greia her
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri skrevet at det er forkastelig å døpe et barn, så jeg er veldig usikker på hvorfor du trekker frem det etter å ha sitert meg.

Jeg har heller aldri skrevet at ikke foreldre som regel påvirker sine barn i retning av sin egen tro, eller mangel på sådan.

Jeg har derimot påpekt gjentatte ganger at det å ikke døpe barnet på ingen måte er å tvinge barnet til å stå utenfor religion, og spesielt ikke den kristne. Det er valg som kommer senere og som er helt uavhengig av dåpen.

At du ikke "ser greia" er tydelig. Det har jeg påpekt i flere innlegg.
tgod's Avatar
Trådstarter
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Nei. Ateisme betyr "gudløs", og det er egentlig alt. Agnotisme handler om at "guds eksistens kan verken motbevises eller bevises", og at det derfor ikke er vits i å ta stilling til noe. En ateist trenger ikke mene at gud definitivt ikke eksisterer, men når man ikke er indoktrinert er det vanskelig å ta spesifikke religioner som kristendom og islam seriøst. Det er som med spøkelser; per i dag tror jeg spøkelser er ren bullshit, men om det skulle komme noe på banen som tilsier at de eksisterer har jeg ingen grunn til å avfeie det.
Vis hele sitatet...
En agnostisk ateist/svak ateist kan dele det synet du skriver om over.
Ateismen er i bunn og grunn en tro og overbevisning om det ikke finnes guder eller høyere makter.

Sitat av Cikey Vis innlegg

Jeg har aldri skrevet at det er forkastelig å døpe et barn, så jeg er veldig usikker på hvorfor du trekker frem det etter å ha sitert meg.

Jeg har heller aldri skrevet at ikke foreldre som regel påvirker sine barn i retning av sin egen tro, eller mangel på sådan.

Jeg har derimot påpekt gjentatte ganger at det å ikke døpe barnet på ingen måte er å tvinge barnet til å stå utenfor religion, og spesielt ikke den kristne. Det er valg som kommer senere og som er helt uavhengig av dåpen.

At du ikke "ser greia" er tydelig. Det har jeg påpekt i flere innlegg.
Vis hele sitatet...
Jeg nevnte det fordi det er nevnt tidligere i tråden av andre brukere for å forklare hvor rart jeg synes det er.
Får egentlig ikke forklart meg på en veldig godt måte nå, er sinnsykt trøtt og sliten. Skal frem til at hvis man døper barnet eller ikke så er det foreldre alene som tar det valget uten barnet. Barnet får ikke velge selv om det ikke blir døpt heller. Om man vil inn i religionen kan man bestemme når man blir litt eldre, på lik linje som at man kan bestemme seg for å melde seg ut.

Ettersom at dåpen ikke gjør endringer på barnet på noen som helst måte, ser jeg på veien ut av kristendommen i voksen alder like enkel som veien inn i den om man ønsker det.
____________________
Jeg ble døpt, og er egentlig litt bitter over det, men det er ikke slik at jeg hater mine foreldre av den grunn. De forklarte at de gjorde det fordi det var tradisjon, og det er egentlig det som irriterer meg mest. Nå har jeg uansett meldt meg ut i fra statskirken for lengst, og hvis jeg en dag kommer opp i en lignende situasjon hvor jeg selv får unger, så må jeg ha en seriøs diskusjon med min bedre halvdel om at det beste for barnet er at han eller hun selv bestemmer hvilken tro de vil følge, noe som da i korte trekk vil si ikke døping.

For mange blir det allerede et litt tidlig møte i konfirmasjonsalder, hvor mange ikke velger å videreføre det besteforeldre og foreldre startet. Mange konfirmerer seg borgerlig, og noen må bite i det sure eplet og konfirmere seg kristelig etter at mor har kommet med talen om at bestemor vil bli så lei seg om ikke man konfirmerer seg i kirken, og at man kan glemme gaver.

Litt off-topic, men jeg føler på mange måter at dåp og konfirmasjon er veldig beslektet, ikke bare religiøst sett, men også når det kommer til ulike valg. Sistnevnte er et valg hvor man har en mye større grad til å avgjøre, men det er nok mange som blir blendet av ord som "Ikke noe penger på deg hvis du ikke konfirmerer deg i kirka", og dermed velger kristelig konfirmasjonen. Når sant skal sies, så angrer jeg bittert på at jeg konfirmerte meg, og det var borgerlig.
Sist endret av Matoub; 3. mai 2012 kl. 01:34.
Jeg synes hele dåpssermonien er teit. Hvorfor faen trenger vi liksom å druknes den dag i dag, på grunn av at to mennesker for 6000 år siden spiste en forbudt frukt? Hvorfor i all verden skape et frukttre som er ulovlig i utgangspunktet? Fett nok at man skal ha god moral, men det å starte med minuspoeng, det er jeg ikke for.

