Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2906
Da jeg var i Tokyo, Japan var jeg på en fancy "ninjarestaurant". Dette innebar litt klatring/kryping, lave tak og flerretters middag med underholdning. Denne underholdningen innebar et par ninjatriks / tryllekunster.

Magi er vel og bra, men det er et av triksene jeg rett og slett ikke klarer å bli klok på. Det holder meg bokstavelig talt våken om natten. Det gikk for seg følgende:

Ninjaen presenterte tre mynter, en gull, en sølv og en bronse. De ble alle tre plassert i hånden min, før ninjaen trakk seg tilbake (utenfor rekkevidde). Jeg fikk beskjed om å peke meg ut en mynt (jeg valgte sølv) for så å dekke myntene med min andre hånd. Jeg ristet på hendene, tok vekk hånden igjen, og vips var sølvmynten borte. Tilsynelatende uten noen som helst annen påvirkning annet en min egen tankekraft.

Mitt spørsmål er enkelt. Hvordan i all verden er dette mulig? Ingen var i nærheten av meg før og etter mynten forduftet og alle de andre i reisefølget mitt er overbevist om at jeg må ha vært "med på det" fra starten av (noe jeg ikke var).

PS: Jeg undersøkte myntene nøye, prøvde å bøye dem, osv.
Du kan jo prøve å finne en coin magic snutt på youtube, eller har du prøvd?
Trådstarter
4 1
Sitat av KaiN Vis innlegg
Du kan jo prøve å finne en coin magic snutt på youtube, eller har du prøvd?
Vis hele sitatet...
Det har jeg. Sett sikkert hundre forskjellige, men finner ingen som ligner. De fleste er relativt enkle triks som innebærer at mynten(e) er i kunstnerens hånd (ikke i andres). Hvis noen har sett et liknende triks kan det kanskje hjelpe.
Etter du prøvde og bøye/knekke mynten, var ninjaen borti deg, nærheten? Eller gjorde et eller annen fluflyduppi do, som fikk avledet din oppmerksomhet?

Feks: Han avledet deg med sølv gull, han lurte deg til å fokusere på noe helt annet?
Er det noe likt som dette trikset (fra 1:58 - 3:15)

Det handler også mye om å lure hjernen, som f.eks at hvis du ser mynten(e) i handa og han lukker og åpner ett par ganger så kobler hjernen din automatisk at når handa lukkes så er mynten(e) i handa med ingen vei ut.. Dette forsterker trikset ganske mye.

Det kalles for psykologiske prinsipper... Teller fra "Penn and Teller" demonstrerer det veldig godt i denne videoen

Magi eksisterer jo dessverre ikke, så man vet jo egentlig at "magikeren" bare er god på å skape illusjoner, men illusjoner kan være sterke =)

Psykologiske prinsipper + raske håndbevegelser = Magi =)
Trådstarter
4 1
Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
Er det noe likt som dette trikset (fra 1:58 - 3:15)

Det handler også mye om å lure hjernen, som f.eks at hvis du ser mynten(e) i handa og han lukker og åpner ett par ganger så kobler hjernen din automatisk at når handa lukkes så er mynten(e) i handa med ingen vei ut.. Dette forsterker trikset ganske mye.

Det kalles for psykologiske prinsipper... Teller fra "Penn and Teller" demonstrerer det veldig godt i denne videoen

Magi eksisterer jo dessverre ikke, så man vet jo egentlig at "magikeren" bare er god på å skape illusjoner, men illusjoner kan være sterke =)

Psykologiske prinsipper + raske håndbevegelser = Magi =)
Vis hele sitatet...
Det var noe likt det i den første videoen. Forskjellen var at ninjaen/magikeren sto på avstand da jeg satt med de tre myntene synlige i hånda før jeg (selv) dekket de til, ristet, åpnet igjen, og vips var sølvmynten borte. Dere får nesten bare ta meg på ordet når jeg sier at jeg var veldig oppmerksom i gjerningsøyeblikket.
Sitat av Evusion Vis innlegg
Det var noe likt det i den første videoen. Forskjellen var at ninjaen/magikeren sto på avstand da jeg satt med de tre myntene synlige i hånda før jeg (selv) dekket de til, ristet, åpnet igjen, og vips var sølvmynten borte. Dere får nesten bare ta meg på ordet når jeg sier at jeg var veldig oppmerksom i gjerningsøyeblikket.
Vis hele sitatet...
Ok... husker du hvordan han "tryllet" den fram igjen?

Every great magic trick consists of three parts or acts.
The first part is called "The Pledge".
The magician shows you something ordinary: a deck of cards, a bird or a man. He shows you this object. Perhaps he asks you to inspect it to see if it is indeed real, unaltered, normal. But of course... it probably isn't.
The second act is called "The Turn". The magician takes the ordinary something and makes it do something extraordinary.
Now you're looking for the secret... but you won't find it, because of course you're not really looking. You don't really want to know. You want to be fooled. But you wouldn't clap yet. Because making something disappear isn't enough; you have to bring it back. That's why every magic trick has a third act, the hardest part, the part we call "The Prestige".
Sist endret av Vandringsmann; 23. april 2014 kl. 19:36.
Trådstarter
4 1
Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
Ok... husker du hvordan han "tryllet" den fram igjen?

Every great magic trick consists of three parts or acts.
The first part is called "The Pledge".
The magician shows you something ordinary: a deck of cards, a bird or a man. He shows you this object. Perhaps he asks you to inspect it to see if it is indeed real, unaltered, normal. But of course... it probably isn't.
The second act is called "The Turn". The magician takes the ordinary something and makes it do something extraordinary.
Now you're looking for the secret... but you won't find it, because of course you're not really looking. You don't really want to know. You want to be fooled. But you wouldn't clap yet. Because making something disappear isn't enough; you have to bring it back. That's why every magic trick has a third act, the hardest part, the part we call "The Prestige".
Vis hele sitatet...
Han hadde den i hånden sin. Vet ikke hvor han tok den fra. Jeg så overasket i hånden min, så sa han: "Oh here it is!" med litt japansk aksent, og holdt sølvmynten mellom sin pekefinger og tommel.