Nei, la barnet velge selv om h*n vil tro på eventyr.
Sist endret av Host; 3. mai 2012 kl. 01:35.
Sitat av tgod Vis innlegg
En agnostisk ateist/svak ateist kan dele det synet du skriver om over.
Ateismen er i bunn og grunn en tro og overbevisning om det ikke finnes guder eller høyere makter.
Vis hele sitatet...
Ok, definisjonen på ateisme er litt løs så det er ikke vits i gå mer inn på det. Poenget mitt var at å la være å døpe barnet sitt er så nøytralt som det går ann få det, da det fritt kan velge mellm å bli kristen, buddhist, muslim eller amish senere i livet.
tgod's Avatar
Trådstarter
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Ok, definisjonen på ateisme er litt løs så det er ikke vits i gå mer inn på det. Poenget mitt var at å la være å døpe barnet sitt er så nøytralt som det går ann få det, da det fritt kan velge mellm å bli kristen, buddhist, muslim eller amish senere i livet.
Vis hele sitatet...
Du får det jo til å høres ut som at man ikke kan det om man er døpt. Eneste man trenger å gjøre er å fylle ut et skjema så er man lik som før man fikk det vannet over hodet. Jeg synes selv ikke dåp er noe for meg da jeg ikke har kristen tro, men det er synet på dåp som er litt interessant for meg å diskutere her.
Dåp er en meningsløs og arkaisk rituale som hører hjemme i antikken.
tgod's Avatar
Trådstarter
Sitat av Host Vis innlegg
Jeg synes hele dåpssermonien er teit. Hvorfor faen trenger vi liksom å druknes den dag i dag, på grunn av at to mennesker for 6000 år siden spiste en forbudt frukt? Hvorfor i all verden skape et frukttre som er ulovlig i utgangspunktet? Fett nok at man skal ha god moral, men det å starte med minuspoeng, det er jeg ikke for.

Nei, la barnet velge selv om h*n vil tro på eventyr.
Vis hele sitatet...
Måtte bare nevne at det gikk fort å finne ut hvilken side av saken posten din lå på hvertfall
Sitat av etse Vis innlegg
Dåpen har ingenting med at barnet skal velge. Det er en måte for foreldrene å si at de ønsker at barnet skal være kristent. Konfirmasjonen er da ungen tar valget - og om ungen ikke vil være kristen kan de helt fint velge å ikke konfirmere seg. ikke akkurat som de blir bundet til noe som helst bare fordi det er døpt. Det gjør ingen praktisk forskjell. Barnet vil ikke en gang huske at det skjedde.
Vis hele sitatet...
Kirken mottar statlig støtte etter antall medlemmer, når man døpes føres man i registeret og blir der frem til man melder seg ut. Mange gidder ikke engang melde seg ut, så kirken forblir sterk pga tradisjon og uvitenhet.
Sist endret av cryo; 3. mai 2012 kl. 01:46. Grunn: Skriveleif
Sitat av tgod Vis innlegg
Har aldri nevnt noe om at jeg har barn, skal få barn, eller har tenkt å døpt barnet mitt. Er ute etter synsvinkler og diskusjon rundt temaet. Delte også da meningen min om at jeg mener man tvinger på en unge et livssyn om man ikke melder dem inn i en religion, som om man gjør det.
Vis hele sitatet...
Uansett hva du som foreldre gjør med barnet ditt, vil du påvirke det, det er umulig å ikke gjøre det. Hvordan en person utvikler seg avhenger av de genetiske forutsetningene det individet har, og miljøet det blir utsatt for igjennom oppveksten, så på godt eller ondt, hvilken person du er, kommer til å påvirke barnet ditt. Så å ikke døpe barnet ditt, er en statement like mye som å ikke gjøre det. Du vil uansett "tvinge" på barnet ditt noe. Men jeg ser ikke at det er så stort problem egentlig. Hvis man blir døpt som kristen og vokser opp til å bli ateist,så skader vel ikke en dråpe vann på et bebishode. Samme motsatt, Gud tilgir nok de stakkars synderene som hadde ugudelige foreldre som ikke døpte dem, og tar dem nok tilbake i sin favn. Jeg foreksempel ble ikke døpt av foreldrene mine, men som bestemoren min sa, det var foreldrene mine som til å havne i helvete, ikke jeg, siden Gud var så god.

Og hva hvis man døper barnet sitt kristent, også konverterer det til Islam senere? Da har man i allefall ødelagt for ungen. Som en sikkerhetsanstaltning burde man kanskje ta alle fødselsritualene for alle religionene, slik at man er sikret lxm?
For meg virker humanetiske seremonier som noe tull på lik linje med dåp/konfirmasjon i kristen sammenheng.

Og de fleste som kaller seg ateister som bor i Norge har vel vokst opp i ett kristen samfunn, som Norge faktisk er, og har mange kristne verdier og moraler og kan klassifisere seg som kristne- ateister/apateister.

En dåp er jo ikke drukning eller å tvinge på noen en tro(relativt). Seremonien går ut på at barnet blir ført opp til alteret, presten "vasker" barnet da fri for synd med å fukte hånden sin og stryke barnet forsiktig på pannen. Dette er symbol på at barnet er lite og uskyldig.
Deretter har man noen faddere som kommer opp og sverger på å passe på og beskytte barnet og lære ham de kristne verdier og moraler.
____________________
[quote=fatboyjim;2555033]Og de fleste som kaller seg ateister som bor i Norge har vel vokst opp i ett kristen samfunn, som Norge faktisk er, og har mange kristne verdier og moraler og kan klassifisere seg som kristne- ateister/apateister./QUOTE]

Det samme kan man si om alle ateistene i fra stort sett hele verden, men unntak av Nord-Korea. Det blir en alt for lettvint løsning.
Sitat av Matoub Vis innlegg
Det samme kan man si om alle ateistene i fra stort sett hele verden, men unntak av Nord-Korea. Det blir en alt for lettvint løsning.
Vis hele sitatet...
Det er dog et faktum. Mitt poeng var at hvis man ikke "tvinger" noen inn i ett livssyn, blir det å havne i ett annet ett. Og dessuten er jo det slik at hvis man ikke vokser opp med kristen dåp, konfirmasjon og bestemmer seg for å ikke tro på gud, har man så og si det samme livssynet som en kristen har ellers.
Sitat av fatboyjim Vis innlegg
Det er dog et faktum. Mitt poeng var at hvis man ikke "tvinger" noen inn i ett livssyn, blir det å havne i ett annet ett. Og dessuten er jo det slik at hvis man ikke vokser opp med kristen dåp, konfirmasjon og bestemmer seg for å ikke tro på gud, har man så og si det samme livssynet som en kristen har ellers.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke fått en eneste moral fra kristendommen, og jeg tipper det samme gjelder deg. Dette bildet dekker vel saken greit:
Sitat av Bredesen Vis innlegg
La oss si at jeg vil melde barnet mitt inn i FpU. Du mener altså at jeg har full rett til å gjøre dette, ettersom det er et like stort valg å velge å ikke gjøre det?
Vis hele sitatet...
Det kommer mye ann på hvordan du ser på det. Du kan melde barnet ditt inn i en bokklubb uten at det vil være et stort problem
Jeg syntes det er feil å døpe og sette mennesker inn i en tro. Ikke at jeg tror man kommer til å få "skader" av å bli døpt.
Fittetryne
Har ikke fått lest alt her, men om man vil gifte seg i kirken, må da begge parter være medlem i statskirken?
Pålitelig kilde
Bredesen's Avatar
Sitat av necos Vis innlegg
Det kommer mye ann på hvordan du ser på det. Du kan melde barnet ditt inn i en bokklubb uten at det vil være et stort problem
Vis hele sitatet...
Sant nok det, men sist jeg sjekket var ikke bokklubbene en offisiell gruppe for et bestemt personlig livssyn eller politisk syn. Når du melder barnet ditt inn i en slik organisasjon presser du på det en tittel og også mulige praktiske problemer uansett om du vil eller ei. Dåpen kan også presse noen til en kristelig konfirmasjon, da en god del av familien vil gå ut ifra det, og se på det som det naturlige valget. Derfor ser jeg ingen grunn til ikke å vente til barnet blir modent nok til å ta sine egne avgjørelser.

Når det er sagt skal jeg ærlig innrømme at jeg ikke ser på dåp som et veldig stort problem. Jeg er selv både døpt og konfirmert, og selv om jeg helst skulle sett jeg ikke ble det, så har det ikke fått noen store konsekvenser.